
Zelfs met gelijke prijzen niet.
Het totale aantal elektrische auto’s in het Nederlandse wagenpark is enorm toegenomen. Ook onder de taxi’s wordt het aandeel van elektrische auto’s steeds groter. Maar zitten klanten ook te wachten op elektrische taxi’s?
Het antwoord op deze vraag luidt nee. Althans, als we het onderzoek van het Nederlandse boekingsplatform Sneleentaxi.nl moeten geloven. Zij hebben bij 1.436 boekingen gekeken hoe vaak er voor elektrische taxi’s werd gekozen. Dit bleek niet zo vaak te zijn.
Het is om te beginnen zo dat elektrische taxi’s 30% duurder zijn dan reguliere taxi’s. Die Model S’en zijn natuurlijk niet gratis. Dan is het natuurlijk niet zo gek dat wij als zuinige Hollanders daar niet voor kiezen. Daar is echter rekening mee gehouden bij het onderzoek. Om te testen of er echter meer een rol speelt dan alleen het prijsverschil heeft het platform namelijk de prijzen tijdelijk gelijkgesteld.
Bij gelijke prijzen bleek de elektrische taxi echter nog steeds niet erg populair te zijn. 82% koos gewoon voor een standaard taxi. Dat was dus niet uit financiële overwegingen. Er is niet vermeld wat het percentage is zonder het wegnemen van het prijsverschil, maar in dat geval zal dan de elektrische taxi wel helemaal geen hoge ogen gooien.
Het onderzoek is een beetje te beperkt om echt harde conclusies te trekken. Het is wel een indicatie dat mensen toch bezwaren hebben tegen elektrische auto’s, zelfs als er geen prijsverschil is en het niet om hun eigen auto gaat. Het boekingsplatform had gehoopt dat Nederlanders milieubewuster zijn geworden en dat er daarom behoefte zou zijn aan elektrische taxi’s. Dit bleek dus behoorlijk tegen te vallen.
Foto: P406 via AutoJunk
Bron: Onderzoek Elektrische taxi’s
Dus 18% kiest bewust ervoor meer te betalen voor een elektrisch aangedreven taxi.
Dat klinkt een stuk positiever dan de kop doet vermoeden.
@reactief: Nee, 82% voor normale taxi bij gelijke prijzen. Dus ook 18% bij gelijke prijzen.
@phaeton: onder die 82% zitten ook de de gene die het niets interesseert. Zou de elektrische taxi enkele euro’s goedkoper zijn dan zal de bulk dit prima vinden. Ze willen gewoon naar B.
@reactief: Dat klinkt inderdaad een stuk positiever, maar het prijsverschil is juist weggenomen voor het onderzoek.
@reactief: Is dat positief ja?
Laatste keer dat ik een taxi nam had ik toch liever een elektrische gehad, die diesel hoef ik niet te horen.
Maar goed, het is ook een te beperkt onderzoek.
@fanboy: de E-klasse diesel loopt soepel.
@e550: ik zat afgelopen maand in Berlijn in een taxi, een s63amg, nooit eerder meegemaakt! Wat een machine en wat een fantastisch mooie afwerking binnenin. Pure luxe! Kijk, daar betaal ik dan met plezier 30% meer voor ??
@fanboy: nou liever het geluid van een diesel dan het gepiep en gekraak van een EV.
Blijkt dat elektrisch dus gewoon duurder is…
@pbbb: Een Model S is volgens mij ook een stuk duurder dan menig andere taxi modellen (E, Superb etc.) Daar zal dus de hogere ritprijs vandaan komen.
@florisje: zeker omdat taxi’s vrijgesteld zijn van BPM verdwijnt dat “voordeel”.
“Het boekingsplatform had gehoopt dat Nederlanders milieubewuster zijn geworden”, Nederlanders hebben nog nooit zoveel gevlogen als afgelopen jaar. Dus zo milieubewust zijn we niet behalve als het minder kost, dan wel
@lekkerlinksrijden: Ja we zijn hier goed in onszelf in de maling nemen.
Waarom zou je meer betalen voor een electrische taxi?
Kan me nog voorstellen dat je een V8 of V12 bonus toeslag wilt dokken… maar verder?
afgelopen jaar voor het eerst in een tesla taxi gezeten… slechte stoelen en veel windgeruis.., deed me denken aan de daewoo’s in bulgarije.. niet echt premium…. heb niks met een ster, maar zit dan nog liever in een merc…
De meeste mensen opteren dus gewoon voor het comfort van een mercedes ipv een tesla. Lijkt me vrij logisch?
Of kozen mensen de snelst beschikbare taxi, ongeacht het type aandrijving? Die website heet niet voor niets sneleentaxi.nl. Komt op mij over als een goedkope marketingstunt van de betreffende website, als je het verschil tussen correlatie en causaliteit niet uit elkaar kan houden dan heeft het met gedegen onderzoek weinig te maken.
Nederlanders zijn helemaal niet milieu bewuster geworden.
Ze rijden alleen maar in die electra meuk of geëlektrificeerde zooi omdat dit een mooie lage bijtelling geeft voor hun lease bak.
Als alle prijzen/kosten/subsidies voor brandstof en elektrische auto’s gelijk getrokken wordt rijd er niemand meer elektrisch.
@HZW: niet helemaal waar … ik wel namelijk
@htadema: maar jij bent ook een uniek persoon, heeft toch iemand dat vandaag een keer tegen je gezegd… ;-)
@racerx: haha, bedankt, maar je bent na mijn vrouw en dochter al de derde die dit zegt vandaag
Amen.
Waarom is een elektrische taxi 30% duurder. Bezitters van elektrische auto’s zeggen altijd dat de tco zoveel lager is…
We kiezen voor makkelijk en goedkoop. Logisch toch?
Ik dacht al ik herken die foto ergens van. Maar ik zie nu mijn eigen naam er bij staan.
Ik kies zelfs niet voor een taxi al is die elektrisch. Dan nog liever met de bus.
@pomoek: Batavus
Bij voorkeur geen elektrische auto. Nog eens een extra elektrisch veld wat je lichaam belast. En de belasting is al zo hoog en gestegen de laatste tijd. Een elektrische auto geeft een dubbele belasting ten opzichte van een diesel.
@zjos: whaaattt…?
@zjos: daar helpt een aluminium hoedje best goed tegen schijnt
Nooit gehoord van electro smog zeker. Electro-smog is de hoeveelheid straling van alle elektronische apparaten samen. Kinderen zijn hier veel gevoeliger voor dan volwassenen. En bij elk individu is dat anders.
Deze apparaten kunnen electrosmog veroorzaken:
Televisie, wekkerradio, elektrisch verstelbaar bed/deken, computers, elektrische bedrading, elektrisch aangedreven voertuigen. telefoons (dect/mobile,) wifi, hoogspanningsmasten, ondergrondse hoogspanningskabels… Daar is zelfs wetgeving voor mbt niet te dicht erbij wonen. En nooit gehoord van auto’s die op een bepaalde locatie niet wilden openen en of starten en 10 meter verder op wel ? ( i.v.m. storende magnetische/ elektrische velden) Daar gaat je aluminium hoedje je niet tegen helpen.
Sneleentaxi.nl…
Dat klinkt als Spoedhulpbijrioolverstoppingen.nl. en
Ikhebmezelfbuitengeslotenenhebdringendeenslotenmakernodig.nl.
Zitten heel toevallig atijd bovenaan bij Google…
En hoog op de ranglijst bij Tros Opgelicht!
Vast net zo betrouwbaar als de bekkenbodemmatjes die bij je de Tros je om de oren vliegen…
Misschien het stukje als de accu ver leeg is dat je dan 20 min bij de snellader staar ipv 5 min bij een benzinestation
Dit moet toch wel de één van de grootste flut artikelen zijn die AB rijk is. Wat is dit nou voor nietszeggende onderzoek? En wat een flut conclusie wordt er aan vast gehangen…
Toevallig ook nog een bron behalve dan een site benoemen?
@Rick-dos: rustig blijven ademhalen Rikkert
Ik heb liever een (female) Faketaxi.
Kans in en rondom Schiphol is groot dat het dan een schipholtaxi is. En die weiger ik uit principe. De taxibranche is al niet bepaald zuiver, die boeven spannen de kroon.
Doe volgende keer een onderzoek met de vragen: wat vindt u van het rijgedrag van taxichauffeurs, heeft u het idee belazerd te worden, voelt u zich veilig in een taxi, bent u blij-verbaasd dat u de laatste rit heeft overleefd?
Dus meer betalen om met zo’n zielloze batterij op wielen mee te kunnen rijden?? Voormij nog altijd liever een E200d met lekker veul karakter?
@kennone: karakter :’)
@kennone: Lol, een 4 cilinder diesel met 150 pk in een 1700kg Mercedes taxi karakter noemen.
Soort van omgekeerde cognitieve dissonantie. Alles wat niet elektrisch is door een roze bril bekijken, om maar ervan te overtuigd blijven dat elektrisch rijden inferieur is… Geestig
Of was je sarcastisch ;-)
Sinds wanneer is 150pk niet genoeg voor een Taxi … Jij hebt liever Ludicrous mode in de file op de ring ?
@kennone: ik moet helaas de elektro sekte een beetje gelijk geven in het feit dat een 4 cyl Merc diesel redelijk karakterloos is…
Gebrek aan hoofdruimte achter in zon model S zal ook wel mee spelen.
Klinkt als een nietszeggend onderzoek. Elke toerist wil juist met zo’n Tesla mee en vinden het geweldig. Betere sta plaatsen ook met een EV. Als de prijzen hoger zijn snap ik het nog wel.
Als ik een taxi neem verwacht ik een Mercedes-Benz
Moment dat electro taxi’s goedkoper zijn dan hun fossiele evenknieen, kiest de klant voor zijn beurs. Wedden? En dat gaat gebeuren. Tesla’s Model S zijn natuurlijk dure auto’s.
@e550: Ik kan nog steeds niet direct op je reageren, dan maar zo.
Een Mercedes diesel kan soepel lopen ja. Maar ook vaak niet.
Ik ben niet erg onder de indruk van de C klasse diesel van mijn pa, en die taxi was een nog kleiner model met vermoedelijk ook kleinere motor.
In een E klasse gaat dat vermoedelijk een stuk beter allemaal, door het hogere comfort.
Wat een waardeloos (n)onderzoek!
Vreemde conclusies. Cijfers verzamelen is één en daar coclusies uittrekken is een tweede.
Van 82% kan je alleen maar zeggenndat ze ambivalent in staan.
Interessant wordt het pas als de mogelijkheid wordt geboden om bewust met een ICE te willen rijden.
Ik kan mij vergissen maar zelfs de notoire EV haters hier zal het geen bal uitmaken met welke taxi ze van thuis naar het concertgebouw gebracht worden.
Hoezo zijn elektrische taxi’s duurder? Ze rijden op goedkopere energie en zouden goedkoper moeten zijn. We worden weer eens opgelicht door de taxibranche.
@mashell: ze zijn in aanschaf natuurlijk veel duurder dan een E200 CDI, temeer omdat volgens mij BPM vervalt als zo’n wagen als met taxi doeleind gekocht wordt. Zo’n Tesla moet wel even rijden voor dat prijsverschil overbrugd is.
@racerx: – als
Autoblog onwaardig artikel. En dat zegt wat.
Geen idee, ik pak altijd de eerste beste taxi mocht ik die nodig hebben. En het boeit me niks wat dat voor auto is.
“Het is wel een indicatie dat mensen toch bezwaren hebben tegen elektrische auto’s” euh, de meeste hebben gewoon een taxi gekozen. Niet specifiek geen electrische.
Was gisteren zelfs een onderwerp bij BNR, er werden geen kritische vragen gesteld, erg vreemd. Want dit onderzoek slaat nergens op, correlatie, betrouwbaarheid etc ??
Bel je een taxi, dan wil je op veilig en op gewenste tijd van A naar B. Electrisch, diesel of niet…
Iedereen die wel eens op de achterbank van een Tesla heeft plaatsgenomen weet dat de keuze voor een Merc een no-brainer is…….
Milieubewuste mensen gaan met de trein en die gaan dan weer niet naar de luchthaven. Vandaar.