“Model X in je broekje.” ~Duitse autofabrikanten.
Oké Elon, het wordt nu toch wel eens tijd om de tot in den treure uitgestelde Model X op de markt te brengen. Er komt namelijk concurrentie uit de conservatieve autohoek aan. Volgens hetWirtschaftswoche zinspeelt BMW op een nieuw elektrisch model als aanvulling op het BMW-i-programma, dat tot op heden uit de i3 en de i8 bestaat. Het volgende i-model wordt volgens het Duitse blad een SUV annex crossover.
En kunnen we ze daar ongelijk in geven, met een SUV-markt die momenteel aan het exploderen is? De elektro-SUV zou voornamelijk in Amerika moeten aanslaan, dus het komt niet als een verrassing dat de BMW-fabriek in Spartanburg (South Carolina) wordt genoemd als de plek waar de batterijenauto wordt gefabriceerd.
En waar BMW gaat, kan Audi niet achterblijven natuurlijk. Volgens Automotive News broeden ze in Ingolstadt ook op een crossover met een volledig elektrische aandrijflijn, maar wordt een plugin hybride setup ook niet uitgesloten. Deze crossover, die we gerust Q6 mogen noemen, moet het verder hebben van een bijzonder aerodynamische styling. Hoe dat eruit ziet krijgen we al op de IAA in Frankfurt te zien, waar Audi naar verluidt een conceptversie inplugt op de beursvloer. In 2018 zien we hem bij de oplaadpalen.
Ondertussen is de Model X nog steeds niet in productie gegaan bij Tesla. De verwachting is dat dat na de zomer aanvangt. Tesla Nederland houdt het erop dat de eerste exemplaren hier begin 2016 worden geleverd.
kapiteinaudi zegt
“En waar BMW gaat, kan Audi niet achterblijven natuurlijk.” De omgekeerde wereld dus… :-}
Dutchdriftking zegt
@kapiteinaudi: Achterstand door techniek?
uselessblogger zegt
@kapiteinaudi: waar zijn de concurrenten dan van de 6 serie (coupe/carbriolet), i3, i8, 3gt, 5gt, x6, x4, m3, x5m…. trouwens welke was er eerder: de dreier of de a4? de x1 of de q3? de x3 of de q5? de x5 of de q7? de 5 of de a6? BMW OF AUDI?
kapiteinaudi zegt
@uselessblogger: De A4 en A6 waren er in de sixties al, maar met de naam 80 en 100. Eerder dan BMW dus.
Overigens is de 5GT gewoon een concurrent van de A7 (voor dat de 6GC er was), de M3 van de RS4 en de X5M van de Q7 V12.
Nichevulling, dat is waar het om draait bij BMW. En dan krijg je zo van die quasimodo’s op wielen als de 3/5GT, X4,X6,… Kan je ze moeilijk kwalijk nemen, er staat een BMW badge op dus het verkoopt toch. Merkgeilheid heet dan fenomeen. Hebben Audi -en Mercedesrijders ook hoor.
jrk68 zegt
@kapiteinaudi:
Obvious troll is Obvious ?.
Het enige A4 en A6 dat er in the sixties was haalde je bij de boekhandel.
Audi heette nog NSU, daar hebben ze hun zwaar achterhaalde slogan van.
Ik heb er niks op tegen dat je de fanboy kaart blijft trekken, maar probeer het dan nog op zijn minst een heel klein beetje geloofwaardig te houden.
kapiteinaudi zegt
@jrk68: Maakt op zich niet heel veel uit hè. De 100 werd trouwens uitgebracht door Auto Union in ’68, pas in ’69 werd het NSU Auto Union. En de 80 kwam eigenlijk pas in de begin jaren 70, toen het bedrijf dus al gefuseerd was.
Hoe geraak je trouwens uit de goedkeur commissie? Ik wil dat ook :-{
uselessblogger zegt
@kapiteinaudi: als je dan toch naar het verleden grijpt, doe het dan juist: als je de 80 aangrijpt als eerste a4 is de 2002 de eerste dreier en die was er voor de audi 80. de rs4 bestaat niet in berline, de q7 v12 is wel degelijk geen concurrent net zoals de 760i geen concurrent is voor een s classe amg.
norge zegt
Mini heeft er al 1..
http://cars4kids.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/p/speelgoed_accu_auto_6_volt_mini_roze.jpg
SimonMc zegt
Elektrische SUV’s van Audi…met olie transformatoren om de spanning om te vormen zeker…
marinepower zegt
Dan zal het niet lang duren eerdat Stuttgart ook met een stekkertrekker op de proppen komt.
Dutchdriftking zegt
Het is in iedergeval nog een soort van nuttig niches vullen zo….
widodh zegt
Enige verschil is dat Tesla al een zeer groot netwerk SuperChargers heeft, waar de Duitsers niet kunnen laden.
vr6audi zegt
Wat maakt het uit wie er eerder is, als er maar een mooie auto op de markt komt.
Verder vist audi wel achter het net in nederland als ze voor een hybride systeem gaan en alleen volledig elektrische auto’s 7% krijgen. Maar gelukkig is nederland maar een klein deel van de afzet.
Ik vind de I3 van BMW spuuglelijk, maar de i8 vind ik dan wel weer mooi. Ben benieuwd hoe ze eruit komen te zien.
mrrallycross zegt
In zo een auto zit genoeg ruimte voor batterijen inderdaad. Het gewicht kunnen ze okk wel dragen
gerjanm zegt
Droevig nieuws weer.
ecrent zegt
Natuurlijk willen ze dat, kijk naar de verkopen van de Tesla Model X…
HzR zegt
En Jaguar ook… http://www.autocar.co.uk/car-news/scoop/jlr-expands-uk-rd-facilities-support-electric-car-development