Tesla Motors, een vrij jonge startup, is bezig met het maken van een “high-performance electric sports car”. Ze hebben $40 miljoen extra cash weten te verzamelen in de laatste investeringsronde, het gat dus hard… Onder de investeerders bevinden zich de mede-oprichter van PayPal en de oprichters van Google.
Tesla wil auto’s maken die aantrekkelijk zijn voor rijke en milieubewuste mensen. Lijkt me een goed plan, zoals we weten was de Prius, ondanks zijn uiterlijk, een grote hit in Amerika. Alle beroemdheden hadden er eentje in de garage staan. Volgens Tesla is er veel meer potentieel en wachten de welvarenden nu op een echte coole hybrid, met wat meer supercar specs.
Martin Eberhard, mede-oprichter van Tesla, heeft met zijn vorige bedrijf een leuke winst gemaakt. Hij liet tegenover The Mercury News weten dat hij echter geen auto kon vinden om te kopen. “I couldn’t find a car that was nice enough to enjoy driving, and which also got reasonable gas mileage, … The Prius is terrifically ugly.”
Dat was de reden om drie jaar geleden Tesla Motors te starten, samen met Marc Tarpenning. Het bedrijf heeft nu reeds 70 werknemers. Tesla laat nog weinig los, maar claimt dat de wagen wat betreft acceleratie en handling vergelijkbaar zal zijn met Ferrari’s, Lamborghini’s en Porsche’s (via motorpulse.com).
SimonMc zegt
Geloof ik best dat stuk over acceleratie, op dat vlak is het koppel van elektrische motoren onevenaarbaar.
Gewoon direct 100% koppel.
Turbopaultje zegt
Stoere praat. Laat ze eerst maar eens een betrouwbaar prototype presenteren, en dan het handlingniveau van Porsche of Ferrari proberen te benaderen. Met 40 miljoen kunnen ze nog ff ontwikkelen….
PS. Enige auto uit de US waar dit van gezegd kan worden is de Vette. En die is al tig jaren geoptimaliseerd.
remy zegt
toch vind ik het een goed initief, want zeg nou zelf, de prius is gewoon lelijk.
Ik denk ook dat er wel markt voor is, cker in de states.
Turbopaultje zegt
yep, die 1. Prius is echt extreem lelijk, het 2. model is al heel acceptabel. Maar het blijft voor mij de high tech Daf van de 21. eeuw…..
En een supersportwagen zonder dik motorgeluid, wie wil dat nou hebben ?
MrSelected zegt
[quote]PS. Enige auto uit de US waar dit van gezegd kan worden is de Vette. En die is al tig jaren geoptimaliseerd. [/quote]
En rijdt nog steeds met bladveren achter rond. :D
We zien wel wat we van Tesla zien, het is wel een goed initiatief.
Turbopaultje zegt
yep, en met die glasfiber bladveren rijdt ie wel de meeste sportwagens zoek rechtuit…… en ook in bochten !
PigPen zegt
@ Turbopaultje
De Saleen S7 schijnt het ook niet slecht te doen qua handling and performance… en is een Amerikaans product.
Ik moet wel zeggen dat ik geen fan ben van Amerikaanse auto’s, maar hier moet je ze wel een beetje eer voor toekennen. ;)
Zoef de Haas zegt
Wat is er eigenlijk mis met de Prius? Ik heb dat altijd een geslaagde auto gevonden.
Marten zegt
LoL, wat er mis is met een Prius??
1. Het is een Toyota
2. Gadverdamme, stomme treehugger auto!
3. Als je toch zo graag zúúnig wil, koop dat een lupo 3L
4. Ik vind zelfs een kia Carens ofzo mooier (niet helemaal waar, maar even ter illustratie, :D)
5. Tis geen europese auto
6. Bah krijg er jeuk van, al dat kromme gedoe van die sterren die zogenaamd milieubewust willen zijn, sowieso, al die amerikanen met hun milieubewust zijn, maar ondertussen niet mee willen doen aan het Kyoto verdrag, hypocriet gel*l
Vincent#1 zegt
@marten
1. Toyota’s zijn bijzonder betrouwbare auto’s
2. f*cking treehugger auto’szijn de toekomst
3. hmm. tja zit wat in, maar de techniek van de prius is veel vooruitstrevender
4. ZOO lelijk is de prius ook weer niet, ik vind hem serieus niet oerlelijk
5. In Europa wordt ook een hoop rotzo gemaakt, ok het supercarbovenlaagje van de industrie is ongeëvenaard, maar die is zijn slechts voor een enkeling weggelegt (en vaak ook niet eens voor dagelijks gebruik)
6. Op dat laatste puntje geef ik je helemaal gelijk, hoewel dat van die jeuk heel goed van iets anders kan komen ;-)
priusrijder zegt
Hallo Marten, Ik ben het bijna helemaal met jou eens!
1. Geweldig argument, het is een Toyota. 2. Wie houd er nu van de natuur 3.Een Lupo is tenminste een echte emotie auto , veel meer lawaai en problemen en veel bekrompener, ik hou van emotie. 4.Mooi is geen kwestie van smaak, niemand kan een Prius mooi vinden, bestaat niet, geef mij maar een Fiat Multipla. 5. Alleen Europeanen kunnen auto’s maken, dat is wel bewezen.6. Met dit gedoe kan ik niets.
-edit-
autoblogger zegt
Vandaag wordt de wagen onthuld (als ik het goed heb). Een journalist van Wired mocht echter als eerste een stukje rijden met de Tesla EV Roadster: http://www.wired.com/news/wiredmag/0,71414-0.html
“He releases the brake and my head snaps back. One-one-thousand: I get a floating feeling, like going over the falls in a roller coaster. Two-one-thousand: The world tunnels, the trees blur. Three-one-thousand: We hit 60 miles per hour. Eberhard brakes. We’re at a standstill again — elapsed time, nine seconds. When potential buyers get a look at the vehicle this summer, it will be among the quickest production cars in the world. And, compared to other supercars like the Bugatti Veyron, Ferrari Enzo, and Lamborghini Diablo, it’s a bargain. More intriguing: It has no combustion engine.“
w0o0dy zegt
het ziet er nog best goed uit ook!
autoblogger zegt
Ja, als ik het goed lees dan is er een designer van Lotus bij betrokken geweest…
w0o0dy zegt
ja lijkt in heeeeeel veel dingen ook erg op de Elise (interieur en zelfs de spiegels..)
meer plaatjes op
http://blog.wired.com/teslacar/index.album?i=0
Priusrijder 2 zegt
@ Marten.
Ik heb een Prius en vind de achterkant ook niet mooi. Maar wat wil je als je een extreme CW waarde wilt halen. Mazda, Citroen en Audi hebben autos met dezelfde achterkant.
Technisch is de Pruis een fantastische auto. Jij hebt vast geen Prius en kan daar dus ook niet over oordelen. Na 2.5 jaar ontdek ik er nog steeds nieuwe dingen aan. De Jappanners hebben echt technisch alles uit de kast gehaald, de Europeanen zijn echt te voorzichtig.
Als ik enkele van mijn vorige auto’s bekijk (MG, Triumph, Jaguar) is de Prius een echte topper. Weet je wel dat het de enige auto is die niet een Otto motor heeft, maar een Atkinson cycle gebruikt om nog meet efficiency te gebruiken? Koop een Prius of ga je eerst heel goed informeren voor je zulk commentaar geeft.
Maar hebben we het nu over de Prius of over de Tesla?
Pachtig model, wel een beetje duur en haalt hij de 400km op 1 lading als je sportief rijdt?, en dan waarschijnlijk met de airco uit.
Volgas mag hij blij zijn als hij de 50km haalt. Dus dan 3.5 uur wachten om weer een stukje te rijden.
Conclusie: Leuke maar dure sport auto voor in de stad.
Ik moet er toch niet aan denken dat je daarmee zonder brandstof langs de snelweg staat. Daar krijg je trouwens een flinke bekeuring voor.
Matthijs zegt
Brandstofmeter? Die Tesla geeft precies aan (tot op de mile) hoever je nog kan rijden op je batterij. Knap als je het dan nog presteerd om langs de snelweg komen te staan.
erik blessing zegt
burn rubber not gasoline! Voor 1 cent de kilometer iedere ferrari het nakijken geven voor een kwart van de prijs.(nu nog)Over tien jaar rijden er nog veel meer van dit soort merken en is de capaciteit meer dan verdubbeld. Konden de autofabrikanten dit niet bedenken?Ac motor en accu gaan 160.000 km mee.Stel je voor dat alfa romeo zijn nieuw uit te brengen sportcoupe in 2008 met een ac motor uitbrengt, 0-100 in 3.3 sec.
Hubert van roosmalen zegt
ik hoop binnen enkele weken een proefrit te hebben in Copenhagen.
Details worden nu geregeld door Tesla
Ook van belang: het wel/niet slagen van Essent van hun oplaad grid etc
Sjef Bertens zegt
Het is geweldig al die positieve reakties op de elektrische sportauto.
Maar als ik nu een eenvoudig rekensommetje maak. Onze Tesla levert een uur lang 100kw en laten we aannemen dat hij dan een afstand aflegd van 160 tot 170 km niet slecht dacht ik.
Om deze energie te leveren moet er minstens 150 kwh uit het net toegevoerd worden. Nou ik heb er mijn energienota bijgehaald en ik betaal ongeveer 13 cent per kwh. Dus ongeveer 20 euro Niet wat Tesla ons voor rekend.
Terwijl elektrische energie fiscaal veel minder belast is als benzine.
Sjef.