Het Finse bedrijf RaceABout, waar we drie jaar geleden al eens over schreven, heeft plannen om een elektrische supercar te maken. De schetsen zijn reeds vrijgegeven en men wil de auto volgend jaar zomer (2009) officieel introduceren.
De ERA (Electric RaceAbout) is gebaseerd op het chassis van een Audi R8 en diverse andere componenten, zoals een airco uit een Audi A3. Ter volledigheid; Audi Finland is dus een sponsor. De auto krijgt elektrische AWD en gaat zo’n 1250 kilo wegen. De actieradius is 300 km en de topsnelheid zou boven de 200 km/u komen te liggen. Het doel is om meer dan 100 mpge (100 miles per gallon equivalent) te behalen.
Het project wordt gerealiseerd in samenwerking met Lahti Polytechnic en het Helsinki Polytechnic Stadia. Meer info is te vinden op de site van RaceAbout (via abg).
Citrofiel zegt
Worden andere mensen hier ook een beetje moe van alle nieuwe, milieuvriendelijke, kleine sportwagenfabrikantjes die opstaan?
Citrofiel evil twin zegt
Wat een lelijke bak!
Check die daklijn! Die loopt zo scheef als de toren van Pisa!
Stephan zegt
Dit zijn wel erg matige renders hoor :P
NLX zegt
elektrische supercar? 100 miles per gallon? is het dan niet gewoon een hybride….
Arodin zegt
@ Citrofiel: Ja, ik wel.
autoblogger zegt
@NLX: sorry, het is mpge (Miles per Gallon of Gasoline Equivalent)
Heb het in het artikel aangepast.
MATSS zegt
@ arodin
ik ook n lelijk dat ie is toch liever een Tesla of een Fisker Karma
JPM zegt
Ik vind de Tesla nog wat hebben en inderdaad de Fisker ook maar dit is jammerlijk. Is hier wel een markt voor dan? Ik heb nog nooit iemand gehoord die zei ‘ja ik wil een elektrische sportwagen’ . Jullie wel?
Chris zegt
@ JPM
Ja, daar heb je een punt JPM…
Ik vraag me ook af of de gene die zo’n sportwagen koopt (vast een autoliefhebber) het “gebrul” van de motor niet gaat missen…
Rovvel zegt
Zou het ontstaan van al die sportwagenfabrikantjes iets te maken kunnen hebben met het feit dat ze inherent licht zijn, en meer opleveren?
Doordat ze licht zijn (en plat) heb je weinig energie nodig om ze vooruit te krijgen. Hierdoor heb je toch een aanvaardbare elektrische range en dito prestaties. Daar komt dat nog eens bij dat je voor een sportwagen een stevige meerprijs kunt vragen. Met het weinige geld dat mensen voor een elektrisch boodschappenwagentje willen betalen, kom je waarschijnlijk (nog) niet uit de kosten.
Matt zegt
Leuk, maar niet echt commercieel levensvatbaar, lijkt me. Meer een soort demonstratiewagen. Dan zijn de Tesla en Fisker realistischere alternatieven. Voor die laatste sta ik als nr. 217 op de wachtlijst :)
bozewolf zegt
Is dan toch niet echt een “supercar” meer, hé?
Sowieso, leuk allemaal, dat elektrische, maar veel van de charme van het autorijden gaat er wel mee verloren. Het hele karakter van de verbrandingsmotor is foetsie.
Bas zegt
@Matt
Slim van je…hoef je, tegen de tijd dat je m hebt, tenminste geen pomphouder de harses in te slaan voor wat benzine :)
Serieus…je bent volgens mij een van de weinigen die het WEL heeft begrepen.
Als ik het geld zou hebben…zou ik je als een schaapje volgen :)
Klassiekerrally zegt
Hij doet me denken aan de Ford Puma en z’n grotere broer (waarvan ik de naam kwijt ben).
Vind de renderings niet echt opwindend.
Emerald Green Jag zegt
@ Klassierrally
Je bedoelt de Ford Cougar?
Ik vind de vormgeving nu niet het toonbeeld van elegantie. Het achteraanzicht is nog wel te pruimen, maar het zijaanzicht… thanks but no thanks.
Is het niet opmerkelijk dat auto-ontwerpers/bouwers als paddestoelen uit de grond schieten? Waar blijven de grote merken met dergelijke kwinkslagen?
Elektrische auto’s á la Tesla lijken mij prima te vermarkten (het zijn alleen die accu’s waar men nog een ultieme slimme vondst mee moet doen).
romario zegt
ik zie weinig r8 hoor
autoblogger zegt
@romario: hoe kom je erbij dat het op de R8 zou lijken, artikel wel gelezen?
Arnoud zegt
Komt er ook een soundsystem onder de kap om het geluid van een dikke acht of twaalf pitter na te bootsen? Of moet je zelf gaan zitten sputteren met de tong tussen je lippen?
trekhaakduppie zegt
RaceAbout bestaat al een paar jaar hoor. Het is ook geen fabrikant, het is een studentenproject. Het doel van de prototypes die ze maken is dan ook meer educatief dan het ding daadwerkelijk in productie brengen.
Brammeh zegt
@Klassiekerrally
Ford Cougar?
Wat betreft de auto:
Ik vind hem niet mooi, dan hebben ze het bij Fisker en Tesla beter voor elkaar.
Ik vraag me eigenlijk alleen af, ook de bij de Tesla en Fisker.. Hoeveel is het verschil uiteindelijk in de portomonnee? Betaal je uiteindelijk net zoveel aan stroom, als aan benzine bij de pomp? Wat voor voordeel heeft het dan allemaal nog? (ja, je hoeft niet meer naar de pomp…)
gerardo zegt
Tesla is veel mooier, dit doet denken aan Finse hardrockers op het songfestival, grrrrrrrrr
Zo te zien is er een bass-drum op het dak gevallen
Matt zegt
@ Arnoud: die Fisker Karma maakt al een mooi geluid hoor, daar is geen soundsystem voor nodig. Luister hier maar eens naar (eerste rijtest). Het geluid van het filmpje is belabberd, maar je kunt al wel horen hoe die Karma gaat klinken. Heeft wel wat weg van een straaljager:
http://nl.youtube.com/watch?v=DPYUd9pLEKo
Frasker (Spyker D12 SSUV) zegt
De achterkant is net een V8 vantage
Xemurai zegt
Hebben ze serieus hier een designer voor aangenomen!? Dit kan toch niet…? Wtf, je verkoopt hier wel een duur product he, geen pak melk bij de supermarkt…