Zo’n elektrische superbike is altijd handig als je snel een shoarmaschotel moet leveren.
We hebben het vaak over auto’s die meer en meer voorzien worden van elektromotoren. Maar we vergeten dat ook motorfietsen uiteindelijk minder leuk zullen worden. In veel gevallen is de motorfiets meer een hobby-object (alhoewel onze hoofdredacteur vaak forenst op twee wielen).
Maar ook hier moet je de ontwikkeling van de techniek zijn werk laten doen. Alternatieve aandrijflijnen zullen ooit gemeengoed zijn bij tweewielers. Er zijn overigens al elektrische motorfietsen te koop, alhoewel de meeste een vrij hoog kukident-gehalte hebben. Het is wachten op een elektrische motorfiets die je echt wíl hebben.
Elektrische Superbike
Deze WMC250EV van White Motorcycle Concepts is zo’n apparaat. Nu is deze elektrische superbike niet bedoeld voor consumentenverkoop. Het doel is namelijk om de snelheidsrecord op het land met een tweewielige motorfiets te verbeteren. Dat staat nu nog op 407 km/u (lichten we zo nog even toe).
Je zou denken dat ze er een elektromotor met 500 pk ofzo in hebben gezet, maar dat valt dus heel erg mee. Op het voorwiel zijn er twee motoren, beide met 20 kW. Op de achteras zijn er eveneens twee motoren, beide goed voor 30 kW. Dan gaan we even snel rekenen: 20 + 20 + 30 + 30 = 100 kW. Dat is dus precies 136 pk. Niet dat dat weinig is voor een motorfiets, maar dankzij de loodzware accu’s weegt deze recordfiets meer dan 300 kg. Een BMW K1600GT met zes-in-lijn motor is lichter en sterker, om even een voorbeeld te noemen.
Luchtweerstand
De WMC250EV moet het verschil gaan maken met de aerodynamica. Motorfietsen zijn over het algemeen niet heel erg aërodynamisch vormgegeven. Daar is nu verandering in gekomen. Het gaat verder dan enkel en alleen een iets andere kuip of plaatwerkdeel. De elektromotoren zijn erg klein (in de naaf geplaatst) en de accu’s zijn in dit geval vrij compact en zo laag mogelijk geplaatst.
Er is dus veel meer ruimte om mee te spelen voor de ontwerpers. Na het nemen van wonderlijke champignons (waarschijnlijk) zijn ze aangekomen met het ontwerp van de WMC250EV. Althans, daar gaan we even vanuit. Het middengedeetle is namelijk helemaal open. Volgens White Motorcycle zorgt deze bouwwijze ervoor dat de weerstand vermindert met 70%.
Het komende jaar wordt de fiets uitontwikkeld en gaat directeur Robert White van White Motorcylces met de WMC250EV een recordpoging doen. Dat staat op 407 km/u (één kant) en voor het officiële record geldt dat 394,4 km/u. Om eventuele voordelen van de wind ongedaan te maken, moet er beide kanten op gereden worden.
Wanneer de poging ondernomen gaat worden, is nog niet bekend.
ghost zegt
Go Power Rangers!
tjorque zegt
Ik ben helemaal voor elektrische auto’s…
Maar elektrisch motorrijden ga ik niet voor mijn plezier doen.
Voor werkverplaatsingen zie ik elektrisch motorrijden nog wel zitten maar mijn motor voor de fun… nope die moet blijven knallen.
Liefst op korte termijn met e-fuel.
SimonMc zegt
400 km/h is niet snel genoeg?
ktm690sm zegt
@SimonMc: want motorrijden gaat om topsnelheid?
b00m3rang zegt
Ik denk dat een electrische all terrein bike/crossmotor heeel leuk is om over de heide enzo te gassen. Je valt niemand lastig, ook niet de slangetjes en muisjes en de vogeltjes en je hebt bergen koppel. Alleen de range moet je rekening mee houden maarja.
mrcabdrivert zegt
*of bezorging van andere ‘bepaalde’ pakketjes.
frederikvc zegt
En ook de lelijkste
frederik zegt
Zij liever dan ik.
Gulli zegt
“Ik had je niet gezien” kan met elektrische motoren mooi worden aangevuld met “…en ik had je ook niet gehoord.”
Loud pipes save lives, het is gewoon zo dat mensen je soms eerder horen aankomen dan dat ze je zien.
Overigens kanslozen die er een herrie-uitlaat onder hangen met als enkel doel om zoveel mogelijk pokkeherrie te maken mogen ze van mij direct opknopen, dat dan weer wel.
RAW zegt
Lijkt mij nogal ongeloofwaardig, 400 km/u met maar 136 pk. De vorm van een motorfiets is nu eenmaal slecht voor de luchtweerstand, ook al neem je zulke drastische aerodynamische maatregelen. Voor het huidige record van EV motoren van 408 km/u (Max Biaggi op de Voxan Wattman) was 326 pk nodig, maar was de stroomlijn wel erg beperkt. Maar wellicht gaan ze me verrassen ,,,
sam11 zegt
Het lijkt mij vrij onmogelijk dat de brandstof motor verdwijnt. Er zijn ontwikkelingen richting schone brandstof. In mijn straat heb je bijna altijd twee lege parkeerplaatsen. Daar staat een laadpaal voor twee auto’s. Soms staat er een taxi fout geparkeerd. Het moet snel voor het klimaat. Maar met alleen elektrisch rijden ben je er nog lang niet.