Zoals Audi gisteren al liet weten gaan ze fors inzetten op elektrische & hybride auto’s (ondanks dat ze daar eerder forse kritiek op hadden). Op basis van de gloednieuwe A1 heeft Audi voor Geneve deze e-tron (aka elektrische) variant ontwikkeld. Zelfs noemen ze het een Mega City Vehicle (MCV) (doet mij denken aan een Dacia).
De elektromotor is gemonteerd op de vooras en levert een geweldige 61 pk (en als het moet een piek van 102 pk) en er is altijd 150 Nm beschikbaar. En als het nodig is zelfs 240 Nm. Met een setje volle accu’s kan je volgens Audi 50 kilometer door de stad tuffen, daarna zijn de accu’s leeg en slaat de range extender motor aan om de accu’s bij te laden. Die range extender is in dit geval een wankelmotor met een inhoude van slechts 254 cc. Daarna kan je nog eens 200 kilomter extra rijden. De totale range is dus 250 km.
Het opladen van de accu’s met een 380 volt stopcontact duurt zo’n 3 uur volgens Audi. En de Audi A1 e-tron weegt slechts 1.190 kilo. Overigens gaat Audi de naam e-tron gebruiken voor al haar elektrische modellen. Net zoals ze quattro gebruiken voor hun vierwielaangedreven modellen.
RubenS zegt
leuk autootje:D
Jipp zegt
ziet er goed uit, zo gaan ze wel wereldleider worden ja, als je mooie electrische auto’s maakt en geen prius of auris.
rob zegt
50 km elektrisch is net iets te weinig. Vanaf 100 km (+ range extender) vind ik het interessant worden. Dan kan bijna iedereen zijn woon-werk verkeer elektrisch afleggen en daarna thuis ’s nachts opladen.
Mr. V8 zegt
Dit is, mag ik hopen, toch niet E-tron concept 3 waar jullie het gister over hadden?
Corolla G6 zegt
@jipp
Ach gut, wat hebben we hier dan: een moderne Nostradamus?!
Misschien moet je eerst het bericht eens goed lezen en dan eens goed nadenken:
Hoeveel volwaardige hybride auto’s heeft Audi op dit moment?
en hoeveel hebben Toyota en/of Lexus er?
En wanneer komen deze elektrische auto’s van Audi nu eindelijk eens op de markt? 2011,2012, 2013, 2014,?
Het is een CONCEPT, weet je wel…
Arash zegt
Het probleem is dat mensen die in een stad wonen niet altijd de mogelijkheid hebben om hun auto aan te sluiten op stroom.
Tenzij je een vrijstaande woning, twee-onder-een kap woning of een ander type woning hebt met eigen parkeergarage zal het erg moeilijk worden om je auto te laden.
BaRa zegt
Eindelijk nog eens een leuk Audi-interieur. Alvast stukken beter dan dat van de A3. Zelfs de A4 en de A5 liggen onder dit niveau.
klaas zegt
Wat kost die, wanneer wordt die geleverd? Elektrische concepts cars zijn er genoeg. Elektrische auto’s worden al jaren aangekondigd. Als deze auto niet gewoon volgende maand bij de Audi dealer staat dan is het geen nieuwswaardig bericht.
Arash zegt
@klaas
De gewone Audi A1 moet nog komen, ergens tussen mei en september. Als deze e-tron concept er komt, dan zal dat zeker nog een 1 jaar duren.
Bert zegt
Toch hebben ze wel heel wat gepikt van de Lancia ypsilon bij dit model.
CJJ zegt
61 pk / 1192kg ~ 50pk/ton… Dat heeft mijn moeders Twingo uit ’98 ook…
MLTB zegt
En dus is de andere E-Tron ook gewoon ‘gebasseerd’ op de R8, al zegt Audi van niet. Grappig ding, maar ik hoef ‘m niet te hebben.
CJJ zegt
Nee wacht! Die heeft nog meer! 60 pk / 800 kg = 75pk/ton! Whaha…met een koekblik rijd je dit premiummobiel er dus al zo’n beetje uit!
Timmie zegt
Nou nou, Audi is geen groen merk. Vanaf de dag dat dat bericht online stond, wist ik dat die filosofie niet lang stand ging houden. Bij Audi kunnen ze dus ook niet tegen de stroom invaren. Vorsprung durch technik, achterstand durch koppighaid.
rob zegt
@CJJ, jouw moeders Twingo uit ’98 heeft 93 NM tot haar beschikking, de A1 150 NM. Je snapt dat deze auto jouw moeders twingo bij het stoplicht zoek rijdt.
Pieter-Jan zegt
@Mr V8
Heb je geen lief of zo om u aandacht te geven? Misschien een huisdier. Sexlijn?
013` zegt
Mooie vierkante hoek in dat voorscherm…. :S lekker duits desing weer.. hahahahahah
Ik kan wel begrijpen waarom ze geruchten verspreiden dat ze erg graag Alfa Romeo zouden willen kopen :D hahahah
Wat een lachertje dat desingn zeg.. prutsers bij vag..
013 zegt
mooie vierkante hoek daar is dat dat voorscherm..
Lekker duits desingn weer hahahahhaha
Ik snap wel waarom ze de geruchten verspreiden dat ze o zo graag Alfa Romeo zouden willen overnemen..
Kunnen ze bij vag nog wat van leren…. stel prutsers
Dimglor zegt
Dit zou wel eens succesnummertje kunnen worden..
Redelijke radius.. (voor in de stad)
en hij ziet er goed uit dus :)
Cantago zegt
Ik zie dit dus echt niet zitten he… Ligt dat aan mij?
Bartjuh zegt
audi aan de wankelmoter? mischien word dat dan eindelijk is verder ontwikkeld. en als we dan klaar zijn met het elektrische gelul, kunnen ze echte sportwagens bouwe met wankels. liefst 3+ rotor.
Bartjuh zegt
Ik bedoel natuurlijk opnieuw. Nsu was de eerste met een wankel moter.
Sander zegt
Voor mij is dit een ideale auto. Ik woon midden in de Randstad en al mijn ritjes zijn bijna in de stad. Daarbuiten kom ik in de praktijk niet verder dan vanuit Den Haag naar Antwerpen of Sneek. Ik ben met een Toyota Aygo tot Praag, Dubrovnic en Barcelona gekomen, waarbij ik elke twee uur van bestuurdersstoel naar passagiersstoel wisselde, dat valt met deze A-1 E-tron zó uit te kienen met een TomTom dat dit plaats heeft bij een benzinestation. Dan kom ik ook precies even snel tot Dubrovnic mensen.
herman zegt
Als je op een flat 3 hoog achter woont, hoe moet je zo’n A1-etron opladen?
Lijkt me niks! Geef mij maar een Toyota hybride.
Tegen de tijd, dat Audi hem in de showroom heeft, levert Toyota al de waterstof-hybride.
Is Audi weer 10 jaar achter…