Is dit niet precies wat je verwacht van een elektrische Skoda Octavia? Of wil je ook een rijdend statement voor de deur hebben staan?
Inhakend op de buurman van het vorige artikel: niet iedereen heeft zin om in een auto rond te rijden die ‘anders’ is om het ‘anders’ zijn. Met een Volkswagen ID3, Tesla Model Y, Kia EV6, BMW iX, Mercedes-Benz EQS of Polestar 2 maak je een statement dat je in een EV rijdt. Dat werkte destijds voor hybride-auto’s ook heel erg goed. Morele verhevenheid past perfect bij bizar design.
Gewoon een auto
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je ‘gewoon een auto’ wil, ongeacht de aandrijflijn. Daar komt de elektrische Skoda Octavia om de hoek kijken. Dat gaat een zeer belangrijke auto voor Skoda worden. De Octavia is eigenlijk een C-segment-auto, maar schurkt qua ruimte tegen een D-segment-auto aan. Precies wat een nuchtere familie kan waarderen.
Aan Autocar laat Klaus Zellmer (Skoda CEO) weten dat een elektrische Skoda Octavia veel eerder gaat komen dan het Europese verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Al in 2026 moet de elektrische Skoda Octavia op de markt komen, namelijk. Inderdaad, elektrische Octavia. Waar Volkswagen – enigszins krampachtig – de ID3 als derde legendarische VW introduceerde (na de Kever en de Golf), kiest Skoda voor een simpelere weg: de Octavia maken ze gewoon elektrisch.
Elektrische Skoda Octavia
Dit rijdende bord havermout zal in 2026 verschijnen náást een Octavia met plofmotor. Net als bij de Porsche Macan en Volvo XC90 zal het huidige model dan een flinke facelift krijgen, terwijl de nieuwe geheel elektrisch is. De modellen staan dan op een compleet ander platform. De huidige Octavia staat op de MQB Evo-bodemsectie, de elektrische Skoda Octavia zal – hoogstwaarschijnlijk – dan gebruik gaan maken van de SSP-architectuur.
De actieradius zal een USP zijn van de auto. De 89 kWh-accu zal namelijk gloednieuw zijn en goed voor een WLTP-range van bijna 600 km. Nog meer goed nieuws, er komt wederom een Skoda Octavia Combi. Deze auto is nu precies 25 jaar op de markt en op vele markten marktleider qua verkopen. Dus logisch dat Skoda nog eventjes vasthoudt aan de nuchtere stationwagon. Kijk, niet alles verandert dus. Ook lekker, toch?
Meer lezen? Deze 11 geweldige stationwagons hadden er moeten komen!
Edge zegt
Heerlijk no-nonsense. En ook erg leuk om te lezen dat er een merk is dat een betaalbare elektrische station gaat maken en je niet automatisch naar de SUV pusht als je een grotere auto nodig hebt omdat moeder de vrouw, twee kinderen en een labrador mee op vakantie moeten.
DeWitteCondor zegt
Amen! Ook precies wat ik ook al een paar keer heb geroepen. Eindelijk iets elektrisch wat niet zo’n opgehoogde Polo is. Ben benieuwd hoeveel liter de bagageruimte van de combi gaat zijn.
baserace zegt
Kijk: dit is precies wat ik zoek, een praktische station met voldoende range. Als ie ook nog een beetje efficiënt is en voldoende snel laad ben ik (spek)koper
dawwg zegt
Lol, eerste ‘premium’ EV stationwagen met fatsoenlijke range op de markt en nog een fatsoenlijk design ook.
Misschien toch maar geen EV6, IONIQ 5 of N Vision 74 voor mij dan …
Of komt er ook een Audi variant voor 10K meer zonder opties ?
koeberg zegt
Een collega heeft een proefrit gedaan in zowel de Skoda Enyaq en de Vw ID.4. hij heeft voor de laatste gekozen want: “Als ik een EV rijdt moet hij er wel als een EV uitzien.”
luittinke zegt
Hoe ziet een “echte EV” er dan uit volgens die collega? Lomp en groot zoals een gemiddelde SUV? Überhip en praktisch onbruikbaar zoals de Renault Twizzy?
Of gewoon zoals elke andere auto maar dan met dichte grille en dichtere velgen?
karhengst zegt
Die ID4 oogt inderdaad een stuk meer alsof deze bij Nikko R/C van de band loopt. Smaken verschillen zeg maar.
erce zegt
89kWh accu? Dat zal geen prijsvechter gaan worden dan.
mashell zegt
Zoals je nu verschillende motoren hebt heb je straks de keuze uit verschillende batterijgroottes.
harie zegt
Sommige goeie ideeen zijn zo verdomde simpel…..
Johanneke zegt
Dit kan ik zeer zeker waarderen. Hopelijk maken ze de claims waar.
kniesoor zegt
Denk, dat er een groot deel van de (EV)markt is, dat dit concept – een EV, die er uitziet als een ‘gewone’ oto – graag ziet komen. Niet de toenmalige early adopters, niet de EV-dominees, die wilden/willen in-your-face styling. Maar de rest van de markt. En die lijkt me best groot.
DeWitteCondor zegt
Dat denk ik dus ook. Ik hoop ook dat de intrede van deze auto’s, indien wat grootschaliger, het einde van de crossover hype gaat betekenen. Er gloort nog hoop.
De Kort zegt
Als early adopter hebben we een EV gekozen die nog steeds na 9 jaar wordt aangezien als een benzine variant, natuurlijk zonder de toevoeging Electric Drive op de auto is het alleen nog aan de ED aan de zijkant van de auto te zien. Ook onze andere elektrische auto’s zijn niet veel te onderscheiden van hun benzine zusjes (Kia Niro en Seat Mii). Niet perse wegens de styling deze auto’s gekozen maar ook vanwege het aangeboden totaalpakket. Smart met 0% voor 5 jaar kunnen rijden, nu de Niro met 4% voor 5 jaar en de Mii met aanschaf subsidie aangekocht. Opladen via zonnepanelen en een langdurig energiecontract zijn wij momenteel gelukkig nog voordelig uit voor het autorijden.
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat ze het ook daadwerkelijk doen. De nieuwe elektrische Astra en 308 station zijn al heel knappe wagens. Als deze nu volgt kunnen we gewoon normale stations kopen welke toevallig elektrisch zijn. Ik ben voor. De 1.0 en 1.2 drie en vier pitters waarmee deze momenteel verkocht worden zijn tenslotte niet bijzonder spannend, elektrisch is dan wellicht een fijne upgrade. Net als destijds een 1.4 turbo downsize motor fijner was dan een ongeblazen 1.6 of 1.8. Nu hopen dat er meer merken volgen. Alfa Romeo bijvoorbeeld….
Robert zegt
Hier sluit ik me volledig bij aan.
Het scheelt natuurlijk ook dat juist een merk als Skoda zich vooral op de Europese markt richt, en daarom de keuze (durf?) voor een elektrisch aangedreven stationwagen als logische stap ziet.
(ooo--V--ooo) zegt
Alfa moet eerst eens doorhebben dat der echt nog wel een markt is voor stations
berlinetta zegt
Ik ga Skoda als merk steeds meer waarderen eigenlijk. De auto’s zien er goed uit en je krijgt ook veel waar voor je geld. Ik heb tegenwoordig zelfs liever een Skoda dan een VW. Doet VAG toch iets niet goed.
harie zegt
Aangezien Skoda ook VAG is, is het allemaal zo dramatisch niet…
Robert zegt
Toch zitten er wel kwaliteitsverschillen tussen. Zo schijnt het de VAG directie al jaren een doorn in het oog te zijn, dat de Octavia’s die in Tsjechië in elkaar worden geschroefd, kwalitatief beter blijken te zijn dan de technisch grotendeels identieke Golf, Leon of A3 die uit andere fabrieken rollen.
potver7 zegt
Het ligt misschien aan mij, maar het no-nonsense bij Skoda is er echt wel een beetje vanaf hoor. Ik zie toch steeds meer nonsens in het design van recente Skoda’s. Nog los van het fenomeen ‘SUV’ – een merk dat no-nonsense hoog in het vaandel heeft staan kan onmogelijk meer SUV’s in het gamma hebben dan simpele sedans en hatchbacks (en de bijbehorende stationwagens).
En Skoda biedt objectief gezien nog steeds meer value for money dan andere VAG-merken, maar ook die verschillen worden hoe langer hoe kleiner.
michelF zegt
ik roep al tijden ” als er een fatsoenlijke electrische stationwagon komt, sta ik vooraan in de rij” nou Skoda kom maar door! :)
dree16v zegt
Top idee, alhoewel ik een Enyaq ook wel kan waarderen
invictus66 zegt
Goh ja, 2026, dat is nog heel ver weg. Laat ons eerst maar eens afwachten hoe de wereld er dan uit ziet.
tjorque zegt
Ja ja ja laat maar komen, alleen liefst wat rapper dan 2026
Variomatic zegt
– edit: check –