ID.4 in het Tsjechisch is ID.čtyři, maar de automotive vorm genaamd Skoda Enyaq iV vinden wij relevanter en duidelijker. De elektrische Skoda-crossover is helemaal officieel.
We weten van SEAT dat er een el-Born aan zit te komen. Volkswagen is al met de ID.3 bezig en de ID.4 zal ook niet lang meer op zich laten wachten. Verder zal Volkswagen tijdig meer elektrische modellen op de markt brengen die qua specs op elkaar zullen lijken.
MEB-platform
En de reden daarvoor is het MEB-platform. Modulaire E-Antriebs Baukasten, wat Duits is voor modulair elektrisch aandrijvingsplatform. Dit betekent enorm veel flexibiliteit voor Volkswagen en al haar dochters, want het MEB-platform is de basis waarop iedereen mag bouwen.
Skoda Enyaq iV
Op de definitieve SEAT el-Born is het nog even wachten, dus tot die tijd is na Volkswagen het de beurt aan Skoda om na de budget-CITIGOe iV hun eerste bloedserieuze elektrische wapenfeit te presenteren genaamd Enyaq iV.
Dat wisten we al, want de schetsen werden vorige maand bekend en ook was de Enyaq vandaag nog in vol ornaat te aanschouwen. En Wouter heeft al een stukje mogen sturen in een ingepakte versie van de elektrische Skoda. Iets met gras voor voeten wegmaaien. Al is dat meer de schuld van lekkers en Skoda zelf dan van de collegae van ondergetekende.
Onthuld
Inmiddels is het inpakpapier overbodig want dít is de Enyaq iV in vol ornaat. De iV in Enyaq iV straat trouwens voor het elektrolabel van Skoda, voor de volledigheid. Omdat de naam eindigt met een ‘q’ is de auto bedoeld als een SUV/crossover, al houdt het geheel het midden tussen de VW ID.3 en een verlaagde Renault Scénic. De gigantische velgen helpen mee met die indruk.
Exterieur
De Enyaq doet zijn best om niet van de daken te schreeuwen dat het een EV is. De velgen lijken op die van andere Skoda’s en ook de verdere styling is niks onbekends. Er is een ‘grille’, die lijkt op andere Skoda’s. Bij het lek vanmorgen werd al duidelijk dat Skoda een nogal BMW-esque invalshoek kiest, met ‘gespleten’ horizontale lamellen en kitscherige verlichting. Toch is het dan weer anders dan BMW dat de grille een soort 3D-stijlelement is. Een beetje vreemd, maar de illusie dat er een grille is helpt altijd met een conventionele manier van ontwerpen. Styling is altijd voor verschillende meningen vatbaar, voor zover mijne telt is het best een frisse verschijning die zoals gezegd goed in de toon valt met het niet-elektrische spul van Skoda.
Interieur
Van binnen is het min of meer hetzelfde verhaal. Het geheel doet denken aan de nieuwe Octavia en daarmee eigenlijk alles wat op het niet-elektrische MQB-platform staat. Blikvanger is het gigantische 13 inch grote scherm, gepaard met een digitaal display dat fungeert als tellers. De rest is geleend vanuit overige Skoda’s, dat is allemaal geen probleem. Er zijn tien thema’s voor het interieur, denk dan aan bijvoorbeeld ‘sportiviteit’ voor de Enyaq RS. Oh ja, die is er! Komen we zo even op terug. De interieurs van de Enyaq zijn samengesteld uit duurzame materialen.
Dikke specs
We hadden het al even over het MEB-platform wat de basis vormt voor de Skoda Enyaq iV. In basis lijken de specs daarom op die van de ID.3, maar Skoda gaat verder. Er zijn vijf beschikbare versies van de Enyaq, die zie je hieronder:
Samengevat: de reguliere versies starten met een basisversie genaamd 50. Deze heeft 340 km WLTP-actieradius met achterwielaandrijving en staat onderaan de prijslijsten. De instapversie heeft 109 kW (148 pk) en sprint naar de 100 in 11,4 seconden. Er zitten drie normale gradaties boven, met batterijpakket-upgrades naar 62 kWh voor de versie genaamd 60, 82 kWh voor de 80 en de 80x, laatstgenoemde heeft meer kracht. Kracht gaat naar 132 kW (180 pk) en door naar 150 kW (204 pk) en 195 kW (265 pk). De sprinttijd gaat van 8,7 seconden naar 8,5 seconden en een nette 6,9 seconden voor de dikste normale versie. Alleen de 80x, de dikste, heeft vierwielaandrijving, de rest heeft zeer premium achterwielaandrijving. De actieradiusknaller is de 80, deze kan 510 km op één lading rijden.
Enyaq RS iV!
We zeggen reguliere versies, want hoezee! Skoda komt direct binnenvallen met een RS-versie van de Enyaq iV. Deze heeft met 82 kWh de dikste accu en is met 225 kW (306 pk) de sterkste. Ook 460 Nm is een lekker aantal, dit alles zorgt voor een sprint naar de 100 in 6,2 seconden. Qua actieradius valt de RS samen met de 80x op 460 km. De topsnelheid van 180 km/u valt tegen, maar goed, bij elektrisch is topsnelheid niet het hoogste cijfer. Hoe je een RS kunt herkennen is niet bekend, er zitten namelijk geen plaatjes van bij.
Ruimtewonder
Skoda staat bekend om hun ruime auto’s voor het segment. De Enyaq is niet anders: 4.649 mm lang, 1.879 mm breed en 1.616 mm hoog. De kofferbak meet 585 liter. Zoals Skoda zelf zegt: de binnenruimte is vergelijkbaar met een Kodiaq, terwijl de Enyaq korter is dan een Octavia. De auto is dan ook een soort kruisbestuiving tussen die twee. Omdat er geen tunnel hoeft geïnstalleerd te worden voor de assen in het interieur, is de auto ruimer wat dat betreft en heeft Skoda die ruimte gebruikt voor allerlei handige vakjes en opbergruimtes.
Simply clever
En ook de welbekende Skoda-knipogen zijn aanwezig volgens de slogan ‘Simply Clever’. De paraplu’s in de deuren, een ijskrabber die nu niet achter de laadklep maar in de kofferbak zit: u kent ze wel. De Enyaq doet ook slim met de laadkabel, door een schoonmaaksetje aan te bieden voor de laadkabel.
Founders Edition
Vrees niet: niet elke Founders Edition krijgt deze zwart/oranje kleurencombinatie. De Founders Edition is de ID.3 1st van Skoda, het zijn de eerste exemplaren die met een speciale badge worden uitgerust. Er komen 1.895 exemplaren van, een knipoog naar het jaar waarin Skoda opgericht werd. De Enyaq is dan ook het trotse wapenfeit van 125 jaar Skoda.
Tour de France
Ook leuk: Skoda is nog steeds hoofdsponsor van de Tour de France. Tourbaas Christian Prudhomme mag daarom vanaf nu al plaatsnemen in een Enyaq iV als tourleidersauto. De auto is dan ook morgen (2 september) al in actie te zien in zijn rol als wielrenner-ondersteuning.
Prijzen en bestellen
Vanaf september, dus deze maand al, kun je een Skoda Enyaq iV bestellen. Deze zal dan geleverd worden in het begin van 2021, startend met de Founders Editions. De productielijn in het Tsjechische Mladá Boleslav is er klaar voor. De Enyaq iV gaat alles vanaf 39.990 euro kosten, uiteraard onder die magische 40.000 euro-grens. Prijzen voor de dikkere edities zijn nog niet bekend, maar worden dat zeer binnenkort.
Edge zegt
Eigenlijk wel geinig: Rolls Royce introduceert een nieuwe Ghost met een verlichte grille, en nog geen 12 uur later zit het op een auto voor de massa als de Skoda Enyaq.
fastforward zegt
Mooie specs. Als dit al van Skoda komt, waar gaat VW zelf wel niet mee komen?
mashell zegt
@fastforward: ongeveer hetzelfde?
flutterby zegt
Voor 40k is het wel typisch Skoda. Hopelijk zijn de meerprijzen voor opties ook typisch Skoda. Ik mis trouwens wel de inhoud van de kofferbak of niet?
reset zegt
585 liter voor de kofferbak.
Maar 40K is dus voor de kale starters editie? En dDe founders edition voor ~70k? Of krijg je voor 40K de founders editie? icm de 80 versie ga ik zo bivakeren voor de skoda dealer…
bernoulli zegt
40K is voor de Founders Edition. En ongetwijfeld kun je die duurder maken met opties.
Later komen er meer versies. Ook met minder capaciteit/vermogen voor minder geld.
harrie zegt
Lampjes in de neus.
Daar heeft Sjaak niet van terug als je hem dat trots vertelt bij het koffie apparaat.
clubbtraxx zegt
Ik vind het echt een heel net ding geworden. Kan me niet anders voorstellen dat ze goed verkocht gaan worden.
bosje zegt
Toch wel een hoop (electro)auto voor het geld in een best stoer jasje, met een redelijke tot zeer bruikbare actieradius, in vergelijking met concurrenten in ieder geval. Zal straks best een hoop te zien zijn op de Nederlandse wegen gok ik (als Volkswagen ze geproduceerd krijgt in ieder geval).
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sanderp zegt
positief verrast, gaat het waarschijnlijk goed doen.
potver7 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
moveyourmind zegt
Mooie auto geworden.
Die grille is wel gaaf, maar ere wie ere toekomt, de Mercury Sable had halverwege de jaren ’80 al zo’n verlichte grille.
tjorque zegt
Ik vind hem er best oké uitzien op de pers-plaatjes. Ben benieuwd of dat in’t echt ook zo zal zijn…
Qua hoogte (bodemvrijheid) mocht hij nog net een streepje minder. Maar het lijkt acceptabel. (Eerder “allroad” dan suv)
Deze stijl mogen ze wat mij betreft doortrekken naar een groter model… (Kodiaq?)
flutterby zegt
@tjorque: in de video van Autoweek komt die er beter uit. Persoonlijk vind ik het meer een verhoogde station dan een SUV. Die aflopende daklijn zorgt ook voor een wat sportievere look (zoals de V60).
rrk147 zegt
Ik vind deze echt heel dik, al komt dat natuurlijk deels/vooral door de enorme velgen. Met 17 inch zal het wat tammer ogen. Maar nu oogt het toch war stoerder dan een Id 3, minder glad en elektrisch.
Richmond zegt
De Skoda site geeft credits aan Autoblog voor het artikel, netjes!
Ook interessant: 8 jaar / 160.000 km garantie op de accu
6 jaar / 90.000 km “gratis onderhoud”: inspectie van de auto, nieuw pollenfilter, verse remvloeistof en APK.
Ik vraag mij alleen af waarom je gedurende 6 jaar, 6x de remvloeistof zou verversen bij een elektro auto die sowieso minder gebruik maakt van de remmen.
flutterby zegt
@benja01: ze moeten die monteurs ook aan het werk houden en misschien is het juist vaker nodig wanneer de remmen nooit gebruikt worden? Sommige remblokken vinden dit ook niet leuk.
reset zegt
Remvloeistof is hygroscopisch. Dwz trekt vocht aan. Daarvan gaan je remleidingen roesten. Is ook met een normale ICE auto. Ben wel eens dat het niet elk jaar moet zijn. Meer 18 -24 maanden. Dat is een gebruikelijke interval, los van de km stand.
mashell zegt
Goed gelukt inderdaad. Zoals het Octavia interieur mooier is dan dat van de Golf is hier het interieur mooier dan van de ID.3. Kan toch niet de bedoeling zijn.
Dutchdriftking zegt
Tja, een elektrische Octavia had ik toch fijner gevonden.
tjorque zegt
Zeker met RWD ?
Een Octavia met deze looks in RS spec, en ik ben helemaal verkocht :)
goodvibrations zegt
Ziet er zowaar beter uit dan de ID3 als je mij vraagt.. Betere deal! Als deze dit jaar nog te leasen valt zou ik er vol voor gaan.. ?
jwst zegt
Ik dacht strakke bmw
tourannetje zegt
Zet maar op de oprit, mooier dan de Volkswagen ID, net wat moderner dan de Niro E, en niet zo Tesla als een Tesla.
kevertje zegt
Skoda wordt met de dag meer het nieuwe Volkswagen. Dat is vreemd. Het gamma is vele malen aantrekkelijker dan de grijze reeks modellen die ze nu nog op het palmares hebben staan en waar je van afvraagt wie ze nog koopt. Die ID’s zijn er bovendien nog steeds niet echt.
Loek zegt
@kevertje: indirect is dit precies wat er gebeurt. Audi was altijd een bovengemiddeld merk qua prijs en kwaliteit, maar is nu nogal aan het donderjagen met Mercedes en BMW en wordt veel en veels te duur. Zo ontstaat er een gat in de merkenmuur wat Audi deed, dus springt Volkswagen daarin met modellen die aardig de premiumkant (ook qua prijs) op gaan. En zo is er ruimte voor een praktisch goedkoop merk (Skoda) en een ‘sportief’ goedkoop merk (SEAT).
Kijkend naar de nieuwe MQB-wagens durf ik bijna niet te zeggen dat ik de Octavia ver en veruit de mooiste van de vier vind…
mashell zegt
Maar als we de Octavia en deze Enyaq bekijken dan is het Skoda dat tussen VW en Audi inkruipt. Dat het scherm van de Enyaq groter is dan dat van de ID.3 is ook een aanwijzing daarvoor.
gregorius zegt
Ik vind hem prachtig. Dat zegt wat. In de RS versie kan hij prima meekomen met het verkeer (als je even goed wil invoegen enzo). Range is ok. En het belangrijkste: hij ziet er gewoon goed uit. De nieuwe lineup van VW heeft bij elke auto wel iets ongelukkigs in het ontwerp (waarschijnlijk dat je ze goed kan herkennen etc). Maar dit ding ziet er gewoon prima uit van wat je van een SUV-achtige wil tegenwoordig. Hulde.
MetalLaires zegt
Wow! 1 van de weinige SUV’s die ik mooi vind! (Ik vind SUV’s gewoon stationwagens met grote wielen, en die vind ik nixz)
Die Skoda’s en Seat’s zijn vaak veel mooiere Volkswagens dan de ‘echte’ Volkwagens. Ze proberen ze vaak te ‘downtunen’ door ze een saai uiterlijk proberen mee te geven maar dat werkt gewoon vaak averechts.
mashell zegt
Maar SUV’s zijn ook gewoon stationwagens met grote wielen, die grote wielkasten vereisen en enorm veel binnenruimte wegnemen. Overigens zie hier dat een SUV met een lage bodemspeling er gelijk heel dik uitziet.
RAW zegt
Hele mooi auto en inderdaad meer verhoogde stationwagon dan echte SUV. Wat dan wel weer tegenvalt is dat het maximale trekgewicht maar 1200 kg is, veel te weinig voor de meeste caravans. Dat is toch wel een dingetje bij die EV’s, vaak mogen ze niet eens een aanhanger trekken en qua range wordt Zuid Frankrijk dan al een hele tour.
mashell zegt
Een beter excuus is er toch niet om die naar bison vochtvreters stinkende caravan op marktplaats te zetten en je zelf de luxe van een hotel, gehuurd chalet, stacaravan of rent a tent te gunnen? Niet langer met 90 eindloos over de snelweg tuffen en niet meer elke vakantie in het zelfde krappe plastic hok verblijven. Je leven wordt echt veel leuker zonder caravan!
j05b zegt
Keurige auto! De id serie vindt ik veel te braaf.
Range is gezien het formaat auto best ok.
Goede keuze om met Skoda de eigen stijl te houden!!!
jdeboer zegt
Skoda is flink aan het kopiëren geslagen, na eerst een VW met een Citroën Cactus te kruisen hebben ze nu het dash uit de Tesla model 3 gesloopt.
Dingen die de fans ooit verfoeiden en nu de beste uitvinding sinds het gesneden brood vinden.
kampeerder zegt
ziet er goed uit zal het straat beeld gaan bepalen zou alleen willen weten wat de range is als je een caravan trekt van 800kg. van de Tesla Model S zijn testen gedaan met een caracan met schrikbarende resultaten dan maar op de fiets met een tentje achterop