Ook de elektrische Silverado is eerder dan de Cybertruck. Officieel!
Net als gisteren moesten we even aan de presentatie van de Tesla Cybertruck denken. Alle pick-ups waren in die keynote speech in technisch opzicht zwaar verouderd en leken allemaal sprekend op elkaar. De elektrische Cybertruck met zijn bizarre styling en specificaties was de toekomst. Top. Maar in nog voordat die auto in productie is, zijn er telkens meer concurrenten die in de tussentijd druk bezig waren met elektrische trucks.
Gisteren konden we melden dat Ford de productie van de F-150 Lightning verdubbelt om te kunnen voldoen aan de vraag. De Rivian R1S wordt al uitgelverd aan klanten en de GMC Hummer is ook al leverbaar. En daar komt nu nóg een model bij. Chevrolet heeft namelijk het doek getrokken van een compleet nieuwe elektrische pick-up, de Silverado EV.
Ventieldopjes
Je zou kunnen aannemen dat de Silverado EV een elektrische Silverado is, maar dat is niet het geval. De auto is helemaal vanaf de ventieldopjes opnieuw ontwikkeld door Chevrolet. De naam Silverado is zeer sterk (het is de derde best verkochte auto op zijn thuismarkt, dus logisch dat General Motors er graag gebruik van maakt.
Net als de F-150 Lightning is de elektrische Silverado vooral een heel erg stoere pick-up. Wel heeft Chevrolet ervoor gekozen om de auto een heel eigen smoel te geven. Daar zit ook een stukje wetenschap achter, want de Silverado EV heeft een zo ‘glad’ mogelijk vormgegeven neus. Achter die neus zit een flinke ‘frunk’.
Prestaties elektrische Silverado
Dan de cijfers. De elektrische Silverado heeft maar liefst 513 pk en 834 Nm. Op een volle accu kun je zo’n 640 km halen. De maximum laadcapaciteit is 3.629 kg en maximaal kun je er 9.072 kg mee trekken. Het is afhankelijk per configuratie uiteraard wat de exacte cijfers zijn qua laadcapaciteit en hoeveel je mag trekken.
Maar het mag duidelijk zijn dat je de auto in kunt zetten als werkpaard. Er komt ook een Silverado EV RST met meer vermogen (665 pk), meer koppel (1.056 Nm), als 513 pk en 834 Nm niet voldoende zijn.
Chevrolet gaat eerst deze dikke uitvoeringen maken. Later komen daar de eenvoudige versies bij. De instapper moet zo’n 40.000 dollar gaan kosten. De modellen die eerst geleverd gaan worden kunnen ‘meer dan 80.000 dollar’ gaan kosten. De elektrische Silverado is een ‘2023’ model, dus het zou kunnen dat deze aan het einde van het jaar in de VS geleverd gaat worden. Hopelijk zijn er ook wat marktkoopmannen die er eentje grijs importeren naar Nederland. Toch de ideale bedrijfswagen, nietwaar?
joki zegt
Die elektrische pick-ups lijken me wel wat, aangezien de benzineversies al erg zwaar zijn zal het extra gewicht van de batterijen er niet zo veel toe doen. Ook verwacht je hier geen sportief rijgedrag van, snel van 0 tot 100km/u optrekken is niet gelijk aan sportief, en kan je hier in alle, Amerikaanse, luxe in rondtuffen…
Hopelijk worden deze hier leverbaar en kunnen ze in Belgie als licht bedrijfsvoertuig ingeschreven worden.
arta zegt
@joki: ik hoop dat ook voor EV’s wel een gewicht/efficiëntie meegewogen gaan worden in de kilometerheffing/HSB.
Woon-werkverkeer en boodschapjes doen bij de plaatselijke supermarkt in een auto van 4000kg lijkt mij niet echt een weg vooruit.
joki zegt
Voor plaatselijke boodschappen is iedere elektrische wagen buitenproportioneel zwaar, al zeker als het een SUV betreft…
SimonMc zegt
@arta: Misschien dat de zwaarste uitvoering zoveel zal wegen, al lijkt het me sterk. De Ford F-150 Lightning weegt bv 2900 kg.
wimof zegt
Net zoals de RAM”s
koeberg zegt
Ik hoop niet dat we er veel van zien. Deze Amerikaanse truck zijn veel te groot voor onze straten.
tmenges zegt
Dit is gewoon een serieus goed alternatief voor benzine/diesel. Ziet er stukken beter uit dan die cybertruck.
tvklarenbosch zegt
Dit soort trucks gaan we de komende jaren een hele hoop van zien denk ik. Prima alternatief voor een dikke bus.
flutterby zegt
@tvklarenbosch: nee hoor want met een B rijbewijs moet je blij zijn als je nog een pakje boter achterin mag leggen.
tysson zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fastshifter zegt
Die kop is wel erg verwarrend: “Elektrische Silverado is OOK al sneller dan de Cybertruck”. In de tekst wordt niet ingegaan op hoe snel de Silverado is (in ieder geval niet sneller dan 2.9 sec van de Cybertruck). Misschien had er “Elektrische Silverado is ER ook al sneller dan de Cybertruck” moeten staan, maar dat klopt ook niet want Autoblog schrijft optimitsich te verwachten dat ie eind dit jaar geleverd gaat worden terwijl op de Chevy site staat dat uitlevering staat gepland voor ‘summer 2023’.
Het is toch grappig om te zien hoe graag de meeste petrol heads de legacy merken de disrupter zien verslaan. Hoe zou dat zijn geweest als BMW hun aanvakelijke voorsprong op EV gebied hadden doorgezet zonder dat Tesla zou hebben bestaan? Zouden zij dan als de boeman zijn worden verguist?
Ik vind de Silverado met de wat rondere body er overigens wel vet uitzien.
ty5500 zegt
Vind hem er redelijk goed uitzien maar ben ook benieuwd of ze redelijke aantallen kunnen wegzetten en tegen wanneer. De Bolt van Chevrolet is al maanden niet leverbaar door brandproblemen die ze maar niet onder controle krijgen, voor de Hummer hebben ze al aangegeven dat de productie traag op gang zal komen.
Hopelijk is het allemaal niet teveel show en gaan ze er echt voor zodat er een mooi aanbod aan elektrische pickups komt.
goodvibrations zegt
Ik denk dat het dan zeker netzo zou gebeuren. De Jaguar XE is ook wel genoemd als BMW 3 serie killer of de Giulia.. Een luxe sedan is een “Mercedes killer”. Alleen sommige Tesla fanaten hebben wat langere tenen… Dat maakt het aantrekkelijk om er bewust op te staan 😂. Ok goed soms struikel je er ook wel onbewust over… 🤣😉
Mij boeit het niet zo.. Moet kunnen.. het effect op legacy spelers is mooi om te zien.. Fantastisch hoe snel de Duitsers komen en zaakjes goed voor elkaar hebben.. Rij nu Lexus dus tijd zat om te wachten op een goede EV over een paar jaar Duits, Japans, Koreans of Amerikaans maakt me niet zo veel uit.. maar wel dat het goed smoelt, betrouwbaar is en lekker rijdt. Een Wel jammer van de UX dat de specs zo zwaar tegenvielen.. Ik verwacht nog wel een inhaalrace van Toyota..
Robert zegt
“De elektrische Silverado is een ‘2023’ model, dus we verwachten dat deze aan het einde van het jaar in de VS geleverd gaat worden.”
Ik denk dat-ie véél sneller komt. De Amerikanen hebben de gewoonte om ruim een half jaar vóór te lopen op de kalender, als het gaat om het releasen van nieuwe modellen. Wees dus niet verbaasd als deze Silverado al in april ter kennismaking bij de (geselecteerde) dealers staan en ze vanaf juni of juli aan de eerste klanten worden uitgeleverd.
flutterby zegt
De Silverado is niet één na best verkochte auto ter wereld maar in de VS. Nummer 1 is de F150, maar wereldwijd dacht ik de Corola.
pomoek zegt
Kan ‘m niet mooi vinden. En het probleem elektrische EV’s in het algemeen, en deze trucks in het bijzonder, is dat het gebruiken van deze auto’s om in onze vervoersbehoefte te voldoen geen efficiënte manier is om te verduurzamen.
ty5500 zegt
Klopt, dergelijke mastodonten zijn absurd voor +90% van de kopers maar als ze toch iets dergelijks kopen (doen de meeste Amerikanen toch) kan het maar beter een elektrische versie zijn.
flutterby zegt
Ik durf wel te stellen dat Tesla met de Cybertruck eerder een miljoen auto’s geleverd heeft dan Rivian, GM en Ford. Als ze eenmaal komen zal het enorm snel gaan..
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: Dat is een leuke om te gaan monitoren. Mijn virtuele geld staat voor nu op Ford. De pick-upmarkt is in veel opzichten aartsconservatief, zelfs als die met frisse tegenzin over moet gaan naar BEV denk ik dat Ford de beste papieren in handen heeft om er daadwerkelijk snel veel op de weg te zetten.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: zeker, maar daarin is ook de vraag of de traditionele pickup rijder aan de EV wil. Tot heden lijkt bijvoorbeeld Rivian met name nieuwe pickup rijders aan te trekken.
Robert zegt
@flutterby: aanvullend verwacht ik ook dat de Cybertruck, wanneer eenmaal leverbaar, vooral klanten zal wegtrekken bij de overige modellen van Tesla zelf.
Nemus zegt
De Rivian is dan ook een slagje kleiner dan de (échte) pickups, en lijkt een beter compromis voor pakweg de Europese markt. Nog steeds ruim voldoende, en ik ben benieuwd wat de Rivian SUV gaat doen. Als je een (erg) ruime gezinswagen wil is het wel wat denkik :)
Maar ik ga er mee akkoord dat de gemiddelde F150 of Dodge Ram toch wat te groot is voor de europese wegen, zeker in de steden.
flutterby zegt
@nemus: met een leeggewicht van 3250kg zit niemand in Europa daarop te wachten.. Dat is F250 terrein.
tenaci zegt
@nemus: de Rivian pick up is ook al prima geschikt als gezinsauto. Voorin al veel laadruimte en achter de achterdeuren een bagagetunnel over de hele breedte van de wagen. Heeft zo al ruim meer ‘indoor’ bagageruimte dan een ruime stationwagon en dan komt het ‘bed’ er nog bij. Ik zou hem zo willen hebben!
camber24 zegt
@flutterby: ik denk (en vrees, vind die Cybertruck hondslelijk) dat je gelijk gaat hebben. Aan pre orders staat Tesla al zeer ruim op kop. Vraag me alleen af wie het meeste kan en gaat leveren.
Nog een stomme vraag aan jou, als toch wel redelijke EV specialist hier; ik heb een EV besteld. Een ICE moet je rustig warm rijden. Een EV kan je vanaf start meteen mee doortrappen neem ik aan?
fastshifter zegt
Ja, die hoeft niet warm te worden. Wel moet (vooral in de winter) het accupakket op termperatuur komen, maar hoe meer he trapt hoe sneller dat gaat ;-).
camber24 zegt
@fastshifter: de nieuwe auto heeft een warmtepomp, dus ik hoop dat dat al een beetje helpt
ty5500 zegt
Je kan zorgen dat het opladen gebeurt vlak voor je vertrekt opdat de batterij al lekker opgewarmd is. Met zonnepanelen kan je natuurlijk beter overdag opladen.
flutterby zegt
@camber24: ik zou niet gelijk van stilstand een sprintje tot 100 doen, maar in principe ja. Er zit nog steeds olie in namelijk.
camber24 zegt
@flutterby: dank voor je uitleg :-)
camber24 zegt
Whahaha, 9000 kilo trekken. Awesome!! Murica, truck yeah!!
jaapiyo zegt
Als privépersoon is dit ook wel voordelig toch? Geen bpm en geen mrb omdat super goed voor het milieu!
flutterby zegt
@jaapiyo: op vrachtwagens betaal je amper mrb ;)
goodvibrations zegt
Hoe langer Tesla wacht hoe kleiner het (potentiële) marktaandeel gaat worden hun cyber truck.
Voor de Tesla fans. Gelukkig is het geen autobouwer ;-)
slowland zegt
Hmmmm….. Waarom de naam Silverado gebruikt???
De carrosserie is 1 geheel, dus is het eerder een Avalanche.
De Silverado is een full-size truck, met een cab en een losse box of flatdeck…. Dit is een Ute, heeft niks met een pickup truck te maken, naar mijn idee