• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 Nm

Auteur: autoblogger, gepost 10 oktober 2008 om 13:19 – 43 Reacties

Afbeelding Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 NmAfbeelding Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 NmAfbeelding Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 NmAfbeelding Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 NmAfbeelding Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 NmAfbeelding Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 NmAfbeelding Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 NmAfbeelding Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 Nm

E-Ruf
Een paar weken terug konden we als één van de eersten melden dat het Duitse Ruf bezig was met het fabriceren van een elektrische Porsche. Inmiddels heeft Ruf de officiële specs vrijgegeven…

De E-Ruf was niet aanwezig op de autoshow in Parijs maar een eerste prototype werd deze week in het Duitse Paffenhausen gepresenteerd. De elektrische Porsche is uitgerust met lithium-ion accu’s die een 150 kilowatt elektromotor van stroom voorzien (204pk). Dit zorgt voor een heerlijke 650 Nm max koppel en acceleratie van 0-100 in 7 seconden. De topsnelheid is 250 km/u.

De actieradius van de elektrische 997 is 250 tot 320 kilometer. Het pakket met accu’s weegt echter 550 kilo (96 units van 5,6 kg), hier liggen nog veel kansen voor verbetering. Ruf heeft al geëxperimenteerd met een nieuwe generatie van de batterij, die 15 procent minder gewicht en 30 procent meer energie moet genereren.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Ruf 992 upgrades
    RUF 992 upgrades maken de Turbo bijna overbodig
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, Elektrisch, Porsche, ruf

Vorig bericht: « Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, Brute Bentley’s II [bekend]
Volgend bericht: Al 100 Aston Martin One-77 orders »

Lees Interacties

Reacties

  1. Scirocco zegt

    10 oktober 2008 om 13:25

    0-100 in 7 seconde is porsche onwaardig denk ik, doe het dan iig als Tesla

    Login om te reageren
  2. Vanquish zegt

    10 oktober 2008 om 13:27

    Gaaf ^^

    Login om te reageren
  3. Autofans.be zegt

    10 oktober 2008 om 13:28

    Onwaardig maar knap, het is een start. Elk begin is immers moeilijk.

    Login om te reageren
  4. rotorhead zegt

    10 oktober 2008 om 13:28

    Da’s een nette topsnelheid + accuradius (woordgwapje!) voor zo’n elektriek wagentje!

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    10 oktober 2008 om 13:31

    We zullen anders tegen pk’s aan moeten gaan kijken bij elektrisch aangedreven voertuigen. Als we prestaties willen vergelijken is het koppel is hierin een belangrijk gegeven.
    Meer dan ooit moeten auto’s weer innovatief worden om commercieel interessant te zijn. Ben erg benieuwd wat we de komende jaren voor auto’s te zien krijgen!

    Prima actieradius overigens!

    Login om te reageren
  6. RenJie zegt

    10 oktober 2008 om 13:32

    @rotorhead

    wat een grap, er komt maar 1 letter(a) overeen ;)

    Die elektrische troep ziet er nog meer chemisch uit dan een benzinemotor.

    Login om te reageren
  7. tt zegt

    10 oktober 2008 om 13:33

    hier heb ik gevoel dat P gewoon autobatterijen aan elkaar heeft gehange. Niet de beste manier.

    Vraag me ook af hoe het zit met de gewichtsverdeling.

    aan de andere kant laat dit duidelijk zien dat meerdere mensen Electro als volgende energiebron zien. Laat maar komen die handel.

    Op vlak van performantie, ik ben er zeker van dat als ze andere batterijen gebruiken ( bv zoals de tesla) die lichter zijn en meer power hebben, dat ze die tijd wel naar beneden krijgen.

    Login om te reageren
  8. Ramshoek zegt

    10 oktober 2008 om 13:37

    Leuk ook die foto’s en tekeningetjes > naar goed Porsche gebruik met een overdosis gewicht achter de achteras ;-)

    Login om te reageren
  9. AJ zegt

    10 oktober 2008 om 13:38

    Het is waarschijnlijk veel sneller dan de auto’s waar de meeste autoblog bezoekers mee rondrijden. Ik zou tekenen voor zulke specs.

    Benzine is nog stuk sneller, maar dit gaat de goeie kant op!

    Login om te reageren
  10. rotorhead zegt

    10 oktober 2008 om 13:38

    Renjie: fout! Ook de ‘c’ :P

    Login om te reageren
  11. GWBoes zegt

    10 oktober 2008 om 13:42

    @ Ramshoek,
    dat gewicht moet wel achterin anders raakt de wielophanging in de war door de andere gewichtsverdeling. :P

    Login om te reageren
  12. Chuppa zegt

    10 oktober 2008 om 13:45

    Overigens zijn de acceleratiecijfers en topsnelheid vooral afhankelijk van de transmissie. Of denk je dat je met 650Nm koppel echt niet binnen de 7 seconden naar de 100 kunt snellen? :)

    Login om te reageren
  13. Mies zegt

    10 oktober 2008 om 13:47

    Op die opengewerkte tekening zijn het nou accu’s of dollarbiljetten?

    Login om te reageren
  14. autoblogger zegt

    10 oktober 2008 om 13:49

    @Mies: dat zijn aandeeltjes Hypo bank ;)

    Login om te reageren
  15. JH zegt

    10 oktober 2008 om 13:51

    Begrijp niet waarom ze niet de versnellingsbak-tunnel gebruikt hebben om batterijen in te doen in plaats van zoveel achter de achteras. Ze hadden de vorm van een T kunnen maken (van boven gezien) met de batterijen.
    En een electromotor die pk’s levert, dat is nieuw ;)

    Login om te reageren
  16. Lout zegt

    10 oktober 2008 om 13:51

    Laat dit maar lekker doorontwikkelen en dan hebben we binnen een korte tijd een porschewaardige electro Ruft!

    Login om te reageren
  17. Larrs zegt

    10 oktober 2008 om 14:11

    De RUF heeft in ieder geval wel meer dan genoeg koppel.

    Login om te reageren
  18. Eric zegt

    10 oktober 2008 om 14:23

    Als ze de achterkant weglaten kunnen ze nog meer batterijen steken of de batterijen meer naar het midden van de auto brengen. Ook de aerodynamica komt ten goede daar er geen luchtopeningen voor de motor en radiator in de carroserie moeten zijn.
    Mooi antwoord op de amerikaanse Tesla. Veel succes, Mr.Ruf!!

    Login om te reageren
  19. Eric zegt

    10 oktober 2008 om 14:26

    Extra,

    Bij een Targa model kunnen ze het glas vervangen door zonnepanelen om de batterijen op te laden!!!

    Login om te reageren
  20. Eric zegt

    10 oktober 2008 om 14:26

    Oeps, achterkant moet achterbank zijn in mijn eerste reactie!!

    Login om te reageren
  21. Mikeee zegt

    10 oktober 2008 om 14:30

    En toch… lekker doorblazen naar je vakantiebestemming zit er niet in met die 320 km radius.
    Toch wel een behoorlijke handicap voor welke fatsoenlijke auto** als je het mij vraagt.

    ** Elk voertuig dat niet het formaat of snelheid Aixam of Suzuki Alto heeft.

    Ik wacht dan liever op bruikbare brandstofcellen die de ANWB/ADAC/ÖAMTC/etc. met alcohol kan bijvullen als je langs de weg stilstaat.
    Om over de Duitse boetes voor zonder brandstof komen te zitten niet te spreken.

    Mwah, fuck it. Dan maar de verbrandingsmotor op houtsnipper-benzine en algen-diesel.

    Login om te reageren
  22. Pieter-Jan zegt

    10 oktober 2008 om 14:31

    Geen onmogelijke beloftes, maar een goeie bescheiden start. Ruf heeft wel ballen om met iets minder snel af te komen, maar zo zijn ze ook begonnen. Voor ze Porsches opvoerden, de-tune-den ze Kevers tijdens de olie crisis van de jaren 70. Minder vermogen maar ook minder verbruik. De elektrische 911 is dus trouw aan Ruf traditie.

    Je kan niet verwachten dat elektriek zomaar 100jaar 4takt evolutie kan inhalen. De lage prestaties geven me net vertrouwen dat Ruf dit praktisch aanpakt.

    Login om te reageren
  23. RenJie zegt

    10 oktober 2008 om 14:32

    @rotorhead

    lolz, my bad!

    Login om te reageren
  24. PCCB zegt

    10 oktober 2008 om 14:46

    Daar gaat de kleine kofferruimte die er nog was in een 911.
    Ik ben benieuwd om te zien waar dit heen zal gaan. Sowieso een degelijke eerste poging.

    Login om te reageren
  25. Tombnolz zegt

    10 oktober 2008 om 14:49

    Mooie velgen heeft ie alvast.

    Login om te reageren
  26. GOD zegt

    10 oktober 2008 om 14:52

    afdichtingsrubber uitgedroogd en gescheurt
    regenplensje of wasstraatje en je krijgt me toch een leuk effect.

    Login om te reageren
  27. Olle zegt

    10 oktober 2008 om 14:59

    Ziet er wel strak uit zo zonder luchthappers.

    Login om te reageren
  28. RobertJ zegt

    10 oktober 2008 om 16:05

    Misschien geen goede waarden voor in een porsche, in een golf of passat is het prima!

    Login om te reageren
  29. MLTB zegt

    10 oktober 2008 om 16:44

    Ding moet wel zwaar zijn door die accu’s zo te zien. Ik bedoel met 650nm moet je wel wat sneller naar de 100 kunnen met een dergelijke auto?

    Login om te reageren
  30. DennieFR zegt

    10 oktober 2008 om 17:16

    Dit is nog maar het begin van dit tijdperk,en het is nu al zeker niet slecht!
    Kijk maar eens hoe de diesels met de jaren verbeterd [t? voor de zeikerds] zijn.
    We moeten alleen nog erg eraan wennen denk ik.

    Login om te reageren
  31. Porsche Fan zegt

    10 oktober 2008 om 17:47

    vind het zonde van zn porsche .!!

    Login om te reageren
  32. Simpson zegt

    10 oktober 2008 om 18:26

    LOL@ramshoek
    Ik zie het al voor me, autobloggers over 25 jaar….

    Een echte supercar heeft zijn batterijen achterin!

    Login om te reageren
  33. De Wonderslof zegt

    10 oktober 2008 om 18:53

    Lovenswaardig.

    Een sportkar met een diesel was 10 jaar geleden voor velen ook een idioot idee. (ok, voor sommigen nog altijd)

    Login om te reageren
  34. JoepieDePoepie zegt

    10 oktober 2008 om 20:13

    Geen zin om alle commentaren te lezen…

    Maar dit laat wel zien dat Ruf absoluut boven alle andere tuners staat. Super innovatief en zoals Ruf bekend staat zal er pas eentje op de markt komen als de kwaliteit en levensduur ook gegarandeerd kan worden.

    Login om te reageren
  35. rob zegt

    11 oktober 2008 om 09:49

    zo positief ben ik er zkr niet over ken nog steeds echt niet wennen aan die elec autos verbrandingsmotor eruit is ziel eruit hoe mooi die car ook is zal nooit wat worden.

    Login om te reageren
  36. Mtyn zegt

    11 oktober 2008 om 20:33

    Elektro is gewoon de toekomst, en zo’n motor went echt wel. Je hebt enorm veel koppel, over het hele bereik is dat constant (en dat is geweldig, waar je ook zit je trekt even hard op). Elektro is in mijn inziens beter dan waterstof, want bij waterstof sla je de energie uit de elektro met verlies op in waterstof (elektrolyse), daarna ga je die waterstof met een enorm slecht rendement weer omzetten in elektriciteit. Met de juiste accu, en een krachtstroom aansluiting thuis is dit helemaal de toekomst! ;)

    Met de versnellingsbak kunnen ze inderdaad die 0-100 tijd wat opleuken, maar dan nog levert de motor vrij weinig vermogen. Dat betekent, met zo’n koppel, dat het toerental niet zo hoog is. Gezien het vermogen afhankelijk is van de radiale snelheid(toerental) en het koppel. Ze moeten echter wel, want met een dubbel zo krachtige motor (408 pk) is de radius ook 2x zo klein, ze hebben dat vast mooi vastgesteld.

    Ook van batterijen geloof ik nooit, zoals tt vermeld, dat ze daar autoaccu’s voor gebruikt hebben. Die leveren die capaciteit gewoon niet. Als ze net als Tesla op lithium overstappen, en het probleem van hoge warmteopbrengst kunnen verhelpen bij lithium, en er daarna een iets krachtigere elektromotor inleggen wat dan mogelijk is omdat je meer capaciteit hebt, dan heb je een geweldige auto.

    Ik zie het wel zitten, zo’n auto! :)

    Login om te reageren
  37. Martijn zegt

    11 oktober 2008 om 23:37

    @Mtyn
    “Elektro is in mijn inziens beter dan waterstof, want bij waterstof sla je de energie uit de elektro met verlies op in waterstof (elektrolyse), daarna ga je die waterstof met een enorm slecht rendement weer omzetten in elektriciteit.”

    Verliezen in accu’s zijn ook aanzienlijk!

    Login om te reageren
  38. Jos zegt

    12 oktober 2008 om 14:39

    Trollmodus: Misschien lukt het ze op deze manier *wel* om het gewicht goed te verdelen?

    Login om te reageren
  39. Mtyn zegt

    12 oktober 2008 om 16:45

    @Martijn, die had ik even over het hoofd gezien. Inderdaad zijn die ook hoog, al lijken ze me gunstiger dan het lage rendement dat de branstofcel heeft.

    Login om te reageren
  40. Mairsil zegt

    12 oktober 2008 om 18:17

    @Mtyn

    Dat koppel is zeker niet constant hoor, zou je willen. Electromotoren hebben prettig veel koppel onderin, maar veel minder koppel op hogere toerentallen. Een Tesla heeft bij max toeren bijv. nog maar een kwart van zijn koppel over. Betekent dus dat je 0-100 tijd geweldig is, maar dat inhalen op de snelweg een stuk minder soepel gaat.

    http://www.teslamotors.com/display_data/torquegraph_v2.gif

    Login om te reageren
  41. Mtyn zegt

    12 oktober 2008 om 20:27

    @Mairsil, je hebt gelijk. Een zinsverwarring. Ik bedoelde dat het maximale koppel al vanaf het begin beschikbaar is.

    Dat is echter niet standaard bij een elektromotor zo; je kunt het koppel bij een elektromotor constant houden, maar dat gaat zoveel vermogen kosten (frequentieregelaar, die de spanning laat meevariëren) dat de accu’s het niet echt meer “trekken”. Bij treinen gebeurt dat, en die hebben dan ook een bijzonder mooie koppelcurve.

    Maar mijn fout, ben geen elektroauto expert ;) Hoewel de koppelcurve bij de Tesla nog steeds subliem is t.o.v. de verbrandingsmotor.

    Login om te reageren
  42. pomoek zegt

    3 maart 2009 om 19:07

    Ruf leert Porsche een lesje: Een electrische Porsche kan dus gewoon wel, en ik vind hem er inderdaad ook nog eens geweldig uitzien zonder al die gaten! Echt een hele mooie auto! Niet meer gaan zeuren over benzine mannen, dit is de toekomst!

    Login om te reageren
  43. Raptor zegt

    9 december 2009 om 18:08

    Auto’s zijn slechts voor 20% verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot. Elektriciteit wordt nog steeds met steenkool gemaakt. Zelfs al stoten we daarmee 10% minder CO2 uit, dan blijft het nog 18%! We zien geen elektrische auto’s voor 2030 door een gebrek aan groene stroom en een geschikt elektriciteitsnet.Waarom maakt deze tuner die Porsche trager dan standaard? Begin dan van een ander merk/model en maak de elektrische sneller! Volgens mij zijn de specs dik overdreven. Zoals meestal…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North