Een paar weken terug konden we als één van de eersten melden dat het Duitse Ruf bezig was met het fabriceren van een elektrische Porsche. Inmiddels heeft Ruf de officiële specs vrijgegeven…
De E-Ruf was niet aanwezig op de autoshow in Parijs maar een eerste prototype werd deze week in het Duitse Paffenhausen gepresenteerd. De elektrische Porsche is uitgerust met lithium-ion accu’s die een 150 kilowatt elektromotor van stroom voorzien (204pk). Dit zorgt voor een heerlijke 650 Nm max koppel en acceleratie van 0-100 in 7 seconden. De topsnelheid is 250 km/u.
De actieradius van de elektrische 997 is 250 tot 320 kilometer. Het pakket met accu’s weegt echter 550 kilo (96 units van 5,6 kg), hier liggen nog veel kansen voor verbetering. Ruf heeft al geëxperimenteerd met een nieuwe generatie van de batterij, die 15 procent minder gewicht en 30 procent meer energie moet genereren.
Scirocco zegt
0-100 in 7 seconde is porsche onwaardig denk ik, doe het dan iig als Tesla
Vanquish zegt
Gaaf ^^
Autofans.be zegt
Onwaardig maar knap, het is een start. Elk begin is immers moeilijk.
rotorhead zegt
Da’s een nette topsnelheid + accuradius (woordgwapje!) voor zo’n elektriek wagentje!
JanJansen zegt
We zullen anders tegen pk’s aan moeten gaan kijken bij elektrisch aangedreven voertuigen. Als we prestaties willen vergelijken is het koppel is hierin een belangrijk gegeven.
Meer dan ooit moeten auto’s weer innovatief worden om commercieel interessant te zijn. Ben erg benieuwd wat we de komende jaren voor auto’s te zien krijgen!
Prima actieradius overigens!
RenJie zegt
@rotorhead
wat een grap, er komt maar 1 letter(a) overeen ;)
Die elektrische troep ziet er nog meer chemisch uit dan een benzinemotor.
tt zegt
hier heb ik gevoel dat P gewoon autobatterijen aan elkaar heeft gehange. Niet de beste manier.
Vraag me ook af hoe het zit met de gewichtsverdeling.
aan de andere kant laat dit duidelijk zien dat meerdere mensen Electro als volgende energiebron zien. Laat maar komen die handel.
Op vlak van performantie, ik ben er zeker van dat als ze andere batterijen gebruiken ( bv zoals de tesla) die lichter zijn en meer power hebben, dat ze die tijd wel naar beneden krijgen.
Ramshoek zegt
Leuk ook die foto’s en tekeningetjes > naar goed Porsche gebruik met een overdosis gewicht achter de achteras ;-)
AJ zegt
Het is waarschijnlijk veel sneller dan de auto’s waar de meeste autoblog bezoekers mee rondrijden. Ik zou tekenen voor zulke specs.
Benzine is nog stuk sneller, maar dit gaat de goeie kant op!
rotorhead zegt
Renjie: fout! Ook de ‘c’ :P
GWBoes zegt
@ Ramshoek,
dat gewicht moet wel achterin anders raakt de wielophanging in de war door de andere gewichtsverdeling. :P
Chuppa zegt
Overigens zijn de acceleratiecijfers en topsnelheid vooral afhankelijk van de transmissie. Of denk je dat je met 650Nm koppel echt niet binnen de 7 seconden naar de 100 kunt snellen? :)
Mies zegt
Op die opengewerkte tekening zijn het nou accu’s of dollarbiljetten?
autoblogger zegt
@Mies: dat zijn aandeeltjes Hypo bank ;)
JH zegt
Begrijp niet waarom ze niet de versnellingsbak-tunnel gebruikt hebben om batterijen in te doen in plaats van zoveel achter de achteras. Ze hadden de vorm van een T kunnen maken (van boven gezien) met de batterijen.
En een electromotor die pk’s levert, dat is nieuw ;)
Lout zegt
Laat dit maar lekker doorontwikkelen en dan hebben we binnen een korte tijd een porschewaardige electro Ruft!
Larrs zegt
De RUF heeft in ieder geval wel meer dan genoeg koppel.
Eric zegt
Als ze de achterkant weglaten kunnen ze nog meer batterijen steken of de batterijen meer naar het midden van de auto brengen. Ook de aerodynamica komt ten goede daar er geen luchtopeningen voor de motor en radiator in de carroserie moeten zijn.
Mooi antwoord op de amerikaanse Tesla. Veel succes, Mr.Ruf!!
Eric zegt
Extra,
Bij een Targa model kunnen ze het glas vervangen door zonnepanelen om de batterijen op te laden!!!
Eric zegt
Oeps, achterkant moet achterbank zijn in mijn eerste reactie!!
Mikeee zegt
En toch… lekker doorblazen naar je vakantiebestemming zit er niet in met die 320 km radius.
Toch wel een behoorlijke handicap voor welke fatsoenlijke auto** als je het mij vraagt.
** Elk voertuig dat niet het formaat of snelheid Aixam of Suzuki Alto heeft.
Ik wacht dan liever op bruikbare brandstofcellen die de ANWB/ADAC/ÖAMTC/etc. met alcohol kan bijvullen als je langs de weg stilstaat.
Om over de Duitse boetes voor zonder brandstof komen te zitten niet te spreken.
Mwah, fuck it. Dan maar de verbrandingsmotor op houtsnipper-benzine en algen-diesel.
Pieter-Jan zegt
Geen onmogelijke beloftes, maar een goeie bescheiden start. Ruf heeft wel ballen om met iets minder snel af te komen, maar zo zijn ze ook begonnen. Voor ze Porsches opvoerden, de-tune-den ze Kevers tijdens de olie crisis van de jaren 70. Minder vermogen maar ook minder verbruik. De elektrische 911 is dus trouw aan Ruf traditie.
Je kan niet verwachten dat elektriek zomaar 100jaar 4takt evolutie kan inhalen. De lage prestaties geven me net vertrouwen dat Ruf dit praktisch aanpakt.
RenJie zegt
@rotorhead
lolz, my bad!
PCCB zegt
Daar gaat de kleine kofferruimte die er nog was in een 911.
Ik ben benieuwd om te zien waar dit heen zal gaan. Sowieso een degelijke eerste poging.
Tombnolz zegt
Mooie velgen heeft ie alvast.
GOD zegt
afdichtingsrubber uitgedroogd en gescheurt
regenplensje of wasstraatje en je krijgt me toch een leuk effect.
Olle zegt
Ziet er wel strak uit zo zonder luchthappers.
RobertJ zegt
Misschien geen goede waarden voor in een porsche, in een golf of passat is het prima!
MLTB zegt
Ding moet wel zwaar zijn door die accu’s zo te zien. Ik bedoel met 650nm moet je wel wat sneller naar de 100 kunnen met een dergelijke auto?
DennieFR zegt
Dit is nog maar het begin van dit tijdperk,en het is nu al zeker niet slecht!
Kijk maar eens hoe de diesels met de jaren verbeterd [t? voor de zeikerds] zijn.
We moeten alleen nog erg eraan wennen denk ik.
Porsche Fan zegt
vind het zonde van zn porsche .!!
Simpson zegt
LOL@ramshoek
Ik zie het al voor me, autobloggers over 25 jaar….
Een echte supercar heeft zijn batterijen achterin!
De Wonderslof zegt
Lovenswaardig.
Een sportkar met een diesel was 10 jaar geleden voor velen ook een idioot idee. (ok, voor sommigen nog altijd)
JoepieDePoepie zegt
Geen zin om alle commentaren te lezen…
Maar dit laat wel zien dat Ruf absoluut boven alle andere tuners staat. Super innovatief en zoals Ruf bekend staat zal er pas eentje op de markt komen als de kwaliteit en levensduur ook gegarandeerd kan worden.
rob zegt
zo positief ben ik er zkr niet over ken nog steeds echt niet wennen aan die elec autos verbrandingsmotor eruit is ziel eruit hoe mooi die car ook is zal nooit wat worden.
Mtyn zegt
Elektro is gewoon de toekomst, en zo’n motor went echt wel. Je hebt enorm veel koppel, over het hele bereik is dat constant (en dat is geweldig, waar je ook zit je trekt even hard op). Elektro is in mijn inziens beter dan waterstof, want bij waterstof sla je de energie uit de elektro met verlies op in waterstof (elektrolyse), daarna ga je die waterstof met een enorm slecht rendement weer omzetten in elektriciteit. Met de juiste accu, en een krachtstroom aansluiting thuis is dit helemaal de toekomst! ;)
Met de versnellingsbak kunnen ze inderdaad die 0-100 tijd wat opleuken, maar dan nog levert de motor vrij weinig vermogen. Dat betekent, met zo’n koppel, dat het toerental niet zo hoog is. Gezien het vermogen afhankelijk is van de radiale snelheid(toerental) en het koppel. Ze moeten echter wel, want met een dubbel zo krachtige motor (408 pk) is de radius ook 2x zo klein, ze hebben dat vast mooi vastgesteld.
Ook van batterijen geloof ik nooit, zoals tt vermeld, dat ze daar autoaccu’s voor gebruikt hebben. Die leveren die capaciteit gewoon niet. Als ze net als Tesla op lithium overstappen, en het probleem van hoge warmteopbrengst kunnen verhelpen bij lithium, en er daarna een iets krachtigere elektromotor inleggen wat dan mogelijk is omdat je meer capaciteit hebt, dan heb je een geweldige auto.
Ik zie het wel zitten, zo’n auto! :)
Martijn zegt
@Mtyn
“Elektro is in mijn inziens beter dan waterstof, want bij waterstof sla je de energie uit de elektro met verlies op in waterstof (elektrolyse), daarna ga je die waterstof met een enorm slecht rendement weer omzetten in elektriciteit.”
Verliezen in accu’s zijn ook aanzienlijk!
Jos zegt
Trollmodus: Misschien lukt het ze op deze manier *wel* om het gewicht goed te verdelen?
Mtyn zegt
@Martijn, die had ik even over het hoofd gezien. Inderdaad zijn die ook hoog, al lijken ze me gunstiger dan het lage rendement dat de branstofcel heeft.
Mairsil zegt
@Mtyn
Dat koppel is zeker niet constant hoor, zou je willen. Electromotoren hebben prettig veel koppel onderin, maar veel minder koppel op hogere toerentallen. Een Tesla heeft bij max toeren bijv. nog maar een kwart van zijn koppel over. Betekent dus dat je 0-100 tijd geweldig is, maar dat inhalen op de snelweg een stuk minder soepel gaat.
http://www.teslamotors.com/display_data/torquegraph_v2.gif
Mtyn zegt
@Mairsil, je hebt gelijk. Een zinsverwarring. Ik bedoelde dat het maximale koppel al vanaf het begin beschikbaar is.
Dat is echter niet standaard bij een elektromotor zo; je kunt het koppel bij een elektromotor constant houden, maar dat gaat zoveel vermogen kosten (frequentieregelaar, die de spanning laat meevariëren) dat de accu’s het niet echt meer “trekken”. Bij treinen gebeurt dat, en die hebben dan ook een bijzonder mooie koppelcurve.
Maar mijn fout, ben geen elektroauto expert ;) Hoewel de koppelcurve bij de Tesla nog steeds subliem is t.o.v. de verbrandingsmotor.
pomoek zegt
Ruf leert Porsche een lesje: Een electrische Porsche kan dus gewoon wel, en ik vind hem er inderdaad ook nog eens geweldig uitzien zonder al die gaten! Echt een hele mooie auto! Niet meer gaan zeuren over benzine mannen, dit is de toekomst!
Raptor zegt
Auto’s zijn slechts voor 20% verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot. Elektriciteit wordt nog steeds met steenkool gemaakt. Zelfs al stoten we daarmee 10% minder CO2 uit, dan blijft het nog 18%! We zien geen elektrische auto’s voor 2030 door een gebrek aan groene stroom en een geschikt elektriciteitsnet.Waarom maakt deze tuner die Porsche trager dan standaard? Begin dan van een ander merk/model en maak de elektrische sneller! Volgens mij zijn de specs dik overdreven. Zoals meestal…