De Spectre is het bestverkochte model van Rolls-Royce in Europa. En dat is niet omdat ‘ie zo gunstig geprijsd is.
Mensen die een elektrische Rolls-Royce heiligschennis noemen (ja, die bestaan) hebben er echt niks van begrepen. Elektrisch rijden is namelijk alles waar Rolls-Royce ooit naar gestreefd heeft: perfect soepel en geruisloos over de weg zoeven. En het gewicht van de accu is geen probleem, want zwaar is zo’n auto toch al.
De Rolls-Royce Spectre werd dan ook heel goed ontvangen en het blijkt tevens een verkoopsucces te zijn. Dat is natuurlijk relatief, maar de Spectre was in 2024 de bestverkochte Rolls-Royce in Europa. Daarmee deed de Spectre het dus beter dan de Cullinan.
Wereldwijd gezien was de Cullinan wel de populairste Rolls, maar de Spectre stond alsnog op nummer twee. Ook Arabieren – die je normaalgesproken niet associeert met EV’s – kopen nu gewoon een elektrische Rolls-Royce. En waarom ook niet? Een Rolls-Royce kocht je toch nooit omdat de V12 zoveel herrie maakte.
Dat de Spectre populair is bij de Rolls-Royce-clièntele zit ‘m niet in het prijskaartje. Zelfs in Nederland – waar twaalfcilinder flink bestraft worden – is de Spectre bijna net zo duur als een Ghost, met een prijskaartje van net geen vier ton. In andere landen, Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, is de Spectre zelfs een stuk duurder dan de Ghost.
Over Nederland gesproken: ook hier deed Rolls-Royce goede zaken. Er zijn het afgelopen jaar maar liefst 21 Spectres verkocht, wat helemaal niet verkeerd is voor een auto in deze prijscategorie. De prijzen liepen uiteen van €396.275 tot €558.817 voor het exemplaar op de headerfoto.
Rolls-Royce Nederland kan tevreden terugkijken op 2024, want dankzij de Spectre zijn de verkopen verdubbeld. Ze verkochten vorig jaar 25 auto’s, tegen 12 in 2023. En daar zat ook nog een Phantom van meer dan een miljoen bij.
Foto: De duurste Rolls-Royce Spectre van Nederland, gespot door @ecnerualcars
kniesoor zegt
Vind het wel wat hebben, zo’n ding. Maar range is niet al te groot, is ‘t wel ?
a_buis zegt
Ach, heen en weer naar de golfclub en de heerensoos. Hoeveel heb je dan nodig? Met deze auto ga je niet met de sleurhut naar zuid Frankrijk en ook niet met je latten naar st Moritz.
drtim zegt
Inderdaad, mensen met zo’n portemonnee vliegen overal heen.
Olivier zegt
Grappige was, ik heb een Spectre op Nederlandse platen in St Moritz zien rijden. Zal wel een telg van de Heinekenfamilie zijn geweest
rrk147 zegt
Het lijkt mij ook geen verkeerde combi, een electrische Rolls. Wel valt t uiterlijk tegen, beetje flauw. Net als Ghost die een paar dagen geleden langs kwam. Het heeft niet het statige van de Phantom die in 2004 uit kwam, of z’n voorganger de Silver Seraph.
flow82 zegt
Dat statige is dan ook niet direct het doel van een Spectre of Ghost. Iedere auto dient een ander doel. Een Phantom moet je meer vergelijken met een smoking. Die is statig en als statement bedoeld. Een Ghost is meer een net maatpak; stijlvol, maar een tikje saai en degelijk. De Spectre is meer smart-casual, en meer op leisure gericht.
mashell zegt
Phantom statig? Die is veel meer “In your face” dan statig.
joppe zegt
Ik snap niet dat mensen zo veel geld gaan betalen voor een auto met accu. Dat men veel neerlegt voor een v12 snap ik. Die techniek is bijzonder, daar zou ik best wat voor over hebben. Maar een accu is een accu toch? Zelfde emotie als in een ID3 lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd?
rwdftw zegt
Een auto is voor velen niet alleen een vervoermiddel, maar ook een symbool. Een symbool met associaties. Een Rolls straalt staus uit. je hebt wat bereikt als je het geld heb om op een Rolls stuk te slaan.Dat zien anderen ook.
Stom voorbeeldje : ik weet bedrijven waarbij het voor sales buitendienst verboden is om BMW te rijden. Ik weet van een directeur van een voormalig bedrijf waarvoor ik werkte dat hij een X5 had geleased. Dat kostte letterlijk klanten. Dus de Bimmer ging naar zijn vrouw, en hij in een Golf IV met zoveel mogelijk rode lettertjes op de klep.
Dat is een probleem wat je niet hebt als je je Giulia voor de deur neerzet. Of een hele dikke Volvo. Die zijn net zo duur als de BMW maar hebben niet de associatie.
Het is overigens een zinvolle investering. Zometeen willen de Halsemaatjes, Brulsen en Schoutens van dit land de hele stad op slat gooien voor alles met een uitlaat. Nou, dan kan je nog steeds naar binnen.
krikke240z zegt
De techniek van een V12 is dezelfde techniek als een 1.0l 3 cilinder hoor. Gewoon maal 4.
mashell zegt
Die V12 in de Rolls Royce deed heel erg zijn best om onmerkbaar te zijn. Dus geen vibraties (daarom zoveel cilinders, dat balanceert uit) en geen geluid. En dat doet een elektromotor nog net iets beter. Dus een EV Rolls Royce geeft de beleving van een Rolls Royce. Het is dus de ID.3 die een Rolls Royce achtige beleving geeft en niet andersom.
Ferrari gebruikt ook V12 motoren want daar past veel mengsel in dus komt er veel vermogen uit. Zij creëeren in weze een kunstmatige beleving door een imperfecte versnellingsbak en een imperfecte uitlaat.
Wolflow zegt
Daar sluit ik me volledig bij aan!
Fernando zegt
niet mooi (mening) en zelfs ietjes Chinees. Doe dan maar een Hongqi