De Renault Twingo Z.E. is de elektrische auto die iedereen aan kon zien komen. Eigenlijk is het best raar dat we er zo lang op hebben moeten wachten zelfs.
De elektrische Renault Twingo Z.E. is namelijk vanaf dag één onderdeel van het grote plan van Renault geweest. Een kleine opfrisser: de Fransen ontwikkelden de huidige generatie Renault Twingo samen met Smart. En de Smart is er al een flinke tijd met een elektrische aandrijflijn, dus waarom heeft het dan zo lang geduurd voordat Renault met een elektrische binnenstadracer kwam? Op die vraag krijgen we helaas niet direct antwoord. Wel op een aantal andere vragen die we hebben.
Ontworpen als elektrische auto
De Twingo werd vanaf dag één ontworpen als elektrische auto. Er is dus geen verlies van laadruimte of interieurruimte: de accu’s bevinden zich onder de elektrisch aangedreven Renault Twingo. Onder de voorstoelen om precies te zijn. De bagageruimte van 240 liter blijft dus intact. Je verliest hoogstens wat ruimte aan de laadkabels die je daarin mee kan nemen.
Motor van de Renault ZOE
Voor de aandrijflijn is leentjebuur gespeeld bij de Renault ZOE. De R80 elektrische motor is direct afgeleid van de motor in die elektrische auto. De motor is net als bij de reguliere Twingo onder de achterbak geplaatst. De 82 pk / 60 kW en 160 Nm sterke elektromotor wordt gevoed door een 22 kWh accu, die voor het eerst vloeistof gekoeld is. Het koelingssysteem bevindt zich in de neus van de auto. De Twingo Z.E. bereikt in 4,2 seconden de 50 kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 135 kilometer per uur.
Overigens kan je de elektrische Renault Twingo Z.E. aan een drie fase laadpaal hangen. Laden is mogelijk aan een gewoon stopcontact (2,4 of 3,7 kW) maar ook met een wallbox (7,4 kW). De maximale laadsnelheid is 22 kW, wat in de praktijk betekent dat je 80 kilometer bereik kan laden in een halfuur. Er zijn drie settings voor regeneratief remmen.
Actieradius elektrische Renault Twingo Z.E.
De actieradius volgens de WLTP-norm bedraagt 180 kilometer. Pakken we de WLTP City-norm erbij dan zou zelfs 250 kilometer haalbaar zijn. Ruim meer dan de Smart dus, maar nog steeds niet enorm. Renault heeft echter 3,75 miljoen Twingo’s rondrijden op de aardbol. De gemiddelde Twingo-rijder legt tussen de 25 en 30 kilometer per dag af. Renault verwacht dus dat veel Twingo-kopers een Z.E. op de stoep gaan zetten. Bovendien is er de verwachting dat de elektrische Renault Twingo Z.E. zeer interessant wordt voor carsharing concepten zoals Snappcar en Greenwheels.
Hoe herken ik ‘m?
Op het eerste oog lijkt de elektrische Renault Twingo Z.E. een standaard Twingo. Toch zijn er wat kleine details anders. Die verraden dat het om een elektrische Twingo gaat. De iets andere bumpers zijn een hint. En de blauwe accenten op de wielen ook. En de logo’s op de B-stijl en achterklep. Ook kunnen de pinstripe en de grille het verraden, maar die zijn optioneel blauw. Tot slot heeft de Twingo Z.E. standaard LED-verlichting.
In het interieur zijn de verschillen minimaal. Eigenlijk geeft alleen de pook het weg, en bij het openen van het portier de instaplijst met Z.E. logo. In het instrumentencluster is uiteraard een batterij-indicator te vinden in plaats van een brandstofmeter.
Wat kost de elektrische Renault Twingo Z.E.?
Dat blijft voorlopig nog even gissen. De auto zal eind dit jaar in de verkoop gaan. Of dat inclusief batterij wordt is niet zeker. Een leaseconstructie voor de batterij komt er ook misschien. Op dit moment kopen de meeste ZOE-kopers de batterij in Nederland. De verhouding is 70% koop versus 30% lease. Renault Nederland kan nog niet zeggen wat de exacte constructie voor de Twingo wordt. Zij wachten nog op details van de Fransen.
Wij hebben al even bij de elektrische Renault Twingo Z.E. mogen kijken. Het grote publiek? Die kunnen de Twingo Z.E. zien op de Genève Motorshow 2020.
tvklarenbosch zegt
Als ze deze onder de €300 private lease kunnen houden is het een erg interessante 2e auto
ericd zegt
Iemand zou dit relatieve tuthola karretje eens verbrede wielkasten moeten geven. Zoals dit:
https://cdn.motor1.com/images/mgl/Oe6wB/s1/2013-390201-2014-renault-twingo-render-21-06-20131.jpg
JanJansen zegt
@ericd: krijg Renault 5 turbo associaties bij deze. Leuk ding!
henkp1 zegt
Leuke auto; prima ding zo te zien en te horen.
Misschien blijft ie net onder de 20 mille en dan met 4 mille subsidie eraf staat er toch een hele leuke aanbieding. Vierpersoons, voldoende bagageruimte en 1x per week laden.
nopetrolnofun zegt
@henkp1: 1x per week? Misschien als je er 2 x per week boodschappen mee moet doen bij de plaatselijke supermarkt.
henkp1 zegt
Nou ja, op mijn calculator* is het zo dat als men 25-30 km per dag rijdt en circa 200km op een acculading kan, men 1x per week hoeft op te laden.
*om eerlijk te zijn, de rekensom was zo ingewikkeld, dat ik het uit mijn hoofd heb gedaan.
Richmond zegt
@henkp1: smart versie kost 23k. Onder de 20K verwacht ik niet, maar ergens tussen 20 en 25k. Toch een van de goedkopere elektrische aanbiedingen.
henkp1 zegt
Ja. Als die subsidie doorgaat, kost zo’n Twingo ZE net zoveel als een 95pk Twingo automaat. Waarbij de ZE hoogstwaarschijnlijk lagere gebruikskosten heeft. En een lagere topsnelheid, maar daar is wel mee te leven in deze klasse lijkt mij.
Dutchdriftking zegt
Het succes gaat enorm afhangen van de prijs. Als het laag genoeg is voor private lease zien we er snel genoeg een heleboel.
baklava zegt
Enige wat ik leuk vind aan deze auto, is dat ie geluid maakt. Lijkt net een ruimteschip.
luxaeterna zegt
Daimler zou zo snel mogelijk die batterij in de smart moeten lepelen.
dinges7 zegt
Mercedes had met Renault afgesproken dat er eerst een X aantal Elektrische Smart’s verkocht moest worden en dat Renault de Twingo pas op de markt mocht brengen als dit aantal gehaald was.
De aantallen van de Smart vielen tegen en daarom moest Renault veel langer wachten dan ze verwacht/gehoopt hadden met het introduceren van de Twingo Z.E.
henkp1 zegt
Ok. Zinvolle aanvulling, want ook ik vroeg me al af waarom de Twingo ZE zo laat kwam.
sonnybonds zegt
tja van mij niet laat genoeg. Wat een lelijk hok.
ds3thp zegt
Wellicht wel een leuke vervanger voor de Citroën C1 van de vrouw! Die rijdt 4x per week een kilometer of 50 / 60 per dag!
Ben erg benieuwd naar de prijzen!
lekbak zegt
Eindelijk fatsoenlijke temperatuursbeheersing in een elektrisch product van nissen/Renault. Dat was meer dan tijd, aangezien dit de levensduur van de accu enorm ten goede komt.
Wederom een kandidaat om over een paar jaar als tweedehands voor mevrouw op de oprit te zetten. Als ze dan een keertje ver weg moet kan ze altijd nog een oldtimer pakken…
B00G1E zegt
Sinds wanneer hebben we het over sprinttijden naar 50km/h? is 100km/h zo belabberd?
fioravanti zegt
Dit is wat mij betreft de electrische auto zoals ie nut heeft. Electrusch rijden met max 200km actieradius. Voor in de stad dys en incidenteel daarbuiten. Geen publieke laadpalen nodig en dus ook geen overbodige infrastructurele aanpassingen die straks weer overbodig blijken. Geen overtollig zware accus meezeulen die juist het millieu extra belasten. Gewoon thuis opladen en een paar dagen rijden in de stad. Voor buiten de stad een stekkerloze hybride. Wel nog ervoor zorgen dat de topsnelheid max 130 is en de 0-100 tijd rond de 8 sec min. Al die hufterig sprintende Tesla Model E ben ik ook zat. Hoezo gied voor het millieu. Alle vol electrische auto’s zouden ze af moeten regelen op max 140 en min 8 sec naar 100. Den Haag kom er maar in, dan ben je pas millieuvriendelijk bezig.
thomassnelweg zegt
@fioravanti: Publieke laadfaciliteit hebben de mensen zonder parkeerplaats op eigen terrein (de meeste dus) nog steeds nodig maar verder goed verhaal.
fioravanti zegt
@thomassnelweg: ja klopt idd, zou mooi zijn als dat met snelladers over een paar jaar wel kan binnen 10 min voor een kleine auto tot 80%, dan ben je af van het onpraktische gedoe dat alle palen ongebruikt bezet zijn.
Teerdz zegt
Ik denk niet dat Greenwheels er iets mee gaat doen, aangezien die grotendeels in handen zijn van Pon. Eerder dus een e-Up of een van de andere VAG-gebakjes.