
Liever de nieuwe Renault 5 E-Tech of het origineel met een nieuwe elektromotor?
De nieuwe volledig elektrische Renault 5 is met veel bombarie onthaald. Niet alleen won het nieuwe 5’je de Autoblog Auto van het Jaar Award, ook andere Europese liefhebbers vonden de 5 en de A290 de beste nieuwe auto’s. Heb je meer met het uiterlijk van de oude jaren ’70 Renault 5 TL en GTL, maar wil je een elektrische auto? Dan zijn er gelukkig bedrijven als R-Fit.
Er werken technici van verschillende bedrijven aan het elektrificeren van oude Renaults. R-Fit zorgt bijvoorbeeld voor de nieuwe krachtbron, maar er wordt ook gesleuteld aan de remmen, de ophanging en het interieur. Om de Renault nog steeds ouderwets aan te laten voelen, is de elektromotor precies even sterk als de originele verbrandingsmotor. De benzinemotor uit de 5 TL en GTL produceert maar 45 pk, dus dat vermogen krijg je ook aan elektrische power.




Een roadtrip naar Frankrijk zit er waarschijnlijk ook niet in. R-Fit wilde kostte wat het kost ervoor zorgen dat de elektrische oude Renault 5 dezelfde gewichtsverdeling heeft als de standaard 5 van weleer. Dat verklaart wellicht de bescheiden elektromotor, maar misschien ook wel de kleine batterij van 10 kWh. De batterij volladen duurt drieënhalf uur. Vervolgens kun je maar 80 kilometer rijden.
Waarom zou je je oude Renault 5 dan in hemelsnaam elektrisch laten maken? Nou, voor de korte stukjes misschien? En anders wellicht voor het geinige interieur. Grotendeels blijft het interieur origineel, behalve het dashboard. Incari plaatst een digitaal scherm in het dashboard. Het schermpje kan moderne tellers laten zien, maar biedt ook een analoog beeld.
Prijs van de elektrische restomod
R-Fit vraagt € 13.900 incl. btw voor het EV-pakketje. Voor dat geld krijg je de motor, batterij, powerbox, snellader, bedrading, twee jaar garantie en een handleiding om de 5 zelf om te bouwen. Laat je het liever aan iemand anders over, dan betaal je € 5.000 extra. Natuurlijk moet je zelf ook nog een drie- of vijfdeurs Renault 5 TL of GTL aanleveren. Zou jij het je 5’je aan doen?
80km rijbereik? Dat bedrijfje R-Fit moet eens wat vaker uit hun schuurtje komen en wat werkelijkheid en realiteitszin opdoen. Dit wil je je R5 niet aandoen, nee.
Maar zoveel 5’jes hebben de tand des (roest)tijd ook weer niet overleefd, dus ze zullen er zowieso niet veel van verkopen denk ik.
Wat bedoel je precies? Onze Smart ForTwo Electric Drive heeft ook maar 133km bereik. En als het zo pokke koud is geeft hij ook wel eens maar 80km aan. Meer dan zat! Altijd 2x zoveel als nodig. 95% van de ritjes zijn onder de 20km, dus haalt hij altijd makkelijk. Sterker nog, laad hem maar 1x, hooguit 2x in de week op. En hij word elke dag gebruikt.
Precies voor dat soort doeleinden wil je niets anders dan een EV. Een ICE komt niet op temperatuur, vervuild onnodig veel in een omgeving waar dat het meest ongewenst is. Zie het als een volwassen BIRO en je hebt er leuk vervoer bij
Alleen moet je 19k betalen, zelf een R5 aanleveren, volle mep verzekering en wegenbelasting betalen en je kan m niet oo de stoep parkeren. Dus niet echt een goede deal wmb. Koop dan maar een biro.
Dan ben jij het die vaker uit de schuur moet komen :D
Nieuwe R5…..door collega blad getest…..slechts 250km bereik, wltp opgave 410km…..ongelooflijk. en dat ook nog bij 100% opgeladen batterijen.
@cdlop01: als dat een recente test hier in Nederland is, dan moet je echt helemaal niks verwachten van de WLTP-opgave. Die is realistisch bij zonnig weer en weinig gekke omstandigheden. Nu is dat dikke drama. En des te lager de fabrieksopgave, des te lager het realistische bereik.
Mijn diesel doet ook 900 km op één tank t.o.v. 1.100 km bij warmer weer. Scheelt ook 200 kilometer. Mazda zegt dat 1 op 27 mogelijk is maar zelfs met een poging tot hypermilen kwam ik op 1 op 23 uit. Met weer als dit kan je geen peil trekken op fabrieksopgaven.
Ouderdom doet ook veel met verbruik. Wel nog altijd grappig dat NL´s 1op gebruiken ipv gemiddeld op 100km
Perfect om in stijl naar de supermarché te zoomen
En dan vliegt er een vogel over de weg; precies voor je Renaultje 5. BAM!! Gehele auto total loss en hopelijk overleef je het zelf ook. Qua veiligheid is dit een heel slecht idee.