Jaguar Land Rover heeft de eerste details van de elektrische Range Rover bekendgemaakt
Een dikke diesel past enorm goed bij een luxe vlaggenschip als de Range Rover. Helaas is zo’n aandrijflijn kapot belast in Nederland. Wat is dan the next best thing? Misschien wel een elektrische aandrijflijn. Die staat nu nog niet in de showroom, maar de elektrische Range Rover komt er wel aan.
En de eerste details zijn nu bekendgemaakt. De ontwikkeling is in volle gang. Het merk test met prototypes in onder andere Dubai en Zweden, met temperaturen van -40 graden Celsius tot 50 graden Celsius. Met enige trots spreekt Range Rover over de meest doorontwikkelde en stille auto tot op heden. Het doet een beetje denken aan de Rolls-Royce Spectre.
Range Rover belooft de specificaties van de V8, maar dan in een volledig elektrische verpakking. De EV komt op een 800-volt architectuur te staan, wat razendsnel opladen mogelijk maakt. Meer details over de aandrijflijn willen ze bij Range Rover nog niet delen.
Bovendien is het nog steeds een echte Range Rover: je kunt tot 850 mm diep water rijden. Ter verduidelijking: dat is tot net onder de koplampen. Een Ford Ranger Raptor kan dit bijvoorbeeld ook.
De auto staat op het Modular Longitudinal Architecture (MLA) platform en zal straks geproduceerd worden in Solihull in het Verenigd Koninkrijk. Naast de reeds bestaande mild- en plug-in hybride modellen van het merk.
Range Rover heeft hoge verwachtingen van hun eerste volledig elektrische model. Dusdanig dat vanaf heden een wachtlijst is geopend. Klanten kunnen een pre-order plaatsen voor de EV. Hoewel de auto nu nog in ontwikkeling is, garandeert een pre-order een levering zodra de Range Rover verkoopklaar is. De verwachting is dat de Range Rover EV vanaf 2025 in de showrooms staat.
Design_Driven zegt
Net als de Rolls-Royce past elektrische aandrijving gewoon heel goed bi het karakter van deze auto’s. Samen met het prachtige ingetogen design vind ik het een zeer begeerlijke auto. Natuurlijk, veel te zwaar en daarom niet echt milieu vriendelijk te noemen maar wel tof.
Dutchdriftking zegt
Het heeft natuurlijk geen drol met een betere planeet te maken, maar lekker stil kunnen offroaden en tijdens het begeleiden niet in de dieseldampen staan is niet gek.
bassrt zegt
Yes die komt eraan. Zijn gevraagd om een deel al aan te passen voor deze BEV versie, om de eerste grotere serie prototypes te bouwen.
DeWitteCondor zegt
Wat zou het gaan wegen? Volgens mij zitten ze nu al zo rond de 2500 kg. Dat wordt nog wat als daar een accupakket bij moet en de paardentrailer …
Robert zegt
Kan de 4×4 nóg verder wegzakken in de blubber.
Het voordeel van zo’n accupakket is wel, dat je er een véél krachtiger lier mee kunt voeden.
DeWitteCondor zegt
Die zal ie nodig hebben ook. Ik denk dat je met een Jimny in sommige gevallen verder komt … heiligschennis!
Fernando zegt
Rijbewijs C1 zal in de toekomst vaker voorkomen dan nu.
Robert zegt
Er komt zo straks vast wel weer interesse in een nieuwe vorm van dienstplicht. Velen van ‘mijn generatie’ (geboren vóór ca. 1978) hebben via die weg de relatief makkelijke route naar het groot rijbewijs weten te bewandelen.
jaapies zegt
In dienst gaan of moeten voor een groot rijbewijs lijkt me nou alles behalve de makkelijke route…
mashell zegt
Werkte de EU niet aan een SUV rijbewijs? Krijg je iets als een B2 rijbewijs waarmee je tot 5 ton of zo mag rijden.
basman147 zegt
Grote vraag is natuurlijk of je voor deze variant wel een verzekering kan krijgen als je in Londen woont…
gregorius zegt
Ben op zich wel geinteresseerd in dit ding. Zo’n slagschip op benzine kopen is eigenlijk bijna onzinnig; gaat zoveel kosten. Maar een EV versie past zo’n ding geweldig: goede koppel, rustig rijden; heerlijk.
seatleon zegt
Het zal vast geen “Range” Rover zijn met zo’n formaat.
mashell zegt
In een grote auto past een grote batterij.
fastshifter zegt
Range Anxiety Rover :-)