Niks teaserplaatjes of concepten onder de vlag van Koenigsegg. Dit is de nanoFLOWCELL Quant, een 5,25 meter elektrische vierzitter met gigantische vleugeldeuren, in vol ornaat.
Niet voor niets een van de primeurs waar we reikhalzend naar uitkeken. Volgens nanoFLOWCELL, het bedrijf achter de Quant sinds Koenigsegg zich terugtrok, moet dit concept een grote sprong voorwaarts in elektrische mobiliteit markeren. Waarom? Nou, neem alleen al de beloofde actieradius van 600 kilometer.
Hoe dat mogelijk zou moeten zijn? Door een in de jaren ’70 door NASA ontwikkelde stroomcel, die in verbeterde versie een betere energie-dichtheid kent. In verhouding tot gangbare lithium-ion accu’s zorgt deze cel voor een bereik dat vijf maal hoger ligt.
De Quant wordt naar het schijnt aangedreven door vier elektromotoren, die het groene gevaarte in 2,8 seconden naar de honderd moeten katapulteren. De top moet rond de 380 km/u liggen. Maximaal leveren de elektromotoren 925 pk, constant zal dat getal lager liggen en wel op 653 pk. Nog steeds genoeg om de tegels uit de stoep te trekken.
De vraag is wanneer we deze Tesla-concurrent op de openbare weg mogen verwelkomen. Het zal ons benieuwen of deze beloofde cijfers dan ook gehaald worden en hoe dit precies in zijn werk gaat.
Lees meer over deze groene reus op Groen7.
spidermann zegt
Horen we nooit meer iets van.
Vincegail zegt
@spidermann: Nog een keertje: als er een artikel gemaakt wordt dat ze ter ziele zijn gegaan.
CRX zegt
Die 600 km actieradius klonk erg goed, waarom moeten er dan zulke belachelijke cijfers onder staan? Zou er echt iemand zijn die dat gelooft?
moveyourmind zegt
Gebaseerd op een door de NASA ontworpen stroomcel. Dan zal het wel een heel betrouwbare auto zijn…..
SimonMc zegt
@moveyourmind: Ik snap hem niet?
moveyourmind zegt
@SimonMc: was cynisch bedoeld. De technologie van de NASA is helaas niet altijd even feilloos geweest. Niet alleen een paar ongelukken met de Discovery, maar ook veel starts die op het laatst vanwege mankementen afgebroken moesten worden. Terwijl de Russen doodleuk bij min 40 raketten laten opstijgen.
berlinetta zegt
@moveyourmind: De Russen hebben anders juist de laatste jaren veel problemen. Know your facts.
macready zegt
@moveyourmind:
Tikje simpel om een relatief basic raket met zeer kleine “weggooicapsule” (voor éénmalig gebruik) te vergelijken met een grote (meer ruimte voor passagiers, groot ruim voor opslag, reparatie- en verkenningstools) en regelmatig hergebruikte Space Shuttle (137 missies, 2 fatal failures).
Dankzij diezelfde NASA hebben we o.a.:
– krasbestendige lenzen (zoals brillenglazen)
– “onzichtbare” tandbeugels
– de huidige rookmelders
– draadloos (accu-) gereedschap
– waterfilters (koolstof)
– de huidige CMOS technologie zoals te vinden in de meeste camera’s (mobiel incluis)
danmar zegt
Dus als z er eentje maken die in 10 seconden op 100 zit en een top van 180 heeft, dan heeft die een actieradius van 1,000 km?
Oh wacht, daar zit vast niemand op te wachten.
autoblaag zegt
Ziet er te serieus uit om meteen af te doen met ‘Horen we nooit meer iets van’. Los van het feit dat de auto er zeer professioneel uitziet in plaats van een veredeld hobbyproject te lijken, kan de accu al een revolutie betekenen zelfs als die ‘NASA-technologie’ maar de helft zou waarmaken van wat de schepper ons wil doen geloven. Ik blijf sceptisch, maar ben wel benieuwd.
str8six zegt
Heeft veel weg van al die Lotus conceptscars van een paar jaar geleden en dat is positief!
volante zegt
Voorkant doet me dus ergens lijken op De 918 en het dak is behoorlijk Agera, zo ook de achterbumper en diffuser en de manier hoe er met het plaatwerk om is gegaan rond de achterlichten vind ik weer erg P1, iemand mee eens?