Voor wie wel wat meer uit durft te geven: voor premium elektrische SUV’s van meer dan 50.000 euro is de keuze tegenwoordig aardig groot.
Afgelopen week kon je alles lezen over de huidige selectie aan ‘betaalbare’ elektrische SUV’s. Met een budget van 45.000 euro kom je al een heel eind. Maar wat nou als je wat meer kunt uitgeven en dan ook wat meer auto wil hebben. Wat zijn je ‘premium’ keuzes?
Elektrische ‘premium’ SUV
Gelukkig zijn ook die er nog. Sommige van deze auto’s waren ooit fiscaal interessant, maar nu gaat het vooral om dat je gewoon wat meer keuze hebt als je wil kiezen uit het aanbod van de elektrische ‘premium’ SUV voor meer dan 50.000 euro. Alfabetisch gesorteerd, trouwens.
Audi Q4 e-tron
We beginnen bij de Audi Q4 e-tron, die trouwens qua prijs nog maar net in dit overzicht premium elektrische SUV’s past. Er is namelijk bijvoorbeeld een basisversie genaamd 35 (zonder quattro) en die is gewoon goedkoper dan 50 mille.
Als dat je minimumbudget is, blijven er nog twee versies over: 40 en 45 quattro. De 45 quattro is met 265 pk en een sprinttijd van onder de 7 seconden het snelste, maar levert daar wel wat rijbereik voor in. Daarvoor moet je de 40 met 516 km en 204 pk hebben, of wat bagageruimte (in de hoogte dan, onder de hoedenplank is de Sportback iets groter) inleveren voor de Sportback die als basiseditie alleen als 40 verkrijgbaar is. Die komt namelijk 528 km ver. Met RWD, dus lekker premium. Tussen dat drietal zijn de verschillen klein.
De Q4 e-tron Sportback 45 quattro is namelijk de snelle jongen. Deze krijgt meer pk dan de 45 quattro zonder Sportback, 299 stuks. De actieradius neemt ietsje toe en de sprinttijd daalt tot net iets boven de zes seconden. Om de 45 quattro bij de Sportback te bemachtigen moet je wel iets meer uitgeven: alles vanaf 65.410 euro. Dan krijg je de ‘Advanced Edition’, terwijl alle andere motoriseringen er als basisversie ‘Edition’ zijn.
40 | 45 quattro | Sportback 40 | Sportb. 45 quattro |
---|---|---|---|
204 pk | 265 pk | 204 pk | 299 pk |
516 km | 486 km | 528 km | 494 km |
8,5 sec | 6,9 sec | 8,5 sec | 6,2 sec |
RWD | AWD | RWD | AWD |
51.360 euro | 56.610 euro | 53.410 euro | 65.410 euro |
Audi e-tron
De grote broer van de Q4 heet simpelweg e-tron. Dit is de eerste premium SUV van Audi en één van de oudste auto’s uit dit overzicht. Initieel kwam hij alleen als 55 quattro met vierwielaandrijving, die initieel zo’n 400 km ver kwam. Ooit werd het cijfer 480 kilometer genoemd qua bereik, maar Audi durft nu nog maximaal over 440 km te spreken voor de 55 quattro. De basisversie 50 quattro is tegenwoordig slechts een fractie goedkoper en levert wel bijna 90 pk en 100 km rijbereik in, dus wat dat betreft kun je beter gewoon doorsparen voor een 55. Als je echt veel geld wil uitgeven en een echte 503 pk op de achterwielen wil hebben, kun je voor meer dan 100.000 euro een e-tron S kopen.
50 quattro | 55 quattro | S |
---|---|---|
313 pk | 408 pk | 503 pk |
341 km | 440 km | 371 km |
6,8 sec | 5,7 sec | 4,5 sec |
AWD | AWD | AWD |
66.150 euro | 69.950 euro | 102.745 euro |
Audi e-tron Sportback
Voor de Sportback geldt in dit geval niks unieks ten opzichte van de ‘normale’ e-tron. Behalve dus wat meer rijbereik. De 55 quattro is de versie die je wil hebben als je zo ver mogelijk wil komen met de e-tron. Voor elke versie van de e-tron Sportback geldt dat je zo’n drie mille duurder uit bent dan de normale.
50 quattro | 55 quattro | S |
---|---|---|
313 pk | 408 pk | 503 pk |
349 km | 450 km | 377 km |
6,8 sec | 5,7 sec | 4,5 sec |
AWD | AWD | AWD |
68.550 euro | 72.350 euro | 105.145 euro |
BMW iX
De BMW iX is de eerste ‘dedicated’ EV van BMW en qua cijfers valt het niks tegen. De topversie is erg duur, maar geeft wel een puik rijbereik en met 523 pk op alle wielen valt de snelheid ook niet tegen. Als 105 mille té gek is, heb je ook nog een versie met 416 km rijbereik voor net geen 87.000 euro. De BMW iX is sowieso vrij duur, maar geeft daar wel een hoop technologie voor terug.
iX xDrive40 | iX xDrive50 |
---|---|
326 pk | 523 pk |
416 km | 617 km |
6,1 sec | 4,6 sec |
AWD | AWD |
86.995 euro | 105.515 euro |
BMW iX3
De BMW iX3 is de elektrische versie van de X3 (duh) en zit qua actieradius precies tussen de twee versies van de iX in. Wel met achterwielaandrijving zoals zijn niet-EV broer. De iX3 is er in één versie die 462 km ver komt en met 69.000 al een stuk schappelijker geprijsd is dan de iX. Je moet het zo zien: de iX is gewoon meer auto, net als dat je voor een X5 ook meer betaalt dan een X3.
iX3 |
---|
286 pk |
462 km |
6,8 sec |
RWD |
69.000 euro |
Ford Mustang Mach-E
De omstreden geheten Ford Mustang Mach-E is een alleskunner. Je hebt hier namelijk veel keuze voor wat je wil en voor elke keuze is wat te zeggen. Zo heb je de auto in drie versies: RWD, AWD en GT. Bij RWD en AWD kun je vervolgens ook nog kiezen of je de ‘kleine’ 76 kWh accu of de grote 99 kWh accu wil.
De goedkoopste is de RWD met de kleine accu en dan ben je voor 50 mille ook klaar. Deze komt 440 km ver en heeft de minst snelle sprinttijd. Deze versie met AWD komt nog minder ver (400 km) maar sprint wel een beetje sneller naar 100 km/u. Helaas wel voor ietsje meer geld. De grote accu met RWD is wat de actieradius-fanaat wil: 610 kilometer is indrukwekkend in deze prijsklasse. Ook hier levert de AWD het in op de actieradius, 540 km, maar sprint deze weer sneller naar 100.
De supersnelle GT die ook het duurst is met net geen 77.000 euro is met 500 km actieradius prima-maar-niet-het-beste, maar deze maakt dan weer indruk met zijn 3,7 seconden naar de 100. Voor elk budget en met elke set cijfers: de keuze is reuze bij Ford.
76 kWh | 99 kWh | AWD 76 kWh | AWD 99 kWh | GT |
---|---|---|---|---|
269 pk | 294 pk | 269 pk | 351 pk | 487 pk |
440 km | 610 km | 400 km | 540 km | 500 km |
6,2 sec | 6,1 sec | 5,6 sec | 5,1 sec | 3,7 sec |
RWD | RWD | AWD | AWD | AWD |
50.425 euro | 58.575 euro | 58.165 euro | 67.640 euro | 76.980 euro |
Jaguar I-Pace
De Jaguar I-Pace was ooit een lekkere bijtellingsknaller in ons land. Vandaar dat je ze nog wel eens ziet. Want verder is deze auto momenteel niet echt interessant meer. Hij zet nette cijfers neer en voor een redelijk bedrag, maar zonder een iets teruggeschroefde basisversie gaat deze auto geen kopers wegsnoepen bij Audi, BMW of Mercedes. De enige mogelijke versie is de EV400 met 400 pk die 470 km ver komt.
EV400 |
---|
400 pk |
470 km |
4,8 sec |
AWD |
83.072 euro |
Kia EV6
Kia premium? Hoe durf je! Bovendien is de Kia EV6 stiekem eentje die onder de 50.000 euro kost. Dat is echter de basisversie die 400 km ver komt. Als je boven die 50.000 euro wil uitgeven, zijn er twee versies het benoemen waard. Ten eerste de EV6 Plus RWD. Qua auto ‘prima’ maar qua rijbereik uitstekend voor dit geld: 528 km!
De versie die het leed voor de petrolhead moet verzachten is de EV6 GT. Deze heeft een duizelingwekkende 585 pk: even veel als een Mercedes-AMG GT R. Ook de sprinttijd zit niet ver van deze supercar van Mercedes af: 3,5 seconden naar de 100. In een Kia! Dit kost natuurlijk wel actieradius, al is 400 km niet bizar slecht. Dit alles gaat je vanaf 63.595 euro kosten. Fors voor een auto die anders onder de 45.000 euro komt, maar gerechtvaardigd door zeer potente specs.
Plus RWD | GT |
---|---|
229 pk | 585 pk |
528 km | 400 km |
7,3 sec | 3,5 sec |
RWD | AWD |
52.095 euro | 63.595 euro |
Mercedes EQA
De Mercedes EQA kost 49.995 euro als basisversie. Is dat even vervelend! Wij vonden het in ieder geval genoeg om hem toch mee te laten tellen. De versie voor op-vijf-euro-na-50-mille is de EQA 250 met voorwielaandrijving. Deze heeft nette cijfers, maar vooral bedoeld om de vanafprijs onder de 50.000 euro te houden. Want eigenlijk wil je ofwel de 300 of 350 4MATIC, die allebei een extra motor voor de achteras krijgen. Dat helpt met de sprint, helemaal bij de duurste 350, maar qua actieradius levert het slechts 6 kilometer op als je upgradet. Kortom: de verschillen zijn klein, behalve op de sprint.
250 | 300 4MATIC | 350 4MATIC |
---|---|---|
190 pk | 228 pk | 292 pk |
424 km | 430 km | 430 km |
8,9 sec | 7,7 sec | 6,0 sec |
FWD | AWD | AWD |
49.995 euro | 55.440 euro | 58.162 euro |
Mercedes EQC
De EQB volgt binnenkort, dus we springen eerst even naar de EQC. De eerste volledig elektrische Mercedes sinds het serieus aan is (we rekenen de SLS E-Drive en de B250 Electric even niet mee) en qua cijfers is het een directe concurrent voor de Audi e-tron 55 quattro en BMW iX3. De Mercedes delft wel het onderspit op basis van actieradius, maar de verschillen zijn niet gigantisch. Wel is de Mercedes nipt het goedkoopste van de drie.
400 4MATIC |
---|
408 pk |
431 km |
5,1 sec |
AWD |
68.095 euro |
Tesla Model X
Dan de koningen der cijfers. Je kunt namelijk nog steeds de dure jongen van de premium elektrische SUV modellen, de Tesla Model X, kopen. Sinds de bijtellingsregels voor dure auto’s is deze auto fiscaal totaal oninteressant. Als zevenzits SUV is het misschien nog wat voor jou. De basisversie is al vrij duur, maar zet al goede cijfers neer. Net geen 600 km actieradius en 0 naar 100 in 3,9 seconden. Als je echt gelanceerd wil worden, neem de sportversie Plaid. Met 1.020 pk schiet deze naar 100 in 2,6 seconden en dat voor slechts 10 ruggen meer dan de Long Range. Zoals de naam zegt is laatstgenoemde wel iets beter qua rijbereik, maar ook dat mag eigenlijk geen naam hebben.
Long Range | Plaid |
---|---|
680 pk | 1.020 pk |
580 km | 547 km |
3,9 sec | 2,6 sec |
AWD | AWD |
109.990 euro | 119.990 euro |
Tesla Model Y
Bij de kleine broer Tesla Model Y meer van hetzelfde. Deze is schappelijker geprijsd met ook maar een klein prijsverschil tussen de Long Range en Performance. De Long Range komt een nette 507 km ver en naar 100 sprinten in vijf seconden is ook prima. Iets van die afstand inleveren en er slechts 3,7 seconden over doen, kan voor zes duizend euro meer. Zo simpel kan het zijn: kies je actieradius of brute kracht?
Long Range | Performance |
---|---|
441 pk | 571 pk |
507 km | 480 km |
5,0 sec | 3,7 sec |
AWD | AWD |
64.000 euro | 70.000 euro |
Volkswagen ID.4 GTX
Ook de ID.4 is stiekem niet perse één van de premium elektrische SUV’s, want in basis is het een auto van minder dan 40 mille. De topversie GTX willen we toch even meenemen. De eerste elektrische VW met een sportief label is een goed gemiddelde qua specs, actieradius en prijs. En hier is het ook simpel: de ID.4 GTX is de enige versie waar alle wielen worden aangedreven, dus vandaar die 299 pk. Voor alles vanaf 52.990 euro mag je er één meenemen.
GTX |
---|
299 pk |
480 km |
6,2 sec |
AWD |
52.990 euro |
Volvo C40 Recharge
Ten slotte in deze lijst over de premium elektrische SUV hebben we nog de Volvo C40 Recharge. De coupébroer van de XC40 is typisch zo’n auto die niks fout doet, maar ook nergens in uitblinkt. Met 408 pk en 4,7 seconden naar de 100 is hij aardig rap, maar verlegt hij geen grenzen ten opzichte van een Model Y. Met 57.995 euro is hij goedkoper dan het meeste in deze lijst, maar het is geen budgetknaller voor onder de 50.000 euro. En ook de actieradius van 442 km ligt precies in het midden van vele rivalen. Kortom: je liefde dan wel aversie jegens Volvo moet bij de C40 voor de verkoopcijfers zorgen.
Recharge |
---|
408 pk |
442 km |
4,7 sec |
AWD |
57.995 euro |
str8six zegt
Elektrische thema avond?
bernoulli zegt
10-daagse
Sanitarium zegt
Model Y wel goed aanbod eigenlijk als je m zo afzet tov de rest.
Anyway. Ik mis de BMW i4 rijtest hier. Volgende week? Of mocht Wouter geen bandjes meer oproken van BMW.
quincy zegt
Bijzondere lijst zo en genoeg keuze. De combinatie sprint/bereik is van de Model X wel echt knap te noemen.
Toch zag ik een Engelse handelaar in EV’s (die ook op YouTube een kanaal heeft) switchen van een Model X naar een e-Tron. Dit vooral omdat de e-Tron sneller blijft laden.
Als ik geld zou hebben zou ik het een lastige keuze vinden.
bernoulli zegt
@Loek: met de Q4 Sportback lever je geen bagageruimte in. Hij heeft zelfs meer liters in de kofferbak omdat hij iets langer is. Pas als je gaat stapelen tegen het dak is de gewone ruimer.
roosbuikema zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
moveyourmind zegt
Wat veel anderen er ook van vinden dd mooiste vind ik de EV6. Juist vanwege de controversiële achterkant. De Audi E-tron met de gewone SUV koets blijft ook een erg fraaie auto net als de Mustang.
bernoulli zegt
Afgelopen weekend met de Q4 gereden. Best een fijne wagen. Gekke van de Q4 Sportback is itt tot de E-Tron Sportback dat die totaal niet werkt op foto’s. Je moet hem in het echt zien.
Johanneke zegt
Die BMW IX. Wat een gedrocht. Echt van geen enkele hoek is het acceptabel.
MrHyde zegt
Dus dan hebben we het over premium, staat er een Ford tussen, een VW en een Tesla met de panel gaps van een IVECO uit de jaren ’90.
Het zal wel aan mij liggen, maar misschien is ‘premium’ in autoland hetzelfde tegenwoordig als ‘premium’ pilsener.
Overigens mist de (semi) premium Polestar 2.
Sanitarium zegt
@mrhyde het ligt ook aan jou.
tenaci zegt
@MrHyde: polestar 2 is toch geen SUV?
Johanneke zegt
Nee is een iets hogere sedan. Overigens zijn alle auto’s uit dit lijstje crossovers, geen SUV’s.
dees zegt
Zijn niet allemaal SUVs
gewerengerrit zegt
Ik zit precies in dit keuze moment. De EQC is no-way de goedkoopste – een bijna zelfde uitrusting als een IX3 is ie 10k duurder.. totaal niet interessant.
Alfonso_Alfist zegt
Diverse lijst zeg. Apart om te zeggen maar vindt de KIA de interessante keuze. Als BMW F23 225d-Fahrer kan ik me niet vinden in het huidige design van bovenstaande.
De volgende leasert voor 2021 wordt een Volvo XC40 P8, overtuigend qua aandrijflijn, infotainment en rijgedrag.
Met +400pk gaf het me een bredere smile qua rijden dan de Mach E(van binnen te Amerikaans), Iconiq(teveel op comfort gericht imo), VAG en Tesla vanwege de service op firma uitgesloten.
bernoulli zegt
Mag je nog opschieten in 2021. Bijna niks is meer leverbaar.
Ot92 zegt
De E-Tron Sportback S is wel een mooi ding. In ieder geval de mooiste uit de lijst.
kareljansen zegt
@Ot92: jammer dat die range niet een beetje opgekrikt is door de jaren. Zou hem super graag willen, maar kon niet heen en weer zonder laden naar mijn kantoor op 150km.. Nou verbruik je met een proefrit vaak wel wat meer, maar effectief 400km lijkt me toch wel de ondergrens.
Ot92 zegt
@kareljansen Helaas valt ie op dat vlak inderdaad een beetje tegen.
audirs3 zegt
Ook boven de 50k zou ik nog voor de Ioniq 5 gaan.
jpoers zegt
In het lijstje mis ik het introductiemodel van de hyundi ioniq 5, vanaf 58.995.
Bij de Ev6 de AWD versie, de plus 53.500
En zus genesis gv 60? De premium versie van het drietal?
tinnemans zegt
Achja, de BMW iX. Ik heb zo hard gelachen om de relame hier op de site;
Er stond letterlijk ‘een hogere daklijn dan een X6’ in de tekst, alsof dat een voordeel is voor een merk als BMW. Ik kan niet wachten op de volgende advertentie’s; “Stukken zwaarder dan een 7 serie” en “Nog minder Freude Am Fahren dan een voorwielaangedreven 2 serie”.
Nou was ik net een beetje gewend aan de definitie van @willeme van ‘premium’, krijgt opeens alles zo’n beetje dat label. Of komt het doordat je gewoon altijd teveel betaalt voor EV’s? 🤔
erics zegt
Een suggestie om mee te nemen in de cijfers redactie AutoBlog ; het trekgewicht.
Vrijwel hele rijtje auto’s kwam voorbij als kanshebber nieuwe lease….echter een must; trekgewicht van minimaal 1400kg. En als rotte appels aan de boom vallen ze bijna allemaal af… misschien iets minder Premium maar ik heb de Kia EV6 besteld met 1600kg trekgewicht.