Jazeker, de elektrische Porsche Macan komt eraan voor hippe, vlotte en milieuvriendelijke huishoudens.
Autofabrikanten zitten op dit moment in een lastige spagaat. De gemiddelde uitstoot van de automobielen moet flink omlaag. Aangezien Porsche alleen maar dikke auto’s maakt met grote motoren, ligt de gemiddelde CO2-uitstoot aanzienlijk hoger dan bij andere fabrikanten. Een elektrische Porsche Macan moet uitkomst bieden.
Gemiddelde uitstoot
Nu heeft Porsche de mazzel dat ze onderdeel zijn van de Volkswagen Groep. Dan kun je een Cayenne V8 wegstrepen tegen een paar Polo’s. Maar dan nog moet Porsche de gemiddelde uitstoot verminderen van hun producten. Het nadeel is dat bij sommige producten de motor een integraal onderdeel is van de rijbeleving. De reden waarom je zo’n auto in eerste instantie ook koopt.
Een 911 GT3 RS met elektrische motoren zou doodzonde zijn. Het schitterende geluid van de atmosferische vierliter is een bijzondere dimensie van de auto. Dat niet alleen, de accu’s die je nodig hebt zijn enorm zwaar. Misschien is het gewicht van de loodzware accu’s erger dan het gebrek aan geluid.
Macan
Maar Porsche maakt ook SUV’s, waarbij het minder controversieel is. De Macan is een perfect voorbeeld. Tjsa, of daar nu een 2.0 of 3.0 TFSI in zit of een elektromotor, maakt minder uit. Ook is er meer ruimte voor de enorme hoeveelheid accu’s die je nodig hebt. Het gewicht neemt ook hier toe tot het onredelijke, maar met een Macan ging je toch al niet het circuit op en met een elektrische Porsche Macan al helemaal niet. Nu wisten we dat de elektrische Porsche Macan in de pijplijn zat, maar dankzij Automobilwoche weten we meer over de planning.
2022
Laten we maar met de deur in huis vallen. De elektrische Macan staat gepland voor het einde van 2022. Dat lijkt nog vrij ver, met het einde van 2022 wordt er daadwerkelijk de levering van de elektrische Porsche Macan bedoeld. Dat is eerder dan aanvankelijk werd aangenomen. De onthulling van de auto zal veel eerder zijn. Denk aan de Ford Mustang Mach-E, die auto is al onthuld, maar staat nog niet bij alle dealers.
Macan Turbo S
Welke elektrische motoren er leverbaar zullen worden voor de elektrische Porsche Macan is nog niet duidelijk. Ja, het worden elektrische motoren. Maar in de Porsche Taycan zijn er ook diverse elektrische motoren te kiezen. Denk aan de ‘4S’ en Turbo modellen. Het topmodel zou de Macan Turbo S kunnen zijn, met 700 pk. Maar het leeuwendeel van de verkopen zou rond de 300-400 pk sterke modellen liggen.
De elektrische Macan zal in eerste instantie náást de gewone Macan geleverd gaan worden. Van 2022 tot 2024 kun je kiezen uit een Macan met elektromotor of verbrandingsmotor. Daarna is het alleen elektrisch.
barendbotje zegt
Mooi! Ben niet van de elektrische auto’s omdat ze over het algemeen niet mooi zijn in mijn ogen. Echter vind ik dat porsche zich goed heeft laten zien met de Taycan, deze past prima tussen de huidige ‘vervuilende’ auto’s qua design. Dus ik kan alleen maar aanmoedigen om de eerste SUV te zien die wel tussen de vervuilende SUV’s past en niet buiten de boot valt kwa design zoals de ipace of model x/y. Ja dit blijft mijn mening, maar door dezelfde design taal aan te houden denk ik dat de transitie veel geleidelijker verloopt.
billymobiel zegt
Blijf het raar vinden dat er een niet functionele grill op een elektrische auto geplakt moet worden, omdat we vinden dat het zo hoort.
Hetzelfde vind ik van uitlaten. Ondertussen vind ik dat meer lijken op rioolbuizen onder een auto. Daar komt ook alleen maar rotzooi uit.
barendbotje zegt
Nja de foto’s hierboven betreffen neem ik aan niet de electrische macan. Daarnaast lijkt mij een kleine grill redelijk logisch, de warme van het accu pakket kan dan afgevoerd worden!
mashell zegt
En radiator voor de koeling van vloeistof van het accupakket moet er zijn. Die hoeft niet erg groot te zijn. Maar de enorme grilles die de meeste merken tegenwoordig monteren bij verbrandingsmotoren hoeven uit technische gronden ook helemaal niet zo groot te zijn. Het is allemaal design om merkidentiteit te scheppen.
bernoulli zegt
@billymobiel: 50% van wat je op de weg ziet, is niet functioneel en puur voor de looks. “Diffusers”, spoilers op voorwielaangedreven driecilinders, dichte luchthappers, Crossovers en SUV’s.
Het oog wil ook wat.
Gulli zegt
Heb het idee dat het een beetje richting de Betamax vs VHS strijd gaat. Omdat meer merken elektrische auto’s omarmen en er inmiddels flink wordt gebouwd aan een infrastructuur denk ik dat dit het gaat winnen van de Waterstofauto, hoewel die (mits groen geproduceerd) in de praktijk schoner zou kunnen zijn en vooral praktischer in gebruik.
trasimo zegt
Omdat elektrisch omarmd wordt door de pornoindustrie net als bij VHS het geval was? ;) Nee even serieus. Ik lees verhalen dat voor waterstof 3x zoveel energie nodig is om het te produceren en dat de opslag ook bepaald geen geintje is, hoe zou dat in potentie schoner kunnen zijn dan de energie direct in een batterij te stoppen? Natuurlijk hebben EV’s ook nog hun uitdagingen (nouja eentje maar: het opladen) maar dat lijkt toch wel heel snel opgelost te gaan worden. Ik zou graag waterstof zien als alternatief, maar zie ’t niet gauw gebeuren gezien die 2 enorm grote nadelen.
basman147 zegt
Ik lees al dik 30 jaar autobladen en al die tijd is de boodschap omtrent waterstof hetzelfde; Ja, het is nu nog klein maar over 10 jaar is het echt zo ver, dan rijden we allemaal op waterstof! Dat las ik al begin jaren 90, en meestal is er om de 5 jaar weer een nieuwe opleving in de interesse. In die tussentijd zijn er 4(?) waterstof-tankstations in Nederland gebouwd en ik geloof niet dat die waterstof groen geproduceerd wordt, het is gewoon restproduct van de olie-industrie.
Daarom zie ik het niet gebeuren dat waterstof voor personenauto’s ooit echt gaat doorbreken, batterij elektrisch rijden heeft een te grote voorsprong genomen qua infrastructuur. Als gasvervanger voor grootverbruikers (Hoogovens en andere industrieen) is het misschien een optie omdat de infrastructuur voor gas dan hergebruikt kan worden.
On Topic, dat de Macan elektrisch wordt maakt niet uit, het is toch geen echte Porsche…
mashell zegt
Nog vier jaar en dan durft Porsche, een merk met conservatieve klanten die jammeren over elke verandering, het aan om haar best verkochte model alleen nog in elektrische variant op de markt te hebben. Dat belooft wat voor de Jan Modaal merken.
w0ut zegt
Die Macan heb het nooit een schoonheid gevonden. Doe zelf mee aan de SUV hype, hoop ooit een Porsche te (kunnen) kopen maar die Macan….neen. Doet me altijd denken aan die kleine Toyota wagentjes.
tjorque zegt
eMacan = overpriced Q5 e-tron = overpriced E-tiguan = overpriced Karoq iV ?
Nee doe me dan maar een echte Porsche en laat de verspilling van ruimte op het wegdek aan SUV’s maar achterwege…
superfunky zegt
Porsche, ongeveer de enige autofabrikant die al jaren hele dikke resultaten rapporteert, gaat dat mega succesvolle businessmodel gewoon ff overboord kieperen door aan te kondigen dat zij over 2 jaar een model alleen nog met electroaandrijving gaat aanbieden.
Weet je hoe je zo‘n bericht noemt? FAKE NEWS! Natuurlijk niet. Als blijkt dat klanten massaal voor de EV variant kiezen, dan zou dat kunnen, maar als dat er 15-20% zijn bij “normale“ marktomstandigheden en niet bij een door overheidsingrijpen geforceerde markt waarbij de ICE varianten 2-3x zo duur zijn, dan gaat dat helemaal never nooit niet gebeuren. Onzin.
ouwedibbes83 zegt
@superfunky: wordt dit bestverkochte model dan zozeer om z’n bijzondere 2.0 of 3.0 blok gekozen? Ik vind 2 jaar ook een korte transitieperiode, maar denk dat dit model sowieso niet een blok had dat bij de echte Porsche beleving hoort.