De nieuwe elektrische Porsche Cayenne gaat binnenkort een dingetje worden. Het wordt overigens ook wel een beetje tijd.
De Porsche Cayenne is al jarenlang zo ongeveer het boegbeeld voor het verslinden van fosiele grondstoffen. Het is een rijdende middelvinger naar alles dat groen, links en GroenLinks is. De Cayenne e-hybrid kun je het beste zien als een zeldzaam geslaagde Duitse grap.
Maar ook een elektrische Porsche Cayenne is iets waar we rekening mee moeten gaan houden. De Cayenne is een zeer belangrijke auto voor Porsche en ze zullen graag dat succes vasthouden. Volgens het Amerikaanse AutoWeek is het proces versneld. Voorheen werkte Stefan Weckbach aan het Cayenne-project, maar die is inmiddels vertrokken naar Apple, een premium fruitbedrijf in Cupertino, Californië.
Taycan-man
In zijn plaats gekomen is Manfred Harrer. Hij is de projectmanager die de ontwikkeling van de Taycan onder zijn hoede nam. Volgens insiders is er maar één reden om Manfred Harrer aan te stellen en dat is elektrificatie voor de grootste Porsche SUV.
Nu gaat het nog wel even duren voor het zover is. De Porsche Cayenne van de PO536-generatie werd in 2017 op de markt gebracht. De eerste facelift is nog niet eens doorgevoerd. Het zal dus nog zo maar 3-4 jaar kunnen duren alvorens er een elektrische Porsche Cayenne bij je op de stoep kan staan.
Platform elektrische Porsche Cayenne
Qua platform lijkt het aannemelijk dat er gebruik gemaakt gaat worden van het PPE (Premium Platform Electric) van Porsche. Daar staat de huidige Taycan ook op en de Macan zal daar ook gebruik van maken, wanneer deze op de markt verschijnt in 2022 (hoogstwaarschijnlijk).
Mocht je niet kunnen wachten op een elektrische Porsche Cayenne, is er een doekje voor het bloeden. Onlangs is de Taycan Cross Turismo gelanceerd, alhoewel deze crossover aanzienlijk kleiner en krapper is.
Porsche moet wel haast gaan maken, want juist bij de SUV’s valt er veel te winnen op het gebied van CO2-uitstoot. Zelf hebben ze aangegeven dat 80% van de verkochte auto’s tegen 2030 geëlektrificeerd moeten zijn.
Charles Taycan 4S zegt
Met het stoppen van het leveren van dieselmotoren bij Porsche verkopen ze erg veel hybrides zowel in Cayenne als wel in de Panamera. De Taycan is sinds 2019 de eerste elektrische sportauto van Porsche en ook de eerste auto met 800V architectuur accu. Naast de door @Willeme genoemde iets opgehoogde Taycan CrossTurismo komt er straks ook nog een SportTurismo variant die dus net zo laag is als de sedan. Dat er een EV van de Cayenne gaat komen lijkt mij een logische en zinvolle stap van Porsche om ook hier aan de toekomstige uitstoot emissie eisen te kunnen voldoen en omdat het gewoon waanzinnig lekker rijdt!👌
trolle zegt
@Charles Taycan 4S: koenigsegg was waarschijnlijk de eerste met een 800V accu. Tenzij je de eerste porsche met 800v batterij bedoeld zeg ik niks.
laptom zegt
@trolle: Porsche was de eerste in de wereld die 800v en 250kw laden als eencommerciele
trolle zegt
@laptom: 800v batterij was koenigsegg eerder, het 250kw laden was porsche want de regera heeft geen gewone laadfunctie
mashell zegt
Koenigsegg telt hier niet, bij hen worden er minder productie modellen gebouwd dan Porsche prototypes bouwt van een nieuw model.
trolle zegt
@mashell: koenigsegg telt wel want het is op een productiemodel uitgebracht en niet op een conceptcar ofzo
Charles Taycan 4S zegt
Interessante discussie hier, wellicht heb je gelijk @Trolle, echter het handvol auto’s die Koenigsegg produceert is dat serieproductie? Anyway, Porsche laadt met 270 kWh… geen 250…👍
trolle zegt
@Charles Taycan 4S: ja, is serieproductie. Weliswaar maar 80 stuks maar kom
Charles Taycan 4S zegt
@trolle, ok! Dank voor je informatie. 80 stuks das idd niet veel voor een serieproduktie…😉
gregorius zegt
Volgens mij is er maar 1 reden dat de E-Cayenne er nog niet is: mogelijkheid om er genoeg te leveren aangezien het concern focust op de Taycan en de E-tron’s.
Een E-Cayenna is zeker zinnig. Ondanks dat de Taycan 5m lang is, kunnen er geen 2 Nederlandse mannen achter elkaar zitten; kan je ook geen 2 23kg reiskoffers meenemen en ook een kinderwagen is lastig.
De normale Cayenne lijkt in de Zurich-Zug-SZ driehoek in Zwitserland overigens de meest voorkomende familie auto.
Charles Taycan 4S zegt
@gregorius, afgelopen week met 1 volwassene van 1.78 m achter mijzelf (1,89m) gezeten, was geen enkel probleem. Zowel qua beenruimte alswel hoofdruimte. Panoramadak geeft wel 2 cm hoofdruimte extra. Kofferbakken met 407 en 84 liter(trunk) , totaal 491 liter voor ons ook ruim voldoende in de praktijk!👍 Ben er net mee op vakantie geweest, had nog ruimte over, ik wist niet wat mij overkwam vanuit de 911!😉