De Duitsers Jens Broedersdorff (48) en Uwe Koenzen (47) waren waarschijnlijk enorm geschrokken van het bericht dat ze volgend jaar met hun klassieke Porsche 912 Amsterdam niet meer in mogen voor een koffieshopbezoekje. Ze twijfelden dan ook geen seconde en flikkerden die stinkende Porsche motor bij het grof vuil. In plaats daarvan monteerden ze een elektromotor en voor 400 kilo aan accu’s.
Natuurlijk een schrikbeeld voor de puristen onder de liefhebbers van klassieke Porsche’s, maar daar zitten Jens en Uwe niet mee. Zij rijden volgend jaar gewoon lekker stoned en emissievrij langs de grachten in onze hoofdstad.
De elektromotor is met 88 pk goed voor een topsnelheid van 160 kilometer per uur. De actieradius ligt op zo’n 90 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 100 kilometer per uur. Niet echt schokkend dus en al helemaal niet praktisch. Bedenk dat de heren negen jaar aan hun elektrische Porsche hebben gewerkt. (bron: spiegel.de)
Met dank aan Laurens voor de tip!
ford zegt
tja… leuk is anders je zal maar negen jaar van je leven willen verpesten
Chip zegt
Met de trein gaan is zo nog praktischer, kan je nog meer meenemen ook!
9 jaar is wel echt heel kansloos trouwens.
Kareltje zegt
Doodzonde! Mijn hart brak in 2 toen ik dit zag.
Een klassieke porsche daar moet je respect voor hebben en
daar moet de millieumaffia met zn poten af blijven.
hefmen zegt
Anders heb je teveel vrije tijd ofso.
dekster zegt
Oh, dat moet leuk zijn als je ergens tegen rijdt met al dat lekkende zwavelzuur :P
Solstice zegt
De eerste 911 (912) met chronisch onderstuur? Wel een effectieve manier het beruchte pendulum-effect van een 911’er tegen te gaan..
w0o0dy zegt
@Solstice: ik denk eerlijk gezegd dat door de accu’s voorin en het lage zwaartepunt dat de plaatsing met zich meebrengt de balans wel eens beter zou kunnen zijn dan de gewone. De oude 911 heeft veel teveel gewicht achter en dus weinig druk op de voorwielen, vandaar dat de auto altijd al last heeft van onderstuur (initieel) en daarna pas bij het gasgeven in balans is en (de oude vrij plotseling) over gaat in overstuur…..
lincoln zegt
mensen die respect voor een auto hebben zijn imo knettergek ..
mensen die wel dingen met auto,s doen zijn fun .. daar kan je nooit genoeg tijd in door brengen .. lekker klooien en er een eigen draai aan geven ..
Zoef zegt
Hahaha een Porsche met het vermogen van een startmotor!
Porsche tram negen-elf.
Bramzel zegt
Ach, in klassiek huizen is moderne centrale verwarming ook volledig geaccepteerd, niemand die je daar hoort over purisme en zonde ;)
Leuk projectje. Er zijn nog zat oude 911s, leuk om een keer eentje te zien waar wat anders mee gedaan word.
sjaak zegt
Dat komt omdat centrale verwarming in een oud huis ook daadwerkelijk een vooruitgang is ;)
Snap trouwens niet dat er in het artikel staat dat dit helemaal nutteloos is. 160kmph is hard zat en 100km is nog best een eind. Nee niet als je wil gaat toeren maar voor woon/werk verkeer en boodschappen doen etc is 100km meer dan genoeg.
Bliz zegt
Jammer van de kleine actieradius en de nog steeds aanwezige tankdop, verder is het wel gaaf. Heeft ze tenminste 9 jaar van de straat gehouden.
Rick dos zegt
Kijk, a complete waste of time!
….kun je beter gaan zitten autobloggen….O God! How sad is that!
Armada zegt
En het totaal gewicht komt daarmee op hoeveel kilogrammen?
papa zegt
F****N hippies!
mashell zegt
Tja, een 912 was ook maar gewoon een poor man’s 911. Van buiten 911 maar stiekum wel met een 4 cilinder 356 (k****) motor. Nu is het wel iets echt bijzonders!
Toch zou een Prius waar al die accus en elektromotoren uitgesloopt zijn en een V8 ingehangen is nog veel stoerder zijn ;-)
bp zegt
dus echt nergens goed voor waarom in zoo een nutteloos project tijd en geld inpompen
Volvo_440_turbo zegt
Hey jongens, ik moet van’t weekend in amsterdam zijn, mag ik daar met mijn volvo 440 turbo van ’94 in???
Pannekoek zegt
Volgens mij had de Porsche 912 toch echt een Volkswagen motor!
CasperH zegt
Zonde, echt zonde. Maak er dan een geduchte concurrent van het origineel van. Eentje die het origineel het snot voor de ogen rijdt. Dit is gewoon bagger.
Patrick zegt
@Pannekoek: en uit welke VW zou die dan gekomen zijn? hahahaha is het al 1 April?
Patrick zegt
Wat maakt het uit, Zo’n ouwe Porsche was de grootste rommel die er bestond, slechte wegligging en harder roesten dan een Peugeot uit die jaren.
Mee zegt
400 (!!!) kilo batterijen voor een miezerige 88 pk en een nog miezerige 90 km?
Hoeveel ton moet de Tesla Roadster dan niet wegen?
Jerudo zegt
Wat was er nu zonde aan een 912?
Je had de looks van een 911 en that’s it. Die looks heb je nu nog steeds dus er is eigenlijk niets veranderd. Wat waarschijnlijk wel veranderd is dat hij sneller op de 100 km/u zit dan voorheen. Zal wel sneller zijn dan de 13.5 sec van de viercilinder.
Patrick zegt
@mee: de Tesla Roadster weegt 1220 Kg, maar zoiets te weten komen was waarschijnlijk niet het doel van jouw post. Het doel was om mensen die iets ondernemen af te breken.
dekster zegt
Als porsche nu morgen 50 000 bakfietsen gaat bouwen, zitten we toch ook lekker? ;)
dekster zegt
ow verkeerd artikel :oops: :P
Wat_een_gezeik zegt
je zou ff water in je kofferbak voor en achter krijgen
Dan is het ook een mooie atractie om naar te kijken (vuurwerk)
CSL zegt
levenloze mensen.
ELB zegt
Heiligschennis! Waar wonen die hippies??
Patrick zegt
Heiligschennis? Dat waardeloze ding is zelfs nog niet kompleet.
Jimmie zegt
@W0o0dy, bij acceleren gaat gewicht naar de achterkant (nog meer tractie in het geval van de porsche), ideaal dus en tijdens het remmen gaat gewicht naar voren waar het richting 50:50 gaat (ook ideaal tijdens het remmen) alleen in de bochten zelf is de gewichtsverdeling nadelig, treed sneller onderstuur op en zodra er extra gas gegeven wordt dit erger, reactie van rijder > gas weer abrupt los en dan gaat de achterkant opeens (die tijdens het gas geven nog zoveel grip had).
Is het nog te volgen? :P
Patrick zegt
@Jimmie : jij hebt duidelijk nog geen meter met zo’n ouwe Porsche gereden.
Tombnolz zegt
In die 9 jaar hadden die kerels wel twintig 912’s kunnen restaureren!
Dit stelt toch niks voor? Ze doen een klassieker oneer aan, met waarschijnlijk rampzalige gevolgen i.g.v. een crash en de autonomie bedraagt een idiote 90 km, komaan zeg. Steek er dan nog liever een VW-diesel in!
En klassiekers moet je toch niet zonodig ‘verbeteren’? Hou hem in ere en respecteer hem zoals hij is of koop iets nieuws!
Shame on you
Gunther zegt
..dat ze eeuwig mogen branden in de hel. God op hun blote knieen danken dat we geen brandstapels meer hebben. Ik zie ineens heel anders aan tegen de komst van een eventuele sharia. Voer aub in en laten we ze gaan stenigen. Zou bijna gaan janken zo boos ben ik op ze.
Tombnolz zegt
@ Gunther: Jij bent goed met woorden!
lincoln zegt
@Gunter .. en ook goed met janken ..
Ben zegt
Met voorin die Accu’s zal het weggedrag misschien beter zijn..?
Uwe, de naam zegt het gewoon al.
bmw zegt
wie zijn die mensen die tegenwoordig elk artikel op autoblog aangrijpen om te beginnen zeuren over “neem dan toch de trein”?? Die mensen moeten maar naar http://www.treinblog.nl of zo…
On-topic: ik vind dit een leuk projectje, maar volgens mij hebben ze dit gewoon met conventionele accu’s gedaan?? Kan niet efficiënt zijn, denk ik!
Jandepandaman zegt
90 kilometer actieradius is in Duitsland echt peanuts, daar kun je amper boodschappen mee doen in de eerstvolgende stad want dan strand je op de weg terug. Maar dat neemt niet weg dat zij het intussen maar voor elkaar gekregen hebben waar anderen alleen maar theoretisch kunnen filosoferen en klagen bij een zoveelste biertje.
Ik heb diep respect voor deze twee gasten.
Afkraken is erg gemakkelijk, maar zij hebben op eigen houtje en op eigen kosten (dus voor zo min mogelijk geld) datgene geprobeerd waar die grote autofabrikanten iets dergelijks alleen maar voor elkaar krijgen met miljoenen aan investeringskosten. En waarbij komen die grote fabrikanten dan nog alleen maar met een polyester glimmend conceptje met grote theoretische alleen maar op papier staande getallen en bla-bla’s dan dat die wagens werkelijk ooit zullen rijden.
Deze twee jongens hebben die grote autofabrikanten dus feitelijk gewoon te kakken gezet. Als deze jongens dit zo met zo weinig kennis en middelen voor elkaar krijgen, dan zouden die grote autofabrikanten met al hun geld al jaren geleden iets veel beters op de markt hebben moeten kunnen zetten, maar dat willen die dus blijkbaar gewoon niet.
Deze gasten hebben 9 jaar van hun vrije tijd lekker zitten te plussen en te minnen en te sleutelen. Ze hebben onderdelen verzameld, ze hebben de boel er in gebouwd, geëxperimenteerd en er weer uit gesloopt omdat een bepaalde oplossing toch iets minder werkte dan ze dachten. Ze hebben gefilosofeerd, gepraat, gerekend bij een pint en ze hebben hun handen vuil gemaakt en met hun beperkte middelen en kennis meer voor elkaar gekregen dan meer dan driekwart van de rest van de wereld.
In plaats van te klagen en te zeuren zoals 99,999% van ons hier alleen maar doet, hebben zij gewoon het gereedschap opgepakt en zijn zij aan een eigen oplossing gaan sleutelen. Dat dwingt bij mij heel veel respect af. En dan ga ik niet meer blaten van “Ja maar dat is verkrachting van die auto”, of “ja maar dat stelt echt geen reet voor wat zij gedaan hebben want dat kan veel beter”… Ja natuurlijk zal het vast wel beter kunnen. Maar doe het ze intussen maar eens na. Veruit de meesten van ons ik incluis krijgen dat dus domweg niet voor elkaar. En als je het wel kunt- Ga je gang- Maak dan maar iets wat veel beter is voor het zelfde geld, met dezelfde beperkte middelen. Ga ze niet afkraken maar laat in plaats daarvan domweg zien dat je het beter kunt- Voeg dan maar eens de bewijzende handelingen bij de stoere woorden. Tot zolang zijn deze twee Duitsers ieder van ons hier de baas met hun rijdende bewijs. Echt- Top- Respekt.
Lagonda zegt
Een actieradius van 90 km is niet veel. Nu komt natuurlijk de vraag: hoe lang duurt het voor de accu’s weer volledig opgeladen zijn ?
Overigens een wel heel apart project. En iedereen die loopt te janken over die Porsche: voorlopig ziet ie er erg netjes uit en lijkt het erop dat je ‘m terug kunt brengen in originele staat. Beter dit dan een yup die er een koopt om ‘m tijdens een klassieke rally helemaal aan barrels te rijden.
roderick zegt
@jandepandaman
Te veel vrije tijd???
Bert zegt
Gelul, dit hebben ze echt niet speciaal voor Amsterdam gedaan als ze hier al 9 jaar mee bezig zijn geweest.
-Edit: Joh…-
Jandepandaman zegt
Tja Roderick- Niet iedereen is alleen maar voor de tv aan het hangen en online aan het gamen… ;-)
Chorizo zegt
Lol@Solstice & Woody!
Gezien de wimperende 4boxer in een originele 912 lijken me de prestaties er moeilijk op achteruit te kunnen gaan. T’is alleszins een originele golfcart.
Stijn zegt
@ Chorizo
Origineel leverde de 4 cilinder 90 pk, de elektromotor nu 88. Tevens moeten er nu 400 kg aan batterijen in…
Daarenboven werd de 912 in zijn tijd al geprezen voor zijn fantastisch weggedrag. De 4 cilinder was een pak lichter dan de 6 cilinder van de 911, zodoende hij zich makkelijker liet temmen als zijn beroemd/berucht broertje.
In totaal woog een 912 100 kg minder dan een 911 2.0.
Jandepandaman zegt
…En lazen jullie het ook…? “Het au-pair-meisje rijdt de kleine er mee naar de kinderopvang…” :-D
RVH zegt
@ hefmen ja of juist niet en duurde het daarom 9 jaar : P
Chorizo zegt
@Stijn
Fantastisch weggedrag..? Nooit in een 912 gereden maar wel in 911’s van 70′ en 80′ en ik kan je verzekeren dat het weggedrag nooit voorbij ‘angstaanjagend’ komt. En dan heb ik nog niet over de 993 rijder die ik ken die niet met de zijne naar buiten durft komen als het regent.
Yellomello zegt
Ik wil best accu’s in een oude auto hebben hoor, wel de stijl, niet de nadelen (hoog verbruik), maar aan de andere kant, als je in een kroeg een biertje drinkt ben je ook E 2,30 kwijt (dit was de prijs afgelopen vrijdag in Paradiso) en dan heb je 250 cc ofzo? dus zolang we ongeveer E 10 per liter betalen voor drank in ee kroeg kan met ook nog wel benzine betalen.
Stijn zegt
@Chorizo
Ik zeg toch ten eerste al dat de 912 een pak minder weegt (4 cilinder in de achteroverhang ipv 6 cilinder).
Ten tweede valt dat best mee hoor, zo’n 993 in de regen. Meermaals van de Nordschleife afgekomen in de gietende regen en de wagen gaf geen krimp. Zelfs niet tegen vlotte snelheden!
CasperH zegt
@yellomello: of 5,60 voor een kopje koffie in Parijs. En da’s nog minder cc’s ;)
Patrick zegt
In de lokale hoerenbar, 10 Euro voor een glasje schuimwijn.
Chorizo zegt
@Stijn
Sorry kerel, ik geloof je niet. Niet alleen klopt je verhaal niet, de Nordschleife erbij trekken maakt het nog ongeloofwaardiger.
Bas zegt
…”lekker stoned en emissievrij”…
…”actieradius ligt op zo’n 90 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 100 kilometer”…
…”al helemaal niet praktisch”…
Ik zou bijna zeggen….zorg dan dat je wat bij je hebt om stoned mee te worden tijdens de reis! (dan is het wachten op het opladen niet zo erg :) )
Bas zegt
Dat nummerbord is wel helemaal oKEE! Kee? :) (rook dr nog 1)
bmw zegt
-Zonde van alle moeite
-Om het nog een beetje kansrijk te maken tijdens “slow-cruisin”:
vroombox met 6 boxer sound, en extra accus om dat geluid via goede boxen een beetje levensecht te krijgen!
GoldenSample zegt
@solstice, idd nu hoef je niet een paar grindtegels voorin te gooien om ‘m rijd baar te houden.
Verder opzich zonde, ware het niet dat dit een 912 betreft wat een 911 is met 4 cilinder motor, niets verloren dus!
A. de Wit zegt
Leuk zoon invalidecar. En wat een vet blok onder de kap. Door enige aanpasing kan een oude porsche motor gewoon op waterstof lopen. Aanpassen van een oud blok is in de toekomst mogelijk.
ferrenzi206 zegt
@lincoln
Het gaat er niet om dat ‘mensen respect hebben voor een auto’ ,
het gaat er om dat’ mensen respect hebben voor een klassieke porsche’.
Het is niet zoals respect hebben voor een mens of met wat jij het ook voor je zelf mee vergelijkt, ik zelf heb bv respect voor een lamborghini in geheel. Mooie en snelle auto’s, hun uiterlijk valt op tegenover andere auto merken.
Maarja hiervoor moet je gewoon een autoliefhebber zijn
lincoln zegt
@ferrenzi206 .. welnee man .. nog zat van die meuk ..
luitjes die dit erg vinden juichen als er een Multipla tegen een boom rijdt ..
als je het echt zo erg vindt koop je dat ding en breng em terug naar originele staat .. of nee .. zeiken over wat een ander met zijn bezittingen moet doen en zo iemand de dood in wensen is goedkoper ..
put your money where your mouth is .. anders geen respect ..