Alleen is het de vraag of elektrische Porsche 911 volledig elektrisch is of stiekem nog een hybride.
Bij Porsche zijn ze lekker bezig met de elektrificatie. De nieuwe Macan wordt elektrisch en komt binnenkort naast de oude Macan in de showrooms te staan. Die oude is voor de fossielen die gek zijn op fossiele brandstoffen. Zo heeft de consument nog eventjes de keuze. De Panamera en Cayenne zullen op termijn ook elektrisch worden, evenals de de 718 (Cayman en Boxsters). De 911 zal zo lang mogelijk een zescilinder boxer blijven houden.
Het moment dat de zescilinder boxer vervalt, vervalt er een belangrijk onderdeel van de auto. Aan de andere kant, 911-puristen hebben altijd wel iets te zeuren en vooruitgang kun je nu eenmaal niet stoppen. Wat blijkt, de elektrische Porsche blijkt dichter bij dan wij met zijn allen denken. Dat blijkt uit een quote uit Manager Magazin, een uiterst serieuze kwaliteitspublicatie.
Elektrische Porsche 911
Een belangrijk aspect is de leverancier van de accu’s, dat is in dit geval QuantumScape. Dat is een batterijproducent uit de Verenigde Staten. De grootste aandeelhouder van QuantumScape is en bedrijfje uit Duitsland: Volkswagen AG. De afgelopen jaren heeft Volkswagen er flink geld in gepompt. Zo’n 100 miljoen dollar in 2018 en nog eens 200 miljoen dollar in 2020.
Het grote doel van QuantumScape is de productie van solid state accu’s. Dat is een techniek waar zelfs Tesla nog niet helemaal uit is. Het is een belangrijke stap om de accu’s kleiner en compacter te kunnen maken, zonder dat het gewicht enorm stijgt.
SSB
Het is de bedoeling dat deze techniek dan in de elektrische Porsche 911 terecht moet komen. Qua tijdsplanning wordt het einde van dit decenium aan gehouden, dus rond 2030.
Dat de elektrische Porsche 911 volledig elektrisch is, weten we niet zeker. Op basis van de geruchten kan het ook zijn dat Porsche de SSB’s (Solid State Batteries) gaat gebruiken voor de hybride 911’s. Overigens zal Porsche uiteindelijk wel een keuze moeten maken, want in sommige landen kan Porsche simpelweg geen 911 meer verkopen omdat een verbrandingsmotor simpelweg verboden is.
Via: Electrek.
Jagris zegt
De tijd zal er ooit komen dat een 911 geen verbrandingsmotor meer heeft, misschien eerder dan we hopen/denken. Maar als ze dan toch die switch maken naar elektrisch hoop ik wel dat ze het in 1 keer goed doen. Een solid state accu zou hier wellicht een goede invulling van kunnen zijn, aangezien deze een stuk lichter moeten zijn dan de accu’s die we momenteel hebben. Iets wat je niet wil in een sportwagen is een hoog gewicht van een zware accu.
Ik geniet voorlopig nog liever even van het geluid en de beleving van huidige porsches zoals de cayman gt4 rs en porsche 911 gt3 touring
ghini zegt
Er zal eerst een hybride komen, 100%. Het is een tussenstap. Boxer motor met kleine accu om vermogens dipjes op te vullen, helemaal prima toch. De die hard 911 kopers kunnen dan alvast wennen voor de 100% EV versie van de 911 komt. Een hybride 911 lijkt me een geweldige alles kunnen. Lange afstanden zonder veel te stoppen en extra power wanneer nodig tijdens het spelen.
senwedural zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
okdoei zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
senwedural zegt
Hear hear
julian06 zegt
Zal de 911 met Solid State Batteries nog de betrouwbaarste auto blijven?
petroldrinker zegt
GAAAAAP, hoe verknal je 1vd beste sportautos, door hem een EV te maken…
Richmond zegt
@petroldrinker: als je het niet doet is er straks helemaal geen sportauto is
alfa147ti zegt
@benja01: een sport auto met een EV motor is bij mij geen sport auto, die moet je voelen en dan bedoel ik dat je auto voelt bij het schakelen en je moet hem, horen iedereen kan met een EV hard optrekken, maar er zit totaal geen beleving in.
schreute01 zegt
@alfa147ti: als Porsche consequent is dan bouwen ze de motor en de accu’s achter de achteras. Heb je in elk geval de beleving van een staartlastige 911.
b088y zegt
@schreute01: consequent betekend toch herhalen? Zit de motor nu dan achter drbachteras?
schreute01 zegt
@b088y: yep
Richmond zegt
@alfa147ti: dat snap ik, maar aangezien er geen uitzondering gemaakt wordt voor kleinere fabrikanten is het heel simpel of ze gaan mee in het ev gebeuren of ze houden op met bestaan. Ook al is een ev 911 geen echte 911
mashell zegt
Nonsens, ja iedereen kan hard optrekken met een EV (wat mij betreft heb je met een verbrandingsmotor inmiddels niks meer te zoeken op de linker opstelstrook bij het verkeerslicht) maar beleving is er wel degelijk. Zelfs meer dan bij een auto waar je zelf moet schakelen, de soepelheid waarmee een EV rijdt voelt heel aangenaam en dat is ook beleving! Mijn huidige EV geeft mij een grotere smile dan welke andere auto die ik eerder reed.
dedon zegt
Lekker hè?! Trollen vanachter je toetsenbord.
Het is helaas allemaal onzin wat je zegt.
– Dacia Spring trekt niet zo snel op hoor.
– Dus een RS6 moet ook gewoon achter een vrachtwagen gaan staan bij een stoplicht met 2 banen?
– Tuurlijk is de beleving minder. Er gebeurd minder en je hoeft minder te doen, wat dus synoniem is aan beleving.
– Soepelheid heeft niets met Sportiviteit te maken
– Dat het je een grotere smile geeft, zegt meer over de auto’s die je nog niet hebt gereden, dan over die je nu rijdt….
NEXT…
alfa147ti zegt
@mashell: ik weet niet met wat voor auto’s u heeft gereden in het verleden, maar ik snap echt niet wat er aan een EV ver beleving is , ja hij is erg stil hoorde ik van mijn over buurman die nu een Tacan heeft die eerst een Z4 3.2 coupe had.
petroldrinker zegt
@mashell Zolang ik nog altijd sneller accelereer in mijn vriendin haar lease diesel fiesta (die te traag voor woorden is eigenlijk), dan 99,99% vd ev rijders, hebben zij dus geen enkel recht op de linker rijstrook..
ronnys zegt
Dat voelen bij het schakelen is toch al weg gevallen sinds 99% van de kopers een automaat besteld.
Grote vermogens opbouw heb je ook niet meer. Het gaat zo soepel en krachtig dat de beleving steeds vaker uit de speakers moet komen.
Dus het is vooral een psychische beleving die je gaat missen.
petroldrinker zegt
@benja01 Een zogenaamde EV sportwagen is precies dat wat je benoemd namelijk geen sportauto maar vervoer.
White_Lightning zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kyoto944 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dees zegt
Toyota verwacht hun eerste auto met een solid state accu in 2025. Maar hun pompen er dan ook bizar veel geld in.
De reden dat Tesla hierbij achter loopt is simpelweg geld, ze hebben niet zo veel te besteden als anderen en ze hopen denk ik gewoon SSBs te kopen van Panasonic, de partner van Toyota in de ontwikkeling.
En een solid state accu bied nog meer voordelen. Minder grote hoeveelheden cobalt etc. Zou beter met hoge en lage temperaturen kunnen omgaan, minder brand gevaarlijk. Sneller op te laden (maar dan loop je weer tegen het probleem van het netwerk aan).
En voor het zelfde bereik zou het een stuk lichter zijn.
Redrum zegt
Geld is echt niet het probleem bij Tesla hoor. Musk denkt gewoon dat ze voorlopig niet aan de orde zijn.
Vergeet ook niet dat er veel verschillen tussen SSBs zijn…de “echte” SSBs gaat Toyota heus niet in 2025 leveren,
shicomm zegt
Solidstates staan nog redelijk in de kinderschoenen dus het is wel erg voorbarig om dat al als uitgangspunt te pakken.
De ontwikkeling van andere kathodes voor de huidige lithium cellen zet grotere stappen en vanuit de bestaande spelers ( o.a. lg chem en panasonic / sanyo ) is daar ook grote belangstelling voor.
Het “tussenstopje” van panasonic met de 46700 cellen is denk ik belangrijker dan nu word gedacht ; een focus op physiek grotere cellen in kleinere aantallen is nu belangrijker.
audirs3 zegt
Weet de typische azijnpissers reacties dat een 911 EV geen echte EV zou zijn. Zeiden ze ook over de turbomotoren, elke keer hetzelfde liedje. Maar niks staat je in de weg om gewoon een mooie oude 911 te kopen. Daar verandert dan toch niks aan? Als je niet in een nieuwbouw woning wil wonen, dan koop je toch ook gewoon een charmant grachtenpand of jaren 30 woning?
audirs3 zegt
@audirs3: *Weer , *geen echte 911