Oplettende lezers weten dat de ontwerpers van Pininfarina al enige tijd samen met de Franse investeerder Vincent Bollore werken aan een kleine elektrische stadsauto. In Parijs 2008 werd de Pininfarina B0 conceptcar gepresenteerd en die zou als Pininfarina Bluecar eind 2009 in productie moeten gaan. Helaas is er wat vertraging.
In een interview heeft de CEO van Pininfarina, Silvio Pietro Angori, gezegd dat er weliswaar wat vertraging is (zo’n 2 jaar), maar dat het project nog steeds doorgaat. Er zouden inmiddels zelfs zo’n 6.000 orders zijn binnnengekomen voor deze 4-persoons stadsauto. Het prototype dat in 2008 werd onthuld had een actieradius van 250 km en een topsnelheid van 130 km/u.
Pininfarina en Bollore hebben allebei 150 miljoen in de ontwikkeling gepompt en streven er naar om uiteindelijk 15.000 stuks per jaar te produceren. Maar het zou uiteindelijk ook goed kunnen dat beide partijen dit project voornamelijk gebruiken als opstapje om te laten zien welke techniek ze in huis hebben.
Bollore is voornamelijk gespecialiseerd in accutechnieken en Pininfarina wil laten zien dat ze prima in staat zijn om elektrische stadsauto’s te ontwerpen en te bouwen. Op die manier hopen ze uiteraard orders van grote fabrikanten binnen te slepen.
Een leuk snufje van de B0/Bluecar was overigens dat je via je iPhone het opladen van je accu’s kan bijhouden. Of deze techniek uiteindelijk ook te vinden zal zijn in de productieversie is nog niet bekend. (via: autonews.com)
Timmie zegt
Design is wederom veel te futuristisch. Denk àlle foefjes weg en misschien staat er een productieversie.
Timmie zegt
Aloud principe: concept = sollicitatie (alias smeekbede)
ivanadrive zegt
Valt wel mee hoor qua technologie, het interieur is technisch niet zo verschillend van de huidige auto’s behalve de displays die oled lijken te zijn, maar met een normale lcd moet het ook wel kunnen. Het is wel zeer luxueus afgewerkt, maar dat kan geen probleem zijn, het zal sowieso een heel duur ding zijn dat in beperkte oplage gemaakt wordt.
Citrofiel zegt
Nu is hij geinig, als productieversie wordt het gewoon een smal en hoog ogend autootje. Matiz-style. Mwoah.
Cantago zegt
Electrisch blablabla boeit me echt niet, helaas!
Bartes zegt
Tss hier nog niet eens een extra reactie bijgezet?!