De nieuwe elektrische Opel Mokka is er, de auto krijgt meer bereik en ook nog eens een andere naam.
Wat een nieuws vandaag allemaal over het bereik van allerlei nieuwe auto’s. Nu ook weer! Opel komt namelijk met de nieuwe Mokka. Deze krijgt meer bereik en heet vanaf nu ‘Mokka Electric’. Niet een hele innovatieve of andere naam, maar we lekker duidelijk. Voorheen stond hij in de showroom als Mokka-e.
Elektrische Opel Mokka
De 100% elektrisch aangedreven Opel Mokka heeft een 115kW elektromotor die 156 paarden voorbrengt. De 54 kWh-batterij zorgt ervoor dat je 406 kilometer kan rijden als hij volledig is opgeladen. Net zoals de vernieuwde Jaguar F-Pace PHEV van vanmorgen kan je 20% verder rijden. Het oude model kon 338 kilometer ver rijden, nu dus een goede 400 kilometer. Dat is een aanzienlijke verbetering.
De Mokka Electric gaat gebruik maken van dezelfde lithium-ion batterij en elektromotor als de Opel Astra Electric. Het bereik neemt niet alleen toe, ook het energieverbruik neemt af naar 15,2 kWh/100 km. De batterij kan je terugvinden op de bodem van de auto.
De Mokka is een populaire auto in het B-SUV-segment. Dat is best logisch, want het is een goed uitziende auto al valt de binnenruimte wel wat tegen. De prestaties zijn schappelijk, ook al koop je een dergelijke auto natuurlijk hier niet voor. De auto deelt veel onder de motorkap met de bijna identieke Peugeot e-2008, dat is eigenlijk ook zijn grootste concurrent.
De Mokka Electric heeft een krachtigere elektromotor dat 15 kW meer produceert dan zijn voorganger. De 100 kilometer per uur bereik je binnen de tien seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 kilometer per uur. Lekker hard knallen als je op de Duitse Autobahn bent zit er dus niet in.
Opladen
Sneller opladen willen we allemaal. En dat kan met deze nieuwe Opel. Je kunt laden met een 11 kW 3-fasen boordlader voor wisselstroom of snelladen met een vermogen tot 100 kW. Ben jij een snellader, dan is je Mokka opgeladen tot 80% binnen ongeveer dertig minuten.
Oh ja, de auto komt ook met een handige mobiele app voor elektrische auto’s. Hiermee kan je bijvoorbeeld je verwarming al maximaal laten stomen als jij nog binnen in huis zit. Wel zo lekker met de temperaturen van dit moment.
Of de naamwijziging ook positief zal uitvallen voor de prijs is onbekend. Maar zoals alles in deze tijd, wordt bijna niks goedkoper. Reken dus op een prijs van net onder de 39.000,- euro.
Robert zegt
Menig germanofiel zal zich misschien misselijk voelen bij de gedachte, maar onder Franse leiding is Opel er behoorlijk bovenop gekomen: van decennia lang zorgenkindje met vlees-noch-vis modellen onder de vlag van GM, tot winstgevende autofabrikant met frisse, fraaie modellen onder de vlag van Stellantis.
Habanero zegt
Opel was de laatste decennia een beetje tot Aldi-auto verworden. 4 wielen onder een kale berg plastiek en metaal, om mee rond de kerktoren te rijden, niets verkeerd mee – maar technisch allemaal een maatje minder, vooral de lage prijs was prioritair en het ‘Duitse’ was een flinterdun laagje bovenop de standaard GM-onderdelenleveranciers. Er zijn bepaalde Corsa’s op de markt geweest die minder snel op dreef leken te komen dan een gemiddelde tractor. Ik kan helaas die Stellantis-evolutie nochtans niet smaken. Technisch beter en meer sexy mechaniek misschien, maar een spuuglelijk SUV-design. Het is pijnlijk om terug te denken aan de echte grote Opel GT/E-jaren toen er wel echt auto-spirit zat in heel wat dingen van dit merk…
joosstra zegt
De motor dat … ?
En “begrenst” moet toch echt met een ‘d’ !
wimof zegt
54kW tot 10% en max 80% geeft 37.8 kW netto, WLTP verbruik 15.2 (???) geeft dus het fantastische resultaat van 250 km.
Wanneer houden ze er mee op om ons karrewielen voor onze ogen te draaien?
Habanero zegt
Er worden vooral leugens verkondigd om alles toch maar elektrisch te krijgen. Zelfs de zogenaamde voorbeelden onder de mining, verwerkende en recyclerende industrie zijn regelrechte humanitair-ecologische rampen. Die op ongeziene schaal het natuurlijk biotoop, dieren en zelfs uiteindelijk de mens bedreigen, met massa’s toxisch, ziekmakend afval, eheel veel emissies, kinderarbeid enz… en toch blijft het blikbaar mogelijk om deze realiteit onder de mat te vegen. Politici die onder de huidige dreiging van energie-tekorten en marktprijzen durven vol te houden dat we maar moeten doorzetten met deze vermogens-verslindende mobiliteit terwijl ze zelf kritiek hebben op het aansteken van een paar led-lampjes voor kerstverlichting, zijn wel helemaal het noorden kwijt…?
mashell zegt
Hoe vaak je deze populistische nonsens ook blijft herhalen, het blijft nonsens! Aardolie industrie, raffinage, bauxiet mijnen, ook gruwelijk slecht. Maar het rendement van verbrandingsmotoren is zo laag, daar gaat zoveel energie verloren dat het veel viezer is dan elektrisch rijden.
Habanero zegt
Je moet dan maar eens kijken naar wat een ecologische ravage aangericht wordt op Nieuw Caledonie. Maar een voorbeeld, maar heel belangrijk omdat het naar de buitenwereld verkocht wordt als een eclogisch wonder. De realiteit is een massieve ontbossing, volledige erosie, massieve toxic waste die in enorme bekkens ‘begraven’ wordt, volledige destructie van het biotoop tot ver in zee en heel noodzakelijk waanzinnige transportboden met zeeschepen, aardolie import en vervoer van ontginde ertsen naar duizenden km’s daar vandaan. Misschien doen de beelden van kleine kinderen – haast nog peuters – in de kobaltmijnen van Congo jou niets, mij wel, Het is meermaals in studies bewezen dat de ecologische winst van ev’s heel twijfelachtig is, wel noem dat populisme, maar misschien ben jij wel diegene die meeloopt met bepaalde lobbies?
steephh zegt
@habanero volgens mij lees je ook totaal niet wat mensen (waaronder @mashell ) tegen je zeggen
Als de beelden van kleine kinderen – haast nog peuters – in de kobaltmijnen van Congo jou iets doen dan raad ik je aan om geen laptop, mobiel, etc meer te gebruiken omdat hier allemaal kobalt in zit verwerkt. Snel weg doen dus!
Stop overigens maar met het rijden van een benzine/dieselauto, omdat brandstof ontzwaveld wordt met behulp van kobalt als katalysator via dmv. Hydrodesulfurization: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrodesulfurization
Wellicht is een EV met een kobaltvrije accu dan wel iets voor je: https://e-drivers.com/kobaltvrije-accucellen-van-svolt-energy-zijn-nu-te-bestellen/ want onder de streep is dat veel beter dan doorrijden met een fossiel brandstof voertuig als je daadwerkelijk iets om het milieu en het klimaat geeft. Spring je zuiniger met energie om, de accupakketten zijn te recyclen, in tegenstelling tot éénmalig inefficiënt verbrande benzine/diesel (ontzwaveld dmv. kobalt).
Geef je daar niets om of staat je dat niet zo aan (begrijpelijk) en rij je graag fossiel door: ook prima: maar dan siert het je eerlijk gezegd niet echt om zo selectief verontwaardigd zijn: https://www.wattisduurzaam.nl/19333/featured/de-kracht-van-selectieve-verontwaardiging-kobalt-en-kinderarbeid/
Wat mij opvalt is dat jij altijd weer pretendeerd dat er vooral leugens verkocht worden, maar ik zie eigenlijk altijd een heel eenzijdig verhaal van jouw kant wat nóóit onderbouwd wordt. En dat vind ik erg jammer. Want met een juiste onderbouwing (al dan niet mbv. externe bronnen) kunnen we vast wel van elkaar leren!
Habanero zegt
Wat moet ik onderbouwen? Wat stellen die gerefereerde links nu eigenlijk voor? Er zijn recent bv zeer professioneel gemaakte documentaires te zien op de nationale zenders in Belgie en Frankrijk, rond de ecologische ramp van al die batterij-grondstoffen terwijl tal van wetenschappelijke studies de twijfelachtige ecologie en zelfs echt gerelateerde CO2-gevolgen van EV’s bevestigen. Alleen kleinere auto’s zouden misschien een beetje verschil kunnen maken, als ze zeer lang gebruikt worden. En ja idd, voor 1 smartphone zijn 180kg te delven grondstoffen nodig. Ik ben dan ook één van de weinigen die niet elke twee jaar een nieuwe Smartphone koopt. Idemdito voor zowat alle ander materiaal. Ik zou zelfs geen nieuwe auto kopen de eerste tien jaar als ik niet gedwongen werd door overheden. Rond onze elektrische behoeften om deze ‘grote droom’ waar te maken beseft haast niemand wat voor absurde vermogens we nodig hebben en moeten verdelen in de EU – maar dat we ze niet hebben en over 5 jaar ook niet, dat is nu al duidelijk. De CO2-emissies om ze waar te maken, ook in zeer massieve constructiewerken, rijzen bovendien de pan uit. We worden ook in de armen gedreven van zeer gevaarlijke mogendheden. Misschien drie interessante boeken om eens te lezen: François-Xavier Pétri – Voiture électrique – Ils sont devenus fou! en Christian Gerondeau – la voiture electrique et auters folies, la religion écoligiste. Een zeer interessant NL-talig boek is van Jan Deschoolmeester en Thomas Rotthier ‘De wereld red je niet met Minder’, m.b.t. de inzet op vernieuwing en technologie (waar ik 100% achter sta). Ik heb echt geen probleem met elektrische mobiliteit en verwarming, wel de heilige ecologisch graal die er geheel onterecht van gemaakt wordt. Bij gebrek aan beters en voort kwakkelend op het ‘proof on concept’ van ene Musk lopen we als blinde ganzen nu allemaal de richting van Lithiumbatterijen uit waarvan de ecologische voetafdruk ervan zeer nefast is – er is bovendien zelfs een tekort aan Lithium op deze planeet om dit waar te maken, dus straks ook voor jou geen Smartphone of laptop meer. Begin al eerst met ecologische batterijen en motoren te ontwikkelen, 100% humanitair en geografisch verantwoord ook – voor je iedereen me harde hand in een oplossing dwingt die er geen is.
steephh zegt
@habanero Allereerst, dank je voor de boekentips. De wereld red je niet met minder ga ik halen!
Er zijn tal van wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat cradle-to-cradle de EV de way-to-go is ten opzichte van ICE. Want dat is ’t m nou net, in vergelijking met de brandstof is de huidige EV nu sowieso béter, maar uiteraard niet zaligmakend. Niets doen en fossiel door blijven rijden is echter geen optie.
Het probleem is dat auto rijden nu eenmaal inherent slecht is voor onze planeet. Fossiel rijden is enorm slecht, BEV’s zijn iets minder slecht (maar nog steeds gigantisch).
De ecologische(re) batterijen waar jij het over hebt, die komen ook steeds meer binnen handbereik. Ik heb daar eerder tal van linkjes over gedeeld. Van duurzamere lithium winning, tot kobaltvrije accu’s. Ook zeer recentelijk weer, veel duurzamere accu’s door een andere manier van produceren:
https://www.change.inc/energie/kobaltvrije-kathode-maakt-batterij-voor-elektrische-autos-goedkoper-39309
Over het mogelijke tekort aan lithium wat je noemt, ook dat ligt veeel genuanceerder:
https://www.oneworld.nl/lezen/schone-energie/limits-to-lithium/
—
Ben ik nog wel benieuwd: waarom stel je de eis om 100% humanitair en geo-verantwoord te werk te gaan met EV’s, terwijl ik je met geen woord daarover hoor over dat onze bestaande brandstofauto’s volledig neutraal gebouwd zouden moeten worden en de benodigde brandstoffen 100% humanitair en geo-verantwoord gewonnen en verwerkt zouden moeten worden?
Dit is dus precies wat ik bedoel met selectieve verontwaardiging. :-)
mashell zegt
Wat ben je nou met getallen aan het goochelen?
William zegt
“115 kW”? Hoe het gewoon bij pk’s. Dat is voor iedereen honderd keer duidelijker dan die kW onzin.