Zijn er zaken die extra aandacht vergen als je een elektrische occasion overweegt, bijvoorbeeld met betrekking tot de garantie?
Het voordeel van een jong gebruikte occasion is dat je soms nog 12 of 24 over fabrieksgarantie beschikt. Maar ook bij autobedrijven die zijn aangesloten bij een branchevereniging is het normaal om garantie te krijgen bij de aanschaf van een occasion. In dit artikel zochten we uit hoe het zit met de garantie op een elektrische occasions.
De rode draad van dit verhaal is dat het eigenlijk niet heel veel anders is in vergelijking met een verbrandingsmotor. Althans, wat de garantie betreft. Sowieso valt het onderhoud voordeliger uit. Van een elektrische auto op leeftijd mag je verwachten dat je nog zo’n 80 procent van de accucapaciteit hebt. Dat is wel iets om rekening mee te houden met een proefrit. Vertrouw zeker niet blind op de opgegeven NEDC of WLTP-actieradius van de fabrikant.
Elektrische occasion garantie
Maar goed, de garantie op een elektrische occasion, hoe zit dat dan? Het is zo dat diverse autofabrikanten 8 jaar of 160.000 kilometer garantie verstrekken op accu van een nieuwe EV. Tenzij je een echt oude elektrische auto koopt, heb je daar nog profijt van. Daarnaast krijg je bij een BOVAG bedrijf 6 maanden garantie op een gebruikte auto (vanaf € 4.500-). En 3 maanden garantie op reparatie en onderhoud.
Per autofabrikant scheelt het of er nog fabrieksgarantie op de auto zit of niet. Dat is iets om rekening mee te houden als je een jonge elektrische occasion overweegt. Volkswagen geeft bijvoorbeeld 2 jaar fabrieksgarantie op een nieuwe elektrische auto. Seat geeft daarentegen 4 jaar of 100.000 kilometer fabrieksgarantie op een nieuw exemplaar. Kia gaat zelfs tot 7 jaar garantie of 150.000 kilometer, dit is tevens van toepassing op de elektrische auto’s van het merk
Conclusie
Hieronder nog even een opsomming wat je kunt verwachten als je garantie wenst op een elektrische occasion.
- 6 maanden garantie als je via een BOVAG bedrijf koopt (minimaal € 4.500)
- Diverse autofabrikanten verstrekken 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de accu vanaf nieuw
- Fabrieksgarantie periode verschilt per merk. Kan dus verlopen zijn!
Robert zegt
Een EV kopen die ouder is dan 8 jaar of meer dan 160dkm op de teller heeft staan, da’s dus net zo iets als het kopen van een oudere ICE auto waarvan je niet weet hoe het zit met het olieverbruik, de koppakking of de injectoren.
Dat wekt vertrouwen.
bohica zegt
@RRRobert: alleen zijn de componenten van een electrische auto veel duurder
seanxtype zegt
@bohica: alleen zijn er bij een elektrische minder bewegende delen. Geen olie, geen injectoren, geen koppakking, je hoeft je niet druk te maken of iemand de auto wel heeft warm gereden. Alleen of de electronica nog goed is. Dus op zich minder gevaren.
Robert zegt
@bohica: dat bedoel ik met ‘dat wekt vertrouwen’. Een ICE auto met serieuze motorproblemen (zoals ik al had benoemd) kan al flink in de papieren lopen. Bij een EV kan er weliswaar minder kapot, maar áls het kapot gaat (accu’s, verder is het één en al digitale systemen) dan ben je inderdaad aan de beurt.
Dat is dan ook een van de grootste bezwaren die ik heb tegen EV’s: de vervangingstermijn gaat gigantisch omhoog, want waar een ICE auto met correct onderhoud rustig 20 jaar door kan (en soms nog veel langer), ga je dat met een EV niet redden. Als een accupakket na 8 jaar nog maar 80% van z’n duurvermogen levert, hoe zal dat dan zijn bij 12 jaar? Of 15 jaar? En dáár knelt dan gelijk het volgende probleem: veel mensen die nu budgettair gezien in een goedkope auto rijden (zeg: < € 4500), worden dus straks gedwongen om óf heel veel meer te betalen óf het autorijden op te geven.
En kom bij mij dan niet aan met het gel*l van "ja maar die mensen kunnen gebruik maken van het OV", want als ik bijvoorbeeld kijk naar de locaties waar ik zelf de afgelopen 30 jaar heb gewerkt, dan is er slechts één locatie bij geweest waar ik over een periode van 5 jaar een 'redelijk' bereikbare OV-verbinding had. En dan nog was de reistijd van deur tot deur zo'n drie keer langer dan met de auto.. Zo'n afhankelijkheid van het OV is alleen praktisch als je in de Randstad woont en/of werkzaam bent in een kantoorpand vlak bij een trein- of busstation, maar de overgrote meerderheid van de mensen moet zich dagelijks vervoegen op de industrieterreinen aan de buitenranden van een stad of dorp. Zonder fatsoenlijke OV-verbinding.
jvthof zegt
@RRRobert: of een Renault Zoë met accu huur, dat scheelt weer zorgen of de accu nog goed is.
stekkerkoning zegt
Accuhuur bij een Renault ZOE kost ongeveer 70 EUR per maand bij jaarlijks 10.000 kilometer. Er wordt pas tot vervanging overgegaan als minder dan 75 % van de oorspronkelijke accucapaciteit is overgebleven. Dat gebeurt dus amper. Toen elektrisch rijden nieuw was en twijfels waren over de levensduur van accupakketten was accuhuur geen verkeerde keuze, ook omdat dure techniek voor minder geld kon worden aangeboden. Inmiddels is accuhuur een slechte deal, Renault ziet de voordelen ook niet meer en is er sinds vorig jaar mee gestopt.
snuffel77 zegt
@stekkerkoning: Renault is niet gestopt
Met accuhuur.!
stekkerkoning zegt
Het stond er misschien wat onduidelijk, maar op de ev’s die Renault nieuw verkoopt is accuhuur niet langer van toepassing.
Henkie zegt
He hé eindelijk iemand die ook nadenkt. De ev is voor veel mensen totaal onbereikbaar/onbruikbaar
Deze mensen hebben vaak een kleinere beurs maar worden het hardst gestraft omdat ze niet kunnen over stappen. Buiten de randstad is het ov ronduit k.u.t.
MarcoM zegt
@bohica: zoveel onderdelen zitten er niet op een EV ten opzichte van een benzine of diesel auto.
detroitv8 zegt
@RRRobert: nu scheelt het dat een setje (dure) injectoren vervangen alsnog goedkoper is dan iets bij een EV vervangen.
okdoei zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
okdoei zegt
@okdoei: nee hoor… “…nog 12 of 24 over fabrieksgarantie beschikt.”
… nog over 12 of 24 maanden fabrieksgarantie beschikt. Moet het zijn.
HZW zegt
Wat kan je aan onderhoud verwachten op een EV. ??
Interieur filter, vloeistoffen, airco, banden, remblokken, ?????
Richmond zegt
@HZW: dat is het.
stekkerkoning zegt
Eerder remmen gangbaar maken dan blokken vervangen. Een ev regenereert, dus wint energie terug bij afremmen. Hiervoor worden de remblokken niet gebruikt.
koeberg zegt
> Van een elektrische auto op leeftijd mag je verwachten dat je nog zo’n 80 procent van de accucapaciteit hebt.
Wat is ‘op leeftijd’?
Daarnaast zal dit behoorlijk verschillen per merk. Een tweedehands Hyundai vertrouw ik meer dan een Honda van de zelfde leeftijd.
Eigenlijk is een OBD-dongle de enige manier om de accu capaciteit zeker te weten.
Richmond zegt
Volgens mij moet de verkoper een certificaat geven bij de verkoop van de auto mbt de accu staat en garantie.
stekkerkoning zegt
Dat accucertificaat was een plannetje van minister Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en is vooralsnog niet meer dan dat. Jammer want het kan wat koudwatervrees wegnemen bij aanschaf van een elektrische auto en maakt het ook mogelijk om inzicht te krijgen in de levensduur van het accupakket, als informatie over de gezondheid van het accupakket verplicht in advertenties moet komen te staan.
stekkerkoning zegt
Het accupakket is zo ongeveer het belangrijkste, of anders toch zeker het duurste onderdeel van een ev. Daar moet dus niets mis mee zijn. Gelukkig valt de “gezondheid” uit te lezen met een obd-dongle (zoals @koeberg ook aangeeft) en bijbehorende app, zodat duidelijk wordt wat aan restcapaciteit is overgebleven. Met de slijtage valt het gemiddeld gezien mee. Accupakketten hebben een bruto- en nettocapaciteit, er is dus een buffer. Alle merken hebben de koeling goed voor elkaar, zodat er geen versnelde slijtage is door warmteontwikkeling bij (snel)laden, Nissan is hierop de uitzondering. Geleidelijk zakt de capaciteit wat.
Toptip is wel om een auto uit te zoeken met een zo laag mogelijke kilometerstand, bij fossiele wagens staat of valt de levensduur met goed onderhoud, bij een elektrische wagens hangt de staat van de accu samen met het aantal laadcycli. Ook lichte slijtage kan wat vervelend zijn, vooral als het reële rijbereik niet veel meer dan 100 kilometer was. Laat nu net dat gangbaar zijn voor alle elektrische auto’s tot ongeveer 2016, die op Tesla’s na, steevast een accucapaciteit hebben van ongeveer 20 kWh.
Uit ruime praktijkervaring met Tesla’s, blijkt dat het accupakket honderdduizenden kilometers lang meegaat. Het is meer dat bij de gemiddelde andere ev de accucapaciteit niet overvloedig is en het daardoor zinvol is om vooraf wat uitzoekwerk te hebben gedaan.
iphonistvongates zegt
“Een Tesla uitlezen wordt voor iedereen mogelijk gemaakt met de juiste samenstelling van een uitleesapparaat, of ook wel een OBD dongle genoemd, en de bijbehorende adapter kabel voor Tesla, maakt het mogelijk allerlei data uit uw Tesla te halen en deze in een daarvoor geschikte app, zoals Scan My Tesla, of TM Spy, te tonen. Zo komt men veel meer te weten over het rijbereik, laadgedrag, rijgedrag, accucapaciteit, temperatuur van de batterij etc. De plaatsing en werking is eenvoudig.
Wat moet er gebeuren om data uit een Tesla te krijgen? U begint met het aansluiten van de diagnosekabel adapter op de Tesla Diagnose Connector / TDC. Dit is Tesla’s eigen diagnosepoort. Vervolgens sluit u hier op een OBD2 dongle aan, een OBDLink in dit geval. Met de app van Scan My Tesla, of TM Spy, kan men vervolgens (live) data bekijken van een Tesla”
Nu nog een goede laptop/PC/smartphone/tablet en voilá 😃👍
bvlagusta zegt
Ik hou het voorlopig nog bij een ice :)
Half off-topic: ik lees dat bij een bovag aangesloten garage 6 maanden garantie geeft bij een aanschaf >€4.500,-, blijkbaar vragen de garagehouders daar wel geld voor als ik veel advertenties zie. Mag dat?
jje003 zegt
Bewegende delen is geen argument voor kosten. Ikzelf zit in de luchtvaart en een elektrische storing vergt vaak heel veel meer mankracht en -uren om op te lossen dan een mechanisch probleem dat gelijk aan te wijzen is. Ook zijn de onderdelen veel duurder voor een EV en is de workload op bepaalde componenten veel groter door het hoge gewicht. Daarnaast is het vaak eerder een ophanging of carrosserie dat mankementen vertoont dan de ICE zelf. Een paar remblokken en wat remvloeistof zijn echt wel goedkoper dan het koppelstuk voor de dynamo van de kinetische rem-rotors of de stators zelf. Een mechanisch aangedreven hydraulisch systeem is voorspelbaarder en loopt beter op een distributie-riem dan op een elektrische motor. Een schokdemper die gebouwd is voor 1400kg is goedkoper dan eentje voor 2500kg. Qua aandrijving zal het inderdaad minder snel stukgaan, maar het zijn vaak de andere onderdelen die het eerst de geest geven.
eimert zegt
Ik hoop dat over een paar jaar, als er meer elektronische auto’s zijn, dat het mogelijk is de accu te reviseren. Misschien is het mogelijk om de meest versletten of kapotte cellen te vervangen. Dan is een nieuwe dure accu niet noodzakelijk. Maar ik heb hier technische geen idee van