We laten zeven maal een elektrische occasion de revue passeren. Want het is subsidie tijd!
Het is iets wat de gemoederen lekker bezig houdt: subsidie op een elektrische occasion. Op dit moment is het Nederlandse wagenpark in een zogenaamde transitie. We gaan over van de conventionele verbrandingsmotor naar de (waarschijnlijk) elektrische auto.
De overgang
Nu gaat zo’n overgang niet in één twee of drie jaar. Dat zie je terug in het aanbod als je zoekt naar een elektrische occasion. Daar is aanzienlijk meer tijd voor nodig voordat er een lekker aanbod aan EV’s is. Net zoals met veel andere overgangen naar nieuwe technologieën is de eerste niet altijd de beste. Neem de eerste iPhone: ja, het toestel legde de basis voor wat we tegenwoordig kennen (ja, ook op Android), maar no way dat je terug wil om dat toestel te gebruiken.
Actieradius en laadtijd
Met elektrische occasions is dat ook het geval. De techniek ontwikkelt zich dusdanig snel, dat je met een oude occasion alweer hopeloos achter de feiten aanloopt en met een auto zit waarmee je praktisch niets kunt doen. Vandaar moet je eerst bij jezelf afwegen: heb ik zo’n auto nodig en kan ik ‘m gebruiken. Met name de realistische actieradius en laadtijden zijn van belang.
In het vorige artikel namen we alle haken en ogen omtrent de elektrische occasion met je door. Voor nu kijken we naar 7 geschikte auto’s op Marktplaats:
BMW i3 60Ah
€14.900
2014
98.023 km
De BMW i3 wordt nog niet door iedereen begrepen. Het probleem is dat de consument geen slimme, functionele en efficiente auto wil hebben, maar iets dat een beetje indruk maakt. Dat is meteen het gave van de BMW i3: de auto is briljant, maar legt het er niet dik boven op. Laten we beginnen met de nadelen. De eerste is de actieradius, die is niet al te genereus. Ander nadeel is de relatief lange laadtijd. Aan de andere kant: de prestaties zijn in orde, de ruimte is meer dan voldoende en het is een BMW, dus met prettige infotainment, afwerking en bouwkwaliteit. Dit beige exemplaar is dan ook relatief gunstig geprijsd (mits ze niet de korting ‘zelf’ al voor je hebben berekend). Oh, en blijf weg van de aflever pakketten: met die 25 liter benzine ga je niets doen. Betreft garantie: boven de 4.500 euro heb je standaard BOVAG-garantie bij een BOVAG-bedrijf.
Renault Zoe 22 kWh
€ 8.250
2013
80.395 km
Je moet bij het kopen van elektrische occasion behoorlijk oppassen, want voordat je het weet heb je de verkeerde auto gekocht. Dat is goed mogelijk met deze zwarte Renault ZOE. Check dit ding eens shinen, het ziet er best geinig uit en de specs lijken wel redelijk voor elkaar te zijn. Met name die prijs is interessant. Iets meer dan 8 mille is een scherpe prijs. Zit er dan een addertje onder het gras? Jazeker, de accu moet je namelijk huren voor zo’n € 1.500 per jaar. Destijds kon je een ZOE kopen met (8 mille duurder) of zonder koop van de accu, maar deze huren bij Renault. Veel ZOE’s hebben een dergelijke constructie. Of het uitkomt moet je even uitrekenen, alleen als je weinig rijdt is het best een interessante optie. Als je veel rijdt, niet. Maar ja, waarom kijk je dan naar een zeven jaar oude ZOE?
Nissan Leaf 30 kWh
€ 16.900
2016
62.218 km
Samen met de Renault ZOE is de Nissan Leaf een belangrijke EV-pionier. Ja, we weten dat mensen verliefd zijn en kinderen willen van Elon Musk, maar de eerste Tesla’s waren bijzonder prijzig. De Nissan Leaf is een soort C-segment achtige hatchback. Ok, het apparaat ziet er een beetje maf uit. Het interieur is daarentegen best volwassen. de bagageruimte valt wat tegen, maar het rijcomfort staat op een hoog peil. De meeste aanbieders halen de subisidie er al af voor je. Sterker nog, sommigen adverteren met een ex. btw prijs (waarom?). In dit geval met deze zwarte Nissan Leaf rekent de verkoper een prijs van 16.900. Dan krijg je later nog 2.000 terug en hoef je niet alsnog btw te betalen. Dat laatste zou bijzonder krom zijn, daar de regeling alleen voor particulieren geldt. De reden dat we voor een 30 kWh versie zijn gegaan is simpel: die heeft een iets groter rijbereik. Wel zo prettig.
Volkswagen e-Golf
€ 16.999
2014
68.691 km
De e-Golf is een Leaf voor mensen die niet zozeer te koop willen lopen met het feit dat hun auto elektrisch is. Nu zien we dit vaker: de eerste hybrides waren ook gestileerd als rijdende pudding (Toyota Prius, Honda Insight) en tegenwoordig is bijna elke Toyota een hybride (en verkoopt de Prius bijna niet meer). Met een e-Golf kun je incognito groen doen, alsof je de kaft van een Douwe Dabbert stripboek plakt op ‘De Avonden’ van Gerard Reve. Deze zwarte Golf is niet opvallend, maar wel keurig met de grote wielen. Helaas heeft deze elektrische occasion een actieradius van slechts 190 km volgens de NEDC. In de winter kun je een volle accu al binnen 100 km op nul krijgen, bij wijze van spreken. De latere e-Golfs zijn veel beter qua range, maar een stukje duurder.
Hyundai Ioniq Electric Premium
€ 21.595
2017
100.301 km
De Hyundai Ioniq is een soort Prius, maar dan wat slimmer, goedkoper en minder verfijnd. Het briljante: er is een gewone hybride, plug-in hybride en een volledig elektrische Ioniq. Let daar dus goed op met zoeken, dat je niet ‘per ongeluk’ een PHEV hebt gekocht en dat het niet wil vlotten met de EV-subsidie. Ook bij de Ioniq moet je even zwoegen door een woud van prijzen die voor de particulier niet interessant zijn. Bij deze drie jaar oude Ioniq stonden de prijzen keurig in de BTW vermeld. Het is overigens een BTW-auto, dus een bedrijf kan alsnog de BTW terugvorderen. De vorige eigenaar heeft er in elk geval lekker mee gereden. Tegenwoordig klinkt een actieradius van 280 (NEDC!) niet al te denderend, maar een Focus Electric deed de helft.
Smart ForTwo Cabrio Electric Drive BRABUS
€ 22.950
2018
2.801 km
Hoe cool zou het zijn dat jij je vrienden het volgende kunt zeggen “Ik rijd in een matgrijze Brabus tweezits cabriolet met achterwielaandrijving”. Voordat je vrienden denken dat je een SL met 800 pk sterke Biturbo V12 aan komt zetten, is het wel handig om de verwarring iets te temperen. Eigenlijk is het best vreemd dat Smart niet mee kan liften op het succes van kleine premium auto’s én ook bij de EV’s geen deuk in een pakje boter kan rijden. Over rijden gesproken, op een volle accu kom je 145 km ver. Maar je hebt wel een geinige cabriolet met Brabus-pedigree. Ideale stadsauto, nu met 2.000 overheidskorting. Lekker toch?
Peugeot i0n Active
€ 13.900
2018
2.145 km
De i0n is natuurlijk geen echte Peugeot, maar een Mitusbishi i-MIEV. Er is ook nog een Citroen versie, de C-Zero. Is het wat? De auto is te smal en te hoog. De actieradius van dit model (2018) is beter, maar met 160 km nog niet denderend. Waarom benoemen we dan toch deze olijkerd? Simpel: geld. Dat maakt het een interessante elektrische occasion. Voor 13.900 minus 2.000 euro heb je deze auto met een dak, ramen, redelijke uitrusting en nauwelijks gebruikskosten.Voor de komende 15 jaar heb je een boodschappenwagentje. Zie het als tegenovergestelde van een oude Alfa 159 diesel.
911targa zegt
Het zijn electro auto’s zo als ze ooit bedoeld zijn; zuinig en niet bandenverslindende EV’s. Maar goed; die laatste categorie heeft ook niks met het milieu te maken, maar met Golf-rijders die hun frustratie van een te langzame TDI 1,6 eens van hun willen afschudden, zonder hier zelf voor te hoeven betalen en dit afschuiven op anderen. Sorry, maar zo is het.
autodidact zegt
@911targa: zo, nu eerst een Bavaria
maotje zegt
@911targa: ik heb geen idee waar je het over hebt.
mcshine zegt
@maotje: waarschijnlijk gefrustreerd omdat een Tesla-rijder hem weer te snel af was bij een stoplicht…;)
papa zegt
@911targa: niet te volgen.. je zegt “die laatste categorie” een je noemt er maar een… Om maar eens wat te noemen
baardmijt zegt
@papa: Hij maakt een onderscheid tussen zuinige EV’s enerzijds en bandenverslindende EV’s daar tegenover.
moveyourmind zegt
Netjes dat de meeste van deze autobedrijven de subsidie van€ 2000,- al van de vraagprijs afgehaald hebben. Dat weet de consument gelijk wat hij kost…
En voor het autobedrijf scheelt het ook weer, want dan kunnen ze het prijskaartje van vóór ingang van de subsidieregeling gewoon op de auto laten zitten. Levert ze toch gauw een besparing van een paar Euro op…
En een duizendje of twee extra die ze in hun eigen zak kunnen steken.
flutterby zegt
@moveyourmind: met een beetje geluk halen ze ook de BTW er voor je af. Niemand mag zowel de BTW terugvragen als de subsidie aanvragen, maar toch.
PS: Kan Autoblog hun connecties bij Marktplaats niet aan het werk zetten om prijzen incl btw en excl subsidies te forceren? Dat de BTW aftrekbaar is of er een subsidie van toepassing is kan prima in dr beschrijving.
tenaci zegt
@flutterby: inderdaad! Al die tweedehands Tesla’s ex BTW geeft zo’n vertekend beeld. Bloedirritant
flutterby zegt
@tenaci: nog erger bij de Zoe waarbij de ene incl BTW en excl accu en de ander excl btw en incl accu. Incl beide en excl beide kan zo maar de helft van de prijs betreffen.
hehe zegt
Als ondernemer een EV binnen 5 jaar weer van de hand doen is volgens mij erg ongunstig.
Je moet dan 38% van de tweedehands verkoopprijs weer desinvesteren (compensatie voor de ontvangen MIA)
Ik liep zelf met het idee onze LEAF van de hand te doen, maar als je deze desinvestering nog eens aftrekt van wat je als tweedehandsprijs mag verwachten, dan houden we hem toch maar tot die 5 jaar oud is…
Nou vind ik die prijs van de Ioniq ook wel erg hoog en die laatste twee zijn mogelijk demo’s
frankvr zegt
@hehe: na 4 jaar en 1 maand kan je de auto verkopen dan hoef je geen MIA meer terug te betalen
hehe zegt
@frankvr: Dank je.
Dat wist ik niet, ik zat al te twijfelen of het per kalenderjaar ging, maar je moet dus ook nog de aankoopmaand voorbij zijn
pomoek zegt
Volgens mij de Zoe als je veel rijdt nu juist wel interessant en als je weinig rijdt juist niet. Iets met vaste kosten?
degrotemuis zegt
@pomoek Precies, vaste kosten. De accu huurprijs van de Zoe die nu op de markt komen tweedehands is gestaffeld variabel. Hoe meer je rijdt, hoe meer het per maand kost. En dan bereik je bij meer km eerder het punt dat een koopaccu goedkoper is.
flutterby zegt
@pomoek: De accuhuur heeft ook de voordelen in een hogere garantie op de batterij en pechhulp inbegrepen (incl lege accu, bij Tesla kost dat je €1000).
geertt zegt
@flutterby: bij accuhuur is het ook zo dat wanneer de accu nog maar een X% van de originele capaciteit kan gebruiken deze vervangen wordt. Dat is anders namelijk ook een geintje van volgens mij 5 of 8k euro.
flutterby zegt
@geertt: dat zeggen ze inderdaad, maar in de realiteit lijken ze dit niet tot nauwelijks te doen. Bij een huuraccu is dit wel voldoende om te stoppen met betalen en heb je een gratis accu (met lage capaciteit).
Berend zegt
Misschien een goed idee om de regel uit te leggen in de intro?
sanderp zegt
Die ion is enorm overpriced, twee jaar terug een iets oudere Imiev met stuk meer kilometers voor 6,5k op de kop getikt. Leuke auto voor in de stad of van dorp naar dorp maar daar houdt het ook wel op. Erg blij met een CitigoE iV als vervanger sinds afgelopen maandag.
arta zegt
Wij rijden een i3 en een Ioniq en beide auto’s hebben hun eigen charme. De Ioniq is een prima auto, heel efficiënt en ruim, maar niet spannend.
De i3 is leuker om te rijden, maar komt met 33kWh? een minder ver dan de Ioniq met 28kWh.
Bij de i3 kun je (net als de andere BMW) aardig los gaan met opties waardoor de cataloguswaarde boven de €45000 komt en je geen subsidie kan aanvragen.
degrotemuis zegt
@Willeme wat @arta hierboven zegt. Misschien een handige toevoeging bij de I3? Van de ruim 500 2014 modellen in NL zijn er maar 176 met een cat waarde van max 45.000 en daar zitten ook nog de nodige REx modellen met range extender tussen. REx modellen en modellen met een cat waarde van 45k+ hebben allemaal geen recht op subsidie.
flutterby zegt
@arta: De meeste fabrikanten hanteren de bruto accu capaciteit, maar de Koreanen geven de bruikbare capaciteit aan. De accu van de Ioniq is eigenlijk groter dan 28 kWh. Daarnaast is de Ioniq (na de Model 3) de efficiëntste EV.
kevertje zegt
Van een BMW op fietsbanden tot een Peugeot die je in de gang van gemiddelde rijwoning kan stallen, tjonge, tjonge wat een rariteienkabinet.
florisje zegt
@kevertje: Het kabinet de schuld geven over hoe Duitse en Franse auto’s er uit zien… Je moet het maar kunnen
torsen zegt
@florisje: Niet weten wat een rariteitenkabinet is en daardoor de context van het bericht niet snappen maar toch bijdehand doen. Je moet het maar durven.
Hahaha.
koeberg zegt
BMW i3: technisch een prachtproduct, vaak in goede staat. Uiterlijk moet je liggen. Maar een en al bijzondere materialen. Je krijgt een hartverzakking van de kosten als je schade rijdt.
Renault Zoe: genoemde accuhuur, en snelladen via AC. Zit wel als optie op veel bestaande snelladers, maar iedere snellader die vervangen wordt heeft geen AC meer. Dus aflopende zaak.
Volkswagen e-Golf: komt niet erg ver, maar verder niks mis mee.
Hyundai Ioniq Electric: Realistisch bereik met voornamelijk snelweg is ’s zomers 200 a 210 kilometer en ’s winters 165 km. Je trekt er niet de straatstenen mee uit het wegdek maar hij is een stuk rapper dan de hybride versie.
Smart ForTwo Cabrio Electric: WTF! Duurder dan de Ioniq!?!
Peugeot i0n: Mitusbishi, Citroen. De drieling worden ze genoemd. Geen bereik, gewoon geen bereik. Alleen kopen als je nergens heen hoeft.
goodvibrations zegt
Ik vindt de prijzen aan de hoge kant.. Als je ziet wat die MG ZS kost.. Een erg leuk alternatief is overigens de fiat 500e.. Rijd erg leuk en vlot en ruim voldoende range voor 2e autootje..
Van deze reeks vind ik de i3 het leukste maar die heeft zo weinig bagage ruimte..
Het beste concept (voor de particulier). Blijft de plug in.. Brandstof betaal je zelf.. Waardoor je wel gaat pluggen.. Veel woon werk haal je prima.. Dus de co2 besparing is prima.. Lange afstanden zijn ook geen probleem.. Beste van 2 werelden dus..
florisje zegt
@goodvibrations: Totdat je erachter komt dat je 95/100 keer je 250 kg extra mee zit te zuilen, wat ten koste gaat van je efficiëntie. Zal best anekdotisch zijn maar ik heb onderhand al wel een handje vol mensen gesproken die na hun PHEV gewoon volledig elektrisch zijn gegaan.
reset zegt
zijn die mensen leasers of prive kopers?
goodvibrations zegt
@florisje: 250 kg extra tov een volledig elektrische auto met lange range? Denk eerder omgekeerd! Een ionic full electric is ook zwaarder dan de plug in en rijd een stuk minder (geen onafhankelijke wielophanging) en heeft ook nog eens een belabberde range..
flutterby zegt
@goodvibrations: beste van 2 werelden, maar ook het slechtste van 2 werelden.
Zo heb je duurder onderhoud omdat niet alleen beide aandrijflijn onderhouden moeten worden, maar de combinatie zorgt voor extra complexiteit. Plus een brandstofmotor werkt het beste op bedrijfstemperatuur en bij een plugin kan die lang stil staan of uit het niets vol vermogen moeten leveren.
Tot slot ben je continue aan het stekkeren. Mijn BEV was 2x per week genoeg, maar de PHEV zo maar 10x per week en 15x zonder Covid. Het scheelt wel dat stekkeren bij een PHEV een keuze is.
goodvibrations zegt
@flutterby: eens.. Maar mijn pa die tankt maar 5x per jaar en rijd 80% van zijn ritjes elektrisch. Met een i3 met range extender kan dat ook prima.. Dus co2 besparing van een Tesla.. (Zeker als je de uitstoot van die accu’s maken mee neemt), niet lichter.. En onderhoud/slijtage nihil.. Want die brandstofmotor wordt weinig gebruikt..
flutterby zegt
@goodvibrations: hier inmiddels 1500 km afgelegd op een tank met nog de helft te gaan. Helaas red ik woon-werkverkeer net niet elektrisch, misschien nét als ik mij aan de max snelheid zou houden.
mynameisjeroen zegt
Zelfs gratis zou ik nog niets uit deze lijst willen rijden. Nou ja, heel misschien de Golf dan.
tenaci zegt
@mynameisjeroen: want?
mcshine zegt
Auto AZ is trouwens de outlet van Keram, zo’n slecht idee is dat afleverpakket niet. Voor een goede polijst beurt ben je dit ook al kwijt.
karhengst zegt
Dat Smart niet mee kan liften kan ik wel in komen en het is een gemiste kans.
Echter is er n Citigo ook niet per sé premium omdat hetzelfde concern de A8 produceert. Het enige premium aan een Smart is dat het platform niet geschikt is om een 1-Serie op te bouwen.
Dutchdriftking zegt
Tja, de reden voor een particulier om elektrisch te rijden is denk ik toch vooral om geld te besparen. De investering in een fatsoenlijke elektrische auto is echter zo hoog dat het wel een poos duurt voordat je deze hebt terug verdiend. Tip van Flip, wacht nog een jaar of vijf. Koop nu je laatste auto op recyclede dinosaurus. Dus kies een fijne want het is een herinnering waar je de rest van je leven mee moet doen.
flutterby zegt
@dutchdriftking: persoonlijk vind in een EV vanwege het ontbreken van een versnellingsbak vooral vele comfortabeler rijden. Al helpt de instant torque en regeneratie ook in de rijervaring.
Voor mij enkel nog een brandstofmotor als een EV niet voldoet (trekhaak, buitenland).
karhengst zegt
Dan vraag ik me af wat je referentiekader is betreffende versnellingsbakken. Er zijn immers automaten op de markt die dat ook fantastisch doen en daar merk ik geen afbreuk aan comfort.
flutterby zegt
@karhengst: Een 3 serie van 2019 en een Passat van 2016, verschrikkelijk. Uiteraard niet zo erg als een Volvo van 15 jaar oud, maar geen schakelmomenten is zoveel beter..
In de sportstand heerlijk soepel, maar dan is normaal rijden weer zo zenuwachtig. Een elektrische motor geeft mij veel meer gevoel van controle en dat de auto altijd direct doet wat ik wil.
menaz zegt
Zit sie subsidie ook op de TWIZY? Od is die te afwijkend om ervoor in aanmerking te komen?
rocko zegt
Mja electrisch leuk allemaal maar na 100 km met een caravan of wat voor grotere aanhanger dan ook sta je stil en mag je eerst 3 kwartier opladen. Tot er een fatsoenlijke range is met een caravan en het opladen in 5 minuten kan, tot die tijd is het nieuwerwetse juppenbagger voor diegene die DENKT dat hij groen bezig is!
shicomm zegt
Wetende dat de MG nu voor iets meer dan 20k te snaaien is ben je wel gek als je voor rond de 13k een ion of een i3 gaat scoren.
De golf is nog altijd een giller ; tuurlijk ziet die id3 er compleet anders uit maar dan kom je tenminste nog eens ergens , in tegenstelling tot het golfje die met pijn en moeite 200km haalt…
Zelfs de leaf lijkt me voor het geld geen slimme keuze ; met 20k per jaar op de klok heeft ie erg veel ervaring en deze generatie had een erg zwak BMS ( om over het gebrek aan koeling nog maar niet te spreken )