Maar natuurlijk, een elektrische motorfiets met ‘handbak’ is wat wij altijd al wilden hebben.
Elektrische aandrijving is niet alleen bij auto’s iets wat we telkens vaker voorbij zien komen. Ook elektrische motorfietsen zijn geen bijzonderheid meer. Nu zijn motorfietsen meer dan auto’s gericht op recreatief gebruik door puristen en genieters. Daarom zie je ze nog niet zoveel als elektrische auto’s.
Ook is gewicht een belangrijkere factor op een motorfiets. Dus logisch dat de motorfietsfabrikanten zich nog niet volledig storten op elektrische aandrijving. Dat wil niet zeggen dat merken er totaal niet mee bezig zijn.
Project Endeavor
Zo is Kawasaki bezig met ‘Project Endeavor’. Het meest bijzondere aan deze sportieve motorfiets is de aandrijflijn. Die is in dit geval helemaal elektrisch bij de Kawasaki Project Endeavor. Nu moeten wij onszelf even corrigeren, dat is het op één na meest bijzondere aspect van deze superbike.
Transmissie
Het meest opmerkelijke is namelijk de transmissie. In veel gevallen heeft een elektromotor aan één versnelling voldoende. Dat komt omdat de elektromotor een ander karakter heeft dan de verbrandingsmotor. Het maximale koppel staat immers bij 0 toeren tot je beschikking. Vandaar dat accelereren met een EV zo leuk is.
Bijzonder
Een motorfiets met handbak (ja we weten dat je schakelt met je voet, maar we noemen het lekker toch een handbak) én elektrische motor is dus best bijzonder. We kennen wel een paar auto’s met meerdere versnellingen: de Porsche Taycan heeft twee overbrengingen en er was ook een elektrische Skoda met een handbak. Maar een elektrische motorfiets met een voetgeschakelde transmissie? Dat is vrij bijzonder.
Vier overbrengingen
Deze Kawasaki Endeavor heeft er dus eentje. Het is een handbak met vier overbrengingen. De belangrijkste reden is topsnelheid. Naarmate het toerental bij een elektromotor toeneemt, zakt het vermogen en koppel. Vandaar de relatief beperkte acceleratie op hogere snelheden van EV’s.
Prototype
Door middel van de versnellingen zou de Endeavor het voordeel van een bizarre acceleratie en een hoge topsnelheid moeten hebben, zoals het een ware Kawasaki betaamt. Wat de productieplannen zijn, is nog niet bekend. Het is nu nog een prototype. De naam Endeavor is slechts een werktitel, de officiële naam moet nog bekend gemaakt worden.
JanJansen zegt
Een versnellingsbak op een elektrische motorfiets is toch niet bijzonder, laat dat kopje maar weg.
De Brammo Empulse R had dit in 2014 al.
Dutchdriftking zegt
Mocht dit daadwerkelijk zo zijn, waarom heeft de Porsche Taycan dan niet 4 versnellingen om zo de 300 km/h te halen? Het is toch niet voor niets een Porsche? Ik vermoed een addertje onder het gras….. Er is tenslotte ook een reden waarom schepen maar een enkele versnelling hebben….
towi1989 zegt
Ik denk dat je met een ev gewoon niet continu op vol vermogen wilt rijden. Een auto is wel wat anders als een boot. Een straaljager heeft ook geen versnellingen.
flutterby zegt
@towi1989: het vermogen verandert niet als je een andere versnelling kiest, enkel het aantal toeren en de interne weerstand.
autowilly zegt
Maar de lagere interne weerstand heeft toch ook als effect dat er minder vermogen nodig is om deze te overbruggen en dus de hogere snelheid vast te houden?
flutterby zegt
@autowilly: tuurlijk, minder weerstand = minder vermogen nodig. Echter een elektrische motor heeft nauwelijks weerstand, een beetje vergelijkbaar met een maglev trein.
keesvantiggelaar zegt
@flutterby
Leuk geprobeerd. Dit is de formule:
PK = Koppel (Nm) x toerental (rpm)
Dus als het toerental naar beneden gaat met opschakelen dan gaat ook het vermogen naar beneden (als het koppel gelijk blijft natuurlijk).
towi1989 zegt
Vermogen is dan wel koppel x toerental, maar is voor en na een overbrenging gelijk (minus wat vrijwingsverliezen). De koppelkromme is een max, maar kan ook alles onder die lijn zijn. Als je vmax begrensd is dan zul je nooit je pmax gebruiken (mits vlakke weg etc), dat is alleen nodig voor een snellere acceleratie.
flutterby zegt
@keesvantiggelaar: Je hebt helemaal gelijk, maar als het vermogen lager wordt ga je langzamer rijden. Bij contante snelheid is het vermogen gelijk, ongeacht de versnelling.
Echter een brandstofmotor heeft niet genoeg bereik om fatsoenlijk weg te rijden vanaf stilstand én 200 km/u te rijden. Een elektromotor wél en een Koenigsegg trouwens ook doordat die op laag toeren zoveel vermogen kan leveren als de banken aan kunnen.
towi1989 zegt
Het vermogen benodigd om 250 te rijden is veel lager dan 300.
nielsnl1 zegt
@dutchdriftking: schepen zijn ook eigenlijk maar gemaakt voor 1 snelheid, de kruissnelheid. Zelfde als de hieronder aangehaalde straaljager. Andere snelheden kunnen dan prima, maar op die ene snelheid werkt alles zo efficiënt mogelijk. Zo heeft alles, van een lagertje tot een elektromotor een optimale snelheid, met versnellingen kun je vaker die optimale snelheid halen :)
RutgerK zegt
Zal wel met de hoeveelheid koppel te maken hebben dat een versnellingsbak zou moeten verwerken en de invloed van vorm van de schroeven op de voortbeweging door het water..
techniekmeneer zegt
Een elektrische motorfiets… Dan sla je de plank wel volledig mis.
flutterby zegt
@techniekmeneer: ideaal voor woon-werkverkeer.
JanJansen zegt
Kan je dat eens uitleggen? Heb op een KTM freeride gereden en heb in tijden niet zo veel lol gehad.
tjorque zegt
Elektrisch of hybride autorijden vind ik helemaal perfect.
Elektrisch motorrijden voor een lichte enduro off-roader zie ik ook helemaal zitten.
De Harley livewire sprak me na de review op maxxmoto ook heel erg aan.
Maar zolang ik maar één motorfiets heb moet dat er eentje met gecontroleerde explosies zijn in het vooronder…
Eenversnellingsbak lijkt me voor mijn kunnen en gebruik wel totaal overbodig in het geval van een elektrische motor
racerx zegt
Ik heb er opzich geen problemen mee om uiteindelijk het geluid in te leveren op de motor, motorrijden heeft zoveel meer leuke aspecten, maar het schakelen zou ik niet willen missen. Mooie ontwikkeling dit!
rrvliet zegt
Heb elektrisch gereden op de beurs. Vond het nog veel vetter dan een normale motor. Hij doet precies wat je wilt zonder dat je hem moet ‘managen’, je kan echt alles met dat ding doen. Ik ging er wel veel te hard van rijden maar vond het zo tof! Doe mij maar zonder versnellingen.
bpc zegt
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom huidige ev’s geen versnellingsbak hebben, als er op snelwegen een overdrive ingeschakeld zou kunnen worden moet de elektromotor minder toeren maken voor de zelfde snelheid, zou dit de range dan nuet ten goede konen of mis ik iets ?
flutterby zegt
@bpc: een elektromotor heeft minder interne verliezen dan een versnellingsbak. Daarnaast is het extra complexiteit die eigenlijk alleen voor snelheden boven de 200 km/u echt de moeite waard is, vandaar dat de Taycan deze wel heeft (Autobahn).