Het is nog niet bewezen, maar twee van de grootste problemen van de elektrische MINI Cooper SE zouden door AC Schnitzer opgelost worden.
De perfecte auto die ook nog eens weinig kost, bestaat niet. Alles wat een auto moet kunnen kost geld en je moet keuzes maken. Dat merk je goed bij elektrische auto’s.
Concessies
Neem de MINI Cooper SE, de elektrische MINI. Hij kost 36.200 euro. Ter vergelijking: concurrenten in het B-segment zoals de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e, kosten net iets meer dan 30.000 euro. Terwijl de MINI een WLTP-actieradius van 234 km heeft, komen de PSA-broers beide 330 km ver. Dat is toch weer een ritje van Zwolle naar Groningen extra.
Kwaliteit
Is de MINI Cooper SE dan een slechte koop? Dat hoeft niet. Om het even simpel te zeggen: de Peugeot en Opel zijn gebouwd rondom die specs. MINI heeft gewoon een batterijpakket in de bodem van de reeds bestaande Cooper gelegd. De Cooper die niet perse ontworpen is als elektrische auto, maar wel gebouwd is met materiaalgebruik en afwerking in het achterhoofd. Als MINI voor zowel specs als kwaliteit had gekozen, zou de prijs ver boven de 40.000, misschien wel 50.000 euro liggen. Dan is het rijbereik misschien beter, maar dan heb je wel een peperdure B-segmenter.
Aerodynamica
Je kunt het probleem deels oplossen. AC Schnitzer heeft namelijk tuningsspulletjes uitgebracht voor de elektrische MINI Cooper SE. Een deel daarvan is het aerodynamica-pakket. Een McLaren Senna heeft een aerodynamica-pakket om sneller te worden, daar associeer je AC Schnitzer natuurlijk ook mee. In ieder geval zorgt het voor meer downforce en verminderde luchtweerstand: twee manieren waarop je sneller kunt gaan.
AC Schnitzer laat echter niet weten of de prestaties van de elektrische MINI er op vooruit gaan. Het verminderen van rol- en luchtweerstand heeft voor een elektrische auto echter meer voordelen: actieradius. Ook daar wordt geen woord over gerept, maar wellicht dat het toch een paar kilometers kan opleveren. Alle beetjes helpen.
Subtiel
Laten we ons dus vooral richten op wat we wel weten. AC Schnitzer heeft de catalogus geopend voor de elektrische MINI Cooper SE en dat is waarschijnlijk de eerste keer dat ze een elektrische auto bij de kladden hebben gepakt. De set is verder niet bizar spannend, want de onderdelenlijstjes linken naar exact dezelfde onderdelen als bij de niet-elektrische MINI Hatch. Bovendien gaat het om optisch spul, ze hebben de elektrische motoren niet aangepakt. Deze leveren dus nog steeds 135 kW (184 pk).
Wat krijg je dan wel? Zoals je kunt zien: velgen. Een vrij standaard AC Schnitzer-model. Ook dit lost een potentieel probleem op: de standaard velgen van de MINI Cooper SE zijn, eh, spraakmakend. De vijfspaaks velgen van AC Schnitzer zijn in ieder geval sportiever. Mooi moet je zelf maar bepalen.
Het assortiment bestaat verder uit:
- Veren en verlaging (359 euro)
- Velgen (624 euro) en toebehoren
- Voorsplitter (422 euro)
- Zijskirts (312 euro)
- Bescherming achterbumper (86 euro)
- Aluminium pedaalbeschermers (172 euro)
- Overig klein spul.
De boel bestellen kan op de website van AC Schnitzer. De perfecte toevoeging voor een potente elektrische auto?
Gulli zegt
Je kunt bij Mini ook gewoon normale velgen bestellen hoor, het hoeven niet de lelijke dingen te zijn.
Verder leuk zo’n spoilerpakketje, zie het verschil met die van een normale Mini ook niet zo eerlijk gezegd
cazzo046 zegt
Beetje verlagen mag wel. Onze SE staat vrij hoog op de pootjes.
Verder vind ik de velgen wel mooi, maar niet echt veel mooier dan de Minilites die er nu onder zitten.
De rest hoef ik niet.
bpc zegt
De velgen zijn opzich best goedkoop te noemen…
degrotemuis zegt
@bpc Dat dacht ik ook, maar Loek vergat te zeggen ‘per stuk’. Bijna 2500 euro ex banden is toch minder voordelig.
Edit: iets boven de 3100 incl Falken banden per set.
escort77 zegt
@bpc: 624 euro is voor 1 velg, zonder band. Dus een complete set met een beetje banden gaat naar 3000 euro.
PunicaOase zegt
@bpc: is per stuk..
evoness zegt
Wat is dit nu voor autojournalistiek? Een heel kulverhaal om te vertellen dat ACS ook zijn accessoires op een elektrische mini kan schroeven.
We weten nu wel dat MINI prijzen anders liggen dan die van Peugeot. Deed het ook al voordat ze elektrische auto’s gingen bouwen.
isleofman zegt
Ik had gehoopt op een nieuwe grille voor de se, helaas zit die er nog niet bij en bieden ze alleen maar een splitter onderop aan.
Verder een fijne kar hoor. Iets verlagen zou mooi zijn. De se staat ook iets hoger op de poten dan een normale mini. Heeft iets met extra gewicht te maken meen ik.
mashell zegt
Kan zo’n AC Schnitzer-model eigenlijk ook DC laden?
Gulli zegt
Binnenkort wordt er speciaal voor auto’s die kunnen snelladen het bedrijf DC-Schnitzer opgericht.
The Stig NL zegt
Ligt het aan mij of leunt de auto op de headerfoto naar voren?
dare2think zegt
Met andere woorden: er wordt niks getuned, alleen wat accessoires worden gewijzigd. Tijd voor tuners om zich om te scholen, anders hebben ze over 10 jaar weinig anders te doen.
realhustler zegt
Mijn oma en later mijn moeder reden een echte mini 850. Jaren later voor een vriendin remblokken vervangen op haar mini, en in gereden. Leuk, nostalgie. Maar niet meer dan dat. Onlangs voor de apk, toevallig een mini als leen auto. Wat een hok. Niks vorm volgt functie, compleet op zijn kop, vol met onzin die geen enkele andere reden heeft dan kek design, en praktisch is het allerminst. Ik snap dat er een markt voor is, maar vind het helemaal niks.
Dizono zegt
Minder luchtweerstand en meer downforce? Dat is nogal tegenstrijdig… Volgens mij heeft @mauritsh hierover ooit een mooi artikel geschreven op AB.
Vervolgens is er commentaar op de originele velgen die overduidelijk bedoeld zijn om de luchtweerstand te verbeteren, maar die vervangen worden door pornojetsers met meer drag dan Dame Edna.
Al met al lost deze meuk van AC dus helemaal niets op…
supertjeduc zegt
Ik vind verlagen met kortere veren bij een auto van die prijs zo sjonnies achtig