Nog maar heel even geduld en je kunt een elektrische Mercedes G-klasse kopen. Maar wil je dat?
Een van de charmes van de Mercedes G-klasse is dat hij eigenlijk volledig overbodig is. Het is een auto waar de wereld prima zonder kan. Groot, zwaar, net zo gestroomlijnd als een zeecontainer en de meeste bezitters ervan zijn aandachtsgeile voetballers.
Als je nog een beetje na zou denken, zou de de Mercedes G-klasse het best met de diesel kunnen kopen, de motor die het best tot zijn recht komt in zo’n auto. Maar dat doet dus bijna niemand, allemaal rijden ze in de belachelijke AMG uitvoering.
Helemaal geweldig dus. Want als je zo’n overbodig ding koopt, ga dan ook maar lekker helemaal uit de bocht. Maar goed, daar zou dus verandering in kunnen komen, er komt namelijk een elektrische Mercedes G-klasse. En die is dichterbij dan je denkt.
Elektrische Mercedes G-klasse is heel dichtbij
Volgens het doorgaans goed geïnformeerde motor1.com is het eerder een kwestie van maanden dan jaren voordat de elektrische Mercedes G-klasse er is. Op de IAA in München zouden bepaalde mensen hem al van heel dichtbij hebben mogen bekijken. En dus zou hij misschien nog wel voor de geplande introductie in 2024 moeten komen.
En nog even wat specificaties, voor zover die bekend zijn. Hij krijgt 4 elektromotoren, 1 voor elk wiel. Qua vermogen en accu’s is nog niet zoveel bekend, maar wel dat hij krachtig moet zijn. Het bakbeest gaat namelijk 3000 kilo wegen.
En oh ja, mocht je dat te veel van het goede vinden, dan hadden we natuurlijk ook al het nieuws dat je binnenkort een kleinere G-klasse kunt kopen. Ja, met een Mercedesster erop, niet het ‘S-je’ van Suzuki dat natuurlijk al jaren een Baby-G levert.
Maar dan de vraag; denk jij dat er markt is voor een elektrische variant van een auto die je eigenlijk alleen maar koopt om een rijdend statement te maken? Een middelvinger op vier wielen, zeg maar? Want ondanks dat je hem om zijn eigen as kan draaien is dat er dan wel een beetje af…
denx zegt
Zal wel veel negatieve reacties op dit nieuws opleveren, maar hoe je het went of keert dit is de toekomst. Al dan niet in samenhang met andere vormen van schone brandstoffen. Graag niet met het geneuzel komen over hoe schadelijk de productie en recycling is van accu’s of soortgelijk gepraat. Gaat om bewustwording. Dus ja, laat die electrische G maar komen. En niet zozeer voor NL, maar meer voor landen als USA e.d.
JelmerS zegt
Slim om die feature van in zijn as draaien toe te voegen, dat heeft op Youtube natuurlijk nog niemand gezien en dus een schappelijk aankoopargument
marh zegt
Nee dat wil je niet, als TRX Hellcat eigenaar kan ik bevestigen dat ook daar een V8 in moet.
mashell zegt
Ben benieuwd of deze een doorsnee verbruik van onder de 40 kWh/100km kan halen. 3000 kilo en de aerodynamica van het empire state building, ben benieuwd of de accu groter is dan 150kW.
Willy500E zegt
Nee!
jippie zegt
Echt wel! Je moest eens weten hoeveel D66’ers en ander rijk links gespuis stiekem dolgraag zo’n hoge zeecontainer zouden willen rijden maar dat doen ze niet omdat ze er niet mee bij hun klanten (veelal overheid) durven aan te komen. Met de electro G is dat probleem ook weer opgelost.
bassrt zegt
Als mensen nog twijfelen dat die komt. Ja die komt er echt.
MarcoM zegt
Waarom! Laat dit model gewoon zo blijven zoals het is. Kopers die meer dan een ton willen betalen voor een G Klasse, die boeit een volle tank van 200 euro niets, die willen het genot van een 8 cilinder, verder niet.
martijnev zegt
Een G-Klasse is een Geländewagen, ofwel oorspronkelijk bedoeld voor terreinrijden, off-road. Hiermee zou de G-klasse wel eens eindelijk terug kunnen keren naar zijn oorsprong, naar daar waar hij ooit voor bedoeld was. Ruig, off-road, onbegaanbaar terrein, hellingen, wielen in- en uitgeveerd in alle hoeken, tractie op nog maar 1 wiel, diffsperren, lage gearing, uitdagingen, modderklatsen op de voorruit, luchtinlaat op 1 meter hoogte, diep door waterstromen tot aan de raamranden, afzien, maar er toch doorheen komen. Dát werk. In plaats van de suffe rol die de G-klasse de laatste decennia vervult in PC Hooftstraten en op Rodeo Drives als glamoureuze protsende aanvulling op Rolex horloges, Versace maatpakken, Burberry handtasjes en Gucci zonnebrillen.
Terug naar die Gelände. Eindelijk. Want elektrische tractie schijnt perfect te zijn off-road. Beter nog dan een diesel.