Nee, geen Mannen. We hebben het over MAN.
Dat de elektrische auto er inmiddels al is, mag een bekende zaak zijn. Nee, we gaan het niet nog een keer hebben over de Populairste Gameconsole van 2019. Elektrische aandrijving is echter ook een dingetje als het gaat om bestelwagens.
Er zijn op dit moment al wat elektrische bedrijfswagens op de markt. Op dit moment spelen die busjes nog een rol in de marge. Net als bij personenauto’s 10 jaar geleden, is er een acceptatiedrempel. De koper moet immers net zoveel vertrouwen in een elektrische bedrijfswagen hebben als eentje met verbrandingsmotor. Dat niet alleen, de dieselmotor biedt een paar grote voordelen: actieradius, prijs en laadgewicht kunnen zéér zwaar meerekenen.
Dat weerhoudt MAN er niet van om ook elektrische bedrijfswagens op de markt te brengen. Dat doen ze met de MAN eTGE. Dit is een zeer kleine MAN, maar nog altijd een vrij forse bestelwagen. Het is het zustermodel van de Volkswagen Crafter. Deze eTGE kan gezien worden als de tweeling van de eCrafter. Het grootste verschil is echter het netwerk. MAN is namelijk een merk dat voornamelijk vrachtwagens verkoopt. Als er behoefte is aan een model onder hun kleinste truck, dan is de TGE een optie. Dit soort auto’s worden vaak per ‘hoeveelheid van x exemplaren’ verkocht. Dan is het wel lekker dat je bij een vertrouwd adres zit met een eveneens vertrouwde badge op de neus.
Terug naar de eTGE. Om te zorgen dat deze een beetje fatsoenlijk aan de man gebracht kunnen worden (pun intended), heeft MAN drie zogenaamde ‘e-mobility’-dealers aangewezen. Niet alleen voor de sales, maar ook voor de service. Een elektrische auto kan soms net even anders zijn dan eentje met een dieselmotor. Er zijn dealer aangewezen als e-mobility service punt in Zuid-Holland, Friesland en Zuid-Holland. Bij die dealers kun je terecht als je alles moet weten over MIA, KIA en VAMIL regelingen, bijvoorbeeld.
De MAN eTGE heeft een elektromotor met 136 pk en 290 Nm. De actieradius bedraagt 173 km. Je moet dus niet te veel adressen willen bezorgen. Laden tot 80% duurt bij een 40-kW laadstation zo’n drie kwartier. De topsnelheid is begrensd op een heel bescheiden 90 km/u. De prijs bedraagt 56.950 euro, iets duurder dan de elektrische Crafter. Overigens, de eTGE is niet het enige elektrische voertuig van MAN. Daarnaast heeft MAN ook de eTruck in de aanbieding. Net als de eTGE is de eTruck met name geschikt voor distributievervoer, bij voorkeur in gebieden voor korte stukken met relatief lage snelheden.
tjorque zegt
90km/h is geweldig! Geen overladen busjes die tegen 150km/h in je kont kleven!
Nu nog een linkerbaan verbod en handhaving… :)
nopetrolnofun zegt
@tjorque: Als je niet wil dat auto’s op je kont kleven, ga dan asjeblieft snel naar de rechterbaan in het vervolg.
tjorque zegt
@nopetrolnofun: maak je geen zorgen dat doe ik.
drdre1 zegt
@tjorque: ik irriteer me ook mateloos aan dat soort volk. Kennelijk is 130 niet hard genoeg. Maar denk moet dat de snelheid ’t probleem is. Want als je 140 rijdt is dat voor sommigen óók niet hard genoeg. Dus om duidelijkheid voor iedereen te maken hebben ze vandie bordjes langs de weg. Kan je je gewoon aan houden hoor, hoef je je niks voor te schamen. Je bent niet minder en je vrienden zullen je nog net zo stoer vinden met 130. ?
drdre1 zegt
@drdre1: *maar denk niet
dirkjeeeee zegt
@drdre1: thx jezus
406_v6 zegt
@drdre1: pak de Fiets zou ik zeggen, hoef je je niet meer te irriteren aan 130/140.
drdre1 zegt
@406_v6: doe ik ook. Superrelaxed. ? ??
tjorque zegt
@drdre1: hoe snel iemand rijdt maakt me weinig hol uit zolang je de veiligheid van anderen niet in het gevaar brengt.
Waar ik op doelde is busjes die tegen 150 komen aanknallen, en dan in je kont komen boren omdat je je inhaalmanoeuvre niet snel genoeg doet.
Ik heb ook een teringhekel aan linksplakkers, maar zolang iemand binnen een redelijke termijn weer opschuift moet je maar even geduld hebben en afstand houden.
mashell zegt
@tjorque: onderschat niet hoeveel werk er in gaat zitten zo’n overbeladen busje op 150 te krijgen, dat vergt minstens een kilometer of 100 lang onafgebroken het gaspedaal met je hele lichaamsgewicht naar de bodem trappen. Zoiets verdient respect… En een agent die ze leert dat dit niet de bedoeling is.
tjorque zegt
@mashell: er schijnen tegenwoordig veel nieuwe dingen “respect” te verdienen… ik wordt een ouwe z*k vrees ik ??
al69 zegt
@tjorque: Tegenwoordig noemen ze die oude z^k, boomer.
onlyporscheman zegt
@al69: boomers zijn nu 55 maar ook 35 wordt voor boomer uitgescholden. Idioten.
Ot92 zegt
@tjorque: Geen gebruik van je binnenspiegel meer maken, dan heb je er ook geen last meer van.
hexxion zegt
@ot92: Doe ik ook al een poos niet meer,binnenspiegel gewoon even opzij klappen. Werkt erg rustgevend !
drdre1 zegt
Man man man…
raoufff zegt
Een MAN die dus gewoon een Vrouw is.
jelmer zegt
Hoeveel kilometer rijdt een pakketbezorger in de stad per dagdeel gemiddeld?
kennone zegt
@jelmer: geen idee, maar als je deze bus er voor wilt gebruiken mag je ook rekening houden met het constant opnieuw optrekken wat niet ten goede komt van je actieradius
ghini zegt
@kennone: het verbruik neemt bij een diesel die veel moet optrekken enorm toe maar bij elektrische auto’s is dat veel minder. Daarnaast komen er bij de grote steden straks eindelijk allemaal HUBs dus dan kunnen ze rondje bezorgen en daarna van wagen wisselen. Tijdens inpakken weer opladen etc.
racerx zegt
@ghini: je was me voor ;)
racerx zegt
@kennone: ik heb me ooit eens laten vertellen dat veel optrekken in mindere mate van invloed is op radius dan dat dat bij een ICE het geval is. Een EV kan juist geen grote stukken op hoge snelheid afleggen. In dat op zicht zou zo’n elektrobus best een prima oplossing kunnen zijn in verstedelijkt gebied. Daarbuiten echter, heb je er geen reet meer aan dus dit is wel voor een héél selectief gezelschap interessant…
berlinetta zegt
@kennone: Dat komt juist wel ten goede aan de actieradius, want bij remmen wordt er weer energie opgewekt. Daarom is een EV ook veel beter geschikt voor de stad dan een ICE. EV’s zijn juist niet geschikt voor de snelweg.
johnhert zegt
@jelmer: Want elke nieuwe bestelwagen begint zijn leven bij de pakketdienst natuurlijk…
jelmer zegt
@johnhert: Dat lijkt me niet. Waarom denk je dat?
vtechlover zegt
Dit is gewoon te weinig, en eigenlijk onacceptabele in 2020.. In de winter mag je waarschijnlijk blij zijn als je 80 km ver komt.
ghini zegt
@vtechlover: dit is gewoon het e-Golf concept. Tijdelijke oplossing tot ze vanaf start een elektrische bestelbus ontwerpen en bouwen. Eerst die ID3 etc
crepito zegt
Voor die prijs heb je een jaar later een Cybertruck met 500km range… Het verschil is pijnlijk. Maar, als het voldoet voor sommige ondernemers dan prima
al69 zegt
@crepito: Hoeveel kuub afgesloten/geconditioneerde laadruimte heeft de CyberPickUp? Ik mag hopen dat je niet graag thuis rotte vis/vlees of natte kranten/kleren/led-tv wil ontvangen van de koerier.