Het lag al in de lijn der verwachting. Nu zijn er daadwerkelijk elektrische Macan prototypes aan het rond karren. Maar er komt ook een benzine-versie.
De elektrische Porsche Macan is onderweg. We schrijven er op Autoblog er al een tijdje over. De auto begint nu aan het einde van zijn productiecyclus te geraken. Een autofabrikant moet dan al enkele jaren ervoor een beslissing hebben genomen.
Komt er een elektrische opvolger? Of gaan ze nog één keer vertrouwen op de verbrandingsmotor of investeren ze veel in een PHEV die nu eigenlijk al een beetje achterhaald is?
Elektrische Macan prototype
Vergeet niet dat zo’n model een jaartje of 7-8 mee moet gaan. Een auto die in 2023 geíntroduceerd wordt, moet in 2030 nog enigszins actueel zijn. En de keuze daarvoor moet eigenlijk al in 2017-2018 gemaakt zijn. Het ontwerpen en de ontwikkeling vergt namelijk ook een paar jaar. Kortom, het zijn uitdagende tijden voor autofabrikanten.
Met de nieuwe Porsche Macan is dat niet anders. Bij de crossover van Porsche begonnen de Duitsers al vier jaar geleden. De nieuwe generatie gaat 100% elektrisch worden. Dus niet ‘geëlektrificeerd’ om er dan achter te komen dat er een kleine 48V-generator aan V6 wordt gekoppeld. De elektrische Macan prototype maakt nu zijn testkilometers. Daar zullen ze bij Porsche wel een zoet mee zijn, want er moeten uiteindelijk 1.000.000 testkilometers worden afgelegd met de elektrische Macan prototypes.
Taycan
Het wordt een echte EV, net als de Taycan. Sterker nog: ook de Macan gaat gebruik maken van de 800 Volt-architectuur van die sportsedan. En nu we het over ‘sport’ hebben, de Macan moet verreweg de meest sportieve auto in zijn segment worden. Dat is nu ook al het geval, overigens.
De Porsche Macan zal komen te staan op het PPE-platform. Er gaan geruchten dat de huidige Macan nog een flinke facelift zal krijgen. Deze wordt dan nog een tijdje náást de EV-versie geleverd. Welnu, dat gaat ook gebeuren volgens Porsche. In 2021 staat een nieuwe opvolger voor de huidige Macan klaar. Het is niet bekend of het dan gaat om een nieuw model of een flinke facelift. Wel dat beide modellen zij-aan-zij in de showroom zullen staan.
Via: Porsche AG.
petroldrinker zegt
Doe mij maar sws de versie met ICE als ik er 1 zou moeten kiezen….
Charles Taycan 4S zegt
Fijn sturende SUV! De Benchmark in dit segment en straks ook als EV SUV! Goed bezig daar.👍
Pascal zegt
-edit: lieve Pascal en Charles: ga elkaar mailen of wissel elkaars nummeras uit. Dank u wel.-
Pascal zegt
Ik kijk wel uit, als ik Porsche reclame wil horen ga ik wel gewoon naar Porsche.nl, maar point taken hoor :)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, bonjour! Ik zat vanmiddag op de Husqvarna grasmaaier…. heb ik iets gemist? 😉
schreute01 zegt
@Charles Taycan 4S: wij van WC-Eend….
Charles Taycan 4S zegt
@schreute01, hu? Verklaar u nader.
lars zegt
Klopt helemaal! Erg logische stap na een sportsedan, vraag naar suv is erg groot. Hopelijk zal de elektrische Macan goed verkopen, want dit segment is erg druk. Maar vraag is het probleem niet, dus dit zal waarschijnlijk een succes worden!
Pascal zegt
Als het dan toch een SUV moet zijn vind ik de Macan altijd wel 1 van de meest geslaagde. Slim dat ze doorpakken om er een EV van te maken. Een SUV is toch al niet voor de purist, zolang ze de 911 voorlopig nog maar in ICE blijven leveren, zullen ze vast niet al teveel mensen voor het hoofd stoten.
flyerbunch zegt
In 2023 zal men de Taycan ook een facelift of update geven. Kwestie dat de Macan deze niet teveel gaat overklassen qua technologische specs.
flatsix010 zegt
Wanneer zou het omslagpunt komen dat je beter een EV dan ICE auto kan kopen in termen van restwaarde bij zeg 6 jaar en 180.000km.
Als particulier zou ik een nieuwe EV nog niet aandurven.
mashell zegt
Als de leaseprijzen van auto’s een indicatie zijn, dan lag dat omslagpunt al in 2019.
koeberg zegt
Leaseprijzen bevatten naast afschrijving ook wegenbelasting en onderhoud (en verzekering, service en winst maar die zullen niet heel anders zijn voor ICE en EV). Als je sec geïnteresseerd bent in afschrijving dan voldoet kijken naar de leaseprijzen niet.
mashell zegt
@koeberg: klopt. Maar ook voor een particulier is het logisch om naar de TCO te kijken. Ik bedoel lagere onderhoudskosten en geen wegenbelasting is ook voor de particulier een flinke besparing. De kosten van autorijden is iets waar de leasemaatschappijen gewoon veel verstand van hebben.
alfapeter zegt
“De Macan moet verreweg de meest sportieve auto in zijn segment worden. Dat is nu ook al het geval, overigens.”
Stelvio?
tommot zegt
Hoop alleen dat die vreselijk lelijke koplampen van de Taycan niet als designtaal ook op de macan komen. Op basis van het prototype lijkt het daar helaas wel op.
Charles Taycan 4S zegt
Hoop en denk t wel! Prachtig!😉👍
w0ut zegt
ICE en EV naast elkaar?
Hoe gaan ze dan hun Turbo S onderscheiden van hun …huh… Turbo S?