Er zijn grote zorgen over de elektrificatie in de leasemarkt, ondanks toename in 2023.
Nog even en we moeten verplicht elektrisch gaan rijden, zeker in onze leaseauto’s. Allemaal goed geregeld door de belangrijke mensen in Den Haag. Alleen luisteren wij klootjesvolk niet goed genoeg. Dat zeggen wij niet, dat zegt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Nou niet letterlijk, maar het komt er wel op neer.
Elektrische leaseauto onder druk
De VNA waarschuwt namelijk namens de autoleasebranche dat de elektrificatie van het leaswagenpark onder druk staat. Want ondanks de mooie cijfers van 2023 (één op de drie nieuwe leaseauto’s was volledig elektrisch) zijn er vooral grote zorgen over de kosten.
Op zich niet verrassend natuurlijk. Zo blijven nieuwe elektrische auto’s namelijk vooralsnog relatief duur. Dat is niet alleen van belang voor de berijder die fiscale bijtelling moet betalen, maar ook voor de werkgever die de duurdere auto moet aftikken (of het leasebedrag).
Schrappen bijtellingsvoordeel
Vanaf 2026 is de korting op de bijtelling voor een elektrische auto vooralsnog afgelopen. Kijk je dan naar het verschil in de nieuwprijs van een elektrische auto of een exemplaar op benzine dan is de conclusie snel getrokken: doe mij maar een benzine.
Voorzitter van de VNA, Renate Hemerik ziet al grote problemen over de verdere ingroei van EV’s.
Een terugslag dreigt nu het financiële plaatje minder aantrekkelijk wordt. Leasemaatschappijen geven aan dat zakelijke rijders vaker switchen van elektrisch naar hybride of benzine.
De VNA ziet het ook: ruil je EV in voor een exemplaar op dinosap
Private lease ook probleem
Waar in de eerste helft van 2023 van de nieuwe private lease auto’s nog 32 procent volledig elektrisch was, liep dat in de tweede zes maanden al terug naar 24 procent. Ga je nu een private lease contract aan, dan loopt dat ook nog in 2026.
Vanaf dan ga je ook motorrijtuigenbelasting betalen. De maandelijkse kosten kunnen dan fors gaan stijgen, mede door de onzekerheid over de tarieven die gaan gelden en het hogere gewicht van een elektrische auto ten opzichte van een auto op fossiele brandstoffen.
Kortom, er is duidelijkheid nodig vanuit Den Haag over de nabije toekomst en vooral over de kosten. Aangezien er daar nog druk om elkaar heen gedraaid wordt, over schaduwen heen wordt gesprongen en we gewoon Timmerfrans als premier krijgen als ze over 13 maanden klaar met praten zijn, verwachten ook wij een verdere toename van brandstofauto’s in het leasewagenpark. Maar is dat erg?
Headerfoto Autoblog Spots. Spotter: @jeros
petroldrinker zegt
Ik zie hier geen enkel probleem in, zo zie je maar de enige reden dat mensen ze reden was voor hun portemonee… Vooral nog duurder maken die duracell konijnenhokken :)
Itso zegt
Ik heb me een paar jaar geleden zo’n “duracell hok” aangeschaft (geen lease) en ik wil niets anders meer. Het was inmiddels mijn 10de wagen dus ik denk dat ik wat kan vergelijken. Vermogen en koppel van een EV zijn onvergelijkbaar, mijn beeld van brandstofwagens is sindsdien geruïneerd.
Ik hoor het graag zeggen dat er mensen zijn die liever de “beleving” van een brandstofwagen verkiezen. Maar wat is die beleving dan precies? Meer drama door meer lawaai? Saaier door de tragere acceleratie? Brandstof morsen op je broek bij het tankstation? Het nagelende geschud van een dieselmotor? Of aandrijfriemen laten vervangen misschien?
V8Vantage zegt
Vergelijk het met handwerk(EV) vs echte sex… Dat laatste is met lawaai, trillen, beven, piepen en af en toe kraken. Dat eerste….
pomoek zegt
Mensen die autorijden vergelijken met seks hebben nog nooit, goede, seks gehad…
V8Vantage zegt
Of juist wel ;-)
petroldrinker zegt
@itso Het feit dat je je moet afvragen wat beleving is, hoor je in mijn ogen hier al niet thuis…. ik heb in 12 jaar tijd al meer dan 15 autos gehad (ik wissel graag van autos om vele gehad te kunnen hebben die ik niet tegelijk kan betalen), waaronder nu ook een EV als lease auto, echt de slechtste auto van allemaal die ik ooit gehad heb om in te rijden, stap nog liever terug in mijn oude suzuki swift die ik als student had uit jaar kruik die me €500 gekost heeft ooit… Ik vergelijk een EV altijd met een ziekenhuis, klinisch en geen plek om plezier te maken, iets wat ik wel graag doe in mn auto tijdens het rijden…
Daarbij, als je denkt dat een brandstof auto langzamer is, heb je de verkeerde brandstof autos gehad, onze EV houdt mijn brandstof auto na de 80kmh echt niet bij meer hoor, enige voordeel dat ze hebben is vanaf stilstand je “volledige vermogen” (wat ze overigens niet doen, want kan niet door in 1x op gas te staan met rokende banden weg rijden zoals een brandstof auto dat kan) hebt….
Itso zegt
Begrijp ik het goed dat men hier niet thuis zou horen indien men efficiënte wagens met veel power en wegligging kan appreciëren? Of hoor ik hier volgens jou niet thuis omdat ik heel dat marketing-sfeertje rond het belevings-concept van benzinemotoren een beetje beu ben? Ze voelen slomer aan bij het rijden (ze zijn het ook) en ze maken meer lawaai terwijl ze daar mee bezig zijn. Soms staan ze dan ook nog met hun banden te roken aangezien ze hun vermogen niet voldoende kunnen moduleren. Die inefficiënte en nodeloos vertragende fratsen ben ik intussen ontgroeid.
Ik heb een hele rits performance-varianten van verschillende merken versleten. Allemaal leuk en fijn, maar op het einde van de dag is mijn performance-Duracel hok gewoon de meest capabele auto die ik al gehad heb, zowel op als naast het circuit. Ik vrees dat je dus de verkeerde EV hebt gekozen om te kunnen vergelijken.
pomoek zegt
@petroldrinker: beleving, dat vind ik net zo’n tuttenwoord als “speels”. Het zegt helemaal niets, het is een inhoudsloos woord. Zeg dan: ik vindt het geluid van een auto zo mooi. En ik voel me fijn als mijn auto hard rijdt en veel lawaai maakt.
Rijden in een benzine auto geeft je dus een fijn gevoel. En dat is je gegund. Maar helaas gaat dat gepaard met co2 uitstoot. En daar veranderd het klimaat door. En dat kost geld om dat op te lossen.
Dingen die je doet omdat daar een fijn gevoel van krijgt noemen we hobby’s. En het bijzondere aan hobby’s is dat we die zelf betalen, en dat we de rekening daarvan niet aan anderen laten.
petroldrinker zegt
@pomoek niks verkeerd mec CO2, dat hebben we gewoon nodig om om te zetten naar zuurstof, maar dat vergeten een hoop mensen tegenwoordig.. inclusief jij zo te lezen.
WBT de rekening niet aan anderen dat kan je op vele manieren interpreteren, dat is dus ook met asiel opvang etc, een hobby vd linkse stemmers, en hoeven wij niet de rekening van te betalen gezamenlijk toch?
pomoek zegt
@petroldrinker: het is 2024, ik ga niet meer in discussie over oorzaken van klimaatverandering en de rol van de mens in deze, dat is zóóó 1984.
Wat betreft asielopvang: Is dit asielopvangblog.nl of autoblog.nl?
steephh zegt
@petroldrinker mijn oude Nissan Micra K11 dat was pas beleving. Trok relatief snel op, geen poespas erop, leek wel een rally wagen. En dat geluid wat er uit kwam – zeker toen de uitlaat lek was – dat was pas een beleving
Toch benieuwd: welke EV heb je nu als lease wagen trouwens? :)
petroldrinker zegt
@steephh Een nieuwe Kona, stond al bij de baas dus die kreeg mvr petroldrinker toebedeeld, ik vind het echt Thuishoren in het lijstje slechtste autos die ik ooit gereden heb, samen met alle andere EV’s.
steephh zegt
@petroldrinker Wel mooi dat je deze kan doorschuiven naar Mvr. Petroldrinker. Kan je zelf lekker je eigen wagen rijden! Is zij er dan teminste wel blij mee? :)
petroldrinker zegt
@steephh nee ook zij vind het helemaal niks, niet voor niets dat we voor langere stukken tegenwoordig niet die auto gebruiken, geeft teveel irritatie. Ik heb niks doorgeschoven hoor, is haar lease auto.
kennone zegt
Die emotie zit hem vooral in de fun auto. Voor een woon/werk/boodschappen auto is dat vaak al een stuk minder belangrijk. Maar een fun/weekend auto koop je omdat je ook echt een liefhebber bent en dan wil je inderdaad een schuddende motor, motor en uitlaat geluid, vaak ook een lichte bak ivm met het betere stuurgedrag en er nog een beetje voor moeten werken om hem snel van zijn plek te kunnen krijgen.
Zelfde geld ook voor motoren. Ik rijd mijn Ducati enkel met mooi weer wat plezier ritjes en daarvoor zal ik nooit een elektronisch exemplaar aanschaffen. Heb zelf de Energica (elektrische motor) test mogen rijden en dat is het gewoon niet. Ja het accelereert kneiter hard en harder naar de 160kmh dan mijn Ducati maar daar is dan ook alles mee gezegd. Dat ding weegd bijna 300 kilo!, ter vergelijking mijn Ducati weegd 168kg. Je kunt je wel voorstellen wat dat extra gewicht met het vluggen bochten werk doet. Je hebt geen koppeling, geen geluid, geen trillingen. Overigens zag dat model er ook echt niet uit. Je mist gewoon alles waarom je motor wilt rijden. Op mijn Ducati moet ik echt werken om hard te kunnen gaan. Geen elektronica die mijn voorwiel op de grondhoud, koppeling en gashendel met kabel die je dus ook precies aan kan voelen.
Na de testrit op de Energica kreeg ik toch weer een hele brede smile op mijn gezicht van mijn eigen Ducati. Op de snelweg even terug schakelen naar zijn 3 voor een powerwheelie, voor een bocht het achterwiel laten blokkerend door terug te schakelen en dan met je knieën over de grond vol de bocht in. En dan het geluid, letterlijk oorporno! Dat gaat geen EV hoe snel hij ook is nooit winnen. Beleving is wat telt bij een fun auto of motor.
rollingstoned zegt
Precies dit inderdaad. Oh, en wat beleving betreft is er nog een veel simpeler voorbeeld, kijk maar eens een (horror)film zonder geluid. Dat haalt gelijk heel de emotie/spanning/beleving uit de film weg… ;-)
Itso zegt
Snap ik wel, maar heel die geluid-fetisj doet me soms denken het opspelden van een wasspeld + speelkaart op de velg van een oude fiets.
De geluids-“beleving” bij verbrandingsmotoren is grotendeels commercieel bepaald door het marketingbureau van de fabrikant. Ingenieurs maken dan de uitlaat die het juiste “vroempje” geeft en klaar. Bij het stoplicht staan die motoren dan veel lawaai te maken, maar bij de accelleratie is het doorgaans toch eerder iets van “net-niet”
Geef mij maar de understated en stille power van een electrische motor waarvan het koppel bij wijze van spreke de stenen uit de straat kan trekken. Geen woorden maar daden.
Rokende Wielen zegt
De keerzijde van jouw mening is dat een hogere prijs voor een EV ruimte creëert voor een hogere prijs voor een ICE. Per saldo worden die dan ook duurder. En zo gek gedacht is dat niet van mijzelf (kuch) want het woord “graaiflatie” is de afgelopen jaren veelvuldig over de tong of uit de pen/van het toetsenbord gerold.
rollingstoned zegt
Je Tesla voorzien van een Martini Racing livery. Wat een gotspe.
mashell zegt
Als je vertegenwoordiger van Martini bent of een niet-anonieme-alcoholist is dat toch helemaal prima? Ik heb meer moeite met het neppe straatsmeer. Zo’n laag opbouwen kost je nog langer dan dat Tesla de Model S op de markt heeft,
mcshine zegt
Nou… zo’n koppelrijke elektromotor rijdt toch heel wat beter dan het gemiddelde driecylinder alternatief. Zeker als dat ook nog eens in een leuke betaalbare verpakking zit (Ja, jij Renault 5)
Ik rijd inmiddels 5 jaar elektrisch (naast de BMW Z4), dus heb wel wat ervaring.
MarcoM zegt
Wederom door onze onbetrouwbare overheid geen duidelijkheid. Ik mag hopen dat ons nieuwe kabinet snel duidelijkheid geeft….
Johanneke zegt
Das nu het hele ding. We hebben geen kabinet. Dus er is onduidelijkheid. Als je dan ook nog allemaal partijen die hun plannen niet laten doorrekenen aan de formatietafel hebt weet je nog minder.
kromatic zegt
Het is toch te gek voor woorden dat er nog steeds niet definitief is besloten wat te doen met de 2026 wegenbelastingkwestie. Hetzelfde rare verhaal gaat op voor zonnepanelen en wel/niet salderen. Totaal geen pijl op te trekken. Het gevolg is dat mensen enorm voorzichtig en terughoudend worden. Een duidelijk rekenvoorbeeld is namelijk niet te maken op basis van dit wisselvallige en onvoorspelbare overheidsbeleid. Oja, en op die enkeling na rijdt iedereen wat het voordeligst is. Of dat nu de Outlander is of de Model 3. De meeste mensen interesseert het geen snars.
Oopelkadet zegt
“Zo blijven nieuwe elektrische auto’s namelijk vooralsnog relatief duur.”
Kan je niet beter stellen dat autorijden in NL relatief duur is, met het gezwalk omtrent de EVs gewoon een balans die nu weer even in voordeel EV valt, maar zeker in 2026 in het nadeel? Met een autobelastingdruk van 20-40% op jan modaals inkomen zou hij/zij wel gek zijn om voordeel elders te laten liggen.
Daarnaast begrijp ik de leasewetgeving sowieso niet goed. Als je groen wil leven en steunen, waarom niet minimaal leaseduur van 10 jaar invoeren? Waarom elke 2-4 jaar een prima auto met 100k wegdoen en weer een nieuw co2 drukkend exemplaar aanschaffen? Naast de enorme drukte op de NL wegen denk ik dat vooral de automarkt zelf enorm afgeremd moet worden. Als je ‘groen’ in het vaandel hebt. Maar de NL overheid heeft dat natuurlijk niet. Tel daarbij op dat openbare laadpalen nu op flinke tijden afgeknepen worden. Het is een gezwalk van hier totenmet, en de burger kijkt wel uit zn vingers verder te branden aan die ellende.
mashell zegt
Wat voor zin heeft een minimale leaseduur van 10 jaar? Dat is net zo’n onzin als particulieren verplichten 10 jaar in hun youngtimers te blijven rijden. Wat je wilt is dat de allersmerigste auto’s gesloopt worden. Die zul je dus moeten vervangen door schone nieuwere. De extra uitstoot van de productie wordt al snel gecompenseerd door het schoner zijn tijdens het rijden. Voor het klimaat en het milieu is een hoge vervangingsratio van het wagenpark beter dan een lagere snelheid van vervangen. Als er hier een benzine Astra door een Astra EV vervangen wordt, rijdt die niet alleen veel schoner maar helemaal aan het eind van de keten ergens in Afrika wordt er een Kadett vervangen door een Astra.
pomoek zegt
Om je vraag te beantwoorden @michiel: ja dat is zeker erg. Het lukt zelfs niet om symbolisch iets aan klimaatverandering te doen laat staan concreet en substantieel.
V8Vantage zegt
Ach de wereld vergaat echt niet. Komt allesmaal wel goed. Intussen gewoon lekker leven (met een beetje respect voor medemens en milieu).
pomoek zegt
Nope de wereld zal inderdaad niet vergaan. Het wordt alleen een stuk minder leuk.
V8Vantage zegt
Daar ben je zelf bij.
We zijn al goed bezig de laatste jaren. Dat gaat alleen maar meer worden met de overige landen om ons heen. Zeker als we die een handje helpen op hier iedereen ’t leven moeilijk te maken door net dat laatste beetje extra uit te wringen met ’t gevolg dat het risico armoede, werkeloosheid en alles wat daar bij komt kijken alleen maar groter wordt.
banaan7 zegt
Volgens mij is de restwaarde van EV’s momenteel ook niet best. De ontwikkelingen gaan zo hard dat de huidige lichting over 3 jaar alweer achterhaald zijn. Kan niet goed zijn voor de waarde lijkt mij…
ArnoldH zegt
En wij doen lekker mee, vandaag heeft mijn vrouw d’r nieuwe leaseauto opgehaald. Een Benzine Opel Astra
bmw335d zegt
En dan kom straks thuis en dan kun je je auto niet opladen terwijl er “op de zaak” ook niet genoeg mogelijkheden zijn. En dit zal alleen maar erger worden…
Elektrisch rijden heeft geen toekomst. Hybride nu, of straks hydrogen of zelfs “gewoon” op -synthetische- benzine wel
“Netbeheerder Stedin roept exploitanten van laadpalen op om de laadpalen voor elektrische auto’s tussen 16.00 uur en 21.00 uur uit te zetten, vooral in stedelijke gebieden”
V8Vantage zegt
Dat ga je alleen maar meer horen.
Stefje zegt
Zit de pijn hem niet in de afschrijving?
Porsche Taycan Turbo S. In 2021 met wat opties zo’n 230k. Nu in Duitsland met minder dan een ton op de teller 80k bij diverse dealers. Dat is 50k afschrijving per jaar. Daar heeft toch helemaal niemand zin in?
Er rijden in NL 3.000 E-Trons van rond de ton, die allemaal terug komen uit de lease aankomend jaar. Ton gelopen, moeten nog opleveren 40k. Welke particulier gaat 40k stuk slaan op een auto waar geen garantie meer zit op de batterij?
Tesla heeft letterlijk velden vol staan met auto’s waarvan ze dik in de min zitten qua winst, en niet weten wat ze ermee moeten.
Nee, ik blijf lekker benzine/diesel rijden tot het écht niet anders meer kan.