De elektrische Lambo die er absoluut aankomt, zal géén opgehoogde hatchback zijn.
Met de onlangs geïntroduceerde Lamborghini Revuelto hebben we kennis kunnen maken met de eerste geëlektrificeerde Lambo. Ondanks dat kleinere fabrikanten van de EU een uitzondering kunnen krijgen en ietsje minder streng behandeld worden qua uitstoot (want lage aantallen en niemand rijdt ermee), zullen ze alsnog met hun tijd meemoeten. De Revuelto is een hybride met drie elektromotoren plus een enorme V12.
Een echte elektrische Lambo is het volgende hoofdstuk en weet je, dat is eigenlij best goed nieuws. We kunnen wel heel krampachtig vasthouden aan een verbrandingsmotor, maar een (bijvoorbeeld) 700 pk elektromotor plus 300 pk 1.5 TSI klinkt toch iets minder interessant dan een volledig elektrische supercar.
Enfin, er komt een elektrische Lambo aan, maar dat zal geen géén supercar zijn. Dan zou je logischerwijs denken: is het dan een Crossover? Ja je? Nou: NEEN!
Elektrische Lambo
Nee, Lamborghini gaat een ander autotype nieuw leven inblazen om de elektrische auto te introduceren: het wordt een vierzits Gran Turismo! Dat bevestigt Lamborghini-CEO aan motor1.com.
Volgens hem mist er een 2+2 GT in de line-up van het Italiaanse merk. Hij vindt dat dat een goede aanvulling zou zijn bij twee sportwagens en een crossover.
Daarmee worden de eerste geruchten – dat de EV van Lamborghini een crossover zou zijn – de grond in gedrukt. Dat gerucht was naar aanleiding van een interne memo waar bleek dat de EV een grotere bodemspeling zou krijgen dan de sportwagens van het merk. Maar ja, tussen een Revuelto en een Urus is er nog een hele hoop mogelijk qua rijhoogte. Dus de memo klopt gewoon, alleen de interpretatie niet.
Meer geëlektrificeerde modellen
Als de geheel elektrische Lambo 2+2 Gran Turismo arriveert in de showrooms, zullen alle andere modellen geëlektrificeerd zijn. De Urus zal bij de facelift voorzien worden van plug-in hybride-aandrijflijnen.
We gokken op een aandrijflijn soortgelijk aan die van de Porsche Cayenne Turbo S e-Hybrid. Ook staat tegen die tijd de opvolger van de Huracán klaar. Die auto krijgt ook een hybride-setup.
De reden dat Lamborghini kiest voor een vierzits GT heeft te maken met het gebrek aan prestaties van een elektrische auto. Ja, ze zijn snel in een rechte lijn. Maar op alle andere disciplines (remmen, sturen) zit de EV nog niet op het niveau van sportwagens met verbrandingsmotor.
Meer lezen? Dit zijn 12 glorieuze Gran Turismo’s!
flyerbunch zegt
Begrijpelijk deze strategie, maar zullen zien of men daar ook zo storm voor zal lopen. De Lamborghini Revuelto is blijkbaar al voor de eerste 2j uitverkocht!
Who_carez zegt
Jullie mogen mij gerust stenigen maar ik vind hem mooier dan de andere modellen die Lamborghini in aanbieding heeft. Niet dat de rest niet mooi is, maar voor mijn smaak gewoon vaak te extreem.
dtwo zegt
@Who_carez: Stenigen is wat ouderwets. Waterboarden is al wat hipper.
Maar serieus, Lamborghini bouwde decennialang stijlvolle auto’s. Zie 350 GT, Islero, Miura, de oorspronkelijke Huracan, etc. De eerste Countach (LP 400) was ook een stijlvolle verschijning. Daarna werd overal steeds meer roosterwerk en flapjes op geplakt. De diverse one-offs deden er zo mogelijk nog een schepje bovenop. Inmiddels denken heel veel mensen dat een Lambo er per se extreem (idioot) uit moet zien. Flauwekul natuurlijk, en ieder nieuw model er extremer uit laten zien dan de voorganger is uiteindelijk ook gewoon een race to the bottom.
Dus kom maar door met die stijlvolle, niet-overgestileerde Lambo’s!
rollingstoned zegt
+1. Ik wilde iets in dezelfde strekking schrijven maar je was me al voor 😁
gekketurbo zegt
Helemaal eensch als verstokte Muira fan. Maar zoals hierboven genoemd wordt liegen de cijfers er niet om. Het nieuwe braaksel is voor de komende 2 jaar uitverkocht! Dan kan ik me voorstellen dat je als directie zegt dat de idiote styling de weg is naar succes…
JamesBond007 zegt
Dit ontwerp van de Asterion is echt prachtig.
Edge zegt
Ik weet nog zo net niet of dat goed nieuws is. Als ik het bij Lamborghini voor het zeggen had zou ik juist de Urus vervangen voor een EV (lekker leentjebuur spelen en het aanstaande Cayenne EV platform gebruiken) zodat de sportwagens en dan ook deze GT zo lang mogelijk met ICE verkocht kunnen worden.
Ik zet wel mijn vraagtekens bij het idee van een Lamborghini 2+2 GT. Een paar jaar geleden zou ik direct voor zijn geweest, want de Asterion concept ziet er gewoon goed uit. Maar nu we hebben gezien welke kant het opgaat met het design van Lamborghini (Sian, Huracan Tecnica, Revuelto) verwacht ik dat het toch wel een extreem lelijke auto gaat worden.
JagID3Merc zegt
Wie zegt dat de volgende “Urus” niet elektrisch zal zijn. De grote SUV modellen van VAG (Cayenne, Touareg, Q7, Q8, Bentayga) krijgen op korte termijn een facelift. De nieuwe elektrische Cayenne komt medio 2025/2026. Ik neem aan dat de rest dan snel zal volgen.
dtwo zegt
Faith in humanity: restored 😉
Zou leuk zijn als-ie op de Asterion lijkt, dan is er eindelijk weer eens een stijlvolle Lamborghini ipv zo’n rijdende tondeuse.
Toch, het liefst had ik gezien dat de Estoque in productie ging. Kan wat mij betreft nog steeds, maar zal wel niet gebeuren.
basman147 zegt
Een Estoque op het Taycan platform zie ik wel zitten (ook al zou ik het nooit kunnen betalen…)
HZW zegt
100%, wat was dat een stijlvol design.
Johanneke zegt
VAG heeft nu Rimac ook soort van, daar misschien wat onderdelen vandaan halen?
potjak zegt
Net als Hyundai… Rimac is een private onderneming waarin Porsche een deel heeft, maar ook Hyundai heeft een deel. Maar wat je zegt, ik denk dat VAG via Porsche wel toegang zal hebben tot de techniek.