De elektrische Lada is hier. En het is een teleurstelling.
Rusland is een groot land dat je niet moet onderschatten. Zoveel is duidelijk. Of nou ja, dat was altijd duidelijk.Het grootste land ter wereld heeft de grootst mogelijke moeite om een kleine ex-provincie op de knieën te krijgen. Het begint bijna melancholisch symbolisch voor het land te worden. Ja, ze maken prima wodka en brengen uitstekende suïcidale dichters voort, maar auto’s bouwen is toch altijd een heikel puntje geweest van ze.
Russische auto’s zijn vooral aandoenlijk omdat je enorm oude techniek in combinatie met een recent bouwjaar hebt. Nu heeft Lada een leuke inhaalslag kunnen maken de afgelopen twintig jaar. De tijden van in licentie gebouwde Fiats ligt al lang achter ons.
Elektrische Lada
Toch, bij het aanschouwen van deze elektrische Lada, kwam er toch koffie (zonder wodka) uit de neusgaten. Want kom op, is dit het beste dat ze kunnen doen? De auto heet de ‘Lada e-Largus’. De basis voor deze auto is natuurlijk de Dacia Logan MCV. Deze auto gaat nog door het leven als Lada Largus. Lada en Renault werken (nou ja, werkten) innig samen.
Op zich is dat nog wel logisch. De Dacia-modellen van Renault zijn uitstekende Lada’s. No-nonsense, ruim, betrouwbaar en ze kunnen tegen een beetje mishandeling. En qua veiligheid en raffinementen zijn de eisen in Rusland toch een beetje anders.
Stokoud
Maar waarom dan een elektrische versie op basis van die auto? De basis van de elektrische Lada is namelijk nog steeds het B0-platform van Renault-Nissan. Dat is niet echt een bodemsectie waarbij men rekening hield dat er ook een elektrische variant kwam. Het stamt uit 2004.
Qua specificaties is er bijna niets bekend. Accupakketten, motoren, presteren en actieradius: we moet je het antwoord schuldig blijven. Wel kunnen we zeggen dat de je kan snelladen met een CCS-stekker. Maar hoe snel? Geen idee. Wel kunnen je zeggen dat er ook een bedrijfswagen-versie van kan komen.
Over productieplannen is nog niets bekend. Vanwege de oorlog in Oekraïne heeft Lada nauwelijks de mogelijkheid om auto’s te kunnen produceren. Dus verheug je er niet te veel op, maar weet dat ze bij Lada ook denken aan elektrisch rijden.
Meer lezen? Dit zijn negen communistische concept cars!
Via: motor.es
osmo zegt
Ik had toch minstens een kleine kerncentrale verwacht en ongelimiteerde kilometers op 1 lading.
melkkoe zegt
of een versie op aardgas
kniesoor zegt
Zal bedoeld zijn voor de thuismarkt. En India misschien. M.n. die laatste is in potentie een grote markt. En wat minder kieskeurig qua veiligheids- / range eisen.
dawwg zegt
Ik zou zeggen dat de range eisen in India toch echt wel verder dan 160km gaan … de max range als ik het plaatje zo bekijk (batterijen onder de motorkap en in de laadvloer en een enkele elektromotor).
HFdude80 zegt
Nope, de meesten in India met een EV gebruiken deze met name in de stad.
b00st zegt
Lada Lazarus
faalhaas zegt
Eerst het hebben over dat het een knakig dieptepunt is maar dan niet weten waarom, omdat er verder geen informatie is.. manmanman.
Er staan daar overigens ook fabrieken van Ford,VW, Kia,Hyundai.
rob5nismo zegt
Misschien dat de mannen van vintage voltage wat kunnen betekenen met deze conversie
stekkerkoning zegt
Fuifnummer Spring is gebaseerd op de Renault Kwid uit 2015, de laatste is een spotgoedkoop autootje voor de markten waar Dacia niet actief is.
Deze pakezel is dus niet per se slechter. Als het op geen enkel vlak veel mag kosten, zal het ook wel gewoon laden met maximaal 7,4 kW zijn en snelladen met 30 kW.