Kan je je een snoezigere auto bedenken dan een elektrische Isetta-kloon?
Helemaal klaar zijn ze nog niet, maar de Microlino is wel een stapje dichterbij. Bijna zes jaar geleden maakte het Zwitserse bedrijf Micro bekend aan een auto te werken. Alhoewel, zelf noemen ze het geen auto. Volgens Micro is het een mix tussen een auto en een motorfiets. Hun creatie moest in 2017 op de Chinese markt verschijnen en zo’n 6500 tot 9000 euro gaan kosten.
Inmiddels zitten we in een nieuw decennium en is de Microlino nog niet klaar. Dat is niet helemaal hun eigen schuld – ze waren verwikkeld in een juridisch gevecht met hun productiepartner die eigenlijk de Microlino voor zichzelf wilde bouwen – maar jammer is het wel. Want de Microlino ziet er wel extreem schattig uit, als elektrische BMW Isetta.
Er is echter goed nieuws te melden, de mannen en vrouwen van het Zwitserse Micro hebben namelijk niet de hele tijd stilgezeten. Ze laten het eerste prototype van hun Microlino 2.0 zien. En zoals die 2.0 laat zien, zijn er flinke verschillen met het eerste model. De grootste verandering zit hem in het skelet van de auto. De 1.0 had nog een buisvormig frame, wat er niet bijzonder veilig uitziet. De 2.0 heeft echter een stevigere structuur, gemaakt van staal en aluminium. Dit nieuwe frame ziet er een stuk steviger en ‘serieuzer’ uit.
Een ander verschil is dat de Microlino 2.0 daadwerkelijk EU-typegoedkeuring gaat krijgen. Dit moet in augustus van dit jaar plaats gaan vinden, waarna de productie een maand later zal beginnen. Dan kunnen de eerste kopers ook hun ‘soort van auto’ in ontvangst nemen.
Wat voor specs heeft de Microlino? Nou, verwacht geen Tesla-killer. De actieradius bedraagt een kleine 125 kilometer. Of 200 kilometer, als je de grotere accu aanvinkt. Dan krijg je een 14,4 kWh-accu, in plaats van de standaard 8 kWh-accu. De Microlino heeft een elektromotor die een allesvernietigende 15 pk en 100 Nm produceert. Micro geeft als acceleratietijd vijf seconden. Klinkt indrukwekkend, en dat zou het ook zijn als het van nul naar honderd was. De Microlino kan alleen geen honderd kilometer per uur, maar heeft een maximumsnelheid van 90 km/u. Die acceleratietijd is dan ook tot vijftig kilometer per uur.
Micro ziet de Microlino als de perfecte auto voor de meeste mensen. Want hoe vaak gebruik je nou echt je auto voor die lange ritten, of om veel mensen te vervoeren? Vaak zit je er in je eentje in terwijl je naar werk gaat. Wat volgens Micro prima in de Microlino moet kunnen. Net als de Isetta heeft deze elektrische kloon één deur aan de voorzijde. Binnenin is plek voor twee volwassenen en drie bierkratten. Dat laatste verzinnen we niet, dat schrijft Micro zelf. De Microlino is in vier uur op te laden met een simpel stopcontact en weegt 513 kilogram. De Microlino kost 12.000 euro.
reactief zegt
Leuk ding. Jammer dat die geen 110 kan. Dan zou die perfect zijn voor mij!
Robert zegt
Leuk ding om te zien al zou ik me, als verkeersdeelnemer, er geen moment veilig in voelen.
s2000vtec zegt
Wat een flauwe kul: op de fiets zonder helm voel je je wel veilig ??
doublechevron65 zegt
@s2000vtec: juist! 👍🏻
MetalLaires zegt
Een fiets is en beetje wendbaarder, je kan iets net ontwijken met een fiets door je lichaam opzij te gooien.
sportevo zegt
@s2000vtec: wanneer stond je voor het laatst met je fiets tussen 2 vrachtwagens in de file?
mp014 zegt
@sportevo: met een fiets in de file 😂 Ik snap het punt wel want met dit voertuig neem je anders deel aan het verkeer dan met een fiets! Zeker in landen als Nederland of België waar de fiets voorzieningen zowel binnen als buiten de stad redelijk goed zijn ivm, pak m beet, India… die Isetta is leuk en prima als klein stadsauto maar buiten de bebouwde kom aan 70 het uur zou ik me ook ongemakkelijk voelen.
Robert zegt
@s2000vtec: in tegenstelling tot wat de afmetingen doen vermoeden, mag je met dit voertuig niét op het fietspad rijden. Je plaats op de openbare weg maakt hier het verschil.
FYI, om diezelfde reden zul je mij ook niet meer op een bromfiets zien rijden.
moveyourmind zegt
Geen lelijke grille…
Maar drie cilinders minder dan een 3-pitter uit München…
En wél achterwielaandrijving…
MetalLaires zegt
Leuke auto, gewoon 80kmh wegen blijven gebruiken en je voelt je als een vis in het water.
LaLancia zegt
BMW? Iso natuurlijk! De BMW zelf was al een kloon (want gebouwd in licentie).
Gilletti zegt
Leuk karretje voor binnen de bebouwde kom hoor.
Beter te hachelen dan bijvoorbeeld de Citroën Ami of die vreselijke Birò.
ericd zegt
Perfect tweede auto naast de Hummer H1 (bij wijze van spreken). Zuunig en altijd een P plekkie, wat je in een (forse) SUV niet kan zeggen. Wil je een driepersoons driewielige Isetta-achtige, dan krijg je zoiets als de hier Smart ForThree genoemd (gewoon aan de zijkant instappen, en opnerkelijk de bestuurder zit aan de rechterkant):
https://1.bp.blogspot.com/-HXJwGmTOQp4/X8U_Vq_f3lI/AAAAAAAALMU/v7GhdIvvSVw_Bd605_Z3fXevg1FlTKP9QCLcBGAsYHQ/w959-h498/three%2Bseat%2Blayout%2B%25283%2529.jpg
tenaci zegt
Leuk filmpje, maar helaas niet de grootste gimmick laten zien: de naar voren openende deur!