Het Zweedse bedrijf AutoAdapt heeft zijn eerste elektrische Fiat 500 gebouwd. Samen met het bedrijf Alelion Batteries en autobouwer Fiat wordt gekeken of meerdere elektrische Fiat modellen in serie kunnen worden geproduceerd.
AutoAdapt is van plan om dit jaar 100 elektrische Fiat 500 auto’s te bouwen en dit aantal zal volgend jaar worden opgevoerd naar 300 exemplaren. Fiat levert kale 500 modellen, dat wil zeggen, zonder aandrijflijn en AutoAdapt installeert de lithium ion accu’s, de elektrische motor en de overige elektronica. Er is keus uit drie varianten: 100, 150 en 200 kilometer actieradius. Volgens Alelion Batteries zijn de accu’s getest om tenminsten 22.000 keer te kunnen worden opgeladen zonder verlies in prestatieniveau. Bovendien werken de accu’s ook uitstekend onder koude omstandigheden; Zweden is immers niet het warmste land.
Als de belofte van Alelion klopt, hoef je je over de kwaliteit van de accu’s dus niet zo’n zorgen te maken. Een stuk minder handig is het bereik van 100 tot maximaal 200 kilometer, maar aan de andere kant is een Fiat 500 niet bepaald het type auto waarmee je continu lange afstanden aflegt.
Goedkoop is het opgeladen autootje niet. Hij gaat ongeveer 400.000 Zweedse kronen kosten, wat omgerekend bijna 37.000 euro is. Overige Fiat modellen waarop men hetzelfde kunstje wil toepassen zijn de Punto, Grande Punto en de Panda. (via: alltommotor.se)
hanz zegt
goed idee!
je zag al zoiets bij de nieuwe mini en nu de fiat.
ik vind de prijs alleen nog wat aan de hoge kant.
een normale fiat 500 kost de helft en voor het restant bedrag kan je nog heel wat benzine kopen.zeker met zo’n zuinige wagen.
RC zegt
Nu wachten op meer concurrentie, dan zal die prijs (hopelijk) vanzelf wel dalen….
Peushovel zegt
Ik ben nu wel benieuwd wat je per kilometer betaald.
In al die verhaaltjes over elektrische karretjes wordt er nergens gesproken wat dan de kosten zijn van het opladen van de accu’s.
Benjamin1 zegt
Hoeveel mensen wonen er nou 200 km van hun werk vandaan. Als je daar op kunt laden is het voor veel mensen wel mogelijk zo te rijden.
Vorsprung durch Technik zegt
Geef mij maar een Abarth :D . Maar er is denk ik wel een markt voor.
enveekaa zegt
37k? nog redelijk aan de hoge kant om het aantrekkelijk te maken voor de consument en/of leasetijder.
JanJansen zegt
Een kleine berekening:
Ik rij momenteel 30.000km per jaar
gemiddeld 1:17 = 1764 liter
a 0.969 euro = 1710 euro
+ 808 euro wegenbelasting = 2518 euro
Stel dat ik elke 6 jaar een andere auto koop.
Dan bespaar ik in die tijd 6 * 2518 euro = 15.108 euro
Dan kost de basis auto tov een diesel 37000 – 15100 = ongeveer 22000 euro
Onderhoudskosten en stroom heb ik even weggelaten omdat ik niet weet hoeveel dat is.
Ik denk dat ik nog even wacht met zo’n elektrowaggie omdat ik soms 250km per dag rij. Bovendien zet ik mijn vraagtekens bij deze levensduur van de accu, staat de komma verkeerd?
Maar zeker een leuke ontwikkeling, hopelijk krijgen ze veel orders en zien we binnenkort de eerste test op AB.
RomeoS zegt
Leuke ontwikkeling! Maar zoals bovenstaande reacties ook al weergeven, eigenlijk nutteloos met zo’n actieradius en prijs.
Toch nog even wachten op een innovatievere oplossing mbt. de capaciteit van accu’s en laat ze maar wat concurreren, dat zorgt wel voor een reëlere prijs.
Dennism6 zegt
Goedzo AB. :D
Handig, dat je dan direct met je autojunk-acc in logt.
Dennism6 zegt
Ehm, m`n reactie staat een beetje verkeerd geloof ik.. :P
Daantje zegt
Dit gaat leuk worden, steeds meer mensen zullen volledig electrisch gaan rijden en de helft zal vergeten zijn auto op te laden.. ;)
Maar zolang het geen oude nokia accu’s met ontploffings gevaar zijn is er niks aan de hand..
Roy zegt
37000 Euro is nog wel aan de hoge kant. Maar dit is wel een beperkte oplage van 100 stuks. Bij massaproductie zou de prijs nog wel een stuk kunnen dalen. Misschien naar 25000 tot 30000 euro, dan is het gelijk ook concurrerend met fosiele brandstoffen.
KoosSpeeTerreur zegt
In nog geen 37.000 jaar!
AMGJunk zegt
Prijs is indd redelijk hoog in vergelijking tot normale 500’s.
Maar aangezien de prijs om het beestje op te laden aanzienlijk lager is, dan dat je telkens nieuwe benz/diesel er in moet gooien, haal je de prijs er al redelijk snel uit denk ik.
Uiteraard afhankelijk van hoeveel je rijdt, maar 200 km op brandstof is een STUK duurder dan 200km op elektriciteit.
Ook een prima actie radius, want wie gaat er nou meer dan 200km in een fiat 500 rijden?
sonnyG zegt
belachelijk duur !
L-Fred zegt
Jee, wat een prijs voor zo’n karretje!!
Rick436 zegt
Valt wel mee, je betaald geen brandstof, wel wat stroom maar dan recharge je hem gewoon snachts :P (Nachtstroom)
bleegh zegt
iemand gedacht aan de immense afschrijving op dit apparaat, je gaat er geen cent meer voor krijgen na 4 jaar dan bij een gewone 500
Knilles zegt
Ben vooral benieuwd hoe lang het opladen duurt, hoeveel dit kost en of het opladen gewoon thuis kan met 230V en normaal Amperage.
Jannn zegt
Geen uitstoot co2 door het voortuig zelf maar de som van vragen die ik eens beantwoord wil zien zijn:
– Totaal energie en materialen gebruikt bij productie accu’s?
– Totaal co2 uitstoot voor de opwekking van de gebruikte stroom
– Levensduur accu in de praktijk.
– Gebruik energie en stoffen die vrijkomen bij uiteindelijke verwerking accu.
– Overige variabelen.
————————————————————————————–
TOTAAL: Milieu belasting voortuig.
Dit afgewogen tegen de totale co2 uitstoot die vrijkomt als deze Fiat 500 op benzine had gereden inclusief de productie van deze brandstof. Want ik zet grote vraagtekens bij de uiteindelijke milieu winst/verlies onder streep geboekt door de huidige generatie electrische voertuigen ipv brandstof.
Rick436 zegt
Beter voor het millieu dan die Babus 112 Ultimate.
Wom zegt
Ben benieuwd wanneer de binnen stad een electric-vehicle-only-zone wordt.
Ik verwacht niet dat dat langer dan 15 jaar is de evoz. Wellicht binnen 5 jaar dat de binnenstad alleen nog maar door elektrische vrachtwagen aangeleverd mogen worden.
Maar of elektrisch rijden schoner/beter voor het milieu is…Elektriciteit opwekken, opladen auto, allemaal rendement verlies van de energie. En dan nog de accu,maken, onderhouden,lekken,etc.
Maar goed samen met “schonere” banden, openbaar vervoer op de elektriciteit, worden de steden een stuk schoner.
Laurens zegt
Kaal kost de basis 500 misschien zo’n 10.000 (voor belasting). Beetje veel geld dan voor een milieu besparing van 10 Euro op jaarbasis.
OT: wie zal op EV gebied gaan vragen om een parlementaire enquete? Dit begint groter te worden dan de kredietcrisis.
VivelaFRANCE zegt
Cool! Geniaal, die wil ik wel hebben!
@ Jannn
Daar ben ik het niet met je eens, het klopt dat het nog steeds niet klimaatneutraal is, maar het is wel een stuk beter dan een benzine-auto. Een accu is misschien niet goed voor het milieu, maar kan na zijn levensduur (tientallen jaren?) worden gerecycled. Ook de bouw van de auto is niet milieuvriendelijk, maar dat is bij een benzine-auto ook niet het geval. Het belangrijkste punt waarop een elektrische auto milieuvriendelijker zuiniger is, is qua verbruik. Het klopt dat elektriciteit soms niet milieuvriendelijk wordt opgewekt en de Fiat zal dan ook niet milieuvriendelijk zijn. Maar het kan wel. Als je energie opwekt via de wind of het water, of gewoon kernenergie gebruikt, zal deze übercoole 500 vrijwel CO2-neutraal zijn.
Citrofiel zegt
Het is een techniek die qua verkopen nog in de kinderschoenen staat, waar al wel veel aan ontwikkeld is. Natuurlijk is de prijs dan hoog. Die zal echter ongetwijfeld gaan dalen de komende decennia.
Laurens zegt
@citrofiel
kijk eens wat een electrische vorkheftruck kost, wordt al in massa geproduceerd en is technisch zeer vergelijkbaar. Iemand?
blokker5 zegt
@dennis
Ik wist niet dat je zweeds zo goed was?:p
OT: ik ben vooral benieuwd naar de oplaadtijd. Van mijn part mogen ze er nog twee keer zoveel accu’s in rammen…
bmw cabrio zegt
Ookal is het opwekken van stroom wellicht best schadelijk; het staat buiten kijf dat zo’n 500 in de stad zowel letterlijk als fuguurlijk een verademing is.. Met andere woorden, er komen geen uitlaatgassen uit, dus die kun je ook niet inademen.. Vergelijk deze fiat maar eens met een Tesla ofzo, natuurlijk totaal niet vergelijkbaar.. maar de prijs begint er al een stuk meer op te lijken!!
Jannn zegt
@ VivalaFRANCE
Hoe kun je het niet met mij eens te zijn? Ik stel dat ik eerst concrete cijfers wil zien voordat ik mijn oordeel vel over de winnaar van het duel electrisch versus petrol wat betreft de uiteindelijke belasting voor het milieu. Op dit moment zie ik alleen een grote politiek correcte “greenwash”ingmachine. En geen enkele harde cijfer. De ontwikkeling en komst van allernatieven voor de huidige motoren draag ik zeer zeker een warm hart toe want er komt een moment dat de plas olie een keer opgedroogd is.