Ferrari maakt duidelijk dat het eerste elektrische model zeker niet stil zal zijn.
Draai de sleutel om en/of druk op de startknop in een Ferrari en er verschijnt een grijns op je gezicht. Normaliter gaat de start namelijk gepaard met een enorme bak geluid. Bij sommige modellen vraag je af hoe dit überhaupt legaal is op een standaard auto. De vraag is of die emotie blijft met een volledig elektrische Ferrari.
In het geval van de SF90 is het al een heel andere beleving. In principe start de supercar volledig geruisloos. Pas bij het inschakelen van de V8 kun je een soundtrack verwachten. In een volledig elektrische auto kan er geen geluid komen uit een verbrandingsmotor want deze is er simpelweg niet. Aan Ferrari de uitdaging om er toch wat van te maken.
Dat komt wel goed, aldus Ferrari CEO Benedetto Vigna tegenover CNBC. Hij zegt dat de Italiaanse autofabrikant er alles aan doet om de emotie van Ferrari te waarborgen, ook al is de auto volledig elektrisch. Engineers ontwikkelen allerlei geluidstechnieken voor een kunstmatig effect. De CEO kan het mooi brengen, maar het is natuurlijk nooit zo gaaf als een echte motor. Het blijft geluid dat over de speakers naar je oren komt.
Meerdere autofabrikanten hebben al zo’n soundtrack in de elektrische auto. Bij de Hyundai IONIQ 5 N simuleert de auto zelfs een verbrandingsmotor. Welke richting Ferrari kiest is nog niet duidelijk, maar dat het een kunstmatige manier van emotie opwekken gaat worden is evident.
Ferrari verwacht dat 60 procent van de verkopen verdeeld zal zijn over hybride en volledig elektrische auto’s in 2026. Het aanbod elektrische modellen gaat alleen maar toenemen. Eerst met hybride modellen, zoals de SF90, later ook volledig elektrische auto’s.
In de woorden van Vigna kunnen klanten een unieke ervaring verwachten als ze rijden in een volledig elektrische Ferrari. Het zijn mooie praatjes van een CEO, uiteindelijk is het aan de klant of ze hier daadwerkelijk warm voor lopen.
Voorlopig hoeft het merk zich geen zorgen te maken. Alles loopt op rolletjes bij het automerk uit Maranello. In 2023 maakte het merk voor de eerste keer een winst van meer dan een miljard euro.
Fotocredit: @basfransencarphotography via Autoblog Spots
Robert zegt
De oplossing bestaat al:
https://youtu.be/tBEAV4Tnlqo?si=mMie_HokdBGQRQLB
Dutchdriftking zegt
Ik behoor helaas niet tot de doelgroep, deed ik dat wel dan kocht ik gewoon een 812 en liet het daar bij. Beter gaat het echt niet worden.
petroldrinker zegt
Ik sla wel over, ik zie oprecht geen enkele reden om iets anders dan gwn een saaie hyundai ofzo te kopen als het toch elektrisch moet zijn, tis allemaal ontiegelijk saai om te rijden, en omdat het 1000pk heeft en een Ferrari logo maakt het niet leuk in ene ofzo, als het ooit zover is dat we geen ICE meer mogen rijden, kan ik wel mooi parttime gaan werken….
Poulusma zegt
‘Draai de sleutel om en/of druk op de startknop in een Ferrari en er verschijnt een grens op je gezicht.’ de ene helft van je gezicht smeekt en de andere helft kijkt sip?
OT. Nou vind ik dat de meeste elektrische auto’s sowieso al niet bepaald een lekker geluid maken. Zou Ferrari een voorbeeld nemen aan Hyundai bij achteruit rijden? 😂 Dat wekt ook emoties op, maar kan me niet voorstellen dat die emoties wenselijk zijn…
Johanneke zegt
Naar mijn inziens streven we het milieudoel een beetje voorbij als ook alle exotische auto’s elektrisch moeten worden. Alle normale auto’s, wat waarschijnlijk dik 95% van de auto’s in het westen zijn, doen. Maar die paar exoten.. voor die paar duizend kilometer per jaar..
mashell zegt
Je hebt gelijk dat zo’n Ferrari die de zesde auto van het huishouden is en twee keer per jaar een zondagmiddag uit de garage gehaald wordt niet de enorme milieuschade geeft. Maar Ferrari zal wel over moeten naar EV’s, want hoe kun je serieus een sportwagen in de markt zetten die niet sneller is dan een modale gezinswagen als een Tesla Model 3?
Jurgen zegt
De meeste Tesla’s zijn echt niet sneller dan een sportwagen hoor, op de rechte stukken zijn ze idd sneller met optrekken in vergelijk tot een qua prijs gelijkwaardige ICE auto, maar de meest verkochte versies (die voor Jan dus) leggen het ten alle tijden af tegen de sportievere en duurdere ICE auto’s. En als je een Plaid oid kunt betalen verwacht ik dat de echte petrolhead altijd voor een ICE zal kiezen, is gewoon vele malen leuker.
JelmerS zegt
helemaal mee eens dat een exotische auto niet veel impact heeft op het milieu. Ik vind het maatschappelijke oogpunt eigenlijk veel belangrijker, als die merken ongestoord verder kunnen gaan zoals ze nu bezig zijn creëer je wel het effect dat de grootverdieners niks hoeven bij te dragen en verheven zijn boven de rest van het plebs. Aan de bestaande merken de opdracht om met de tijd mee te gaan en hun merk eigenschappen te vertalen in nieuwe technieken, en aan de nieuwe merken als Rimac en Tesla (roadster) de blanco pagina om te kijken wat de grenzen zijn van de nieuwe techniek.
William zegt
Hun clientele zit erg verlegen om aandacht en bevestiging dus die auto’s zullen en moeten lawaai maken. Een logische stap van het bedrijf, ze kennen hun afnemers.
Johanneke zegt
Over hun clientele gesproken eh,
Stel hier in de EU en USA moet alles elektrisch. Maar een flink deel van hun cliënten zit op heel andere plaatsen in de wereld. Midden oosten bijvoorbeeld. Die geven geen jota om EV’s. Ze zullen nog steeds ICE auto’s moeten ontwikkelen om te blijven bestaan lijkt mij.
Persoonlijk denk ik dat we ook hier in de EU moeten zeggen van: je mag max 10k ICE auto’s per jaar verkopen. Iets in die trend. Kunnen de mensen die het willen gewoon nog een ferrari of lambo kopen met v12. En de rest van het verkeer gaat milieubewuster, waar je echt de winst kan pakken voor het milieu.
pomoek zegt
Haha, ze willen dit dus echt gaan doen, niet te geloven, ik dacht even dat het al 1 april was, maar dat is nog ruim een week.
rollingstoned zegt
Dus straks krijg je een Greatest Hits cd met motorgeluiden bij je Ferrari?
b00st zegt
De Taycan doet het ook, maakt best veel geluid bij lage snelheid.
dare2think zegt
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen met de verkopen. In de zakelijke segmenten (Taycan/ e-tron GT ) zal elektrisch vast zijn eigen klanten weten te krijgen. Maar een Ferrari, daar gaat het om een stukje emotie en drama. De moeizame, analoge manier van draaimomentgeneratie door middel van explosies, in een beperkt toerenbereik waardoor schakelen nodig is, dat is ‘leuk’. En ‘leuk’ lijkt tegenwoordig haast niet meer te mogen. Maargoed, de doelgroep met de daartoe benodigde cash bepaalt uiteindelijk hoe populair een model is, dus ik laat me verrassen..
drdre1 zegt
Ferrari: “We zullen nooit en te nimmer een SUV maken!” 😂
Ferrari: “We zullen echt echt echt nóóit een elektrische Ferrari maken!” 😂
Johanneke zegt
Is het echt een SUV? I dunno, ik denk aan SUV meer aan een auto die off-road wat kan, een ladderchassis, dat soort dingen. Toyota Land Cruiser ofzo. Nissan Patrol.
Als je bijvoorbeeld die Mercedes EQS SUV kijkt, dat is toch gewoon een MPV? Een minivan. Hoe je het ook wilt noemen. Geen SUV als je het mij vraagt. Niet sportief. Utility, nou je kan er alleen mee op asfalt rijden. Vehicle, tja dat is het wel.
mashell zegt
Tja, eigenlijk is de Purosangue meer een Toyota C-HR XXL dan een SUV.
jeroenm83 zegt
Een Purosangue is meer een 812 met 4 stoelen.
drdre1 zegt
Ehh… Dat is een terreinwagen toch die je beschrijft? Een SUV is toch een wannabe-terreinwagen? 🤔 Sports Utility Vehicle, da’s toch gewoon een hippe marketingnaam, geen serieus voertuig zoals een Patrol.
ponnie zegt
Mooi uitlaatgeluid kan je nog voor jezelf doen, nep geluid uit een EV is puur om de omgeving te zieken.
Ferrari worden dus tokkie auto’s.
roadster zegt
Dan koop ik toch liever zoiets.
https://www.youtube.com/watch?v=_CyZ8jrjKGg&ab_channel=TFJJ
Als het moet dan wel een EV-tje erbij voor de boodschappen.
bietje zegt
Ach… weer een beetje back to 1987 basics… het is niet minder leuk, het is ànders…
🤣
.
https://www.youtube.com/watch?v=CLNg3-Dm5_8
Pino zegt
Een elektrische auto met een kunstmatig benzinemotorgeluid is voor mensen die niet willen accepteren dat de toekomst elektrisch is.