Er komen drie elektrische crossovers van Volkswagen aan. DRIE!
De sleutel tot succes voor een autofabrikant is heden ten dage niet heel erg bijzonder. Elektrisch? Check. Crossover? Check? Duitse badge? Jawohl! Succes gegarandeerd. Op dit moment heeft Volkswagen twee elektrische crossovers in de prijslijsten staan: de ID4 en de ID5 (dat eigenlijk meer een carrosserievariant is van de ID4 dan echt een apart model). Het is dus de hoogste tijd voor meer elektrische crossovers van Volkswagen.
Nou, jullie worden allemaal op jullie wenken bediend, want daar zijn de Wolfsburgers nu heel hard mee bezig. Dat meldt het doorgaans uitstekend geïnformeerde Britse Autocar. Er komt een klein model, een medium en een enorme rangetopper die als vlaggenschip moet gaan dienen.
Elektrische Tiguan
De medium crossover komt eerst. Dat wordt simpelweg de elektrische Volkswagen Tiguan. Nu is er al een ID4 die min of meer dat segment bediend, zou je zeggen. En weet je, daar heb je gelijk in! De Tiguan EV (definitieve naam nog niet bekend) zal een vrij normale crossover worden, vooral om de traditionele autokoper aan te spreken die niet per se een moderne EV wenst, maar gewoon een auto die toevallig elektrisch is.
De gewone ID4 en ID5 gaan trouwens ook onder het mes. Dit jaar krijgen ze upgrades voor de aandrijflijn. Denk aan krachtigere motoren en meer capaciteit voor de accu’s. Volgend jaar volgt er vervolgens een facelift voor deze twee elektrische crossovers van Volkswagen. Daarbij wordt niet alleen het exterieur onder handen genomen, met name het interieur en dienst digitale instrumentarium gaat op de schop.
Standaard heeft dit model achterwielaandrijving en vijf zitplaatsen, maar zowel AWD als twee extra zitplaatsen zullen mogelijk zijn. De auto zal staan op het MEB+-platform, MEB+ is de doorontwikkeling van het MEB-platform waar de ID4 en ID5 opstaan. De elektrische Tiguan hoed je overigens niet voor 2025 te verwachten. Productie vindt plaats bij de ID3-fabriek in Zwickau.
Kleine elektrische crossover van Volkswagen
Om een wagen voor het volk aan te kunnen bieden, komt er ook een elektrische Volkswagen crossover aan. Deze krijgt in tegenstelling tot veel andere elektrische Volkswagens voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving is niet mogelijk. Sowieso zal de techniek niet extreem hoogstaand zijn, dit om de prijzen laag te houden.
Het accupakketje heeft een capaciteit van 38 kWh of 56 kWh. Met die eerste moet je ongeveer 260 km halen, met die tweede is 420 km mogelijk. De auto zal een hoog op de poten staande ID2 zijn, als het ware. Dit kleinere model zal gebouwd gaan worden door Seat in Martorell.
Grote elektrische crossover van volkswagen
Dan is er nog het grote vlaggenschip. Dat model zit qua formaat tussen de Tiguan en Touareg in. Inderdaad, zoiets als de Atlas of ID6, twee modellen die je hier in Nederland niet kan krijgen. Deze staat op de SSP-bodemsectie en is veel hoogwaardiger dan de andere twee elektrische crossovers van Volkswagen.
Er is een 800V-architectuur, net als de Porche Taycan en Audi e-tron GT. Hierdoor kun je snelladen tot 350 kW. Dit model – intern aangeduid als Trinity – heeft met het grootste accupakket een acteiradius van maar liefst 700 km. Dit model is al sinds 2021 in ontwikkeling. Wanneer we ‘m kunnen verwachten is nog niet bekend, wel dat @Wouter rode T-shirts kan dragen als geen ander:
Meer lezen? Deze 12 snelle crossovers zijn wel leuk!
rollingstoned zegt
De doelgroep (pensionado’s, ANWB-koppels, e.d.) zal wel graag willen weten wat het maximale trekgewicht van deze auto’s is, want die sleurhut moet natuurlijk wel gezellig meekunnen naar de camping… ;-)
dawwg zegt
Pff; met dergelijke saaie modellen kan VW zich beter Seniorenwagen gaan noemen …. Geen wonder dat EVs van andere merken beter verkopen.
Richmond zegt
Want de normale modellen zijn zo spannend?
drtim zegt
Eenheidsworst met hoge instap.
ericc zegt
Triest dat ze echt niet met betere ontwerpen komen. Een sedan, een touring, een cabrio!
mashell zegt
Sedans, stations en cabrios hebben we al vele jaren gehad en geen hond koopt die meer. Op termijn keren de cabrio en coupé wel terug. Sedan en station zijn door crossovers en SUV’s vervangen.
O plaat zegt
Toch kan er niets een goede sedan overtreffen. Iedereen zweert bij de compacte crossover als gezinswagen maar ik ontbreekt niets met een full-size sedan. Meer zelfs ik heb wel wegligging en design. Als je niets om auto’s geeft en wat last hebt van de rug snap ik crossovers wel maar er zullen ook altijd auto liefhebbers zijn.
mashell zegt
Maar de stelling dat je met een crossover geen autoliefhebber kan zijn is natuurlijk absurd. Zo’n crossover is een fractie hoger, heeft een fractie langere veerwegen. Gaat daardoor ook net iets comfortabeler over drempels.
Het is een misvatting dat liefhebber van auto’s of van autorijden meteen maar sportief (door jou wegligging genoemd) betekent. Liefhebber kan ook voor het comfort of op het design slaan. Ik vind bijvoorbeeld qua design een Tiguan veel beter geslaagd dan de Golf. Het comfort van de Tiguan is beter. Ik snap de mensen die een Tiguan boven een Golf kiezen wel.
O plaat zegt
Maar als je een X5 naast een 5 serie zet heeft de 5 serie echt toch een veel betere wegligging. Als het echt om comfort gaat vind ik persoonlijk dat een langere wielbasis meer doet dan hoogte.
Richmond zegt
Ze maken war de markt koopt. Je gaat niet iets brengen wat geen geld oplevert. Projecten zoals de phaeton, passat cc en t-roc cabrio uitgezonderd.
harrie zegt
Die hele id reeks ziet er uit als auto’s voor mensen die shows met Linda de Mol kijken.