Daarmee is deze spotgoedkope elektrische crossover met 95 pk goedkoper dan de Dacia Spring.
Dat er meer en meer elektrische auto’s aankomen, is evident. Kijk maar naar de verkoopstatistieken. Voor het eerste zijn PHEV’s en EV’s bij elkaar populairder dan auto’s met een dieselmotor. Dat is toch wel een serieus signaal. En gezien de wetgeving hoeven we ook niet verwachten dat het iets anders gaat worden.
Als we dan toch mogen zeuren: EV’s zijn schreeuwend duur. Zeker als straks de fiscale voordelen komen te vervallen, zullen ze bijkans onbetaalbaar worden. Reken er maar op dat benzineauto’s nog zwaarder belast gaat worden, dus dat is geen uitweg. Het is vrij simpel, er moeten goedkopere EV’s komen die géén Renault Twizy zijn.
Elektrische crossover met 95 pk
Nu heeft de Renault Group al een interessante goedkope elektrische EV, de Dacia Spring. Een prima stads-buggy met beperkte prestaties, maar ook een gunstige prijs én fabrieksgarantie. Deze Geometry EX3 moet je op die wijze benaderen. Het is namelijk een spotgoedkope kleine elektrische crossover. Dat is nog hipper dan een bomberjack van 2 Unlimited en een pet van 2 Brothers on the 4th Floor.
Geometry is een merk van Geely. Geely kennen we allemaal als eigenaar van Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus. De Geometry EX3 is 4 meter lang, 1,76 meter breed en 1,58 meter hoog. De wielbasis bedraagt een bescheiden 2,48 meter. Even ter vergelijking: een Dacia Spring is 3,73 meter lang, 1,57 meter breed, 1,52 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,42 meter. De Geometry EX3 is dus wel een stukje groter dan de Dacia Spring.
25 opbergvakjes
Ook in het interieur komt de auto redelijk volwassen over. Er zijn maar liefst 25 opbergvakjes, aldus zijn makers. De bagageruimte is 500 liter groot, met de banken plat is dat zelfs 1.050 liter. Er kunnen vijf meepersonen aan boord. De voorzieningen zijn niet extreem modern, maar wel als je rekening houdt met de prijs. De Geometry EX3 is namelijk echt spotgoedkoop.
Ze willen er omgerekend 8 mille voor hebben. Dat is echt bijzonder scherp, zeker als je bedenkt dat de Dacia Spring toch nog 17 mille kost en eruit gereden wordt door Nordic Walkers, pizzabezorgers en een middenklasse elektrische fiets. De Geometry EX3 is geen powerhouse, maar heeft met 95 pk meer dan het dubbele van de Spring. Qua range moet je er niet te veel van verwachten, volgens de NEDC moet je dik 320 km kunnen halen met de 37,2 kWh-batterij. Knappe jongen die 200 km kan halen. Maar hey, 8 mille!
Voorlopig is de Geometry EX3 alleen leverbaar in China, maar er schijnen exportplannen te zijn.
tinnemans zegt
En ook nog eens een spoiler, grote velgen en een crossover/suv uiterlijk… wat een feest.
307-2.0-chipped zegt
Ik vind het er niet eens verkeerd uitzien. Leuk voor vrouwlief voor in de stad, of met de kinderen even weg als palief de andere auto mee heeft.
Lees trouwens niks over de veiligheidsvoorzieningen??
Johanneke zegt
Omdat een auto niet zo goedkoop kan zijn en veilig.
faalhaas zegt
@Johanneke: Kwart van Nederland rijdt in de destijds nieuwe 8999 euro A-segmenters met nog minder vermogen. Ja het is een soort kruiwagen met een dakje maar voor de meeste mensen is het zat.
Johanneke zegt
Die wel aan westerse veiligheidseisen voldoen. Ik kan mij nog een chinese opel met Mitsubishi motor herinneren.
sudbina zegt
@307-2.0-chipped: die zijn er dan ook niet.
Ja, ik weer! zegt
Fijn om te horen dat je je vrouw ook wat gunt!
kniesoor zegt
Dit lijkt me een prima propositie voor de kortere ritten in Nederlandje Het is dit soort basale EVs die tot nog toe ontbreken in het aanbod. Perfect voor wie EV wil rijden en het hoegenaamd niets interesseert wat de 0-100 tijd en topsnelheid is. Kortom : laat maar doorkomen !
dalmore zegt
8k, dat gaat ie in NL nooit halen áls die hier ooit komt.. Ook daar is vast wel een belastingsregel hoor
flutterby zegt
@dalmore: en veiligheidseisen..
Daremaster Co zegt
Als hier een Fiat Panda verkocht mag worden komt het met deze Chinees ook wel goed hoor :-)
Beyazsir zegt
Fabrikantverkoopprijs van een auto is ongeveer 20 procent van de showroomprijs.
Fabrikant, importeur, en tot slot dealer. Er zijn drie speler die de prijs omhoog duwen biuten de bmp en btw.
DeGoudenRaket zegt
Zolang de belastingen op brandstofmotoren zullen stijgen (ze zullen sowieso niet meer zakken…) zullen dit soort chinese auto’s vanzelf een goed alternatief worden voor veel mensen.
Tien jaar geleden werd al gezegd dat chinese auto’s een grote rol gaan spelen op de Europese markt, maar wanneer en op welke manier was nog speculeren. Lijkt mij steeds duidelijke dat het dus dit soort autootjes worden…
banderas zegt
Ik denk niet dat de EU zo’n lage prijs toelaat eerlijk gezegd.
Robert zegt
@banderas: dat denk ik ook niet. Toen de eerste Dacia Logan aan de wereld werd voorgesteld, werd deze als ‘5000 euro auto’ gepresenteerd. Toch kostte de kaalste basisuitvoering in ons land destijds al bijna 8 mille bij introductie.
bernoulli zegt
Doet nog het meeste denken aan een kleine Suzuki.
net10 zegt
Gat in de markt. Leuk model, laat maar snel komen.
MrHyde zegt
Een Chinese ex-btw prijs vergelijken met Europese showroomprijzen. Dan help ik je wel:
€8000 aanschaf
€1500 transport
10% import tarieven
21% BTW
Totaal €12.500,-
Nederlandse dealer kosten erbij, en je hebt een auto van €15k
Scherpe aanbieding, en waarschijnlijk een doorslaand succes als ze ook de Europese wettelijke garantie op de batterij van 160.000km waar gaan maken, maar wel bijna het dubbele van wat vermeld wordt in het artikel.
Vergeet niet: die Dacia Spring kost in China ook maar €8.700,- en hier €17.000
Ja, ik weer! zegt
I.d.d. en zo zie je maar weer hoe de roverheid hier een mens nog wat gunt.
Auto’s en heel veel andere producten hoeven helemaal niet duur te zijn, ze worden duur gemaakt.
“We” zijn inmiddels (ik niet) gewend aan dat een auto veel geld moet kosten en vinden het dan opeens weer raar dat als deze een heel stuk goedkoper is dat er dan wel iets mee moet zijn.
tjorque zegt
In de Dacia wil je niet dood gevonden worden en in dit ding vind je de dood…
Ja, ik weer! zegt
De meeste ongelukken worden door de bestuurder veroorzaakt, niet de auto!
(En tussen haakjes, deze wagen ziet er beter uit dan een Dacia)
Daremaster Co zegt
Beetje voorbarig. Hoeveel onderzoek heb je gedaan?
escort77 zegt
Ik denk dat er juist meer EV’s zoals de Twizzy moeten komen. Om de eenvoudige reden dat zoiets voor heel veel ritjes volstaat en het gewoon niet efficiënt is als we straks allemaal met 2500 kg aan staal en accu’s rondrijden om gemiddeld 80kg aan mens te vervoeren.
Dus ja, graag een Twizzy maar dan met vaste deuren. Mag ook een soort Smart of Toyota iq worden. Guitig modelletje, scherp geprijsd, zeg 1000kg. Moet zeker een markt voor zijn.
Dutchdriftking zegt
Als hij 200km in de praktijk doet, heel blijft en net zo veilig is als een tien jaar oude Polo dan mag hij van mij gewoon komen. Ideale auto voor er bij.
rogerzz zegt
Een 10 jaar oude Polo klinkt oud, maar een Polo uit 2011 zit behoorlijk snor qua veiligheid.
Ik denk dat de gemiddelde winkelwagen van de appie een betere kreukelzone heeft dan dit ding. Als je van je vrouw/kinderen houdt zou ik mooi in een Polo rijden qua veiligheid.. no-brainer.
Ja, ik weer! zegt
We zijn wel al 20 jaar verder hè!
En wat toen nieuw, hip en modern was zit nu standaard op vrijwel iedere auto.
ronaldotour zegt
Deze prijs moet haast wel zonder btw en accu zijn. Er zal wel een huurprijs per maand bovenop komen.
barchettadriver zegt
Grootste probleem voor dit soort autootjes zijn op dit moment de transportkosten. Dit moet uiteindelijk gewoon hier in elkaar geschroefd worden om de fabrikant nog wat op te leveren, en dan kost ie ineens 17K omdat ie dan wel aan allerlei normen moet voldoen (overigens met een goede reden), en toch wat beter in elkaar gezet moet zijn.
mashell zegt
Bij welke religie hoort dat enge afgodsbeeld dat op de foto’s is afgebeeld?
carwax zegt
ik vind de Citroën eMehari ook een leuk alternatief voor de korte stukken. Lekker basic, dak kan eruit & ziet er grappig uit! Prijs voor een gebruikte vanaf 10k, wel helaas met huur-akku
allesmetturbo zegt
Prima ding voor erbij.
Zonde om de verbrandingsmotor aan te slingeren voor de supermarktritjes, dit elektroding lijkt mij een prima shopmobiel.
m_rick zegt
Even de NCAP test afwachten, maar anders is het een goede vervanging voor onze Aygo!
MarcoM zegt
Haha, 25 opbergvakjes, zeker om in ieder vakje een stimorolletje te leggen. Wel mooi dat dit een enigzins betaalbare EV wordt.