Kijk, met zulke cijfers kunnen we het fenomeen range anxiety voor eens en voor altijd uitroeien. Er is alleen een probleem met dit Maltese voertuig: niemand gelooft het.
De Chreos EV is een project van de duurzamheidsgoeroes van Silex Power, niet te verwarren met die Canadese MacBook-DJ, en staat stijf van de bombastische claims. Zo zou de 5,42 meter lange fastback beschikken over vier elektromotoren – een voor elk wiel – en een totaalvermogen van 648 pk (477 kW) kunnen genereren. En het koppel, gemeten aan de wielen, bedraagt 4.400 Nm. Dat de Chreos EV hierdoor in 2,9 seconden de 100 km/u aantikt en over een begrensde top van 300 km/u beschikt is dan nog wel te realiseren ja.
Nog belangrijker dan het aantal kW’s van de elektromotoren is de capaciteit van de accu. Maar daarover zwijgt Silex Power in alle talen. We weten dus niet hoeveel kWh’s de batterij heeft. In plaats daarvan zegt het bedrijf dat de Chreos EV over ‘Hypercharge technology’ beschikt, waarmee je de accu in 10 minuten volpompt. Een soortgelijk systeem als de gratis Superchargers van Tesla, maar dan beterder.
Tja, claimen dat je EV 1.000 km ver komt bij een constante snelheid van 125 km zonder ook maar iets tastbaars te laten zien, dat geloven ze zelfs bij Groen7.nl niet.
Zullen we hier ooit nog iets van horen?
barrrry zegt
Wat je allemaal anno 2013 wel niet uit de kast moet trekken om 1000 kilometer bereik te halen.
Zou diesel ook zijn overogen?
barrrry zegt
@barrrry: *overwogen
onlycocksdriveaudi zegt
Ooit riep er iemand I had a dream, nou dit kan nog wel eens heel lang gaan duren voor dat deze uitkomt
eklasse zegt
@onlycocksdriveaudi: Net als bij Voisin. Lijkt het zelfs een beetje op qua uiterlijk.
ravi zegt
‘In 2030 op de markt’, dat hoort volgens mij nog in het artikel..
oli4k zegt
Misschien hopen ze nog niet bestaande graphene accu’s te gebruiken. Dan is 1000km range en opladen in 10 minuten nog niet eens zo gek. Jammer alleen dat dergelijke accu’s nog niet productierijp zijn.
norge zegt
En mijn opa was Bernhard en mijn oma Juliaantje, gelooft ook niemand.
jrk68 zegt
@norge:
Dat van opa Bernhard wil ik nog wel geloven….
jrk68 zegt
4400nm koppel lijkt mij genoeg om er een industriele aggregaat achter te hangen. Dan kan je een heel eind komen.
laminaatplaat zegt
Bij een flinke schuine berg die 1000km lang bergafwaards is en een leuke dynamo wil ik het wel geloven.
rotjeknor zegt
@laminaatplaat: zou je dan niet in theorie de accu’s of de dynamo op kunnen blazen, met 4.400Nm en met meer dan 300 km/h?
tt123 zegt
@laminaatplaat: precies
tt123 zegt
Het zijn alleen nog maar tekeningen , ik zou het eerst wille zien die 1000km
krijn zegt
misschien een nulletje teveel?
tborre zegt
klopt gewoon helemaal.. zo een 1 liter/100 km motortje van vw erin en de rest is marketing…
Alle gekheid op een stokje: 1 april is vroeg dit jaar…
lemans96 zegt
Heerlijk bullshitverhaal weer dit. Anyway, prima om de EV’s nog even een duwtje richting onzinnigheid te geven.
autobart zegt
Dat ding is gewoon zo groot om al de accu’s er in te kunnen plaatsen, enkel de ruimte voor de bestuurder is open gelaten. Met de huidige capaciteiten van accu’s was dit anders niet mogelijk.
jerry zegt
En een gewicht van een containerschip waar je van 100-0 in 300 meter doet.
jmeverts zegt
Valt nog best mee die claim; verdubbel het accupakketje van de Model S en je bent er bijna. Vind ergens iets betere accus en je hoeft maar 1,5 keer dit pakket mee t zeulen. Stop t in een iets grotere auto met twee keer t vermogen en voila: 0-100 in 2.9 sec. Zijn dus gewoon 2 tesla’s op een tikkie groter chassis met maar 1 kap erop
bmwe30325i zegt
‘bij een constante snelheid van 125 km’ PER UUR.