Luister maar, het geluid van de nieuwe elektrische Charger Daytona.
Ook Amerikaanse musclecars hebben niet het eeuwige leven. Tenminste, met een dikke V8 onder de motorkap. De Dodge Charger Daytona komt er als volledig elektrische auto, maar ook met een zescilinder motor.
Nu heeft Dodge een heel moeilijke klandizie tevreden te stellen. Het zijn met name de conservatieve Amerikanen met benzine in hun bloed die opteren voor een Charger, natuurlijk met een dikke V8. Deze groep in een elektrische auto krijgen is nogal een moeilijk opgave.
Daar heeft Dodge iets op bedacht met de Fratzonic uitlaat. Een speaker voor de elektrische auto om er toch nog wat karakter aan te geven. Dit systeem is al enkele jaren geleden ontwikkeld, maar heeft allerlei varianten doorstaan om klanten aan te spreken.
Keer op keer vonden ze het maar niks, maar nu heeft Dodge een nieuwe sample gedeeld via Instagram. Eerlijk is eerlijk, als je niet zou weten dat je naar een elektrische Charger Daytona zit te kijken had je bijna gedacht met een echte V8 te maken te hebben.
Natuurlijk blijft het de boel bedonderen en is het lang niet zo tof als een echte verbrandingsmotor met acht cilinders. Maar het valt Dodge te prijzen dat ze toch iets verzinnen om de legende van de Charger in leven te houden.
Het is zeker niet de eerste elektrische sporwagen met een synthetisch geluid. De Hyundai IONIQ 5 N is een bekend voorbeeld hoe een geluidje toch iets kan toevoegen aan de rijbeleving. Dat gezegd hebbende. Toen ik het zelf ervaarde vond ik het leuk voor 3 minuten, daarna ging het weer uit. Toch liever stilte dan dat fugazi gedoe..
pomoek zegt
lame…
Flatsix zegt
Binnenkort beschikbaar: aftermarkt Bose Akrapovic speakers
lekkaah zegt
Ik wens de Dodge dealers veel succes om dit aan klanten proberen te slijten.
papa zegt
waar het nou voor nodig was de nieuwe Charger poeph*erenlelijk te maken is mij niet duidelijk, de Challenger was veel fraaier
drdre1 zegt
Wat ik altijd apart vind is dat, misschien op de Corvette na, Amerikanen -ook nieuwe- altijd een beetje grof/plomp zijn uitgevoerd. Dikke raamstijlen, grote panelen met weinig lijnen, hoge “schouder”/deuren, groffe raamrubbers, het lijkt niet echt geavanceerd of zo. De auto’s zijn natuurlijk nooit echt lichtvoetig of wendbaar geweest, maar qua plaatwerk had dit model net zo goed in 2000 gemaakt kunnen worden.
b00m3rang zegt
Dat is ook wel een beetje hun verkoopkaartje toch? Altijd al geweest. Dikke Lincoln Continental, of Cadillac Coupe de Ville hebben dat ook wel een beetje alleen dan statig ipv musle. De gebouwen de ze neerzetten hebben dat ook vaak. Daarbij zie ik dit als een “retro design” zoals de Fiat 500. Blast from the past met moderne tech.
tenaci zegt
Is niet altijd zo geweest. Er zijn aalgladde Camaros en Firebirds geweest in de jaren 90. Pas toen de eerste retro Mustangs en Camaro’s kwamen werd dat de styling waar op voortgeborduurd bleef worden. Eigenlijk nogal inspiratieloos
drdre1 zegt
Ah ja eens. De Camaros in de eighties en nineties waren idd een stuk ranker. Doe mij die maar. 10x liever dan dit.
vondudenstein zegt
Grof, plomp, smaakloos en luidruchtig. En nu ook ‘fake’. Meer Amerikaans gaat het niet worden toch.
Zelfs die nieuwe Corvette is oogt dik en druk. Echt een lelijk ding.
Maar dit nephok? Zelfs Amerikanen zie ik dit overslaan
tmenges zegt
Doet me denken aan vroeger, een paar speelkaarten en wasknijpers en je fiets was ineens een Harley davidson
HZW zegt
Complete onzin EV’s met stomme geluiden, zowel binnen als buiten.
Abarth heeft bij de 500e ook zo’n stomme luidspreker onder de achter bumper, met compleet belachelijk makende geluiden.
Laat die onzin maar lekker achterwegen.
mmax zegt
Zou graag aan dit artikel (pas op: mening) willen toevoegen dat Fratzonic niks betekent, de eerste keer dat dat woord gebruikt is is in de patenten van die Fratzonic chambered exhaust. En ja, ze noemen het dus een exhaust. Ik kan mijn frustratie niet genoeg kwijt over hoe vreselijk debiel ik dit vind. Ze hebben letterlijk een woord/naam gefabriceerd die vet klinkt. Helaas hebben ze daarbij in mijn ogen teveel gelet op het type doelgroep dat ook de gele bumperbeschermers er op laat, en niet genoeg naar “normale” mensen.
Daarnaast is vaak genoeg te lezen geweest dat die nog meer herrie maakte dan de dikste hellcat uitmonstering. Wat me totaal niks zegt. Een setje airpods pro op maximaal volume doet ook meer pijn aan mijn oren dan een hellcat charger.
kennone zegt
Denk dat dit een grote flop gaat worden
ponnie zegt
Dit is echt huilen en als je hiermee aan komt gereden verdien je het om compleet belachelijk gemaakt te worden.
PrettyAwesome zegt
Vet apparaat om te zien! Maar V8 geluid in een electrisch voertuig mee geven… dat geeft wel heel duidelijk weer hoe in en in triest het is gesteld met de hedendaagse marketing-afdelingen van autobedrijven. Het lijkt wel alsof de BMW-marketing afdeling een besmettelijke ziekte heeft binnen de Automotive wereld. De ervaring van wat was, is nu een ‘USP’. Die gaan we kopiëren en plempen we overal op. Cout que cout door de strot heen trappen… Geef deze auto een v8 met bijbehorende geluid uit voor de petroleum-heads en of daarnaast één met electrische aandrijving zonder V8 geluid voor de electro liefhebber. Waarom is dat geen optie?
rendomjoeser zegt
Ik had vroeger ook zo’n klepper op m’n fiets.