
Een soort van Porsche 911 Carrera RS, maar dan volledig elektrisch. De Voitures Extravert quintessenza RS is dat. Met een prijskaartje.
Er zijn een aantal bedrijven die (iconische) klassiekers ombouwen naar een moderne volledig elektrische auto. De looks en het interieur van het origineel blijven behouden, maar de aandrijflijn krijgt een transformatie van een verbrandingsmotor naar batterij elektrisch. In Nederland zijn er meerdere firma’s die zich met dit soort projecten bezighouden, waaronder Voitures Extravert. Het Nederlandse autobedrijf heeft nu een nieuw model gepresenteerd. De Voitures Extravert quintessenza RS.
Basis is geen echte RS
De elektrische auto is gebaseerd op een al niet goedkope Porsche 911 Carrera uit de jaren zeventig en tachtig met een waarde van zo’n 100.000 euro voor de donorauto. Let op, ze nemen hiervoor niet een echte Carrera RS als basis, maar maken er zelf een RS van. De boxer zescilinder is uit het origineel vervangen voor een elektrische aandrijflijn, met een 59 kWh accupakket. Goed voor 308 pk en 700 Nm koppel. Dit is een watergekoelde motor met als grote voordeel dat de trekkracht meteen vanaf nul aanspreekbaar is. De actieradius bedraagt 400 kilometer WLTP.
Pittig prijskaartje
De Porsche is op meerdere punten gemoderniseerd. Onder andere de ophanging is verbeterd, er zijn grotere remmen geïnstalleerd en vergeet ook niet een iconische ducktail. De grote maar zit hem in de prijs. De basisprijs ligt op € 399.990. Bestellen kan vanaf vandaag met een levertijd van een jaar. De eerste klanten kunnen hun eigen Voitures Extravert quintessenza RS in het eerste kwartaal van 2023 verwachten.
Mij ontgaat echt compleet het nut van zo’n auto… Als je liefhebber bent en het geld hebt, koop je toch gewoon een échte? En als je per se elektrisch wil, koop er dan een dikke Taycan GTS bij….
het basis nut is van a naar b.
denk dat een hoop producenten/bouwers zich schuldig maken aan deze “nutteloosheid”
Ja, me dunkt, het basisnut van ieder voertuig is van a naar b. Dat bedoel ik helemaal niet.
Ik bedoel: wat is het nut van deze ombouw van prachtige klassieker naar twijfelachtige EV?
@sportabgasanlage: 100% eens, maar het zal vast wel een niche bedienen. Zoveel klanten heb je niet nodig met die prijzen…
Voor een iets krankzinniger bedrag heb je je eigen Singer. Dilemma’s … keuzes….
Ik realiseer me ook wel dat de benzinemotor een met uitsterven bedreigde diersoort gaat worden. Maar om nou een oude 911 te offeren gaat mij wat ver. Een deel van de beleving komt van die 6 cilinder. Een deel van de charme is het feit dat je ervoor moet werken om hard te gaan. Daarbij wil de auto je heel graag vermoorden wat de mannen van de jongens weet te scheiden.
Het idee is verder oke, maar wacht even tot we bijna door het dino sap heen zijn.
@rwdftw
Hoe meer mensen deze fratsen uit gaan halen, hoe langer de rest van het dinosap kan genieten.
Dus helemaal prima voor mij.
Hier hoort toch geen elektromotor in?
Dan betaal.ik met plezier 200.000 meer voor een Stringer! Dit lijkt me meer iets voor geitenwollen sokkendragers maar of die dan een klassieke Porsche willen is nog de vraag. En wat ik me ook afvraag is hoeveel die mannen pakken op zo’n Porsche.
Stinger*
@krikke240z *Singer https://en.wikipedia.org/wiki/Singer_Vehicle_Design
@sportabgasanlage: Ik weet het. Het is vrijdag. Het lukt niet meer….
400k € lijkt me een absurd bedrag. Dan liever het origineel laten restaureren. Kan je nog een tegen je kleinkinderen mijmeren over de goede oude tijd.
Wat ook geen vertrouwen wekt is dat de RS nieuwe breaks krijgt volgens hun site….. ik heb liever nieuwe brakes. Daar moet de stagiar die de site heeft gemaakt nog maar even naar kijken.
@antoonniels Dit bedrijf zit in Helmond, dus je moet de lat ook niet al te hoog leggen qua taalbeheersing hè…
400k voor een elektriche fugazi koek koek! Zou zelf kiezen voor een echte Porsche 911 GT3 RS uit 2019 met 4500km hou je nog 70k over voor banden/benzine/onderhoud/trackdays.
Deze moeten ze naar afrika sturen.
Ben helemaal voor het ombouwen van oldtimers naar EV, want meer oud blik op de weg = meer beter. Maar dit lijkt me nou bij uitstek een voorbeeld waar je de motor wel echt mist. Zonde.
Zo zonde…
Waarom zou je dit in godsnaam willen hebben?
Oh verschrikkelijk wat zonde! Heilschennis!