Daarnaast is deze elektrische cabriolet vernoemd naar de vrouw van een Amerikaanse acteur.
Het is natuurlijk begrijpelijk dat fabrikanten kiezen voor crossovers als het gaat om elektrische auto’s. Die verkopen simpelweg het beste. De kosten voor de ontwikkeling zijn enorm hoog, dus wil je de auto’s verkopen tegen een zo hoog mogelijke prijs én in zo groot mogelijke aantallen.
Dan kom je dus uit op een crossover. Vervolgens mogen dan de elektrische fun-auto’s komen van ons. Een elektrische cabriolet lijkt ons wel wat, naast een elektrische hot hatch, snelle stationwagon en sportcoupé.
Elektrische cabriolet uit Nederland
Gelukkig zijn fabrikanten aan het experimenteren met elektrische open auto’s. Denk aan de MG Cyberster en de Polestar 6, bijvoorbeeld. Maar beiden worden de loef afgestoken door de …. Carice TC2!!! Dat is een geheel elektrische cabriolet die er weliswaar een beetje Duits uitziet, maar uit Nederland komt. Volgens zijn makers is het een kunstwerk op wielen.
De auto heeft qua design wel wat weg van de Porsche 356. Die Minilite-esque wielen lijken gewoon van een Mini te komen en ze lijken vrij groot als je zo naar de Carice TC2 kijkt. Dit betekent dat het geen 1 op 1 replica is van een 356. Nee, de Carice TC2 is namelijk aanzienlijk kleiner. En lichter.
Gewicht Carice TC2
Volgens zijn makers is het gewicht van de elektrische cabriolet 630 kg, inclusief de accu! Dat is dus bijzonder licht. Nu zou je kunnen aannemen dat de accu peipklein is en slechts 2 km ver komt, maar het mogelijk te zijn om 300 km te halen tussen oplaadbeurten.
Verdere informatie is vrij schaars. Er is wel een prijs bekend. Die bedraagt namlijk 44.500 euro en dat is exclusief de btw. Oef, dat is wel stevig voor een kleine funauto. Zelfs met de BPM heb je daar ook een Mazda MX-5 voor. Maar ja, dat is massaproduct en de Carice is een soort rijdend horloge, een hebbedingetje naast je 356 Speedster, Chamonix Spyder, PGO Cévennes en Mini Roadster.
Mocht je denken: deze elektrische cabriolet is toch niet helemaal nieuw? Dat klopt. Dit is de tweede generatie. De eerste is was nog veel lichter, maar was meer een kekke skelter met hulpmotor. Dit moet een serieuzere auto zijn. Het interieur ziet er in elk geval erg gaaf n zelfs een betje Spyker-esque uit!
Fotocredits: Jorris Lousberg
Meer lezen? Dit zijn de zwaarste auto’s van Nederland!
erce zegt
Zo zie je maar dat het nog best ingewikkeld is om een fatsoenlijke smoelende auto te ontwerpen.
martinus.tussengas zegt
Jammer dat ie er als een oude Porsche moet uitzien. Je kan echt alles ontwerpen.
harrie zegt
Voor die prijs verwacht je wel een wat serieuzer exterieur.
Een Burton ziet er leuker uit en kost je een fractie.
rollingstoned zegt
Ziet er idd uit als een (niet zo goed geslaagde) kruising tussen een 356 en een Wiesmann.
rwdftw zegt
Ik zag de titel met de foto en moest meteen denken aan een elektrische Spyker.
Dutchdriftking zegt
Ik vond persoonlijk de eerste generatie wel veel mooier. Maar dat was natuurlijk eigenlijk een concept, en dit is de echte, zo gaat het bij de grote merken natuurlijk ook.
theghost zegt
moeten ze ‘em aan de voorkant wel wat lager leggen, dit ziet er niet uit…..
drtim zegt
Een beetje een sneu ding
MaartenD zegt
lijkt wel op een trapauto. misschien iets van Van Velzen
Robert zegt
Ik zit de hele tijd te kijken wat er nou niet aan klopt en toen zag ik het: die uitgerolde wielkasten.
Trouwens, als de auto inclusief accupakket maar 630 kilo weegt, dan weet je zeker dat je knieën een integraal onderdeel uitmaken van de kreukelzone. Wel een dingetje om over na te denken in het moderne verkeer, als je er met instant maximaal koppel inklapt.
Edge zegt
Ik waardeer het stukje Nederlands huisvlijt, maar ik vind het toch wel een tegenvaller dat dat ding er dan uit moet zien als een soort Aliexpress-kitcar-versie van de Porsche 356.
marcomanta zegt
Hopelijk ziet hij er in het echt beter uit, op de foto lijkt het een beetje op een trapauto van de kids. Overigens wel mooi dat zoiets op Nederlands bodem wordt gemaakt.
mashell zegt
Dat interieur is minstens zo kitch als een Spyker.