Voordat de elektrische cabrio normaal is wil Fisker alvast het voortouw nemen. Slim hoor.
De elektrische auto is vandaag de dag doodgewoon. Qua carrosserievormen zijn de crossover- en SUV-modellen oververtegenwoordigd. Op het gebied van stations en met name cabrio’s liggen gouden kansen. Dat laatste is een segment waar Fisker met de nieuwe Ronin bovenop gaat duiken.
We hebben natuurlijk onder andere de Tesla Roadster en de Fiat 500e als cabrio, maar een volwaardige elektrische cabriolet is er nog niet echt. Fisker kan de eerste zijn met de Ronin. Het is ook meteen een unieke auto. De teaser laat een vierdeurs cabrio zien, met voldoende dus plek voor vier inzittenden. Een cabriolet met vier stoelen is niet heel bijzonder. Echter deze vorm auto met twee extra deuren is het wel uniek.
Het moet een luxe, comfortabele GT voorstellen. Geen volbloed sportwagen dus. Desalniettemin is het een achterlijk snel apparaat. Van nul naar honderd in zo’n twee tellen en een actieradius van 965 kilometer.
Henrik Fisker weet het mooi te brengen. Maar zoals vaker met dit soort projecten. Eerst zien, dan geloven. De onthulling is over anderhalf jaar. In de tweede helft van 2024 moet de Fisker Ronin cabrio uitgeleverd gaan worden aan klanten. Gaat het Fisker deze keer wel lukken een langdurig succes neer te zetten?
Papageno zegt
Goed idee. Mazda heeft ook al laten doorschemeren dat er van de volgende serie MX5 ook een electrische versie komt. Lijkt mij heerlijk: electrisch cabrio.
sportabgasanlage zegt
De volgende Boxster is zeer waarschijnlijk ook electrisch. Als het dan toch een EV moet zijn, dan die graag!
mashell zegt
Tussen nu en 2030 worden alle auto’s of elektrisch of ze verdwijnen. Omdat cabrio’s na driedeursmodellen, coupe’s en middenklasse sedans de volgende zijn die met uitsterven bedreigd worden moeten we hier heel blij om zijn.
sportabgasanlage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
OT: heb wel eens gelezen dat de slechte aerodynamica van cabrio’s een enorme aanslag vormen op het bereik van EV’s en dat er daarom nog maar weinig zijn.
pyrat zegt
Een 4-deurs cabrio is normaal gesproken al bijna niet stijf genoeg te krijgen. Hier willen ze er ook nog eens 1000+ pk en nm in gooien, dat ding breekt doormidden na 2x vol optrekken..
jarnobakker zegt
@pyrat: voordeel is dat er een flink accupakket in de bodem ligt. Dat zorgt al voor een flinke stijfheid qua constructie lijkt me.
TheMaster zegt
Welnee, geen probleem. Accucellen onderdeel als onderdeel van het chassis maken. Kijk eens, in 2020 aangegeven dat dit zou gaan komen en momenteel worden de eerste voertuigen met deze techniek gemaakt; https://youtu.be/l6T9xIeZTds?t=4773.
mashell zegt
Om mensen het eindeloze gestotter van die houten klaas te besparen: accu cellen in een bakje in de bodem. Heeft de Renault Megane ook.
mashell zegt
Ik zet er een krat alcoholvrij Radler op dat deze eerder op de markt is dan de Tesla Roadster.
flyerbunch zegt
Idd eerst zien, dan geloven.. men heeft niet echt de beste track record dus ga voorlopig wel voor de Porsche 718 EV.
luittinke zegt
Heeft Fisker de rechten van de Karma en Karma cabriolet niet meer?
Die kunnen nog prima als EV in productie, misschien een beetje moderniseren, maar de lijnen blijven goed.
guillaum zegt
Deze al meegekregen?
https://www.instagram.com/tv/Cc2Sq49lEsm/?igshid=MDJmNzVkMjY=
https://wiesmann.com/pages/new-model-de