Zat jij dan te wachten op elektrische Bugatti’s?
Elektrische auto’s komen eraan. Als zelfs de EV-ontkenners van Toyota naast hybrides en brandstofcel-auto’s volledige elektrische auto’s gaan maken, weet je dat er geen weg meer terug is. In principe is dit helemaal niet erg. De meeste auto’s knappen op van een elektrische aandrijflijn. Wil je liever een 1.2 driecilinder torretje of een stille elektromotor met meer koppel? Precies, dat laatste.
En aangezien we toch allemaal van de grote, lompe, hoge, zware crossovers willen rijden (op het asfalt, dat dan weer wel), maakt het extra gewicht ook niet uit. Maar de elektromotor is weliswaar verstandiger, beter en schoner, maar is het ook leuker? Dat is een beetje waar veel sportautomerken mee stoeien.
Elektrische Bugatti’s
Zo heeft Lamborghini aangegeven niet zoveel in elektrische auto’s te zien. Ook Bugatti is nog niet om. Dat is extra vreemd, want Bugatti CEO Mate Rimac staat namelijk bekend om zijn Rimac-hypercars. Misschien wel de enige reden van bestaansrecht van Rimac (het merk, niet Mate zelf) is elektrische techniek.
Gelukkig ving collega @jaapiyo een maandje geleden al op dat Bugatti voorlopig nog wel verbrandingsmotoren zal gebruiken. Daar lijken ze niet op terug te komen. Bugatti zal voorlopig nog gewoon verbrandingsmotoren gebruiken. Dat meldt GTSpirit.
In eerste instantie zal dat nog de vertrouwde, gouwe, ouwe W16-motor zijn. Deze wordt geleverd in onder andere de La Voiture Noire, Chiron Super Sport 300+ en alle resterende Divo-modellen die nog geleverd moeten worden. Deze zijn allemaal logischerwijs al uitverkocht.
Geen zestiencilinder
Mate Rimac dringt erop aan dat Bugatti vooral een Bugatti moet zijn. Nu zijn er voldoende elektrische hypercars (waaronder die van Rimac zelf!). Echter, in de meeste gevallen zijn dat theoretische prestaties of auto’s die nog niet in productie zijn. De enige die nu uitgeleverd word is de Pininfarina Battista, die gebruik maakt van techniek van Rimac…
Hoe de verbrandingsmotor zal blijven bij Bugatti, is nog niet duidelijk. Bugatti heeft een paar voordelen ten opzichte van andere fabrikanten. Ze bouwen een klein aantal auto’s, met voldoende ID3’s en e-trons om de CO2 te compenseren. Daarnaast verkoopt Bugatti veel auto’s in landen waar de wetgeving iets minder rabiaat is dan in de EU, alhoewel ook in de VS er een einde aan zal komen. Gelukkig gaan er ook een hoop naar de zandbak en daar zijn emissie-eisen niet echt een issue.
Overigens wil het niet zeggen dat de W16 nog gewoon in productie blijft. Het kan zijn dat er een motor met minder cilinders zal komen. Ook schatten wij zo in dat elektrificatie wel degelijk een dingetje gaat worden.
Meer lezen? Dit zijn 14 hele dikke zestiencilinders!
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat de 4.0 V8 van de VAG groep ook voor Bugatti gebruikt zal worden. Enerzijds erg jammer, je wilt toch iets unieks in de Hypercar van meerdere miljoenen. Anderzijds, juist op deze manier kunnen we de V8 langer in leven houden.
koeberg zegt
Zo’n 4.0 V8 in een Bugatti wordt vanzelf uniek wanneer VAG alleen nog maar elektrische auto’s maakt.
Dutchdriftking zegt
@koeberg: Dat is nu net het punt. Hij is voorlopig niet uniek… Zo lang als mogelijk zal deze V8 te vinden zijn in :
– Bugatti – Chiron (opvolger)
– Lamborghini Urus
– Lamborghini Huracan (opvolger)
– Lamborghini Aventador (opvolger, mogelijk inclusief hybride aandrijflijn)
– Bentley Continental
– Bentley Bentayga
– Bentley Flying Spur
– Porsche Cayenne Turbo/GT
– Porsche Panamera Turbo/GT/GTS
– Audi R8 (opvolger)
– Audi RS6
– Audi RS7
– Audi SQ7
– Audi SQ8
– Audi RSQ8
– Audi S8
En dan mis ik er vast nog wel eentje. Er lijkt ook sprake van overname van McLaren door Audi. Ook daar zal deze motor dan veelvuldig gebruikt gaan worden…
basman147 zegt
De Aventador opvolger krijgt een nieuwe V12, gedeeltelijk ge-elektrificeerd, en de Huracan opvolger een atmosferische V8 + elektrisch, dus in ieder geval houdt Lamborghini vast aan unieke motoren. En aangezien Lamborghini wat lager in de rangorde staat dan Bugatti is het goed mogelijk dat ze daarbij ook vast blijven houden aan unieke motoren.
In dit geval helpen de kleine oplages Bugatti om iets unieks aan te bieden, want als een bedrijf als VAG een nieuwe motor ontwikkelt worden er waarschijnlijk meer prototypes gebouwd dan dat er jaarlijks Bugatti-motoren nodig zijn, dus die kunnen makkelijk meeliften op die infrastructuur.
Persoonlijk zou ik graag zien dat ze de W18 in de lengte door midden hakken en zo een VR8 / 8 in lijn bouwen zoals het heurt in een Bugatti. Midscheeps in een 2+2GT met een elektrische vooras, 1200 pk systeemvermogen zoals een Veyron Supersport en dan met 4 personen in alle luxe en comfort naar de 400 knallen.
tortuga zegt
Fijn leesvoer! Kijk ik zeg het ook als het goed is! Ben toch benieuwd hoeveel BPM men zal betalen op nieuwe niet elecktrische autos tegen 2030
3246cm252kw zegt
Dan zal de uitdrukking van “god bless America and notting else” ook wel veranderen, misschien: “God leaves America for something else” of “when there was a god in America there didn’t came something else”. Ik ben benieuwd en de tijd zal het leren.