Light Electric Vehicles worden de nieuwe trend.
Je dacht dat iedereen de komende tijd in een crossover en SUV rijdt? Fout. Althans, dat denken de onderzoekers van de RAI Vereniging. Zij voorspellen een heel ander soort dominant autotype in het straatbeeld: de L7e voertuigen, microcars, LEV’s of gewoon elektrische brommobielen.
Volgens de onderzoekers zal het straatbeeld in Nederland flink gaan veranderen. In eerste instantie zouden de kleintjes vooral in de grote steden te zien zijn waarna later ook andere plekken bezaaid moeten zijn met elektrische microcars. Het wordt hierdoor stiller, schoner en gezonder in de Nederlandse steden. Daarnaast helpen de stille brommobielen bij de bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer in de stad.
Niet alleen in Nederland gaat de microcar in trek raken volgens de onderzoekers. Adviesbureau McKinsey becijferde dat dit soort vervoersmiddelen tot 2030 in aantal zullen verzesvoudigen, tot zo’n 30 miljoen voertuigen wereldwijd. Daar gaan ondernemers ook een steentje aan bijdragen. Naast de kleine personenauto’s zijn er ook bestelautootjes. Die laatste categorie gaat belangrijk zijn in Nederland.
Hoe microcars populairder kunnen worden
De RAI haalt als argument de emissiezones in Nederland aan: ”Tot 2030 voeren dertig tot veertig Nederlandse gemeenten een zero-emissiezone in. Dit leidt ertoe dat het aantal licht elektrische voertuigen voor goederenvervoer (LEVV’s) de komende jaren naar verwachting sterk toeneemt: tien tot veertig procent van de bestelautoritten kan worden vervangen door vervoer per LEVV.” Het zou dan met name gaan over pakketbezorging en bevoorrading.
Om de groei van de elektrische bestelbusjes te helpen, moeten er kleine distributiecentra komen vlak buiten de stadscentra. Daar kunnen de busjes opladen en de spullen inladen. Zo’n centrum staat al in Amsterdam en bevindt zich net buiten de ring.
Een laatste manier om de LEV-verkoop een duwtje in de goede richting te geven, zijn nieuwe verkeersregels. Mogen de elektrische brommobielen bijvoorbeeld op de rijbaan of alleen op het fietspad komen? En wat als bijvoorbeeld een Microlino 90 km/u haalt, mag hij dan de snelweg op? Het duurt volgens RAI-voorzitter Frits van Bruggen nog jaren voordat deze regels zwart op wit staan.
Wat is de beste elektrische microcar?
Een tijdje terug testten we welke microcar je het beste kunt hebben. Bekijk de video vooral voor ons oordeel.
waterisnat zegt
Een soort symbolische equivalent van de trabant bij het in steeds verder gereduceerde welvaart wegkwijnende collectivistische Europa van 2030. Mooi man.
RutgerK zegt
Alsjeblieft man stop eens met die politiek maatachappelijke bespiegelingen die nergens op slaan! Niemand houdt je tegen naar de VS te emigreren en daar weer hoopvol te worden ipv steeds zuurder hier.
Ik ben jaren autoforens geweest waarbij ik een parkeerplaats had bij mijn werk.
Dagelijks de Overtoom was geen hobby. Vorige maand was ik na bijna 10 jaar weer een met de auto op de Overtoom en ik wist niet wat ik zag qua verkeerahiwveelheid en hoeveel type vervoersmiddelen je hebt op zo’n klein stuk.
De elektrische brommobiel lijkt mij een prima oplossing voor in de stad en de wegen er omheen. De Microlino mag nu al gewoon op de Ring rijden. Wat mij betreft gaan we naar een kei car 2.0 voor de grote Europese steden. Het werkt in Tokyo ook prima.
tommycooker zegt
Sinterklaas komt eraan. Dus het is weer de tijd van speculaas onderzoeken en wens-gebaseerde uitkomsten.
Joris24 zegt
“Verzesvoudigen” klinkt sjiek, maar volgens mij zijn er ongeveer 1,5 miljard rijdende auto’s op deze wereldbol aanwezig. Kan er een paarhonderd miljoen naast zitten. Dus dat is gerommel achterin de marge.
Hierboven beschreven voertuigen hebben een enorm nadeel: Je kunt er niet mee doorrijden, mag er niet mee op de snelweg, maar ze kosten wel bijna evenveel als een gewone personenauto. Auto’s als de smart hebben daarom veel meer kans om deze niche te vullen.
In Keulen zag je bijv. een aantal jaren geleden gigantisch veel smartjes rijden, vanwege parkeerkrapte, gewoon haaks in de vakken geparkeerd omdat dat kon. Als je ziet wat een opel rocks / citroen ami kost, heb je geen enkel USP tov een kleine gewone personenauto anders dan dat je er geen normaal rijbewijs voor hoeft te hebben.
Dit zal altijd een nichemarkt blijven denk ik zomaar. 50 miljoen op 1500 miljoen is maar 3%. Ergo, we gaan niet allemaal een (E)brommobiel rijden.
utregcity zegt
“Mogen de elektrische brommobielen bijvoorbeeld op de rijbaan of alleen op het fietspad komen?” Rot op met die dingen van het fietspad! Daar rijdt Gerda al met haar e-bike, Fleur met haar e-bakfiets, Sjoerd met z’n e-step, Mo met z’n Fatbike, Tessa op haar Swapfiets, Sjaak op z’n speed pedelec en ik op m’n Union.
Jeffrey zegt
Ze moeten op de weg.
Waar ik mij meer zorgen om maak ik de max. 80km/u variant waarmee ze de snelweg mee op mogen .
Levensgevaarlijk
jensoffbutton zegt
Neen danku.
Ik geraak amper in een nieuwe fiat 500, en het moet nog kleiner?
Als ik zo’n ding zie rijden moet ik vooral denken aan armoede en mensen met een beperkte intelligentie (lees: je hebt vaak geen deftig rijbewijs nodig om te rijden met zo’n ding).
awesome zegt
Brommobielen; wanneer komt daar eens een APK plicht voor?
Ik zie er ontzettend veel rijden die direct worden afgekeurd en naar de schroot kunnen.
zjos zegt
Vraag: Wat is de beste elektrische microcar?
Antwoord: Geen !
vaakbenjetebang zegt
Deze categorie voertuigen vind ik zo ontzettend absurd… Dat dit màg! Ik bedoel, dit zijn constructief gezien meestal echt frikandellen van jewelste. Als je in zo’n ding met 45km/h (zo hard mogen ze toch?) tegen iets aanrijdt dat substantiëler is dan een volle kliko, ben je dood. Op zich ben ik daar niet eens op tegen, maar kom op. Een echte auto moet afgeladen zijn met airbags, gordels en tegenwoordig nog veel meer uit naam van de veiligheid, en moet periodiek gekeurd worden (volledig terecht), maar dit soort gebakjes bestaat op dat vlak in een soort vacuüm. Heel bijzonder.