Minder vraag naar EV’s…? Daar heeft BMW geen last van.
De verkopen van EV’s groeien niet zo hard als veel fabrikanten gehoopt hadden. In ieder geval niet in het duurdere segment. Zo schreven we gisteren nog over de verkopen van de Taycan die gehalveerd zijn. En eerder vandaag over de Audi Q8 e-tron waar wellicht vroegtijdig de stekker uitgetrokken wordt.
Toch is het niet allemaal ach en wee, want bij BMW gaan de zaken gewoon lekker. Ze melden vandaag dat de verkoop van EV’s met bijna 25% is gestegen ten opzichte van vorig jaar. De BMW Group als geheel verkocht dit jaar tot nu toe 190.622 volledig elektrische auto’s.
Wat zeker helpt is het feit dat BMW hun elektrische gamma in een rap tempo uitbreidt. BMW heeft nu de iX1, iX2, iX3, i4, i5, i7, iX en dan hebben we nog de elektrische Cooper, Aceman en Countryman én de Rolls-Royce Spectre. In totaal heeft BMW dus 11 elektrische modellen, in zo’n beetje alle segmenten.
Tegelijkertijd is BMW heel flexibel, want bijna al deze modellen zijn ook nog gewoon met benzine- en/of dieselmotor te krijgen. Als er op termijn inderdaad minder vraag is naar EV’s, is dat voor BMW ook geen ramp. Ze zijn niet gek, daar in München.
Overigens noteerde de BMW Group over de gehele linie wel een bescheiden min. In het tweede kwartaal werden er 1,3% minder auto’s verkocht, met een totaal van 618.826. Dat was overigens volledig de schuld van MINI en Rolls-Royce, die beide flink minder auto’s wisten te slijten. Maar het lag dus NIET aan de elektrische BMW’s.
Dutchdriftking zegt
De i4 en i5 zijn dan ook gewoon normale auto’s welke ’toevallig’ elektrisch zijn. Dat verkoopt nu eenmaal beter dan zo’n model waar de elektriciteit vanaf straalt.
Johanneke zegt
I dunno man. 190k auto’s in een jaar, Tesla deed er in 2023 1.8 miljoen. Bijna factor 10.
dromedaris zegt
Logisch toch, ze zijn een stuk goedkoper en meer waar voor je geld? Niet tegenstaande dat het gedrochten van auto’s zijn. Geef mij maar de i4 of i5.
Johanneke zegt
Gaat meer om het stukje dat auto’s die toevallig een EV zijn beter verkopen. Dat zie ik niet.
SvenB zegt
190k in 2024. We zijn net over de helft.
Maar nog steeds verkoopt tesla er veel meer natuurlijk
ttr6 zegt
Mijn I4 bevalt mij dan ook prima. Niet als petrol head, maar wel als vervoersmiddel.
bevano zegt
Electrische BMW’s verkopen als warme broodjes en als BMW groep staat lichte in min. Is dan jullie conclusie dat de rest van de BMW groep het gewoon matig tot slecht doet?
PunicaOase zegt
MINI is logisch die heeft recent veel modellen vernieuwd, dus daarvoor verkoop je dan even wat minder..
Gulli zegt
Tellen ze die CE04 op de foto ook mee? En die CE02 die er ook inmiddels is?
nooffence zegt
i4 nu bijna een jaar en 20k+ km verder.
Erg fijne daily, stuurt goed goede mix van comfort/sportief ziet er goed uit, veel complimenten ook.
Ruimte is wel wat minder voor het formaat, maar dat komt natuurlijk door de coupe daklijn.
Wel vind ik qua technologie en prijs tesla natuurlijk veel interessanter, maar is wel minder mooi en kwalitatief.
ghost zegt
Sinds vrijdag een San Remo groene i4 M50 erbij als Daily. Moet zeggen dat ik er prima mee kan leven, prima rijbereik op een accu, retesnel, prima looks, en je kan er ook gewoon normaal mee rijden, waarbij de meeste mensen ook niet gelijk door hebben dat het überhaupt elektrisch is.
outlook zegt
Jaloers! Enjoy
cdlop01 zegt
Komt omdat Bmw er gewoon als Bmw’s uitzien, niet apart aalflad ontwerp of idiote submerken….gewoon zelfde ontwerp als Ice maar dan als EV.