Een BMW verdient pas echt de letter M als je er ook het circuit mee op kan.
We hebben al de diverse EV’s voorbij zien komen met een M-, AMG- of RS-label, maar dit zijn allemaal slechts snellere versies, niet meer dan dat. We weten pas echt waar EV’s toe in staat zijn als bijvoorbeeld BMW met een volwaardig elektrische M-model komt. Dat is natuurlijk een kwestie van tijd.
BMW licht alvast een tipje van de sluier op, want ze zijn ijverig aan het testen met een elektrisch prototype voor een M-model. Een écht M-model, welteverstaan. Dit prototype is nog niet productierijp, het gaat in dit stadium vooral om de aandrijflijn.
BMW legt de lat gelukkig een stuk hoger dan bij de i4 M50, die simpelweg niet te vergelijken is met een M3. De toekomstige EV’s moeten ook echt capabel zijn op het circuit, zo zegt ontwikkelingsbaas Dirk Häcker. “Zonder circuitcapaciteiten, is het geen authentieke BMW M.”
De toekomstige elektrische M-modellen krijgen in ieder geval een bijzondere aandrijflijn, met vier elektromotoren. Eentje voor elk wiel dus. Daarmee is hele precieze torque vectoring mogelijk. Dit wordt allemaal aangestuurd vanuit een centrale control unit.
Zoals je misschien al had gezien is het prototype gebaseerd op een BMW i4, maar dan met bredere wielkasten en de voorbumper van een M4. Daar moet je verder niet al te veel conclusies aan verbinden, dit is slechts een prototype. De witte M2 die je in de video ziet is trouwens óók een elektrisch prototype.
Waarschijnlijk krijgen we deze technologie uiteindelijk in een heel ander jasje voorgeschoteld, namelijk in een Neue Klasse-jasje. We weten al dat er op deze basis een nieuwe elektrische M3 komt. We zijn heel benieuwd of BMW het waar kan maken.
ericc zegt
Een M3 met V8 is tegenwoordig best betaalbaar. Met een behandeling van Schirmer heb je een leuke trackday auto. Of ik een elektrische M op mijn oprit wil? Niet echt 😕
audirs3 zegt
Lijkt me op zich geen onrealistisch plan. Vergeleken een PHEV kan een dedicated EV platform zelfs lichter zijn (bijvoorbeeld Model S Plaid vs M5), daarnaast ligt het zwaartepunt ook lager, en heb je op elk wiel instant torque. Hopelijk kunnen ze de koeling van de accucellen goed voor elkaar krijgen, dat is vaak de beperkende factor als je meerdere snelle rondjes achter elkaar wil doen op bijvoorbeeld de Nürburgring met een EV.
Onehp zegt
Juist. De Hyundai Ioniq 5 N is ruim als een X5 en weegt maar 2,2 ton, lichter dan ICE en PHEV met vergelijkbare ruimte en prestaties.
Jurgen zegt
Geen idee waar je de wijsheid vandaan haalt dat een 5n even groot is als een X5, maar de specs zijn toch echt heeel anders. Overigens slaat de vergelijking ook nergens op natuurlijk.
mc96 zegt
Mooi dat BMW probeert een “echte” elektrische M3 te ontwikkelen. Maar ik ben bang dat het dan weer neer gaat komen op een technisch zeer ver door ontwikkelde elektrische auto met 4 electrische motoren en een flinke accu. Ik snap ook wel dat dat niet anders kan vanwege marketing, klantenwensen enz. Maar het zou nu juist mooi zijn als ze meer een auto in de sfeer van de orignele M3 zouden ontwikkelen. Dus met een niet te grote accu (want lichter) en en enkele elektromotor met 200 a 300 pk in een kleine simpele tweedeurs koets.
Jurgen zegt
Dan zou het maximaal een M2 mogen heten lijkt me
vaakbenjetebang zegt
@mc96: Dat zou fantastisch zijn, inderdaad op één detail na: nagenoeg niemand zou zo’n auto kopen. Wat je beschrijft lijkt namelijk verdacht veel op een GT86 (zij het elektrisch) en daar zijn er onder de streep ook maar teleurstellend weinig van verkocht. Immers, iedere gechipte vertegenwoordigersdiesel rijdt van je weg bij een verkeerslicht en dat willen ‘we’ niet.
mc96 zegt
Helemaal waar. Daar zijn inderdaad te weinig kopers voor. Vandaar dat ik ook begrijp dat BMW dus een andere kant op gaat. Maar jammer blijf ik het wel vinden. Ik ben uit de tijd dat je auto’s als de M3 E30 en de Corolla GT (AE86) nieuw kon kopen en dat soort auto’s door de importeur ook nog in Rally’s en nationale autoraces werden ingezet. Ik mis dat soort auto’s en dat tijdperk echt.
Onehp zegt
*in NL. Globaal zijn er wel veel GT86 verkocht en zo snel is de gemiddelde gechipte diesel nu ook weer niet dat ze er echt weg van rijden…. Ja heb uitgebreide ervaring met beide….
Maketing denkt dat niemand dat koopt, en niemand koopt omdat niemand het aanbied. Soms moet je durven…
Onehp zegt
Heel beniewd wat ze ervan maken, hoop dat het echt goed is en echt aanspreekt aan de liefhebbers. Dat kan niet zijn dat de beste performance EV in de M geest niet een M is maar een N…. Ontwikkeld onder toezien van een voormalige M baas natuurlijk wel …