Een elektrische station in vorm van de BMW i5 Touring.
Langzaam maar zeker elektrificeert BMW het gamma. Vroeg of laat komt ook de 5 Serie aan de beurt. Vandaag heeft BMW grootschalig bekendgemaakt dat de i5 onderweg is. De eerste details zijn uit de doeken gedaan.
De nieuwe BMW i5 komt er als sedan, maar de elektrische 5 Serie zal in een later stadium tevens als Touring verschijnen. Daar zit overigens wel enige tijd tussen. De lancering van de i5 is in oktober 2023, de Touring volgt in het voorjaar van 2024.
BMW i5 Touring
Daar blijft het niet bij. Er komt ook een volledig elektrische BMW M Performance op basis van de i5. Dat hebben we al eerder gezien met de i4 M50. Mocht de i5 Touring inderdaad in het voorjaar van 2024 verschijnen, dan heeft BMW een primeurtje. Vooralsnog hebben zowel Audi als Mercedes geen elektrische break in dat segment. Echter zitten ze ook niet stil, Audi werkt op de achtergrond aan een elektrische A6.
Daarmee slaat BMW voorlopig een andere richting in. Mercedes koos met de EQE er bijvoorbeeld voor om er ook een SUV van te maken. Bij BMW heb je de iX als premium elektrische SUV, wat dat betreft is de i5 Touring een mooie nieuwe inslag. Met name in Europa is de stationwagen nog altijd een geliefde carrosserie. Elders in de wereld loopt men meer weg met een sedan of crossover. Wat dat betreft is het fijn dat BMW de Europeaan niet is vergeten.
Achtste generatie BMW 5 Serie
Net als bij de i4, kiest BMW ervoor om de 5 Serie als multiplatform uit te brengen. BMW introduceert de i5 met de komst van de achtste generatie 5 Series Sedan. Dat betekent dat klanten keuze hebben uit benzine, vermoedelijk diesel, plug-in hybrides én een volledig elektrische auto. Het is dus niet of of bij BMW, maar en en.
Details volgen
BMW heeft nog geen details bekendgemaakt over de nieuwe 5 Serie. De onthulling is nog een aantal maanden van ons verwijderd. Het model viert tevens een feestje. De achtste generatie markeert dik 50 jaar 5 Serie voor BMW: in 1972 werd de eerste generatie gepresenteerd.
drtim zegt
Laat ‘m alsjeblieft een beetje ingetogen en stijlvol zijn. Dan lijkt het me als Touring zeker een interessante auto. Als het dezelfde kant op gaat als de iX en XM, dan mogen ze het wat mij betreft laten..
cossiekiller zegt
Op een Touring zitten ze in China helemaal niet te wachten. Dus ja, het zou wel kunnen dat deze een beetje ingetogen wordt.
drtim zegt
Duimen maar, al wacht ik zelf op een mooie elektrische Volvo Estate :)
ghini zegt
+1
Dutchdriftking zegt
Met de huidige uitstootnormen zou het snel een 518i met een 1.5 drie pitter worden. Dan is een volledig elektrische touring inderdaad een veel beter idee. Hopelijk lijkt hij wel een beetje op het huidige model.
camber24 zegt
De ‘18’ modellen zijn vanaf de dreier geen driepitter (meer), maar gewoon een viercilinder tweeliter met 156pk. Prima blok, niets mis mee.
mashell zegt
Dit doek doet een heel hoge neus met een klein voorruit vermoeden. Jammer, dat SUV met kofferbak design maakt van de i7 zo’n lomp model.
camber24 zegt
Ruil ik mijn i4 in 2026 graag voor op in!
RutgerK zegt
Volgens de dealer staat de etron A6 Avant voor begin 2024 gepland.
Benieuwd wie de primeur krijgt.
audirs3 zegt
Hopelijk ook eindelijk op 800V techniek
potenza zegt
Hoop t ook. Denk van niet.
racerx zegt
Eindelijk een EV die potentieel echt interessant voor me is, zo’n i5 Touring. Hopelijk zit ‘ie een beetje snel vol, thuis opladen gaat helaas niet.
Hans zegt
Nu nog in de loop van 2024 (eindelijk) een BMW i3 en i3 Touring, gewoon met het uiterlijk van de huidige BMW 3 (Touring), zonder die afschuwelijke grote nieren van de i4 en M3.