Nog een keer de 118d leasen en je kunt overstappen.
Tijdens de EV 10 daagse komen er diverse dingen aan het licht, waaronder enkele overzichten van populaire elektrische auto’s. Deze kunnen niet bij iedereen op goedkeuring rekenen. Een hele kortzichtige deductie zou kunnen zijn omdat het elektrische auto’s zijn.
Maar is dat wel zo? Net als bij hybrides zijn de eerste elektrische auto’s duidelijk voorzien van een elektrische aandrijflijn met typische EV-kenmerken als kleine wieltjes, dichte velgen, dichte grilles en smalle banden. Ook is de styling vaak dusdanig dat iedereen doorheeft dat je elektrisch rijdt. Het is nu nog iets waarmee je je kunt onderscheiden. Maar niet getreurd, als je gewoon een dikke C-segment hatchback wil die er niet typisch elektrisch uitziet is er goed nieuws: de 1 Serie EV komt eraan! Dat meldt het Britse AutoExpress.
En nog vrij snel ook, want de auto staat gepland om binnen 24 maanden op de markt te verschijnen. De nieuwe 1 Serie EV is een van de 12 nieuwe elektrische auto’s die BMW wil lanceren op de korte termijn. De eerste zal de iX3 zijn, de i4 sedan volgt daarna. Daarna komt de de productieversie van de iNEXT crossover. Na die drie (relatief dure) auto’s, staat de ‘i1’ op de planning. Volgens de chef van de BMW i-divisie, Robert Irlinger, zijn de moderne (en te verschijnen) BMW platforms dermate modulair dat ze ook geschikt zijn voor elektrische aandrijflijnen. Ook bij de voorwielaangedreven modellen, zoals de BMW 1 Serie.
Qua styling is er goed nieuws, want naar het schijnt wordt het voornamelijk een elektrische 1 Serie, geen apart model zoals de i3 dat wel is. Wel zal de i1 geleverd gaan worden met een andere grille en wat badges, maar dat kun je eenvoudig ongedaan maken. Zo kun je tenminste in 2021 in alle anonimiteit heerlijk premium rondrijden. Er zijn nog geen details bekend over vermogens, laadtijden en hoever je komt op een volle accu. Het is overigens niet de eerste elektrische 1 Serie, de ActivE was er in 2011. Een elektrische 1 Serie Coupé die je via je een speciale leaseconstructie kon rijden. De i3 zal wat eenvoudiger beschikbaar zijn.
Met dank aan Willem-Jan voor de tip!
SpeedGeek zegt
“De i4 sedan..”
Iemand? BMW?
mr27 zegt
@SpeedGeek: Inderdaad, ze moeten iets als de naam i3 al vergeven is aan zo’n Goggomobiel.. lekker onoverzichtelijk wel.
cupsport zegt
@mr27: de i4 gaat lijken op de 4 Gran Coupe. Dan is i4 toch een logische naam?
Rudy zegt
Binnen 24 maanden zou ik niet snel willen noemen, je praat dan over 2021 waarschijnlijk?
Dutchdriftking zegt
Zal hij dan ook achterwiel-aangedreven zijn?
niex zegt
Haha er ligt straks een Corsa-e op de planken die ziet er ook best goed en normaal uit. Zal een stuk betaalbaarder zijn, maar premiumridders wachten graag lange tijd op hun auto om er vervolgens teveel op stuk te slaan.
b00st zegt
@niex: een gewone 1 wordt nu ook bijna niet verkocht, omdat iedereen een Corsa wil?
baklava zegt
Stekkeren en voorwielaandrijving, BMW waar ben je mee bezig
mc96 zegt
@baklava: met de toekomst
ghost zegt
Dan wacht ik liever op de Audi Q4 e-tron, of Mercedes AEV
peekaas zegt
Zou de elektrische 1 serie ook voorwiel aandrijving krijgen? ?
C220AMG zegt
@peekaas: de hybride aandrijflijn zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als de 225xe. Dat is de verbrandingsmotor op de voorwielen en een elektrische aandrijving op de achteras.
berlinetta zegt
Freude am laden.
BaRa zegt
Dus BMW denkt dat er over 2 jaar wél voldoende laadpalen zullen zijn om de premium experience van hun vehikels te ondersteunen? #sarcasme.
kennone zegt
Kom maar door!, dit model is toch al naar de kleute!