
Weg subsidies, weg motivatie om een elektrische auto te kopen. De elektrische autoverkoop in de EU heeft een somber vooruitzicht.
U hoeft zich niet schuldig te voelen als u niet langer een elektrische auto wil kopen omdat subsidies verleden tijd zijn. Tenminste, zie het als een troost dat half Europa zo denkt. Dat gaan we verkoopcijfers laten zien.
Dit is geen profetische uitspraak van uw geliefde auteur, maar een verwachting van Allianz Trade. De kredietverzekeraar denkt dat de verkoop van EV’s in Europa verder gaat dalen dit jaar. Niet alleen in Nederland is er geknepen op de subsidie, ook in andere landen is het feest gedeeltelijk of helemaal voorbij. De elektrische auto moet op eigen kracht zijn weg naar de consument of zakelijke rijder vinden.
Nu is Nederland nog een EV-walhalla met laadpalen op elke hoek van de straat. Dat is in andere Europese landen wel anders. Je hoeft niet eens ver te reizen om het verschil te merken. Rij een willekeurig dorpje in België binnen en het is tevergeefs zoeken naar een publieke laadpaal. Dat is in Nederland, met name de Randstad, beter voor elkaar.
Dit fenomeen is niet beperkt tot Europa. We mogen als mensheid dan wel cultuurverschillen hebben. Als het om de pegels gaat verschillen we niet zoveel van elkaar. Neem China, waar elektrische auto’s goed verkopen dankzij subsidies. Drie keer raden wat daar gaat gebeuren als de overheid stopt met het verstrekken van subsidies. Precies.
Allianz Trade legt de schuld niet zozeer bij de mensen, maar bij de fabrikanten. Zo is de kredietverzekeraar van mening dat de Duitse auto-industrie te laat is begonnen met het aanbieden van kleine en middelgrote auto’s. Volkswagen werkt aan een ID.2, maar die is er nu nog niet. De markt van betaalbare elektrische auto’s komt nu pas een beetje op gang met auto’s als de Renault 5 en de Fiat Grande Panda.
Sommige autofabrikanten sturen de middelvinger retour. Denk aan Mercedes of Audi, die juist inzetten op meer luxe modellen en helemaal niet zo zitten te wachten op betaalbare voertuigen voor de massa.
Fotocredit: karel_baas via Autoblog Spots
Dit had niemand aan zien komen toch? Toch…? Sarcasme daar gelaten, letterlijk iedereen die een beetje weet wat er speelt in de bevolking van een land had dit aan kunnen zien komen.
Bevolking laat zich beïnvloeden door onzinnige nieuwsberichten en denken dat plug-ins het antwoord zijn. Terwijl die nóg vaker en meer palen bezet houden, meer onderhoudskosten hebben, onzuinig zijn als de accu leeg is en nooit beter rijdt dan een auto met 1 aandrijflijn..
Denk je echt dat mensen hun auto aankopen doen op basis van de door jou genoemde onzinnige nieuwsberichten? Ik denk namelijk dat mensen kiezen voor een plug-in hybride omdat het vooral één groot voordeel heeft; het niet moeten laden wanneer de accu leeg is. Dit in combinatie van het wegvallen van de stimulansen om volledig elektrisch te gaan rijden maakt dat mensen toch voor een hybride gaan. Waarom zou je nu elektrisch gaan rijden?
Ik stap echt liever in een EV dan in een vrijwel gelijk geprijsde auto met een hijgende 120pk driepitter die zijn distributieriem gaat opeten omdat ie door de olie loopt. Of zijn EGR klep verstopt. Of de turbo knalt.
Nu heb je het over de onderkant van de ICE motoren op de markt. Het overgrote deel van de plug-in hybrides hebben toch echt een potente 4 cilinder aan boord die ook prima meekomt zonder de elektronische bijkomstigheid
Die snap ik wel, maar dat is een minderheid. Bijvoorbeeld toyota/lexus: dat rijdt gewoon boterzacht qua hybrides. Een toyota yaris rijdt gewoon enorm goed. Genoeg power.
Koop U dan een fatsoenlijke auto en niet zo een Frans gedrocht. En wacht maar tot je EV een serieuze kost heeft. Het zal niet onder de 4 cijfers op te lossen zijn.
Niet alle 3 pitters zijn volgens het stellantis ontwerp gebouwd he.
Omdat je onderhoud minimaal is, garantie lang en nog steeds goedkoper is? En wat is er mis met laden? Ik heb zat lange reizen gemaakt en zolang een EV een goed bereik + snel laadt is het amper een probleem. Maar dat willen petrollovers niet toegeven. Die willen liever met een plug-in laadpalen bezet houden, dure onderhoudskosten en hoog verbruik op de benzienmotor.. Oh ja, en dan het samenspel van benzine en accu loopt ook niet altijd soepel. Ik zie geen voordelen. Misschien voor 1x per jaar…
Ik snap wat je bedoelt. Ik ben het ook met je eens dat het bijzonder goed rijdt. Maar ik doel op de tend die we nu om ons heen zien. Althans ikzelf; veel mensen stappen uit hun ev en gaan een plug-in rijden
Ik zou niet weten wat ik in een niet-EV nog te zoeken heb…..veel soepeler, veel sneller, veel comfortabeler, veel goedkoper in onderhoud en in aanschaf zijn we er ook bijna.
Tuurlijk, maar jij smeert je afschrijving dan ook uit over 10 jaar. Ik hoop dat je geen boekhouder bent.
Goedkoper? Mwa. Als je niet least, wat voor veel mensen alsnog opgaat, loop je tegen torenhoge afschrijving aan. Dus dat gaat niet op. Lange garantie? Toyota/Lexus bieden al 10 jaar en 15 jaar op evt hybride systeem. Andere merken volgen. Recent Kia. Dus het is niet een kwestie van toegeven, veel mensen passen gewoon niet in jouw hokje en terecht. Beetje calimero reactie dit.
Hoezo afschrijving? Jij koopt een nieuwe auto om de 3-4 jaar dan???
Doe je hem na 8 a 10 jaar weg, gaat het allemaal hartstikke meevallen.
Ok dus omdat jij een decennium met een auto doet mogen anderen een zwaarwegende factor als afschrijving niet meenemen? Apart.
Onnozele nieuwsberichten en ooms op verjaardagen doen weinig goeds voor de vooruitgang.
Ja, de vergrijzing is nefast voor de vooruitgang…
@gilettelubbers omdat een PHEV veel zwaarder is, in EV-modus belachelijk weinig vermogen heeft en de benzine motor dus continu moet bijspringen, omdat je over een paar jaar sommige steden al niet meer mee in kan komen, omdat onderhoud en belastingen veel hoger zijn, omdat je veel minder vaak hoeft op te laden. Nou, dat zijn voldoende redenen.
Trouwens, ik ben wel gecharmeerd van de EREV. Altijd volledig vermogen in EV modus, veel lichter (geen versnellingsbak of kardanas nodig). Die zie je alleen nog veels te weinig buiten China.
Ik ben zo iemand die denkt dat een hybride beter is. Laat hem thuis met mijn zonne energie, kan 80% van mijn ritten vol elektrisch rijden, En als ik met mijn trailer en race auto naar het circuit ga, kan ik daar ook gewoon komen zonder laad stop en mag ik voldoende gewicht trekken.
En daar heb je voor jou scenario toch ook volledig gelijk in? Snap sowieso dat welles nietes gedoe niet echt..
Je moet ook nooit naar zure, gedesillusioneerde EV rijders luisteren.
Die zijn er amper….enkel jaloerse ICE’ers blijkbaar.
Gelijk heb je, daarom koop ik enkel full ICE zolang het kan.
Er staat toch ook nergens dat het een verrassing is? Ook onze Rijksoverheid snapt heus wel dat het wegvallen van belastingvrijstelling zorgt voor minder EV-verkopen. Maar de overheid heeft er nu eenmaal voor gekozen dat de autobranche inmiddels voldoende stimulans heeft gehad tot electrificatie, verdere stimulering kost gewoon teveel geld (terwijl dat geld juist hard nodig is voor zaken als de broodnodige verzwaring van het stroomnet).
Het verbaast me eigenlijk vooral dat er journalisten zijn die denken dat het nieuwswaardig is – maar ja, alles voor de clicks blijkbaar…
Iedere stok om de ev mee te slaan wordt opgepakt, zodat die gebutst op het strijdveld staat. Eens per jaar ev-week, de rest van het jaar volop benzine!
Denk eerder dat onze politici het geld niet aan Chinese bedrijven willen geven, en gelijk hebben ze.
Moa.. Nog steeds wel veel koudwatervrees hoor. En daarnaast helpen die dure laadtarieven ook niet echt.. Maar voor veel gevallen is (rationeel gezien) de EV al de betere keuze denk ik…
Alleen al vanwege de restwaarden/afschrijving is een EV geen handige keus.
@RiKe wat had iedereen aan kunnen zien komen? Dat wereldwijde EV verkopen recordhoogtes bereiken dit jaar, zoals in datzelfde rapport staat geschreven? Dan heb je gelijk ja.
Wannneer heeft communisme wel gewerkt?
Toen we een gat in de ozonlaag hadden gemaakt, toen er geen ziektekostenverzekering was, toen er geen rechten voor werknemers waren, toen nazi duitsland verslagen moest worden, al was dat echt communisme, en niet hetgeen waar jij op doelt.
Komaan maat… Overdrijven vind je leuk, hé.
Wat had je dan verwacht op zo’n post?
Dat jij de ev moraalridders kwam verdedigen duhhh.
Nooit, want het eindigt altijd in een machiavistische dictatuur.
Kijk. De overheid wilt in de toekomst zo min mogelijk auto’s op de weg. En ook alleen electro en onbetaalbaar en uiteindelijk geen bezit maar huren. Dat is juist de bedoeling.
Dat weten we nu toch wel? Of zijn we nog aan het zzzz
Je alu hoedje spant te hard
Aanbod van ev’s tussen 20d en 40d EUR neemt toe. Auto’s met verbrandingsmotoren worden stukje bij beetje duurder. Dan mag links en rechts best een beetje subsidie wegvallen. Als eraan gerekend wordt is volledig elektrisch helemaal niet zo’n verkeerde keuze voor veel mensen.
Ik snap het wel, er is veel negativiteit rondom elektrische auto’s.
Nou wereldwijde nemen de verkopen toe, recordhoogtes!
tja… desinformatie en een overheid (overheden) die niet vooruit kijken en de kop in het zand steken. Dan krijg je dat.
Zelf net weer een nieuwe EV besteld. Wil niet anders meer (althans, tot misschien een volgend beter alternatief). Betaal er met liefde meer voor. Vanwege het rijplezier een ook een stuk vanwege het milieu.
Zelf besteld of heeft de werkgever die voor je besteld…gewoon een oprechte vraag hoor
Lekkere clickbait titel weer. Als je dat rapport leest staat er als titel werkelijk dat EV verkopen dit jaar stijgen tot record hoogtes. Alleen in EU kleine daling. Maar ja, “verkoop door het putje” klinkt natuurlijk lekker populistisch. Heel naar.