De verkoop van elektrische auto’s in Europa is flink gekelderd.
Met de kersverse nieuwe kabinetsplannen klagen autobranches steen en been over een onbetrouwbare overheid. Daardoor zouden elektrische auto’s minder aantrekkelijk worden voor de consument. Echter, op Europees niveau blijkt de EV in zijn geheel minder in trek. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de ACEA.
Europese elektrische autoverkoop
In augustus van dit jaar werden 92.627 elektrische auto’s verkocht. Dat is een daling van maar liefst 44 procent in vergelijking met augustus 2023. Opvallend, omdat er in vergelijking met een jaar geleden alleen maar meer elektrische modellen zijn bijgekomen. Er is dus meer keuze, echter zit de markt niet op deze auto’s te wachten.
Verleden jaar waren elektrische auto’s nog goed voor een Europees marktaandeel van 21 procent. Dat is nu gedaald tot 14,4 procent. De grootste markten waar kopers de elektrische auto laten staan zijn Duitsland en Frankrijk. Met name de Duitsers lijken het te hebben gehad met EV’s. Maar liefst 69 procent minder verkopen. In Frankrijk gaat het om dik 33 procent minder verkopen.
Hybride wel in trek
Terwijl EV’s blijven verstoffen in de showroom verkopen de hybride modellen juist wel goed. Met 201.552 verkochte auto’s is dat een stijging van 6,6 procent jaar op jaar. De verkoop van traditionele benzine- en dieselauto’s daalde met 17,1 procent en 26,4 procent.
Ondanks de stijging van de hybride verkopen daalde de Europese autoverkoop in 2024 met ruim 18 procent. Toch heeft de markt in de periode januari tot augustus met een plusje van 1,4 procent te maken. Augustus was daarmee een uitzondering.
Dat de elektrische autoverkoop het niet goed doen past bij het beeld dat autofabrikanten schetsen. Onder andere de Volkswagen Groep trok eerder deze maand aan de bel. Het concern heeft miljarden geïnvesteerd in elektrische auto’s, de vraag blijft echter achter. Dat zie je nu terug in de cijfers.
Hawkeye72 zegt
Hoe graag je het ook wilt, je kunt geen knollen voor citroenen verkopen.
Willy500E zegt
Je koopt voor meer geld minder, dus logisch. Met de komst vd elektrische auto’s heeft de neerwaartse trend in goedkoper materiaal gebruik en matige afwerking alleen maar toegenomen . Consumenten blijven zich niet voor de gek laten houden.
Jozo zegt
Blijkbaar wel dus. In de EU als geheel een daling, maar in Nederland gewoon een plus van 3% in augustus.
Het is maar net hoe het nieuws gebracht wordt, wat wel en niet verteld wordt en hoe het in je eigen straatje past.
Diesel Rocks zegt
Bij de Nederlandse cijfers worden alle auto’s met een elektromotor meegeteld als elektrisch. Dus ook mijn nieuwe M340d met mild-hybrid aandrijving. Graag gedaan.
Jozo zegt
Kijk anders even naar de cijfers van de ACEA, volledig electrisch +3%. Toch bedankt…
Jantje_555 zegt
omdat bedrijven enkel toelaten een EV te kiezen als bedrijfswagen. Zie je in Belgie ook, daar stijgt het nog enorm, omdat vele bedrijven enkel EV als optie zetten.
leefvrij zegt
Beetje onzinnig om maand cijfers te vergelijken bij een product wat zo afhankelijk is van levering. Komt er een schip met Tesla’s/MG’s/Kia’s aan, dan zit de EV in de lift. Dit soort conclusies kan je alleen trekken door naar de trend te kijken, nu naar de cijfers van 1 maand.
harrie zegt
En wat zegt die trend? Oja precies hetzelfde.
Nou ben ik ook voor een transitie naar EV’s voor fileschuivers, maar laten we niet gaan ontkennen dat de verkoopcijfers op dit moment gewoon dramatisch zijn en ver, ver onder verwachting liggen.
Daar doet een miniem plusje in NL niks aan af.
jerone zegt
Ruben’s gemiddelde ochtend:
-Wakker worden ✅
-Flink glas azijn drinken ✅
-Zeiken over EV’s ✅
cdlop01 zegt
Hybrid is ook veel aantrekkelijker, rijdt leuker, zuinig, in de stad elektrisch. Veel minder zwaar ook dus beter voor milieu.
mashell zegt
Nonsens. PHEV’s slepen altijd iets onnodigs mee, ofwel een ongebruikte brandstofmotor ofwel een ongebruikte batterij. Ze zijn een stuk trager dan echte EV’s, weinig elektro power, rijdt dus juist minder leuk. En je moet zo heel vaak laden omdat de batterij maar heel klein is. Ze bestaan alleen maar omdat ze gunstige WLTP cijfers opleveren en daarom in veel landen door lage belastingen goedkoper kunnen worden aangeboden maar voor de eigenaren zijn het eigenlijk ondingen.
rbou zegt
Is voor de elektrische auto ook van toepassing; als de accu leeg raakt is ie vervolgens nog net zo zwaar maar je gebruikt deze niet.
Diesel Rocks zegt
Er is ook nog zoiets als mild-hybrid. Dat rijdt echt geweldig. Maakt de auto sneller, zuiniger en niet zwaarder.
p993 zegt
Oneens; hangt af van specifieke gebruikspatroon.
Vlakbij je werk wonen en toch met je caravan erop uit…?
audirs3 zegt
@cdlop01 Dat gewicht is juist veel meer bij een hybride. Een M5 weegt 2510 kg, een Model S Plaid 2165 kg.
Is ook logisch, een PHEV heeft 2 aandrijflijnen. De accu is misschien 100kg lichter, maar daar staan een motorblok, versnellingsbak, uitlaat, radiator en veel vloeistoffen tegenover.
THSD zegt
@audirs3
Begrijpen lezen…je schrijft hybride en begint over de nieuwe m5 (wat een phev is)
En nogmaals…die s plaid stamt uit 2021 dus verbelijk je of de m5 uit dat jaartal of je vergelijkt een i5.
audirs3 zegt
@THSD misschien moet je eens opzoeken waar de afkorting PHEV voor staat 😂
THSD zegt
@audirs3
Je zet jezelf wederom voor schut.
Een hybride = ice + elektromotor die zelfopladend is (hev)
Een plug-in hybride = ice + elektromotor die oplaadbaar is middels een stekker (phev)
Dus dan mag je het nu uitleggen…wat is de nieuwe m5 voor type voertuig hev of phev?
audirs3 zegt
@THSD een plug-in hybride is OOK een hybride. Zoek eens op in de dikke van Dale wat het woord hybride betekent…
De M5 is inderdaad een PHEV, wat een hybride is die je ook extern kan opladen, en niet alleen via remmen of dynamo. Maar het blijft een hybride aandrijflijn.
En we hebben het in dit artikel over de verkopen van augustus 2024. Dus dan is het volledig legitiem of auto’s te nemen die nu leverbaar zijn. Zoals de Model S Plaid of ‘huidige’ M5.
Je weigert het steeds maar te geloven, maar het is toch nogal logisch dat een PHEV met een redelijke range zwaarder is dan een BEV? Die PHEV heeft misschien een accu die 100kg lichter is, maar een ICE aandrijving (motor, versnellingsbak, uitlaat, kardanas etc) is ook nogal zwaar.
THSD zegt
@audirs3
Onder hybrides wordt er onderscheid gemaakt tussen hev en phev en dat is gewoon een feit die jij niet krom kan lullen.
By the way…nu de nieuwe m5 daadwerkelijk te koop is reageer je er wel op maar destijds ontweek je m’n reactie op jou (puntje dat de laatst leverbare m5 haast 300kg lichter is dan de s plaid)
Hawkeye72 zegt
@leefvrij, @jerone: Ik vroeg mij sinds het lezen van dit nieuws al af hoe de predikers van het groene electrogeloof deze feiten zouden ontkennen…. Nu weet ik het. Zonder stevige fiscale prikkel wil praktisch niemand in een EV rijden.
jerone zegt
Ik maak een grapje en vervolgens ben ik een prediker. Dit is net zo sneu als vroeger tussen iPhone en Android gebruikers.
Ik vind het oprecht jammer dat een blog die ik al meer dan een decenium lees aan het vervallen is in zo’n zure sneue discussie en zich leent voor dit soort lelijke stemmingsmakerij. Vervolgens is het voor alle eigenaren van 1.2’s die genieten van de multiriem die door de olie wordt gehaald, koren op de molen. Kunnen ze mooi op het volgende kringgesprek op een willekeurige verjaardag met een blokje kaas in de bakkes zeggen; “Zie je wel! Het hep op facebook/autoblog gestaan!”. Waar vandaan het neefje aan het eind van de avond wegrijdt in zijn EV die zelfs met 150% wegenbelasting goedkoper uit is, comfortabeler rijdt en sneller is dan die gekke ome Karel in zijn Captur.
Hawkeye72 zegt
Toch een prediker. Er zijn ook argumenten tegen een elektrische auto.
audirs3 zegt
@Haekeye72 De EU is geen goede graadmeter omdat in Duitsland per 1 januari een hele forse subsidie plotseling is afgeschaft. Dus elke maand dit jaar zie je dezelfde eenmalige correctie.
Wereldwijd zit de EV nog steeds in de lift, en in Nederland ook. Maar ja, dat is natuurlijk nieuws dat @RubenPriest niet wil publiceren, past niet in zijn retoriek…
Diesel Rocks zegt
Wereldwijd is het aandeel elektrische auto’s nog geen 1%. En hoe lang bestaat de EV al?
audirs3 zegt
@speedyconzalig Wereldwijd is nu 14% van de nieuw verkochte auto’s een EV. Verkopen zijn dit jaar 16% hoger dan vorig jaar.
De EV bestaat al heel lang, maar pas sinds de lithium batterijen zijn intrede hebben gedaan en de infrastructuur is verbeterd zijn ze interessant. Kijk naar Noorwegen, daar is al 92% een EV. In Nederland al 1/3e
hotze zegt
In Noorwegen krijg je de EV gratis, betaalt uit de grote oliepot van de regering.
maotje zegt
&diesel rocks
De ev barst pas echt de laatste 5 a 6 jr los kwa verkopen. Die 1% gaat straks heel snel oplopen. Laten we afspreken dat je over 15 jr nog een keer de balans opmaakt om te kijken naar de statistische stand van zaken.
audirs3 zegt
@Hawkeye72 Nog even met bewijs,
https://www.edie.net/one-in-seven-new-cars-worldwide-is-now-electric/
De toekomst is electrisch, of je het nou wil of niet.
Diesel Rocks zegt
Nee, de toekomst is synthetische brandstoffen in mild-hybrid voertuigen. Volledig elektrisch is gewoon niet haalbaar en ook niet wenselijk met al die afgedankte batterijen in de toekomst.
ty5500 zegt
Je hebt de volledige auto-industrie en petro-chemische industrie die het liefst hun huidige lucratieve verdienmodel in stand houden. Moesten e-fuels op grote schaal realistisch zijn voor het wegverkeer, dan waren ze er heus al lang op grote schaal gekomen. Zelfs Porsche dat hiermee aan het experimenteren is geeft aan dat het eerder voor erg beperkte segmenten van auto’s is (bv. Supercars)
Hawkeye72 zegt
@audirs3: Wat ik zeg klopt 101%. Het gaat niet om wat ik wil, de markt laat zien wat de klant wil.
michaelras zegt
de markt laat zien wat de klant koopt. Wat je wil en wat de beste deal is verschilt ook nog wel eens he…
audirs3 zegt
@Hawkeye72 Nee wat jij zegt klopt dus niet want wereldwijd nemen de EV verkopen toe… Alleen doodstaren op Duitsland neemt daar niks van af
tommycooker zegt
Jaren en jaren geleden werd het al voorspeld en voor gewaarschuwd: fabrikanten moesten in veel te korte tijd ev’s gaan ontwikkelen, waardoor die ontwikkelkosten in te korte tijd over te weinig aantallen terugverdiend moesten worden en ze dus veel te duur zouden worden. Maar de politiek duwde door en zou het wel even met subsidies fixen. Infrastructuur werd volledig over het hoofd gezien. En nu zien we het effect van achtergebleven infrastructuur (oplaad-issues in alle bekende vormen) en te weinig financiële ondersteuning (subsidies weg etc.). En nu gaan diezelfde politici verbaasd zitten doen dat ev markt instort en fabrikanten in de problemen komen wat weer werkgelegenheid en innovatiekracht doet afnemen en we nog verder gaan achterlopen op niet-eu landen. En dan wel druk doen over asielzoekers instroom, terwijl dat waardevolle arbeidskrachten zouden kunnen worden. Misschien wordt het toch eens tijd om weer aandacht te geven aan het grotere strategische plaatje en visie in plaatst van hijgend van het ene populistische issue naar het andere te swipen en dat in max 160 tekens ff snel te (ver)oordelen of af te handelen.
mashell zegt
De EV infrastructuur is in Nederland toch echt wel goed voor elkaar.
Maar je hebt een punt dat de politici de stimulerings maatregelen voor EV’s te snel hebben afgebouwd. In Nederland hebben we het helemaal absurd gedaan door tegelijktijdig accijnskortingen op benzine in te voeren waardoor ze juist benzine zijn gaan stimuleren.
De oplossing is simpel: vanaf 2030 alleen nog emmisievrije voertuigen op de markt. Dan weet iedereen (infrastructuur en autofabrikanten) wat ze toe doen staat en is er ook een business case voor. Door die datum niet hard te stellen is het voor iedereen interessanter om nog wat langer de al bestaande benzine infrastructuur en auto’s wat langer uit te melken.
Diesel Rocks zegt
Dan wel graag netto emissie vrije auto’s. Dan kan eFuel ook meedoen, dat is tenminste haalbaar en daar hoeft geen honderden miljoenen schadelijke batterijen voor gebouwd te worden.
hotze zegt
Met die lelijke EV-hokken die het merk VW produceert zijn we op termijn ook van dat automerk verlost, dat is wel een mooi bijvangst. En het VW-concern krijgt eindelijk de naam Porsche-concern, dat klinkt stukken beter.
duderuud zegt
Verkopen staan in directe verbinding met de geldende subsidies van het desbetreffende land.
Als EV’s geen subsidie krijgen of ICE een “boete” gaan EV’s nooit wat worden omdat ze zo duur zijn. Tenzij de fabrikanten fatsoenlijke EV’s van 20/25k kunnen uitbrengen, maar dat zie ik niet snel gebeuren.
rwdftw zegt
Dit kon je al jaren geleden aan zien komen. Er was sprake van het uitbannen van ICE (2030, 2035) en het sponzen van EVs door lage bijtelling, geen MRB, aanschafsubsidies etc.
Nu staat dat uitbannen op losse schroeven, de incentives worden gesloopt en tegenwoordig heeft iedereen het over de overbelasting van het stroomnet waardoor van alles ineens niet meer mogelijk is. Ook willen dealers geen EVs inruilen.
Je koopt een EV met de gedachte dat je de komende 5-10 jaar de kosten kan overzien en als je wat anders wilt kan je inruilen. Dat gaat dus niet.
petroldrinker zegt
Dat de verkoop nog veel verder in elkaar mag zakken… Volgens velen hier is de EV zoooooooo goed… nou als zo goed was zou deze krimp er niet zijn toch? dan zou het product zichzelf wel verkopen…
audirs3 zegt
@petroldrinker Ik was ook huiverig toen mijn vrouw een EV moest leasen (range anxiety, laadpaal files, weinig beleving), maar ik ben er helemaal van terug gekomen. Ik sta nooit meer bij de pomp, heb altijd gegarandeerd een goede parkeer plek, ik kan met 1 stopje van slechts 15 minuten van Den Haag naar Parijs, heb nog nooit een laadpaal files meegemaakt ondanks 3 skivakanties en 3 zomervakanties in hoogseizoen. Het rijdt bovendien stil en comfortabel en veel fijner dan benzine. Al geniet ik nog wel van een ICE voor af en toe, net zoals de paardensport niet is uitgestorven door de komt van de auto.
Het probleem is dat de meeste mensen gewoonte dieren zijn, en zeker voor zo’n grote uitgave ze het liever ‘op safe’ willen spelen en iets kopen dat ze al kennen. Bovendien zijn 65+ers goed voor 1/3e van de nieuwe auto’s, die zijn absoluut niet tech-savvy en denken dat het hun tijd wel zal duren. Jongeren (18-25) zijn slechts goed voor minder dan 2% van de markt! Meestal worden innovaties gedragen door de jeugd (smartphones, social media) maar dat gaat bij dit soort dure uitgaven helaas niet op.
Diesel Rocks zegt
Ik heb de gewoonte om in Duitsland met 200+ km/u naar mijn bestemming te rijden. Dan rij ik een EV in minder dan een uur leeg. EV is niet voor iedereen een oplossing. Ik rij ook regelmatig 500+ km op een dag en kom op plaatsen waar ze nog nooit van een laadpaal gehoord hebben. De brandstofauto zal niet verdwijnen (binnen 50 jaar), dat is een utopie, gewoon een onhaalbare droom.
audirs3 zegt
@speedyconzalig Dan ben ik benieuwd waar je komt. Ik vorig jaar met een EV naar Montenegro en Bosnië gereden. En rij ook in Duitsland gewoon 200 (op de hele korte stukjes waar dat kan). Opladen in 12 minuten, dat is elke 2 uur koffie kopen en plassen en weer door.
De brandstof auto zal ook niet verdwijnen, maar wel de nieuwe verkoop.
maotje zegt
@petroldrinker. Alle autoverkopen zakken in. Niet alleen ev. Maar dat is juist wat de mensen willen horen dat de ev in zakt dus daar worden de teksten dan ook naar geschreven.
marcomanta zegt
In 2030 zullen de meeste EV’s verdwenen zijn, je denkt toch niet dat iemand met een 2000 kilo wegende EV ook nog de volle mep MRB gaat betalen. Nee, leuke verhalen allemaal, maar aan benzine wordt een vermogen aan belasting naar binnen geharkt plus de hele automotive draait op brandstof auto’s, dus tel je winst maar uit.
audirs3 zegt
Ik wordt een beetje moe van elke maand hetzelfde ‘nieuws’ op autoblog. Het is gewoon over heel 2024 hetzelfde verhaal, een forse correctie van de EV verkopen na de onverwachte stop van subsidies in Duitsland. Ook komende september, oktober, november en december zullen de EV verkopen minder zijn dan 2023. Ongetwijfeld gaat @RubenPriest hier weer artikelen aan wijden.
Ik vind de Nederlandse verkopen een veel betere graadmeter. Ons EV beleid is redelijk stabiel, langzaam wordt het fiscaal ietsje minder aantrekkelijk.
En qua EU wordt 2025 interessant, of na deze correctie de verkopen weer gaan aantrekken.
Ik zelf zie dat er toch nog te weinig echt aantrekkelijke modellen zijn. Eigenlijk wil je de techniek van de nieuwe A6/Macan (100kwh accu, 800V, super snel laden) in een Golf jasje, dat zou een verkooptopper worden. De techniek gaat hard, over 10 jaar wordt dat denk ik de norm.
michaelras zegt
vandaag overal in het nieuws, mooier kunnen we het niet maken.
Jozo zegt
Wel vollediger…waarom wordt de stijging in Nederland niet genoemd?
We zitten hier toch op Autoblog.NL?
Diesel Rocks zegt
Het is niet alleen Autoblog, het is gewoon nieuws dat je bij alle kanalen kunt lezen. Waar jij moe van wordt is dat je het nieuws niet goed kunt verteren, dat je wil dat het niet waar is. Het bijzondere is dat dit soort reacties als die van jou altijd gaan over iets moois en beters dat we in de *nabije toekomst* kunnen verwachten. Dat horen we toch al 20 jaar. De innovatie blijft gewoon achter en de subsidies drogen op, ze kunnen de EV niet 20 jaar lang het hand boven het hoofd houden in de hoop dat het een product wordt dat de consument wel uit zichzelf graag wil.
Nu denk je vast dat ik tegen EV ben, integendeel. Ik rij al elektrisch, met mijn scooter. Geweldig is dat. In mijn auto wil ik dat ook graag maar dan wel een actieradius van 800 km, ook als ik 200+ rij en overal laden binnen 4 minuten. Die wens heb ik opgelost met een dieselauto.
audirs3 zegt
@speedyconzalig Nee het probleem is dat het dus niet de waarheid is, maar geselecteerde waarheid. Wereldwijd zijn over 2024 de EV verkopen gewoon 16% hoger dan dezelfde periode 2023. FEITEN.
THSD zegt
@audirs3
Serieus “ik wordT”
Mijn advies…onderwijs zou niet slecht voor je zijn 😉
audirs3 zegt
@THSD okay taalnazi, ik durf te wedden dat ik heel wat hoger ben opgeleid dan jouw mavo denkniveau. 😂
THSD zegt
@audirs3
Doe dat wedden maar niet want aan aannames heb je niks.
Hoger opgeleid betwist ik bij jou en anders heeft het niet geholpen 😉
Stiggy zegt
@audirs3 Bijkomend probleem is dat auto’s gewoon ook (veel te) duur zijn. Woon-werk zou ik prima met een EV kunnen doen. Graag zelfs, wat je zegt: lekker thuis opladen, lekker stil, comfortabel en ik sukkel dan toch in de file en stadsverkeer. Maar ik ga ook graag een lekker potje sturen (al dan niet in de bergen) en dan is een benzine gewoon veel leuker en fijner. En ik kan het me niet veroorloven beide te kopen, dus dan toch maar de leaseauto weg gedaan (baas vindt dat je alleen nog een EV mag leasen) en een benzine sportsedan gekocht (nu het nog kan).
Stiggy zegt
@audirs3 Bijkomend probleem is dat auto’s gewoon ook (veel te) duur zijn. Woon-werk zou ik prima met een EV kunnen doen. Graag zelfs, wat je zegt: lekker thuis opladen, lekker stil, comfortabel en ik sukkel dan toch in de file en stadsverkeer. Maar ik ga ook graag een lekker potje sturen (al dan niet in de bergen) en dan is een benzine gewoon veel leuker en fijner. En ik kan het me niet veroorloven beide te kopen, dus dan toch maar de leaseauto weg gedaan (baas vindt dat je alleen nog een EV mag leasen) en een benzine sportsedan gekocht (nu het nog kan).
frederikvc zegt
aan mij zal het niet liggen, net eentje gekocht
HZW zegt
Recentelijk een dag in een ID.Buzz gereden, en ik kan niet anders zeggen dan, totaal niets mis mee.
Had er geen hoge verwachting van, maar het reed veel beter dan verwacht, zelfs met een boven gemiddelde sportieve rijstijl, elke Kilometer gereden ging gelijk op met de KM’s van de range, 50 km gereden, 50 km range verbruikt.
zjos zegt
Eens alle subsidies wegvallen is er geen enkele voordeel prikkel meer om iets te kopen wat beperkter in gebruik is en zeker nu het in veel EU landen steeds meer economisch gaat tegenzitten ook nog eens onaantrekkelijk te duur is.
Ja er zijn mensen die roepen dat het hier en daar nog groeit maar als de wegenbelasting gelijk getrokken zou worden met brandstof auto’s en de toegenomen schade bedragen juist veroorzaakt door EV door verzekeraars alleen op de EV rijders zou worden toegepast ging de verkoop gewoon naar zero.